På torsdag startar ”ultra fast” Rally Estonia, inte mycket från SVT, Klara A. återvänder till segerbana, ”Slottssprinten” lockade även SverigeSerien och Asfaltfinalen i Enköping förlängs på grund av få startande…
På torsdag klockan 19.05 är det dags för ”SS1 Tartu vald 1” och därmed är WRC Rally Estonia i gång. Ett rally med ”ultra fast stages” som kännetecken och det råder delade meningar om detta, eller Rally Finland är VM-seriens snabbaste.
På dessa ”ultrasnabba sträckor” ska Teemu Suninen göra debut med Hyundai i20 N Rally1 vilket inte lär bli någon ”promenad i parken”. Att teamet förväntar sig stordåd tror jag inte utan den pressen finns i högre grad på Thierry Neuville och Esapekka Lappi.
– Det här rallyt är inte det lättaste att göra debut i, men vi är redo för utmaningen, menar Suninen.
– Snackar vi fart så hoppas jag att vara närmare toppen på söndag…
Nu har Toyota förutom att ha storfavoriten Kalle Rovanperä hos sig, även aviserat fler hästkrafter i Yaris Rally1 vilket inte är goda nyheter för varken Hyundai eller M-Sport.
Läser att DirtFish håller Oliver Solberg högst i WRC2 och jag är beredd att hålla med. Seger på ”Shake down” hemma i Värmland lär stärka det redan stora självförtroendet. Även vad gäller förste utmanare håller jag med om Andreas Mikkelsen, däremot är jag lite mer tveksam till att Sami Pajari kan utmana Oliver och Andreas där alla kör med Skoda från Toksport. Tror faktiskt mer på hemmaföraren och J-WRC-vinnaren 2022, Robert Virves som vanligt med Ford Fiesta Rally2. Varnar också för att Emil Lindholm i första starten med Hyundai i20 N Rally2 kan bli en överraskning.
21 sträckor ska köras med sju stycken på fredagen medan lördagen som är kortare, ändå har två sträckor mer. Söndagen innehåller bara fyra sträckor, splitternya ”Karaski” och sedan ”Kambja” som powerstage precis som i fjol med start klockan 12.15 svensk tid. Totallängden för Rally Estonia är 30 mil.
*
Antar att damernas Fotbolls-VM stjäl alla resurser hos SVT eftersom de inte sänder en enda minut live från rallyt. Nu får vi nöja oss med ett sammandrag på söndag klockan 18.00 i SVT2. Istället är det alla rallyfans med C More som kan följa rallyt och som sänder från alla sträckorna. Sportkanalen som är en del av C More med utmärkta röster från Stefan Klemetz och Emil Bergkvist har ännu inte fått några sändningar. Detta brukar ändras hipp som happ så kanske även jag kan se lite från Estland. Oavsett så har jag även TV12 och där sänds på söndag SS19/21, man får vara glad för det lilla…
*
Den 4 februari 1967 föddes rallycrossen på brittiska Lydden Hill. Nu knappt 50 år senare är det debut för de elektrifierade RX-bilarna att göra debut i helgen på samma bana. Att något annat än ny seger för Johan Kristoffersson är att räkna, med är ungefär i samma härad som att tv-nyheterna skulle börja anta en mer nyanserad rapportering kring ”superhettan” och allt vad man drar till med.
Alltså inte att tänka på, utan i helgen gäller det för konkurenterna att försöka bli ”best of the rest” och bland dessa finns så klart även SMK Hörbys Klara Andersson. Banan blir inte helt ny för Klara som vann här i våras när hon körde med en RX150 Buggy när Brittiska Mästerskapet öppnade. Ny i klassen är norrmannen Sondre Evjen som ersätter Gustav Bergström i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS.
*
VOC Mekonomen och SverigeSerien brukar försöka hålla semester under juli månad, men i år gjordes ett undantag när man valde att använda ”Slottssprinten” som deltävling. Att nytänket gillades av ”VOC:arna” blev klart när man utgjorde mer än en fjärdedel av startfältet eller 45 bilar av de totala 180 som körde på Ericsbergs Slotts vägar. Så klart var det därför en belåten Roger Fransson, tävlingsansvarig som gladdes åt ”Ungdomsklassen” som domineras helt av VOC-åkare.
– VOC är trots vad vissa olyckskorpar enträget kraxar en ryggrad i svenskt rally, både igår, idag och i framtiden, trots avsaknad av ”takscoop”, konstaterade en ironisk Fransson.
Han gjorde efter målgång även en analys av hur SverigeSeriens deltagare stod sig mot övriga Volvo-åkare som annars inte kör ”VOC-SM”.
– VOC-åkarna dominerar totalt även om vi har bilar med ett striktare reglemente än GruppF. Gång-på-gång kan vi konstatera, konkurrens fungerar. Hård konkurrens som det med automatik blir i en klass som samlar mer än 800 bilar formar snabba förare och CoDrivers!
Börjar därför med ungdomarna där en makalös urladdning på sista sträckan gav segern till Vingåkers Emil Fällman/Tobias Lindström. Emil var här nästan tio sekunder snabbare än tvåan Hugo och Stefan Carlberg Fagersta. Detta innebar seger med 1,9 sekunders marginal till Carlberg. På tredje plats, Kullings Ville och Ralf Larsson.
I den med Grupp F sammanslagna A-B-klassen vann Laxås Magnus Lindquist/Sara Ridde, sju sekunder före Niklas Berglund/Henrik Pedersen, Eskilstuna. På tredje plats Andreas Hultström/Lisa Jonasson, Nyköping som hade en av favoriterna Patrik Fredriksson/ Per Wiksten, Fryksdalen bara 0,1 sekunder bakom sig. Alla är A-förare men i SverigeSerien delas klassen och bästa B-förare blev från Degerfors Palmqvist-duon Tim och Robin som var iskalla rakt igenom rallyt och körde till sig en stabil seger. Noah Grönkvist/Lucas Ivarsson Olsson, Hofors slutade tvåa med drygt tre sekunders marginal till Norrköpings Ludvig Nilsson/Albin Pettersson. C-klassen som var större med sina 27 anmälda såg en liten knallseger när Hedesunda MK-duon Arvid och Jonas Larspers åkte ifrån mer favorittippade Örebroaren Emil Huss och Jonas Holm med hela 14,5 sekunder.
Nu har jag inte riktigt koll på vilka i klassen som använde GruppF-Volvos men att klassen domineras av bilar från västkusten är solklart. Bara tre förare använde annat märke än Volvo. När nu Rally-SM får nytt ledarskap till nästa år i form av SBF och Lars Jonsson menar jag att man på allvar borde undersöka om det verkligen inte finns någon möjlighet att inlemma även VOC i SM-klassen ”Standard”. En sak som jag tror skulle applåderas,i nte bara av VOC-gänget utan även de med GruppF-bilar tycker nog det är bra om klassen blir större. I år har klassen växt och inför kommande ”Snapphanerallyt” har totalt 23 förare startat i någon av de tre SM-rallyna vilket är i samma storlek som ”huvudklassen” med Patrik Flodin och ”Internationella 4WD”. Vågar snudd på att ta gift på, att med SM-status även för VOC skulle lätt ”Standard” öka, kanske till och med bli dubbelt så stor…
*
Grus-SM har haft en stabilare grund än Asfalt SM där premiären i Hörby i princip lockade dubbelt så många startande som i de efterföljande två deltävlingarna. Bottennappet kom i det som skulle varit deltävling tre där Gullabo RC fick så få anmälda att tävlingen ställdes in. Nu är det dags för final den 5 augusti i Enköping och då har arrangören Enköpings MK valt att möta det dåliga intresset genom att förlänga ”EMC-Sprinten”. Tävlingsledare Micke Söderberg berättar.
– Vi närmar oss anmälningstidens slut och vi ser att antalet ekipage gör att vi har möjlighet att justera bansträckningen något, vilket ger oss en fördubbling av kilometrarna. Sträckan blir nu 6,5 kilometer.
En sträcka som enligt Söderberg innehåller allt och där deltagarna i förväg kan studera videoklipp över banan. Sträckan körs tre gånger och samtliga sträcktider räknas samman i slutresultatet. I dag finns strax över 20 SM/RM-åkare anmälda och anmälan stänger på lördag. Läser på Rally-SM:s hemsida om tävlingen och det lite kryptiska ”Sista chansen att få tävla i asfaltsmästerskapet är…”. Är detta bara en liten felskrivning och skribenten menar, ”sista chansen” för 2023 eller har man fått någon underhandsinformation från SBF att det inte blir något SM på asfalt 2024?