Paddon har gett upp WRC 2017, Citroën lite desperata(?), PG kör ESR och nya Volvo XC60 som ”rallybil”…

Först måste jag be om ursäkt för avsaknaden av Motorbloggen i går och som ursäkt (klen sådan får jag väl erkänna) var att jag nu befinner mig i ”TV-Svängen mode”. När detta så kolliderade med ”kick off” på jobbet så blev det helt enkelt för mycket för hjärnkontoret och  Motorbloggen förlorade…

*
Noterar att Hyundais Hayden Paddon gett upp 2017 trots att tre WRC-tävlingar återstår och istället fokuserar han helt på 2018. Därför blir jag inte förvånad om det blir ett WRC Rally de Catalunya utan ”The Kiwi” och där då som ryktena envist påstår, Andreas Mikkelsen ersätter.
Förstår att Paddon är besviken på 2017 först olyckan i Monte Carlo där en åskådare omkom efter att ha blivit påkörd. Efter den olyckliga starten sedan det ena problemet efter det andra, vissa orsakade av honom själv och andra rent tekniska som ändå gjort att han fått bryta fyra rallyn. Något som gör att han är 105 poäng bak Thierry Neuville och med endast en pallplats i bagaget ger han nu upp.
Vet inte riktigt vad som hänt i år, vi måste ”have seriously pissed somebody off” med tanke på all otur under året, konstaterar Paddon lite uppgivet för Autosport.
Sedan förklarar han att nu väljer att fokusera på nästa år och allt handlar om att komma till premiären Rally Monte Carlo med förnyat självförtroende. Inte heller på hemmaplan i ”NZ” går det som på räls och i helgens Coromandel Rally (bilden) ledde Paddon i sin nya Hyundai i20 AP4+ (ungefär som någon form av Grupp H för 4WD) när han återigen åkte av. Med oskadd bil fick han bli åskådare då bilen stod så djup nerför en slänt att det var omöjligt att nå tillbaka till vägen.
Ingenstans nämns dock om hur hans ”time out” ser ut i praktiken, om han kör resterande tävlingar i WRC eller väljer att ladda batterierna på annat sätt. Blir inte alls förvånad om han tar paus och att Mikkelsen övertar hans Hyundai i åtminstone Spanien och Wales. Att bänka Paddon i Australien det enda som kan klassas som ”home event tror jag egentligen inte kommer att ske. Istället kanske Dani  Sordo får stå över till förmån för Mikkelsen som därmed får möjlighet att försvara segern från 2016. Vill dock betona att Mikkelsen + Hyundai = rykten och inget alls är bekräftat.

*
Desperationen sprider sig hos Citroën Racing över uteblivna WRC-framgångar, på något annat sätt kan jag inte tolka Yves Mattons uttalande att man nu sätter i fler och fler nya komponenter i C3WRC utan noggranna tester. Under året har man försökt hitta nya lösningar för att göra C3 WRC till den vinnarbil som hela teamet trodde man hade redan till premiären i Monte. Istället visade det sig vara precis tvärtom och nu jagar man både ”quick fix” och mer långsiktiga lösningar för att man till nästa år ska vara med i toppstriden.
Det är så det fungerar just nu och första gången vi jobbar så här, menar Matton.
Men det är enda sättet när vi jobbar mot tidtabellen för nästa år…
Några ”huvud har också rullat” i Versailles som tekniske chefen Laurent Fregosi som var huvudansvarig (lite vitsigt med huvudansvarig…) för C3WRC. Dessutom har man knutit Öhlins ännu närmare sig för att få maximal väghållning på bilen.
Fortfarande är det bara Stephane Lefevbre som är klar för nästa WRC-framträdande i Spanien. Vem som kör de två andra bilarna är oklart men om ryktet stämmer med Mikkelsen till Hyundai torde det bli ”som vanligt” Kris Meeke och Craig Breen. Fast när jag tänker på det, World RX har tävlingsfritt i oktober för inte har väl Matton lyckats övertala Sebastien Loeb till ett inhopp i Spanien…

*
Som efteranmäld dök plötsligt PG Anderssons namn upp i listan till East Sweden Rally, Emil Axelsson i högerstolen och bilen, enbart Skoda Fabia. Om det rör sig om samma WRC-Fabia som fastnade i Trafikverkets papperskvarn inför Kolsvarundan eller om det är någon R5-Fabia framgår alltså inte. Oavsett vilket så sätter regerande mästaren lite guldkant på SM-finalen.
Däremot blev det ingen start för Mads Østberg som ryktena påstod för någon vecka sedan och redan då tyckte jag det var lite långsökt att WRC-åkaren skulle anmäla sig till SM för att testa ny kartläsare. Mer troligt hade det i mina ögon varit att använda någon tävling på hemmaplan som testbänk.

*
Har fått lite återkopplingar från helgens ERC tävling i Tjeckien och bland annat ett intressant från Jonas Berg. Han skickar bilder från starten där Volvo dominerade bilden av serviceplatsen genom en stor trailer plus flera nya Volvobilar. Helt nya XC60 kördes dessutom som förbil plus att den dök upp på olika ställen under rallyt. Ett grepp som man måste applådera men samtidigt undrar man varför Volvo intar en så njugg inställning till rally här hemma? När bilarna inte längre passade in i STTC drog Volvo sig ur och nu är det enbart i ganska tunna WTCC som man för övrigt leder genom Thed Björk, som Volvo valt att synas i hop med motorsport.
Som rallyidiot så är det så klart tjänstefel av någon på PR-avdelningen i Göteborg att inte slå straffen i tomt mål, menar alltså att inte hoppa på möjligheten att bli huvudsponsor till Rally Sweden. Tror att 2017 var sista året som Volkswagen hade kontrakt med Glenn Olsson & Co och att det till nästa år ännu inte presenterats någon efterträdare. Alltså Volvo, bollen ligger på straffpunkten, målvakten har gått och köpt korv, det handlar bara om att rulla in bollen i tomt mål. Med andra ord vill jag se vårt enda bilmärke som huvudsponsor i vårt enda VM-rally, ska det vara så svårt att förstå!

*
Från Barum skickar Magnus Brudigam bild på både Sindre Furuseth och dansken Kenneth Madsen in action på den tuffa tjeckiska asfalten. Magnus påpekar också något som jag helt missat att smålänningen Hasse ”Gas” Gustavsson vann sin klass med Toyotan Starlet och detta i den historiska delen. Hasse-Gas hade hygglig marginal till tvåan, 17 minuter skilde…

*
I helgen är det både World RX och Euro RX i franska Loheac och då kör även RX2 International Series där Tomelillas William Nilsson är yngst i det gänget. Efter utflykten till Kanada är nu serien tillbaka i Europa vilket William gillar.
– Det är så jäkla skönt att få komma ut i Europa igen. Nu är det tight mellan tävlingarna och det gillar jag. Jag har sett fram emot Frankrike. Alla säger att banan är fräck och så är det oerhört kul med den massiva publiken, naturligtvis. 
Målsättningen för honom från sin femte plats är att plocka poäng och så många som det bara är möjligt.

Nu börjar det dra ihop sig, både i RX2 och RallyX Nordic. Internationellt är jag bästa svensk så det känns jättebra. Innan säsongen sa jag att det skulle bli ett läroår och det försöker jag fortfarande se det som, även om målen höjs hela tiden och jag känner jag har mer potential.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *