Pajari lovar agresiv attack i Estland, Tänak med hemmafansen i ryggen, ”WRC-örat” menar att inledningen på fredag blir tuff och TV4 Motor sänder nästan allt live.
Placeringen över Oliver Solberg i WRC-tabellen intas av Toyotas ”framtidshopp” Sami Pajari som är åtta och detta med 32 ihopkörda poäng efter sju tävlingar. Bäst har det gått i ”Safari Rallyt” där han och Markko Salminen slutade fyra och efter detta är det tre sjunde platser som bäst. 23-åringen har också flera gånger förklarat att året med Yaris Rally1 är ett läroår och att han därför inte sneglar på placeringarna. Samtidigt har han medgett att året borde ha gett fler poäng, något som han hoppas ändrar sig när han nu kör på hemmaplan (Estland och Finland) och på ”ultra fast stages”.Placeringen över Oliver Solberg i WRC-tabellen intas av

Toyotas ”framtidshopp” Sami Pajari som är åtta och detta med 32 ihopkörda poäng efter sju tävlingar. Bäst har det gått i ”Safari Rallyt” där han och Markko Salminen slutade fyra och efter detta är det tre sjunde platser som bäst. 23-åringen har också flera gånger förklarat att året med Yaris Rally1 är ett läroår och att han därför inte sneglar på placeringarna. Samtidigt har han medgett att året borde ha gett fler poäng, något som han hoppas ändrar sig när han nu kör på hemmaplan (Estland och Finland) och på ”ultra fast stages”. Ska inte försöka dölja att min entusiasm för Pajari svalnade betänkligt efter att han som nybliven mästare i WRC2 valde bort sin kartläsare Enni Mälkönen som hjälpt honom fram till VM-titeln. Beskedet fick hon före finalen i Japan men stannade ändå lojalt kvar och såg till att det blev en andra plats där.

Direkt efter förklarade Mälkönen hur besviken hon var och att beslutet var helt Samis eget. Teamchef Jari-Matti Latvala tvådde sina händer och förklarade också att Toyota inte hade något med bytet till Marko Salminen att göra. Från huvudpersonen kom lite luddig förklaring om att ”ny röst” behövdes när han skulle klättra i rallyhierarkin. Underförstått att Mälkönen inte räckte till när det blev Rally1. Efter detta är Pajari tämligen väl förankrad i min frysbox även om han så klart fortfarande är en stor talang. Mälkönen har gått vidare med sin karriär och läser numera noter åt ledaren i Finska Mästerskapet, Esapekka Lappi.Riktigt vad Oliver Solbergs ”Estland-test” kan betyda för Pajaris framtid är svårt att sia om. Tror lite handlar om Elfyn Evans möjlighet att vinna hela WRC? Skulle han missa återigen kanske TGR börja misströsta och se sig om efter nytt blod, kanske svenskt sådant?

Bir walesaren däremot världmästare blir det svårare och om ryktena stämmer att Oliver står högt upp på TGR:s önskelista är frågan vem som får lämna. Knappast Kalle Rovanperä eller Sebastien Ogier. Inte heller Takamoto Katsuta med sin starka koppling till Toyotas rötter dessutom med nästan dubbelt så många hopkörda poäng som Pajari. Återstår då finländaren, så vida inte teamet tar beslut att låta honom och Oliver dela bil. Kanske ett omen eller tecken i skyn är att man i helgen kör med exakt samma utseende på sina bilar, bara flaggorna på ”scoopet” skiljer.

En del med insyn menar att det bästa för Pajari vore att göra som Oliver borde efter Hyundai-åren, kliva ner till WRC2 och skaffa självförtroende/stabilitet. I ljuset av detta är det inte alls konstigt att de två nästa rallyna som han menar är seriens roligaste, blir väldigt viktiga för #5.
– Sträckorna är snabba och flyter på ganska bra och det kan handla mer om att köra fort än försöka undvika problem, förklarade Pajari i finsk media.
– Estland har mjukare underlag än Finland och vägarna kan därför bli mer spåriga, så det är inte helt enkelt!
Han utlovar dessutom en mer aggressiv attack än vad vi är vana vid från hans sida.
– Naturligt att försöka öka tempot och kommande rallyn är lämpliga för detta, menar Pajari och lägger till en Brasklapp.
– Detta utan att göra något galet!
*
Med segern på Sardinien startar Ott Tänak i sin hemmatävling ”Delfi Rally Estonia” med boostat självförtroende, både för sig själv och Hyundai i20N Rally1.

Att andra raka segern är målet sticker han inte under stol med, vilket självklart även alla estniska fans önskar. Dessa har redan börjat visa sin uppskattning längs sträckorna någon son Ott och Martin Järveoja uppskattar. Receptet för detta är enligt Ott, perfekta noter, exakt balanserad set up plus säger han.

– Aerodynamiken på bilen måste vara hundraprocentig på de snabba sträckorna!
Test i både Estland och Finland plus start i ”Lõuna-Eesti Ralli” hoppas han ha lagt grunden för toppstrid. I denna menar han kommer även Kalle Rovanperä att finnas med flera tidigare segrar i rallyt, men vinna ska han själv.
– Vi kan bara inte låta detta rinna ur våra händer…
*
Vädret runt Tartu är som här hemma, lite oberäkneligt. Igår och idag en del regn, torsdag/fredag sol medan lördagen lär bjuda på lite regn precis som söndag förmiddag.

Motorbloggens WRC-öra mot marken, Jens Johansson har hunnit med att reka lite sträckor vilket hans nedskitade Audi från igår är bevis på.
– Lerigt och blött med massor av hål på sträckorna men idag lite torrare väder plus lite bättre underlag på sträckorna, berättar Jens som fortsätter.

– Det finns dock kvar leriga partier inne i skogen men inte alls som de jag körde igår.
Med en erfarenhet som få gör Jens en analys av den största svårigheten i helgen.
– De två sträckorna på fredag förmiddag som båda körs dubbelt kommer att bli svårkörda och utslagsgivande!

Jens pratar om ”SS2/4 Peipsiääre” och ”SS3/5 Mustvee” som ihop svarar för nästan sex mil dessutom med bara 40 minuters service uppehåll emellan.
*
Som vanligt har TV4 Motor huvudansvaret för sändningarna från Estland. Live-sänder alla sträckor och först på lördag klockan 09.45 kliver ”Sportkanalen” in med SS11-12 plus avslutningen på kvällen, SS17 klockan 18.45. Söndagen kör Sportkanalen SS19 klockan 09.30 innan TV 12 tar över med power stage klockan 12.00. SVT2 tvingas av upphovsrättsliga skäl att få nöja sig med en summering klockan 18.00.
*