Paddon, arvtagare till Adamo eller blir det WRC2, samerna gillar inte idén med rally bland deras renar, bara 12 SM-anmälda till Boden, baka pepparkakshus kräver sin byggare och snart lucia!

Hayden Paddon med flera år i Hyundais WRC-bilar är också en som nämns till arvtagare efter Andrea Adamo som ”Team Principal”. Efter att Paddon tvingades lämna Hyundai med en andraplats i Rally Australia 2018 har han drivit eget rallyteam i sin del av världen, plus utvecklat världens första rallybil med el, Hyundai Kona. Med goda kontakter hos NZ-importören plus närheten till ”maktens korridorer” i Seoul menar en del att 34-åringen vore som klippt och skuren som ny Adamo. Om så blir fallet måste det bli en svår balansgång då Paddon själv lär jobba på full comeback i WRC men inte med Rally1-bil som först tänkt, utan med Hyundai i20 Rally2. Att göra omstart i WRC-klassen bedömer han i en intervju med DirtFish som orealistiskt och än är inte pusslet lagt, men med färre tävlingar i WRC2 så menar Paddon att han inte behöver jäkta för att komma till start direkt 2022.

Foto: Paddon Motorsport Group

Ett ännu tätare samarbete med Hyundai New Zealand är det som ska vara grunden i WRC2-satsningen enligt Paddon.

Dom har varit med mig hela tiden i både vått och torrt!

Att Rally New Zealand återkommer i WRC-kalendern till nästa år är naturligtvis lite av drivkraften i projektet och detta vill Paddon gärna köra.

Jag kan vägarna som min egen ficka och tror att jag skulle kunna göra ett bra jobb. Känner fortfarande att vi ( co-driver John Kennard) är i riktigt bra form!

Allra helst hoppas han ändå  att få sätta sig i en Rally1 i20 där han menar att hans rutin med Konans eldrift skulle kunna vara en väsentlig framgångsfaktor… 

*

Fortsatt är Rally Swedens framtid den stora snackisen både här i landet och bland utländska rallyfans. Svårt att koka ner allt som skrivs och alla olika åsikter, men att de flesta är förvånade över att bansträckningen inte är klar med tillstånd och annat, står helt klart. Många hyser förvåning över detta då ”flyttkrafter” redan inan beslut om Umeå som ny centralort förklarade att det var klappat och klart i Västerbotten för VM-rally. Där fanns vinter, sträckor, villiga klubbar och inte minst ett näringsliv som i hop med kommunerna i regionen, var beredda att skapa ekonomiska garantier bara Värmland vore kloka nog att släppa i från sig ”Svenska”. Att rädda VM-rallyt kvar landet  överskuggade i deras värld alla praktiska hinder men nu snart med facit i hand, så var det inte lika enkelt som man lät påskina att omgruppera landets största årliga sportarrangemang med VM-status.

Foto: Tommy Svensson

Att samerna och deras i tävlingsområdet rikligt förekommande renar, inte fanns med i snacket förvånar i efterhand. Enligt företrädare för rennäringen måste djuren flyttas vilket inte görs på en kafferast och Svenska Samernas Riksförbund konstaterar tvärs emot påhejarna.

Ett vinter-rally utanför Umeå är i grunden en dålig idé!

Att man inte haft med samerna på rallytåget från början har också retat upp.

Vi fick bjuda in oss själva. Och fick ett första möte i maj, juni och det var bara ett informationsmöte. De riktiga diskussionerna kom igång först i augusti, säger Jenny Wik Karlsson förbundsjurist vid Svenska samernas riksförbund till Västerbottenkuriren.

Nu pågår diskussioner mellan Svenska Rallyt AB och företrädare för de fyra samebyar som berörs vilket  Wik Karlsson ändå lite hoppfullt, sammanfattar med.  

Ur vårt perspektiv, så är ju det bästa om det inte är något rally. Men det är inte så att det inte finns möjlighet till dialog, här handlar det om att hitta lösningarna.

*

Mer som oroar lite, är att det går väldigt trögt med påfyllnad av namn till SM-premiären North Rally i Boden. Just nu med tio dagar kvar av anmälningstiden är bara 12 anmälda i SM-rallyt och tre i ”Inbjudningsklassen”. Bara att hålla tummarna att intresset tar sig mot slutet…

*

Igår var det dags för ”Gubbaklubbens” årliga ”Pepparkakshusbyggande” under ledning av ”byggmästare” Todde Johansson. Hans självbevarelsedrift och omsorg om bageriet, visade sig genom att i förväg ha gjort i ordning och kavlat ut degen till lämplig tjocklek för husbygge.

Foto: Tommy Svensson

Därefter kom så ”gubbarna” för att bygga och jag som förstagångare hade uppenbara problem att få stil på mitt hus. När allt var klart så visade sig mina väggar var för låga så jag fick skarva med lite överblivna bitar.

Det hade nog hjälpt om du monterat taket rätt och inte tvärt emot, förklarade Todde mysteriet med mina för låga väggar. 

Här hävdade jag min konstnärliga frihet och hånade istället mina kamrater vars hus till stor del påminde om ett villaområde i forna Östeuropa, med hus stöpta i samma form.

Undrar hur tomten ska få värme i huset, Svensson har ju inte fixat någon skorsten, hävde en annan expert flinande ur sig.

Hört talas om direktverkande elvärme, svarade jag och så var det slutsnackat.

Foto: Tommy Svensson

Med hjälp av glasyr och chokladlinser blev det till slut ändå jättefint och både sambo och Nova var imponerande över debuten som husbyggare. Dock inget mot vad till exempel BMW-åkande asfaltexperten Tommy ”Krull” Andersson åstadkom. Inte bara ett fint hus för tomten, utan han kompletterade med ett som han sa, ”hönsahus”. Utanför stod även en bil parkerad som SM-vinnaren Jocke Kristiansson enkelt konstaterade märke på.

Ser ut om en Opel Corsa, det är väl en sådan Krull drömmer om på nätterna….

Foto: Tommy Svensson

*

Dags att runda av då SMK Hörbys traditionella Luciafest/prisutdelning pockar på uppmärksamhet. I fjol fick vi ställa in på grund av Covid-19 och i år har där bytts lokal för att minimera trängsel mellan besökarna. Med lite marginal till 100-gränsen väntar  luciatåg, glögg, lussebulle för besökarn innan prisutdelning Samma sak varje år och jag erkänner att jag alltid blir lite tårögd när jag ser klubbens medlemmar i detta lite udda sammanhang mot mer normala, brummande rallybilar…  

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *