Paddon frisk igen, Mats A:s f.d co-driver Mole knallsegrade i Skottland, Vallentin vann KOMO efter sju försök , ”Rallykørerpokalen” väntar på Madsen, tungt för Brink på hemmabanan och Johan K. kör Nitro RX i Strängnäs.,
Hayden Paddon jobbar stenhårt för en comeback WRC som han tvingades lämna 2018 efter fem säsonger hos Hyundai. Ett led i återkomsten är hans ”Europa-turné” där sista starten sker i Rally Finland om en och en halv vecka. Tråkigt nog drabbades Paddon av Covid under Rally Estonia och fick avbryta efter fem körda sträckor.
– Nu är jag tillbaka fullt frisk och vill då tacka för alla meddelande om att krya på mig, hälsar Paddon.
– Åker över till Finland på tisdag för en kortare välbehövlig test efter mina allt för få mil i Rally Estonia!
Vid sin sida i Hyundai i20 N Rally2 från Hyundai New Zealand har ”The Kiwi” som vanligt vinodlaren John Kennard.
*
Idag säger jag stort grattis till Claire Mole som i par med Michael Binnie tog en snudd på knallseger i Dumfries & Galloway RSAC Scottish Rally. Paret körde en i sammanhanget mindre konkurrenskraftig Mitsubishi EVO 9 medan tvåan Hugh Brunton och trean David Henderson körde Fiesta R5 respektive Rally2.
Ändå var Binnie/Mole 45 sekunder före efter de sex sträckorna på totalt nästan sju mil. Med detta är man fortfarande med iden match som ska avgöra vem som blir Skotsk Rallymästare 2022. Anledningen till att jag noterar detta är att Claire med över 200 tävlingar som kartläsare har blågul anknytning. Hon var den lotsade nya SM-tvåan i 2WD, Mats Andersson från Eslöv till åtskilliga klassegrar och dessutom till titeln Brittisk Rallymästare 1999. Totalt körde duon 20 tävlingar ”in UK” 1999-2001 men även en deltävling i Asia Pacific Championship, Rally Malaysia. Då hade tillverkaren av Proton som Mats körde, uppmärksammat skåningens kapacitet och bjudit in honom och Claire till det tuffa djungelrallyt. Något man tackade för genom seger i klassen med en Proton Satria Kitcar.
Paret körde även lite svenska tävlingar ihop till exempel flera South Swedish Rally i början av 00-talet. Här var det samma Proton V450EHT som användes och som även tog Mats till nio raka guld i RS-DM och renderade honom den tunga titeln ”Asfaltkungen”…
*
För danska Hyundai-föraren Simon Vallentin gick en dröm i uppfyllelse när han i lördags efter sju försök lyckades vinna KOMO Rallysprint i Gammelrand i par med Peter Ekholm. Efteråt var Simon glad över att det äntligen lyckades och att han inför sina 200 inbjudna gäster/samarbetspartners kunde visa upp sin snabbhet.
– Helt fantastiskt, summerade Simon som körde en hyrd Hyundai R5 i väntan på sin nya Rally2-bil.
Som väntat bjöd Glad Sports Kenneth Madsen/Mette Felthaus hårt motstånd med Peugeot R5 men fick problem i andra heatet med en trasig pump. Kom dock igen men kom aldrig närmare än 10.3 sekunder. Spurtade starkt gjorde en annan Peugeot-åkare Jan Petersen/Jeannette Kvick som slutade trea, 16,1 efter Simon.
Bästa 2WD den här delvis regntunga lördagen kördes av en annan av Glad Sports förare, Jacob Madsen/Arly Larsen, fyra totalt med Peugeot Rally4 och detta halv minuten före Casper Olsen/Rene Olsen, Fiesta.
Bästa svensk blev SMK Hörbys far och son Håkan och Felix Bercic som slutade 12:a totalt med sin blå BMW. Man var även vinnare i klassen RS4 precis som Södra Sunnerbos Leif Axelsson/Peter Augustinsson.
I deras fall blev det seger med VOC-940:an i klassen RS1. Kyrkhultboende Peter och Danny Holgersson var fint med i den gröna Ford Escorten fram till det fjärde och sista heatet. Då låg familjen Holgersson sexa totalt och etta i klassen men då ville chauffören lite för mycket. Danny förklarar vad som hände.
–Bilen toksläpper på det blöta underlaget och vi far rakt upp i en ”grushögajävel” med sidan före. Ingen större skada skedd men en punktering gör att vi tappar allt då vi har två varv kvar att köra…
Istället för seger för Peter och Danny blev det nu en fjärde plats precis före Trelleborgs Anders och Olivia Kristensson, BMW.
*
Mer danskt rally och då med helgens tvåa Kenneth Madsen som hittills vunnit alla tre tävlingarna i Dansk Super Rally. Detta med Kalundborg-baserade Glad Sports Peugeot R5 och nu är Kenneth på väg mot den åtråvärda triumfen ”Rallykørerpokalen”.
Pokalen är en av Dansk Rally Clubs tre mest åtråvärda priser och med en historia som sträcker sig ända tillbaka till 1954. Efter första halvan av säsongen har nu Kenneth som lotsas av Mette Felthaus 89 poäng och följs närmast av lillebror Jacob Madsen. Även han kör Peugeot men en Rally4 för Glad Sport och som trea Jan Petersen med en R5 Peugeot precis som Kenneth. Poängen beräknas genom placeringar Dansk Super Rally men även vissa utländska tävlingar räknas in. Allt för att försäkra att ”det sikres, at det er årets bedste, hurtigste og mest vindende danske rallykører” som får sitt namn ingraverat i pokalen som är ständigt vandrande. Inte förrän i början november är det klart vem som får ta emot utmärkelsen när man kört färdigt DSR-finalen, ”Stocholm Rally”. I fjol var det Henrik Munk Hansen som fick ta emot pokalen och när man kollar i listan över tidigare mottagare så hittas att lillebror Jacob Madsen redan har vunnit den två gånger, 2016 och 2017. Flest gånger är det ”Opel-kører” Jens-Ola Kristiansen som fått sitt namn i pokalen, hela sju gånger.
*
STCC hade ingen tur med vädret där både regn och temperaturskillnader från 32-t ill 16 grader noterades när man i lördags gästade Ring Knustorp. Precis som med vädret hade inte Brink Motorsport någon lyckad helg.
– Vi led av tekniska problem i kvalet och fick sämre startpositioner. Sedan blev det dels tuffa tag från konkurrenter och dels förarmisstag i de blötta förhållande vilket resulterade i en poängskörd som vi önskat vore betydligt bättre, förklarar teamchef Ted Brink.
Tobias Brink kan inte annat än hålla med att Audi #71 hade det jobbigt på Söderåsen.
– Riktigt tung helg där andra racet var helgens utropstecken och vi tog oss från femte startruta till andraplats i mål efter ett par fina omkörningar, summerar SMK Hörbys bidrag i STCC.
– Att jag missar starten i första racet och åker av på egen hand i tredje racet är för dåligt, riktigt tråkigt då vi kunde varit med och figthats om segern i tredje racet.
Bättre lycka hade Robert Dahlgren, Cupra Dealer Team-PWR Racing som faktiskt blev historisk i helgen. Han blev först att vinna 50 segrar, till och med blev det 51 när han även vann det tredje och avslutande racet.
– Helgen var helt magisk och vi hade bra fart i det torra kvalet i fredags, men när regnet kom till racen hade vi en superbra bil. Allt har gått magiskt bra. Jag upprepar magiskt hela tiden, men så känns det att få vinna tre race, menade Dahlgren efteråt.
*
I V8 Thundercars var det norskt i topp båda racen genom Stein Fredric Akre. Faktiskt var pallen identisk i både i Race och 1 och 2 med Andreas Nilsson som tvåa och Conny Brorsson på tredje plats. De två segrarna innebär att Akre knappar in på ledande Andreas Nilssons försprång i tabellen med sjutton poäng. Nu skiljer det bara tretton poäng inför nästa tävling som körs på Anderstorp den 10-11 september. Tungt för Kristianstads Tommie Eliasson som fick bryta första racet efter växelådsras men sedan slutade fyra i det andra.
*
Som jag förklarade för en tid sedan är det omöjligt för mig att hänga med i alla rally/racing/rallycrosserier som körs runt om i världen. Vad gäller racing försöker jag hålla lite koll på STCC men resten blir mer sporadiskt. Alla serier med ”X” i namnet hamnar också i korgen ”lågprioriterat” förutom då World och Euro RX. Detta betyder dock inte att jag väljer bort allt utan försöker fokusera på det jag finner intressant. I dag till exempel kom besked att Johan Kristoffersson gör debut i elbil-mästerskapet Nitro RX som har deltävling i Strängnäs helgen som kommer. Johan kommer att köra en FC1-X genom Dreyer & Reinbold Racing och JC Raceteknik och elbil är inget nytt för honom som ledare av Extreme E. Tävlingen i Strängnäs innebär att den amerikanska serien flyttar utanför landets gränser och där Sverige nu blir tävlingsplats nummer två. Johan kommer att köra ihop med Robin Larsson, Andreas Bakkerud och jamaicanske stjärnan Fraser McConnell.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com
– |