Paddon med ny co-driver kör R5, Østberg kör barnvagn, Solberg till Euro RX, Grahn åker i Holland och UTH-gåtan löst…
Nyazeeländaren Hayden Paddon gillar att köra rallybil och vid sidan av sitt ”full time jobb” hos Hyundai Motorsport är han även aktiv i det nationella mästerskapet på hemmaön. Här kör Paddon med en nationell variant av i20 och därifrån är inte steget långt till R5-varianten som man nu börjar trycka ut från Alzenau i allt större mängd. För att få ytterligare tryck på i ”bilhallen” sätter man nu Paddon i en R5-i20 för att köra italienska klassikern Rallye San Remo. Inte bara för att öka försäljningen utan San Remo påminner också om kommande WRC-tävling Tour de Corse så det blir också ett extra träningspass.
För Paddon blir detta premiär och då inte bara i en R5-bil utan även med John Kennards efterträdare Seb Marshall i högerstolen. Därmed torde också Kevin Abbrings saga som Hyundai-förare vara över då Seb varit hans co-driver sedan 2014. Abbring har som bekant gått över till att köra Peugeot 208 T16 i Belgiska Mästerskapet istället för att vara förste testförare hos Hyundai. Paddon ser framemot att få prova ”New Generation i20 R5” och så klart även få känna lite på nye kartläsaren Seb. För honom blir det premiär i Paddons WRC-bil i ADAC Rallye Deutschland i mitten av augusti.
– Jag är spänd på att få köra nya bilen för allra första gången och med Seb vid min sida får vi en chans att börja utveckla vårt samarbete för framtiden!
*
Mads Østberg hoppade över Rally Mexiko och valde barnvagnen och sonen Mons före att sladda runt med nya WRC-Fiestan. Norska sajten ”Parc fermé” har känt Mads lite på pulsen inför framtiden. I intervjun konstaterar han, oavsett hur många rallysegrar det kan bli i framtiden så blir ingen känslan större än att ha blivit pappa.
– Det største jeg har opplevd, og det er vanskelig å sette ord på det. Helt unikt å se hvordan dette blir etter ni måneders produksjon, säger Mads väl medveten om att den 24 februari för alltid blir en speciell dag.
*
Mer norskt men den här gången rallycross och nu är det klart att Henning Solberg kör en av Per Eklunds Supercar Beeetles i EM-premiären i Barcelona 1-2 april.
– Det är en bra början i alla fall, och vi hoppas att Henning vill åka mer tävlingar under året, säger Per Eklund till NWT.
I EuroRX finns 29-förare anmälda för att köra hela serien men redan i Barcelona finns ytterligare tre anmälda, varav Henning är en. Nu hoppas Eklund på att det blir fler inhopp för Henning i en av Eklund Motorsports-bilar där fortfarande en är ledig för sugna förare. I fjor körde norrmannen Alexander Hvaal för Eklund men har i år bytt till en VW Polo och kör för Peter Hedströms team.
*
Vet inte om arrangören av ERC-premiären på Azorerna hade full koll på när man bestämde tävlingsdatum? 30 mars till 1 april kolliderar nämligen med SSRC-premiären i Simrishamn och då hamnar ju ERC lite ur fokus ur skånsk synvinkel.
En som väljer bort Österlen är ryske 36-årige Fiesta-åkaren Alexey Lukyanuk som istället väljer att tävla ute på den lilla portugisiska ögruppen i Atlanten. Målsättningen är solklar, Alexey har bestämt sig för att bli förste ryske förare att vinna ett internationellt FIA-mästerskap. För detta valde han bort att försöka slå Pontus Tidemand i WRC2 och satsar istället på ERC.
– Vi kör för seger i ERC och börjar med att vinna premiären, slår Lukyanuk fast och beklagar att det ändå inte blev full WRC2-säsong som han hoppats. Det blev troligen bara en start, den i Rally Sweden i WRC2 för honom.
– Vi hade sponsorer som skulle stötta men som nu valt att hoppa av och då väljer vi att satsa på ERC fult ut.
*
Fick lite påläst igår för att jag påstod att anmälan till Anderslövsrallyt stängde tisdag vilket var helfel, inte förrän i kväll onsdag klockan 18.00 som Lasse Mattsson drar snöret. Nu är klockan 15.15 när jag skriver och då finns 123 förare anmälda, så än kan det fyllas på med fler namn.
Försökte försvara min miss med att jag gick på SSRC som har trodde jag, sista anmälningsdag tisdag. Även detta fel då även dom för mig av okänd anledning flyttat fram till onsdag veckan före tävling. För Simrishamnsmixen är det alltså onsdagen den 22 mars som gäller. I och för sig ointressant då man redan nu är 25 bilar mer än vad tävlingsledare Johan Engström tänker släppa i väg från Autoseum i Simrishamn den 1 april.
*
Som en liten uppvärmning inför hemmatävlingen kör Joachim Grahn och Rickard Nilsson som enda svenskar första deltävlingen i det nya FIA-mästerskapet FIA Benelux Rally Trophy med R5-Fiestan. Tävlingen är Zuiderzee Rally i Holland, en ren asfatltävling som lockat 36 förare.
Jocke och Rickard hade egentligen hoppats kunna göra asfaltdebut lite i skymundan, men detta satte FIA stopp för som hade paret på bild i den officiella media bulletinen om det nya mästerskapet. Hårt motstånd lär Simrishamnsåkarna få från Chistian Riedemann, Peugeot 208 T16 R5, Bob de Jong, Citroen Ds3 R5 och Hermen Kobus i en Skoda Fabia R5.
Från Danmark har även snabbe Steen Andersen anslutit med sin Mitsubishi.
Tävlingen körs nu på lördag och alla 13 sträckorna avgörs samma dag med målgång runt 23.00 på kvällen.
*
Häromdagen skrev jag om det nya fenomenet ”UTH” och avslöjade direkt mina kunskapsblottor när det kommer till SBF:s olika verksamheter. Jag visste inte vad UTH” stod för och flera förslag där ett var ”UTH=utan traktor hytt”. Detta var inte rätt utan ”UTH” står för uthållighet berättar utskottsordföranden Thomas Fredriksson. Thomas skriver, ”Hej Tommy. Läste just din blogg.
Angående UTH= Uthållighets tävling så är svaret att det är en av fyra sportgrenarna som är under Nya Tävlingsformer och det hette Enkla Tävlingsformer tidigare.
Det är som rubriken enkelt och där försöker vi attrahera nya medlemmar att bli i familjen bilsport som en första kontakt med SBF.
Hittar du inte det på SBFs hemsida det du funderar på/över så är du välkommen att kontakta nedanstående som är utskottsordförande i Nya Tävlingsformer eller någon av mina kollegor.
Mvh
Thomas Fredriksson”.
Så klart är det enkelt när man väl får svaret och jag svarade Thomas, ”Hej Thomas.
Du var inte först utan har redan fått förklaring från andra håll. Det jag reagerar på är att man i en officiell SBF-bulletin använder fikonspråk och förkortningar som bara redan invigda känner till. Om syftet är att öka intresset för enklare tävlingsformer och här är jag helt inne på er linje, då måste man skriva så att även icke invigda i ämnet begriper vad det handlar om.
Vet att det finns en enorm övertro runt om med att folk fattar vad olika förkortningar betyder, men detta är som sagt en övertro. I själva verket vet ofta inte mer än de redan frälsta vad bokstäverna står för…
Men tack för att du hörde av dig och jag ska så fort tid medges sätta mig bättre in i både utskottets jobb och nya enkla tävlingsformer.
Med vänlig hälsning
Tommy”.