Paddon hade ont om tid, Ogier och Lappi med bättre set up på C3 WRC, Kristoffersson/Flodin svenskhopp i WRC2, Stugemo till Kolsva och ”racerløb” i Köpenhamn!
Gårdagens grej var helt klart Hayden Paddons våldsamma testkrasch i Finland vilket också innebär att nyzeeländaren nu får njuta av Neste Rally Finland från åskådarplats i hop med co-driver John Kennard. Först måste jag förklara att jag verkligen lider med sympatiske Paddon och hade verkligen hoppats på ett bättre slut på den här historien. En historia som började med att han sidsteppades av sin tidigare teamchef Andrea Adamo som istället valde Craig Breen som ”wild card” hos Hyundai. Nu hade nog alla hoppats på att den gamla tesen med att vackra sagor alltid har ett lyckligt slut, även skulle gälla i helgen, så blev det icke. En sten på teststräckan förvandlade drömmen om succécomeback ihop med M-Sport Ford i en av deras WRC-Fiestor till en ren mardröm. Paddon har nu förklarat att han var i sådan tidsnöd vad gällde förberedelser med nya WRC-Fiestan att det gällde att utnyttja varenda sekund/meter av måndagens test. Ett faktum som han menade inte medgav att först känna lite på bil och underlag, för att senare ”go flat out” istället blev det då så här. Mer än lite tråkigt att detta var hans allra första avåkning under WRC-test som han menade var ”absolute bad timing” men samtidigt.
– Kan man inte acceptera att sådant här händer kunde jag lika stannat hemma och spelat schack!
Så klart har han rätt i detta men med facit i hand borde han kanske ändå ”offrat” några meter/sekunder på att känna in sig i sin nya omgivning?
Än en gång jag lider verkligen med Paddon och menar inte att strö salt i såren när jag är kritisk mot sådana här ”one night stands”. Exemplen är oräkneliga på ambitiösa rallyförare som lyckats sy ihop tillräckligt med sponsorer för att göra enstaka inhopp på en högre nivå än den man normalt tävlar i. Behöver inte nämna några namn men där finns en hel rad svenskar som genom åren satsat mer eller mindre rubbet på att visa upp sig i Rally Sweden och tyvärr inga som gjort någon större succé. Gamla tidningen Rekordmagasinet är nerlagd, Busterhjälten ”Benny Guldfot” har lagt skorna på hyllan och samma sak är det i rallyvärlden. Chansen att genom enstaka inhopp skaffa sig en fortsatt karriär på VM ellr EM-nivå är så minimal att den knappt ens är mätbar. Istället är det precis som det mesta här i livet den långa och tråkiga vägen som gäller.
Nu är frågan om detta var sista chansen för Paddon att komma tillbaka till WRC, eller om han i fortsättningen får nöja sig med att vara en ikon på hemmaplan? Trots allt har konkurrensen hårdnat betydligt och nu har han inte bara de vanliga ”gubbarna” i WRC att runda utan bakom ”köttberget” står nu också snabba ”småpågar” som Kalle Rovanperä, Oliver Solberg eller Nikolay Gryazin för att nämna några…
*
Till Neste Rally Finland kommer Citroën med en något uppgraderad C3 WRC med ny framvagn vilket enligt Sebastien Ogier medger fler möjligheter för perfekt set up för resten av säsongen.
– Med så höga farter som här krävs att du är ett med bilen och jag erkänner gärna, att efter två dagars test har jag ”a good feeling with my C3 WRC”, menar WRC-trean Ogier.
Med en förbättrad bil plus fördelen med att ha både Ott Tänak och Thierry Neuville före sig under fredagen kan absolut fransmannen vara en förare för seger och han håller med.
– Som vanligt är jag beredd att ” put up a fight for the win!
Även Esapekka Lappi är lite mer positiv än vanligt inför helgen med hänvisning till den uppdaterade framvagnen. Till en viss del spelar även hans ”test” i Rally Estonia in vilket gett honom mer och bättre känsla än tidigare.
– Efter tävlingen körde vi ytterligare test för att finjustera ”the basic set up” vilket gett bättre grepp och vägegenskaper hos vår C3 WRC, förklarade Lappi som nu gör sin sjunde start i rallyt.
*
Tyvärr blev det ingen start för Emil Bergkvist i WRC2 där vi istället får knyta vårt hopp till Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen i Volkswagen Dealer Team Bauhaus och Patrik Flodin/Göran Bergsten i teamet MAX RPM. För Kristoffersson blir det premiär för WRC utanför Sveriges gränser.
– De som kört här tidigare säger att detta är det roligaste rallyt i världen om man känner sig trygg i bilen, om inte är det det absolut värsta, berättar Arvika-föraren.
Redan efter Rally Sweden planerades för ytterligare WRC-start för Johan och då valde man mellan Finland, Tyskland eller Wales. Det som fällde avgörandet var att Finland var ett perfekt ”träningsläger” inför avslutningen på Rally-SM. Tidigare erfarenhet av rallyt för Johan inskränker sig till att vara åskådare 2017.
– Helt klart annorlunda mot rallyn i Sverige, mycket snabbare med många krön, menar Johan.
– Raka hopp är inget större problem, men här är det många svängar över krön. Det svåra är att förstå hur mycket det kommer att lyfta när man kommer i full fart, jämfört med vad man kan uppfatta under recce!
Utanför Polon har Johan inte bara pappa och teamchef Tommy Kristoffersson som stöd utan även Ole Christian Veiby och Jonas Andersson är beredda att rycka i med tips och råd.
*
Om Finland är en ny erfarenhet för Johan så är det mer hemtamt för Flodin/Bergsten som kört rallyt sex gånger och senast 2011.
– Det är fantastiskt kul att få vara tillbaka även om i princip alla sträckor är nya. Några delar av sträckorna är dock de samma, men där åker vi åt andra hållet nu, konstaterar Patrik.
Rallyt kommer han att köra som ren njutning i R5-Skodan och helt utan press förklarar han.
– Körmässigt har vi inte några direkta mål med helgen, mer än att njuta av rallyt och försöka förbättra våra egna tider allteftersom rallyt körs!
*
Allt är som bekant inte WRC och Rally Finland utan även här hemma händer saker. Till exempel kom där ett nytt namn för Rally-SM 2019, Lars Stugemo/Kalle Lexe som annars mest kör internationell,t undantaget i år är hitintills bara SMK Hörbys RS-tävling i våras. Här testade Lars asfalt set up på Printsport-Polon inför ERC-starten på Kanarieöarna. Nu har han dock anmält sig och Kalle till Kolsvas SM-tävling i mitten av nästa månad.
– Jag gillar Kolsvarundan och det blir gruspremiär med Polon, säger Lars.
Hitintills har han sällskap av ytterligare tolv R5-bilar och med fem dagar innan anmälan stänger är nu antalet anmälda uppe i 68 i SM-klasserna. Fortfarande väntar vi på ännu en överraskning och då i 4WD Övriga…
*
Precis som här har danskarna också tre deltävlingar kvar av sitt ”DM” där närmast väntar ”DM4 Suzuki Rally Sorø” i Slagelse den 31 augusti. Inför detta toppar Skoda-duon Kristian Poulsen och Ib Kragh där Poulsen 27 poängs försprång till Kragh. Bästa 2WD-åkare är Rasmus Sørensen som leder klass 4 med sin R2-Peugeot. I Klass 5 är det BMW i topp genom Kim Boisens M1:a.
*
På lördag och söndag är det en riktig höjdare i Köpenhamn när man på stadens gator eller mer exakt i Bellahøj kör ”Copenhagen Historic Grand Prix”.
– Der er massere action, dramatik, fuld fart og underholdning for hele familien med historiske racerbiler og de berømte racerkørere, især de danske ikoner men også udenlandske stjerner, lovar arrangören.
Program och biljetter hittar du här: www.cghp.dk
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson