Paddon sista minut-anmäld till WRC-finalen, Kankkunen till sjukhus, Dahlgren kör WTCR, bröderna Hansen i guldfajt och islossning för Rally-SM!

Pudlar direkt över min otydlighet om när Kennards Hire Rally Australia körs, det är så klart inte till helgen utan först nästa helg som WRC-åkarna har sin final. Till  mitt klena försvar så hade jag ERC-finalen i huvudet när jag skrev och då blev det som det blev, ber om ursäkt. 

Däremot dök där i dag upp bilder på Hayden Paddons WRC-Fiesta och för mig var detta en nyhet. Kollade anmälningslistan som var aktuell för några dagar sedan och där fanns inte Paddon och John Kennards namn med. Idag däremot finns #20 Ford Fiesta WRC innehållande den nyazeeländska duon med, dessutom med M-Sport Ford WRT som anmälare. Paddon är så klart glad.

Foto: Paddon Motorsport

Kan knappt hålla mig över chansen att komma till Australien nästa vecka, har känt som lång tid sedan senast.

”The Kiwi” tackar alla sina samarbetspartners som gör starten möjlig och då speciellt sin senaste ”bidragsgivare”, Bailey Caravans. Som största utmaningen ser Paddon det faktum att han varit borta från WRC-tävlande ett helt år.

Jag vet att jag kan göra ett bra jobb men den stora frågan är hur mycket mina konkurrenter utvecklats under tiden jag varit borta…

Därmed flyttar Paddon ner ribban från att ta en pallplats, till att bara ha kul, njuta och så klart komma i mål. Speciellt ser han framemot andra dagen där sträckorna påminner mycket om hemmavägarna på Nya Zeeland.

– Fast egentligen gillar jag alla sträckor!

I år har inte M-Sport haft en enda seger att bokföra men ”Team Principal” Richard Millener har inte gett upp ännu, en chans finns kvar.

Ser ingen anledning till att vi inte ska sikta högt utan detta är också exakt vad vi ska göra.

Millener motiverar också sin ”game plan”.

Evans är i sitt livs form, Sunninen är på väg in i sin och Hayden är en bevisad vinnare med enormt stöd i den här delen av världen!

Med detta blir det enbart Citroën som kör med två bilar i Australien, resterande tre team kommer alla med tre bilar. 

Lite konspiratoriskt lagd som jag är, ser jag i detta en del av M-Sports line up 2020 och då så klart med Paddon som ersättare för Elfyn Evans. Samtidig har jag svårt att släppa detta vad Malcolm Wilson sa om hur mycket M-Sport satsat på Evans och att man inte tänker släppa honom frivilligt.

Foto: M-Sport

Satsningen forsätter också och i dagarna är både Evans och Sunninen med sina respektive kartläsare i Japan för att köra ”reken” inför Rally Japan som till nästa år blir fullvärdig WRC-medlem. 

*

Anmälan till Junior WRC är nu öppen och fram till den 10 januari har nu intresserade på sig för anmälan till premiären Rally Sweden. Serien är öppen för förare födda senare än 1991 01 01 och den 15 december sker första sållningen av M-Sport Poland bland de som anmält intresse. 

*

Foto: Tommy Svensson

Även om Juha Kankkunen inte är så flitig i rallyskogen som förr så är han ändå med på lite små hörn men än mer i EU än hos FIA. I dag skulle 60-åringen flugit till Italien för ett möte när han plötsligt blev sjuk på flygplatsen i Helsingfors. Kankkunen togs till sjukhus där han fick kvarstanna för kontroller men enligt källor ska läget vara stabilt för den fyrfaldige världsmästaren.  

*

Foto: PWR Racing

Vet inte om man klassar WTCR-tävlingenMacaus gator som världen tuffaste men oavsett är det tufft på den trånga stadsbanan. Här gör Robert Dahlgren premiär i seren som ersättare för Daniel Haglöf i PWR Racings Cupra TCR.

Jag är både tacksam och stolt att få möjligheten att representera PWR i WTCR. Hela teamet har gemensamt utvecklat bilen under året, både hemma i TCR Scandinavia och internationellt i WTCR, förklarar årets vinnare av TCR Scandinavia.

Därför ska det bli extra spännande att se hur vår CUPRA TCR beter sig i den här miljön. Macau är i mina ögon en av världens coolaste banor.

Senast han körde i Macau var 2011 medan det för teamet är premiär och där Mikel Azcona (föraren med WTCR:s tuffaste efternamn) ska försvara en femteplats i serien. Samma placering kan även PWR få med lite tur i teammästerskapet, onekligen bra jobbat då det är premiär för svenskarna i ”VM-för standardbilar”.

Dahlgren och PWR har haft tre mycket framgångsrika år tillsammans i STCC / TCR Scandinavia med två förstaplatser och en andraplats i förarmästerskapet. Det här är ett sätt för oss att ge tillbaka till Robert för hans starka insatser i teamet, säger småländske teamchef Emil Axelsson.

*

I helgen avgörs Wolrd RX i Sydafrika och KapstadenKillarney International Raceway. I huvudrollerna här är det Team Hansen MJP med bröderna Timmy och Kevin ute på banan. För att vinna teammästerskapet krävs att plocka åtta poäng mer än GRX Taneco. I Förar-VM leder Timmy Hansen med en enda poäng före Andreas Bakkerud medan Kevin på tredje plats är åtta poäng efter storebrorsan. Ett hektiskt år kan bröderna snart lägga till handlingar vilket har innehållit 23 rallycrosstävlingar.

Foto: Red Bull Content Pool

Nu vill jag jag njuta av årets sista tävling och oavsett hur det slutar så har vi ändå mycket att fira på söndagkväll, menar Timmy.

– Jag är stolt över vad vi åstadkommit i år, både som familj och team. Jag och Kevin har till exempel vunnit hälften av alla tävlingarna i World RX. Skulle vi dessutom ta hem VM-titeln vore det en perfekt avslutning på säsongen.

Medan Timmy har Bakkerud flåsande i nacken kan Kevin köra lite mer avspänt.

– Väldigt enkelt för mig, ingen press bakifrån och min taktik blir ”flat out”!

*

Foto: Tommy Svensson

Ingen större tvekan utan att Rally-SM 2019 upplevde lite av islossning, större startfält, fler sponsorer och även större publik. Till detta då även Volkswagen Dealer Team Bauhaus inträde i SM-serien och även om man inte nådde ända fram med Johan Kristoffersson i R5 Polon så innebar teamets närvaro väldigt mycket positivt. Nu är det bara att hoppas att MAS förvaltar framgången väl och inte ”börjar konstra” med konstiga regler eller nya klassindelningar. Fast egentligen är jag lite tveksam till att ha två olika juniorklasser, Otrimmat och Trimmat. Förstår tanken att uppmuntra ungdomar att åka SM och möjligheten att bli ”Svensk Mästare”, den möjligheten ökar om man har två klasser. Men kollar man lite närmare så är där stor skillnad på antalet deltagare, i den Otrimmade har 23 förare kört under året, varav sju verkligen satsat på medalj. I Trimmat däremot är det mindre än hälften deltagare eller mer exakt tio förare som kört om J-SM. Ännu färre har ”satsat” på medalj, bara fem stycken. Skulle kunna tänka mig två möjligheter, antingen skippa Trimmat helt och bara köra J-SM med R2/Grupp N-bilar. Eller så behåller man bägge klasserna och låter förarna plocka poäng där. Sedan koras en enda vinnare i Junior-SM, den med flest inkörda poäng. Lite tuffare att vinna J-SM men samtidigt klart statushöjande.

I dag har MAS tackat för 2019 och inte utan att man känner sig lite stolt över att få ha med lite bilder på tackkortet…   

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *