Österlen bet tillbaka, Toyota-dubbel i Ungern, lysande av både Calle och Mille, Meeke trivs i ”NZ”, bakslag för el -racing, tjejerna leder RS-jobbet och hyllning för Breen i Kroatien.
Med morgondagens ”Bilmånsson Rallysprint” hängande över mig blir det en lite rumphuggen Motorbloggen idag och så klart, ingen alls i morgon. Lite tråkigt att inte kunna summera dagens DM-premiär ”Simrishamnsmixen” men den får anstå till måndag. Så mycket har jag noterat att Österlen krävde sin tribut och värst tror jag det gick för Älmhults Stefan Håkansson/Havanna Forsell.
Strax före målet på första sträckan ”Gyllebo” gick parets fina Volvo 240 ut bland stora ekar och den matchen vann ekarna helt klart. Inför sista sträckan jagade Anderslöv-vinnaren David Pettersson/Isa Kolmbäck segern i Grupp F-klassen från sin andra plats.
– Efter en stenhård kamp om segern förlorade vi mot ett träd. Vi är okej, förklarade David på Facebook.
Surt även för SMK Hörbys SM-vinnare 2023, Karljohan Ingesson som ledde samma klass efter två sträckor med sin BMW. Men i målet på SS3 tog det roliga slut, berättar pappa Lars-Johan.
– Precis när ”Kalle” fällt ut landningställen gick kardanen sönder. Fram till dit gjorde han helt klart ett bra avryck vilket vi får ta med oss!
Nu väntar garagejobb ikväll då ”Kalle” även är anmälda till morgondagens RS-premiär i Hörby.
– Vi hoppas kunna komma till start, avslutar pappa.
*
Efter de fem första sträckorna i premiären för ERC, ”V-Híd Rally Hungary” är det dubbelt Toyota Yaris GR Rally2 i topp. Detta sedan Martins Sesks på SS5 passerade Mikko Heikkilä som nu är 2,7 sekunder efter. Trean heter Simone Tempestini, Skoda, 8,8 upp till ledning medan Hayden Paddon, Hyundai har 9,2.
Två sträckor återstår av lördagen medan ERC Juniors ännu inte kommit så här långt utan bara kört fyra. Båda svenskbilarna gör lysande insatser och allra bäst levererar Calle Carlberg/Jørgen Eriksen i Opel Motorsports Corsa Rally4. Nässjö-sonen har 11 sekunder upp till ledaren från Estland, Jaspar Vaher, Ford Fiesta men 7,6 ner till trean Max McRae, Peugeot.
Mille Johansson/Johan Grönvall (bilden) håller fjärde plats trots att motorn i Opel Corsan bråkat både på SS3 och 4.
Det danska inslaget i klassen, Jeanette Kvick Andersson sköter sig bra som notläsare hos österrikaren Alfred Kramer jr. Trots grusovana är duon sjua i klassen med sin Peugeot och har faktiskt tio bilar i klassen efter sig.
”Kvickens” landsmaninna Ditte Kammersgaard bytte i helgen Österlen mot den ungerska stäppen. Från början var hon anmäld ihop med Eslövs Simon Andersson till ”Mixen” men det blev istället rumänen Bogdan Cuzma som fick ta del av Dittes kunnande. Paret kör Skoda Fabia RS Rally2 och håller en placering under Topp-20. Rallyt avslutas i morgon med 18 kilometer långa power stage ”Nagylotér” klockan 17.05.
*
– Detta måste vara världens bästa rallyvägar!
Detta omdöme gav Kris Meeke efter de första åtta sträckorna av ”Rally of Otago” på Nya Zeeland. Här kör ”The Ulsterman” samma Ford Escort RS 1800 som Mikko Hirvonen tog till seger ifjol och som han nu är på väg att upprepa. Meeke leder klassen med 1.39,8 före Escort-kollegan Deane Buist och över fyra minuter före trean med Mazda RX7, John Silcock. Allra snabbast är hemmaföraren Jack Hawkesgood med Toyota Yaris GR AP4 före Roobie Stockes med en Fiesta även den för ”AP-reglementet”.
*
Ingen kan väl säga emot mig om jag menar att el i motorsport har har haft en lite motig start. Publiken i World RX har till exempel inte gjort vågen över ”batteribilarna” och Formula E är inte något som merparten motornördar pratar om varje dag. Nu blir det så klart spännande att se om STCC kan vända den här utvecklingen och locka folk tillbaka till racingbanorna när man blir först ut med elbilar i de här sammanhanget. Tidigare har elklassen ”NXT Gen Cup” körts med unga förare som avstamp mot högre höjder men nu har det även här blivit kortslutning. I helgen skulle det ha varit internationell premiär på banan i Misano ihop med Formula E men den har nu ställs in. På seriens hemsida berättas att man med omedelbar verkan väljer att avsluta samarbetet med ABB FIA Formula E World Championship.
–Vi är självklart besvikna över att vi inte kunde få ihop detta för 2024 och att beslutet kom så sent. Vi har varit i kontakt med alla våra förare och partners, som givetvis delar våra känslor i detta, men som också har visat en otrolig förståelse och stöd i denna svåra situation, något vi är otroligt tacksamma för, säger Fredrik Lestrup, grundare till NXT Gen Cup
–Vår prioritet nu är att så snart som möjligt hitta en hållbar ny lösning för våra förare och vår ambition är fortfarande att återkomma med FIA Formula E World Championship säsongen 2025.
Tanken var att NXT Gen Cup skulle delta som supportklass i samtliga europeiska deltävlingar i årets Formula E, världsmästerskapet i elektrisk formelbilsracing, som förutom Misano inkluderade Monaco, Berlin och London. Anledningen till att man avbryter samarbetet framkommer inte…
*
Avslutar som jag inledde med ”Bilmånsson Rallysprint”och där dagen gått till ”last minute check”. Faktiskt så att man blir, vill inte säga rörd,mer glad över att se tjejerna leda arbetet och allra mest över att det yngsta tillskottet Linn Wingren axlat rollen som tävlingsledare. Ett jobb där de ”gamla rävhonorna” Mia Nilsson (t.h) och Eva-Marie ”Majsan” Hasslöf som biträdande tävlingsledare stöttar och peppar för att allt ska bli optimalt.
Minns tillbaka till mitten av 70-talet när legenden Kjell-Åke Lundgren tröttnat och slog mig i magen med en pärm med ordern.
– Nu får du ta över!
25-åringen framför honom stammade något om att jag inte visste hur man gjorde, på vilket Lundgren replikerade.
– Vem f-n tror du visade mig en gång, jobbet får du själv räkna ut hur man gör.
På den vägen är det och därför känns det för en gångs skull skönt att konstatera, att det är är andra tider numera…
*
Idag är det exakt ett år sedan Craig Breen omkom och vid olycksplatsen i Kroatien hölls idag en minnesceremoni. Medverkade gjorde bland annat tävlingsledningen för ”Croatia Rally” och Breens Hyundai team.