Pajari hoppas på tips från Safariveteran Kankkunen, Oliver har friat till Chloe inför starten i Kenya, vintersäsongen är över grus/asfalt väntar, Ole hyllad av DRC och idag fyller en riktig rallykämpe 83 år!

I helgen ”WRC Safari Rally Kenya” får för första gång Juha Kankkunen hela ansvaret för Toyota Gazoo Racing WRT då ordinarie bossen Jari-Matti Latvala fortfarande smälter segern i ERC Historic-premiären. Nu är det en bra tävling för Kankkunen att axla det fulla ansvaret med flera segrar och ännu fler andra pallplatser än längst upp. Detta gör honom väldigt populär i Kenya även om det är långt ifrån den ikon-status som Björn Waldegård har med fyra segrar.

Foto. Toyota Gazoo Racing

I andra änden av Safari-erfarenhet finns Sami Pajari/Marko Salminen som gör sin första start i det mytomspunna landet med #5 Toyota Yaris GR Rally1. I rallyt är inte Pajari anmäld i ”första teamet” utan i ”Toyota Gazoo Racing WRT2”. Under rallyt med utgångspunkt från Naivaha hoppas 23-åringen få nyttiga tips och råd av sin nya chef.   

Det är så klart riktigt trevligt och inte det normala  att ha någon som Juha Kankkunen som teamchef. Säkert har han några bra tips, jag vet att han har mycket kunskap, tillägger Pajari.

Nykomlingen i Toyota-teamet har en låg målsättning inför fajten mot allt från översvämmade floder till det förrädiska dammet ”fesch fesch”. Målet är att skaffa erfarenhet och om möjligt, ta sig i mål

Jag tittar inte för mycket på resultatet men naturligtvis är vi här för att göra vårt bästa. Man vet aldrig i ett sånt rally, allt kan hända…

Tio Rally1-bilar till start där WRC-tvåan Sebastien Ogier saknas medan M-Sports välgörare Jourdan Serderidis gör årets andra start i Puman.

*

Oliver Solberg/Elliot Edmondson kör precis som senast i Umeå om poäng i WRC2 med Toyota Yaris GR Rally2. På pappret en enkel match att få full poäng, men som alla vet i Kenya är inget någon enkel match. Svåraste motståndare tror jag blir Gus Greensmith/Jonas Andersson, Skoda och nya Toyota-föraren Kajetan Kajetanowicz. 16 anmälda i klassen.   

*

Stort steg för Oliver Solberg från snön i Umeå till 25 plusgrader i rallyområdet där det dessutom förväntas mycket regn torsdag-fredag. 

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Utmaningarna är helt annorlunda, ett av WRC:s coolaste drag, från 15 minus och snö till detta, konstaterar 23-årige Oliver.

Ett problem med Safari är att hitta lämpliga testområden i Europa för att följa WRC:s regelverk, något som gör att de flesta startar som ”rookies”. Men Oliver klagar inte, tvärtom älskar han Kenya.

Fantastiskt, vilken vackert land att köra rally i, förklarade han under en paus i dagens ”test”.

Vi har fått till ett par bra rundor och allt känns  bara bra. Teamet (finska Printsport) har jobbat lite med fjädring och set-up och nu känns den riktigt ”nice”!

Foto: Skoda Motorsport

Oliver berömmer Printsport där han känt sig hemma från allra första början, vilket stärker inför helgens utmaning. För utmaning är det och en helt annan än de andra två starterna han gjort med nya Yarisen.

Här kan du inte köra ”flat out” hela tiden, där finns alltid någon stor sten som väntar på dig. Samtidigt kan du inte köra allt för försiktigt, motståndet i WRC2 är alltid supertufft. Det gäller att hitta både fart och säkerhet…

Oliver kommer nästan direkt från Race of Champions i Sidney till Kenya men passade även på att ta lite semester där borta. Plus en nyhet som också presenterades inför starten på torsdag. 

Jag friade till min fästmö Chloe Chambers, ett cool ögonblick på Bondi Beach och ännu coolare var att Chloe svarade ja!

Ett lite annorlunda upplägg i Safari som har sin ceremoniella start och de två första sträckorna på torsdag i Nairobi nio mil från HQ i Naivasha. Fredagen den 21 körs fyra sträckor dubbelt och tidsskillnaden mot Sverige gör att vi är två timar före vilket betyder målgång efter SS1 ”Kedong2” cirka klockan 15.30.

*

TV-sändningarna sköts som vanligt av TV4 Motor och Sportkanalen, förutom sista sträckan där TV 12 kliver in klockan 12.00 på söndag. SVT nöjer sig med ett sammandrag på kvällen klockan 18.00.

*

Med helgen är nu vintersäsongen över för rallyfolket konstaterar Ericsson Motorsport, som även analyserat säsongen. Då kom dom fram till att bara 20 rally har körts på snö/is medan sex har fått ställa in på grund av mildväder. Som skåning är inte vinterrally något högprioriterat och utbudet är inte på långa vägar lika stort som när det råder barmark. Har ändå en viss förståelse för de SM-åkare som ifrågasätter värdet av att ha SM på vintern. Speciellt som i år med bara blev en enda tävling vilket för en del innebär många dyra dubbdäck i nyskick kvar i garaget…

Från vinter till (förhoppningsvis) vår och premiären på grus med ”Simrishamnsmixen” den 5 april. Anmälan till Sydsvenska Mästerskapet och DM för Södra BF stänger den 22 mars eller kommande lördag. Påfyllningen av namn i listan har avstannat, men är ändå åtta fler anmälda än vad som är max (100 bilar). Med lite tur så kanske Simrishamns  MK slipper gallra då ”10-procents regeln” lär blir verklighet även i ”Mixen”. En regel som säger att tio procent av de anmälda alltid försvinner före start…

Foto: Tommy Svensson

I fjol exploderade det med anmälningar ill Trelleborg MK:s premiär i Bilsport Rallycup, ”Rally Anderslöv”. Till årets upplaga den 12 april, är det dock något lugnare och med cirka två veckor kvar innan stängning, finns 72 anmälda. Med detta även god marginal innan det behövs tillgripas gallring, fortfarande 48 bilar får plats. 

*

För asfaltåkarna är det årsdebut i SMK Hörbys ”Bilmånsson Rallysprint” den 13 april. Men två veckor före kan man känna på underlaget i Danmark och ”MRF Dansk Rally Sprint Cup Øst”. I Roskilde och ”Dyrskuepladsen” körs fyra heat som ger totalt 27 kilometer. Arrangerade Automobil Sports Klubben Hedeland hoppas på 50-60 bilar och som vanligt även en del sydsvenska RS-åkare, som inte har långt från brofästet till Roskilde, cirka fyra mil. 31 anmälda idag men bara en med svensk flagga, Lunds BMW-åkare Arne Oddshammar. 

*

Mer Danmark och en av landets stora rallyprofiler Ole Frederiksen fick vid Dansk Rally Clubs ”generalforsamling” ta emot ståtliga utmärkelsen ”Arne Guldmarks ærespokal”. Sällan har väl den utmärkelsen hamnat mer rätt än när Ole kunde ta emot jättepokalen.

Foto: Dansk Rally Club

*

Mer grattis och idag fyller Östen Andersson år och vågar jag lova, blir därmed den äldste mekanikern på serviceplatsen till ERC-premiären i Spanien. Östen fyller 83 år och i veckan som gick gjordes slutservice på trotjänaren ”Klippet” inför avresan från Eslöv till Cordoba. Precis som Östen snackar vi om en riktig slitvarg som trots en bit över 20 000 mil, ändå gick igenom besiktning  ”U.A”. Dit kör sonen Mats medan Östen flyger ihop med Simon Andersson och Jörgen Jönsson för att komma utvilade till den viktiga tävlingen.

Foto: Tommy Svensson

När jag började köra lite rally i början av 70-talet räknades Östen med fru Christina till veteranerna efter att ha gjort debut med med VW 1500S på 60-talet. En tid därefter blev det Saab V4 som 1970 byttes till en nyare ”V4:a” ”FYF300” (tidigare MB32470) som faktiskt fortfarande är i Östens ägo och även jobbat i Rally Sweden Historic med Mats som kartläsare. Ännu mer fantastiskt är att detta är samma bil som han tävlar med i både rally och rallycross i över 50 år. De senaste åren har även Opel Kadett GSi setts i hans händer. 

Foto: Tommy Svensson

Med andra ord, både Östen och ”FYF300” är extremt seglivade och stort grattis önskar Motorbloggen! 

Ett svar på “Pajari hoppas på tips från Safariveteran Kankkunen, Oliver har friat till Chloe inför starten i Kenya, vintersäsongen är över grus/asfalt väntar, Ole hyllad av DRC och idag fyller en riktig rallykämpe 83 år!

  1. Tråkigt att se utvecklingen av rally i svergie ska vi ha två sm ett för sommar och ett för vinter rally, det är tråkigt att se så få förare från syd svergie på vinter tävlingar i norr vi kanske kan få två vinter tävlingar medan södra svergie får fler tävlingar vi i nörr har lika långt till tävlingarna i söder som omvänt så en sörlänning kann hoppa vinter tövlingar och åka sommar och ändå bli mästare. Måste vi ha en svensk mästare för folk från södra delen av landet och en mästare för de boende norr om sundsvall där den geografiska mitten av landet?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *