Paddon överväger WRC med Citroén, vad händer med Östberg, Mikko H. i Subarudräkt, österlenare vädjar om hjälp och så det nya med ”gubbdäck”!
Det är fortsättning hos Hyundai eller nytt hos Citroén som gäller för Hayden Paddon i WRC 2015, förklarade han i nyzeeländsk tv idag. Någon gång i mitten av månaden väntas klart besked.
– Att ha två olika erbjudande att välja emot gör mig lite ödmjuk, berättar Paddon.
– Men det komplicerar även situationen samtidigt som det bevisar att jag måste ha gjort någonting bra i år. Nu måste jag tänka noga vilket ger mig bäst förutsättningar för en stabil framtid i WRC!
Just nu ligger pannan i djupa veck hos ”The Kiwi” och de sista detaljerna bollas nu mot varandra, koreanskt eller franskt, vilket innebär ”bästa dealen”?
Med Paddon i en Citroén blir så klart frågan vad som händer Mads Östberg ännu hetare. Ryktena gör gällande att Mads absolut vill vara kvar hos Citroén men vad då en eventuell Paddon i teamet skulle betyda för detta verkar minst sagt oklart. Oavsett vad som händer räknar inte nyzeeländaren att köra premiären i Monte Carlo.
– För tolv månader sedan såg det riktigt tufft ut så visst har det hänt en del, menar Paddon nöjt.
*
Igår på Twitter dök plötsligt upp en bild på Mikko Hirvonen iklädd föraroverall med Subaru-logga. Mikko skriver själv något i stil med ” gissa vad jag ska göra?”. Om han ville höja pulsen på oss Mikko-fans lyckades han till hundra procent. Själv har jag ingen aning, men tvivlar på att det handlar om rally för Mikko med den gamle WRC-vinnaren från Japan. Kan det vara en rallycross satsning för Subaru eller är det racing som lockar? Lär väl inte dröja länge innan någon av mina ”kunskapare” där ute ger bättre besked…
*
Mer Twitter, bild på Sebastien Loebs specialbyggda Citroén för isracingtävlingen Andros Trophée som körs för 25 året med premiär i helgen. Serien avgörs på olika uppbyggda isbanor vid skidorterna i framförallt Alperna.
*
Igår släppte Rallyklassikerna information om den beslutade nyheten ”Sprint&Backcupen”, dock inte till Motorbloggen utan valde andra kanaler för att få ut nyheten. Nu är jag inte bitter för detta (men lite förvånad…) utan får plocka information från de lyckliga som fått ta del av nyheten.
Rallyklassikerna skriver ” ” Sprint & Back Cupen har skapats för att erbjuda ägare och brukare av Klassiska och Historiska rallybilar en enklare samt mer tids- och kostnadseffektiv tävlingsform, än gängse minirallyn.
Reglementet som tillämpas är FIA appendix K och bilarna skall ha gällande Historic Technical Passport (HTP), nationell eller internationell, samt vara i tävlingsmässigt skick.
Tanken är att tävlingsformen skall ta till vara på glädjen i att kunna bruka sin gamla tävlingsbil till en rimlig investering i tid och pengar, samt skapa en plattform för umgänge med likasinnade under lättsamma former.”. Tillåtna bilar blir alltså Appendix K upp till 1981 års modell och med samma klassindelning som i Klassiska Rallycupen. Sex deltävlingar planeras och två segrare kommer att koras, Historiska klassen (nyare klassiker) och Klassisk klass (övriga).
*
Förr var Simrishamns ”Ravlundasprinten” säsongsavslutning för de skånska rallyåkarna. En tävling som brukade locka ett hyggligt stort startfält där det avgjordes ute på övningsfältet med en höstig Hanöbukt som fond. En sak var man alltid säker på när man besökte Ravlundasprinten, häcken höll på att frysa bort oavsett om det var ett par plus eller minusgrader. Men så fick militären plötsligt någon sorts nytänkt miljöprofil och då var det slutkört ute på fältet. Efter detta har klubben jobbat hårt för en comeback, men tyvärr tämligen utan framgång. Nu tar Rickard Nilsson Facebook till hjälp för att hitta klubbar med samma problem som Simrishamn gentemot Fortifikationsverket. Rickard skriver, ”Skulle behöva lite hjälp från rallyarrangörer runtom i landet.
Det är så att vår klubb har ansökt till Fortifikationsverket (som ansvarar för de flesta skjutfält) om att få köra rally på Ravlunda skjutfält de senaste 3-4 åren (2gånger om året) men alltid fått avslag p.g.a. dvs konstiga saker. För någon vecka sedan såg jag att Fortifikationsverket hade gett OK till att arrangera rally på ett skjutfält i Skutskär. Är det fler arrangörer som fått OK från Fortifikationsverket under 2013-2014 att åka rally på skjutfält ? Hade tänkt använda detta som bevis att på andra ställen i Sverige är det OK att köra rally på skjutfält.”.
Därför bättre lottade arrangörer, hör av er till Rickard som på bilden lotsar Jocke Grahn till seger 2005.
Jag kan nog tycka att här har SBF ett stort ansvar att verkligheten ser ut som den gör. Nu hävdas det då och då från Stockholm att man jobbar med frågan men så här långt kan jag bara konstatera utan att någon som helst lösning verkar vara nära. Skulle vara intressant att få ta del av hur, när och var man rent praktiskt träffar och diskutera saken med berörd part?
*
Verkar vara svårt att få ordning på resultatet i RAC-Rallyt, fortfarande finns samma text på hemsidan, alltså utan någon förklaring varför Matthew Robinson fick segern i efterhand. Som i söndags skriver arrangören, ”The organisers wish to thank everyone for their patience and will be issuing a full statement later”, detta var i söndags och nu är det tisdag…
*
Reaktionerna från helgens inlägg om dubb/dubbfritt lät inte vänta på sig och jag tänker inte fördjupa mig speciellt mycket i frågan. Väljer att publicera två inlägg ett från vardera lägret och väljer då ”Kenta” (varför har alla som åker odubbat anonyma mejladresser?) som förespråkare för dubbfritt, faktiskt lite kul det måste jag medge. Kenta skriver, ” Tjenis dubbälskaren. Du har missat en grej, numera heter det inte dubbdäck utan ”gubbdäck” därför att det nästan bara är gamla gubbar som kör med omoderna järnspik på vintern. Vi andra som växt upp med moderna bilar vet att det inte behövs järnskrot i däcken för att köra säkert.” Sedan fortsätter mejlet med det vanliga dravlet så det skonar jag er läsare ifrån. Gubbdäck, faktiskt lite fyndigt…
En som gillar dubbat är Ascoanfantomen Göte Karlsson från Hässleholm som dessutom vågar stå med sitt riktiga namn och han delar inte Kentas uppfattning. Från Göte kommer klokare ord, ” Hej, Tommy! Läste inlägget om dubbat kontra odubbat. Förstår inte riktigt Anders Ydenius (Folksams expert/forskare, min anm.) resonemang att antisladd skulle lösa så mycket av halkproblematiken. Det jag har lärt mig genom utbildning, läst reparationshandböcker och genom handgripligt mekande så har antisladd ingen funktion när man flyttat foten från gaspedalen till bromsen. Rätta mig om jag har fel? Vid olyckan på Tranarpsbron hade kanske antisladd hjälpt den första bilen som råkade illa ut men sen var det bara broms och väggrepp som kunde vara till hjälp. Givetvis hade rätt hastighet efter förhållandena varit det absolut bästa. Som vanligt kvarstår frågan: Vill jag stanna före eller efter övergångsstället?
Mvh Göte Karlsson”.
Göte dina sista rader är så klockrena, retar mig att själv inte kommit på dom, ”Vill jag stanna före eller efter övergångsstället?”. Den som ställer sig den frågan och svarar ”efter” bör noga överväga om han/hon inte ska ställa av bilen på vintern eller kanske rent av, för gott!
*
Samtidigt som jag skriver detta berättar man på Radio P4 att dubbdäck till cykeln blir allt populärare och i fjor tog till och med dubbdäcken slut. Lite märkligt att dubbar gör en himmelsvid skillnad på en cykel och rekommenderas för att kunna cyklas säkert när det är halt. Samma människor som säger detta hävdar sedan motsatsen när det kommer till dubbdäck på bilen. Lite konstigt eller?