Østberg/Barth bröt i ERC, Emil/Ola starka treor i premiären, tufft i Kullingstrofén, Johan K. bäst i World RX, Evans hett WRC-byte och det är viktigt att spänna bultar…

BloggÖstberg2Patrik Barth fick inte lov att komma i mål i sin ”Co-driver-test” med Mads Østberg efter att man fått bryta ERC-deltävlingen ”Rally Rzeszow”. På lördagens sträcka sex körde Mads på en sten i vägkanten och kände direkt att styrningen på R5-Fiestan inte längre var hundra procentig. Dessförinnan hade han på fredagen fått genomlida ett grymt gympass vid ratten efter att servostyrningen lagt av (bilden).BloggÖstberg
Med fredagens power-styring-problem i tankene, som ikke har blitt utredet ferdig, tok vi en nødvendig safety beslutning, i samråd med teamet etter SS7, berättade Mads efteråt.
Vi må tenke sånn, ikke bare på oss selv, men også på publikum langs løypa. Det er ikke farlig å kjøre uten powersteering, bare ekstremt tungt. Det er om det skjer på feil sted og i full speed det er farlig.
Annars började det norsk/svenska samarbetet bra och efter sträcka två leddes rallyt med strax över 15 sekunder. Sedan började bromsarna krångla men inte värre än att ADAPTA-Fiestan var i topp även efter trean. Då packade styrningen ihop utan förvarning på ett snabbt parti och i 190 km/t blev bilen plötsligt tungstyrd.
Det er en av de verste følelsene jeg har hatt som rallyfører, jeg vet ikke helt hvordan jeg klarte å holde bilen på veien, men heldigvis gjorde jeg det, förklarade Mads vid sträckmålet.
Det ble 18 km uten powerstyring, og det er ekstremt tungt og krevende i en rallybil og spesielt på asfalt…
Därmed tappades massor av tid och det blev ras till sjätte plats men så återkom problemet direkt på avslutningsdagen vilket gjorde att det blev ”retired” för Mads och Patrik.
Nu blev det polska ERC-rallyt istället en uppgörelse mellan hemmaföraren Kajetan Kajetanowicz och franske asfaltspecialisten Bryan Bouffier och där det till slut blev Bouffier som vann. Men tror att ”Kajto” ändå kände sig nöjd genom att som tvåa gå upp i ERC-ledning. Trea slutade Marijan Griebel som därmed även vann klassen ERC Junior Under 28. 
Opel-åkaren och WRC2-vinnaren i Finland Jari Huttunen kom med sin klasseger allt närmare den stora prissumman som juniorerna tävlar om.BloggLukyanuk
Det polska EM-bidraget blev väldigt tufft och flera ”high speed crasches” noterades. Först att krascha bort sig var ryssen Alexey Lukyanuk som inledde med att vara snabbast på sträcka ett men sedan på andra var både tävlandet och R5-Fiestan slut efter en flervarvsrullning. Som lite plåster på såren fick Lukyanuk för femte gången ta emot ”Colin McRae Flat out trophy”
Illa gick det även för landsmannen Nikolay Gryazin som från tredje platsen tog SRT-Skodan till väders med åtföljande brutal landning. Han var dessutom långtifrån ensam om att förlora fajten med den polska naturen och tror utan att ha bevis, att detta var årets absolut tuffaste ERC-tävling.

*
BloggEmilDet blev en lyckad premiär för Ola Fløene när han tog plats vid sidan av Emil Bergkvist i tyska Peugeot-teamets Peugeot 208 T16 i mästerskapstävlingen Thüringen Rallye . Trots att det var första gången Emil satt i bilen noterades bra tider direkt och till slut blev det en tredje plats.
Vi är nöjda med resultatet, även stort tack till Ola för ett strålande jobb i högerstolen, konstaterade Emil belåtet.
Vinnare blev Skoda Tysklands Fabian Kreim och detta nästan minuten före snabba Dominik Dinkel. Emil hade 1.20 upp till vinnaren…

*
58. Rali Vinho da Madeira 2017 ingick som deltävling i nya Tour European Rally-mästerskapet och där gick det inte alls som planerat för danskan Jeanette Kvick med holländske föraren Henk Bakkenes. På de väldigt tuffa och utmanande asfaltsträckorna försvann i likhet med Polen många konkurrenter. BloggKvickMen för Henk och ”Kvicken” var det inte lika dramatiskt där det istället var turbon som rasade. Med tidstillägg blev det omstart vilket resulterade i 35:e plats totalt av 39 i mål. I TER-delen blev det en 15:e plats.
Portugisen Alexandre Camacho vann rallyt i en R5-Peugeot medan mer välkände Hyundai-åkaren Giandomenico Basso slutade tvåa före Citroên-föraren Joao Silva.
Nästa stopp för TER-gänget är österrikiska Skoda Rallye Liezen i slutet av nästa månad.

*
BloggÅkermanKullingstrofén utvecklades till en kamp mellan Patrik Åkerman, Mitsubishi och Stig Andervang också han i en Mitsubishi och där Åkerman till sist drog det längsta strået. Med en marginal på nio sekunder efter fyra körda sträckor vann han och Christer Carlsson därmed den fjärde deltävlingen i Svenska Rallycupen. Trea efter Andervang slutade Emil Carlsson.
Tre förhandsfavoriter försvann med tekniska problem, cupledaren Tobias Johnasson, hemmahoppet Bengt Abrahamsson och WRC-Skodan med Johan Rudengren bakom ratten.BloggFredrik
I 2WD var det Fredrik Eriksson som återigen dominerade med den gula ”Golf-trean” och med tre av fyra sträcksegrar vanns klassen och det slutade även med en imponerande tredje plats totalt. Efter Golfen blev det Volvo 940 med Emil Carlsson runt 20 sekunder efter och sedan som trea med den hästkraftsmässigt handikappade R2-Peggan, Elias ”Star” Lundberg.BloggElias
De tre snabbaste i Appendix K sågs inom en halvminut, seger för Jan Hagberg före Arne Bäckström och Sven-Åke Angerd.
Tunt med skåningar i tävlingen och hittade bara Hörbyboende Kristianstadsföraren Jörgen Hildingsson med Martin Nilsson till höger. Resan upp dit var inte förgäves då Jörgen tog den vita Grupp H 240:an till en fin sjätte plats bland 21 startande i C-förare 2WD.
Kullingstrofén behåller sitt rykte som både välarrangerad och med fina, men ack så luriga vägar och av de 193 startande bröt en fjärdedel…
Tack för bilderna Henrik Åkeson!

*
I Taxinges ”Trendab Sprinten” med tre repor där bästa tiden räknades vann Skillingaryds Marcus Theorin när han gjorde ett inhopp i Mitsubishin med Jorma Lönnquist vid sin sida. Tvåan Mikael Holmgren från Gnesta var runt tre sekunder långsammare och så även trean Kenneth Lodklint, Vallentuna.
Bästa 2WD-åkare blev B-föraren Mikael Frisk med Sofia Frisk, Västerås vid sin sida och även näst snabbast var en B-förare, Gunnar och Johan Ullén, Rimo. Först på tredje plats kom bäst från A-klassen Martin Lindberg/Stefan Hägglöf från Skutskär.

*
Onekligen ett antal år sedan man kunde notera en Saab som bil för en totalsegrare men i Ludvikaruschen blev det så. Hemmaföraren Johan och Ann-Sofi Eriksson tog Saab 9 3:an till vinnare före klubbkompisarna Mattias/Ronny Nyström i en Mitsubishi. Trea totalt slutade Jennie Lee Hermansson, 1,5 sekunder efter Nyström.
Näst bäst i 2WD slutade JSM-åkaren Daniel Röjsel med R2-Fiestan.

*
BloggJohanIkväll drar finalerna i World RX i gång borta i Kanada och Trois-Rivieres. Efter kvalomgångarna i går leder Johan Kristoffersson efter att blivit tvåa i Q1 och vinna Q2. Tävlingarna har drabbats av kraftigt regn vilket försinkat tidsschemat men klockan 20.00 startar tv-sändningen på SVT24 eller på SVT-play via länken.
https://www.svtplay.se/video/14555736/motorsport-rallycross-vm/motor-vm-rallycross-kanada-trois-rivieres

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Finland (FIN) - WRC 26/07/2017 to 31/07/2017 - PHOTO : @World
Från att nästan ha fått böna på sina bara knän för att få en ratt i WRC är det nu andra tongångar när det handlar om walesaren Elyfn Evans. Efter sin tuffa andra plats i Rally Finland påstås det nu att både Toyota och Hyundai vill knyta honom till sig för 2018 men Malcolm Wilson och M-Sport vill absolut inte släppa iväg honom.

Källor nära Tommi Mäkinen och Toyota hävdar att Juho Hänninens dagar som förare med fullt WRC-program 2018 är räknade. Det är där man då istället vill placera Evans. Mäkinen vill varken dementera eller bekräfta intresset.
Vi jobbar fortfarande med vår line up för 2018, var allt han kommenterade med.
Samma källor hävdar även att såväl Sebastien Ogier som Ott Tänak finns på Mäkinens radar vilket skulle vara ett svårt avbräck för M-Sport. Att båda två försvinner känns föga troligt men kanske en av de två och det är därför Mr Wilson klart deklarerar.
Elfyns går ingenstans!
Att han vill behålla sin trio intakt är uppenbart och där jag personligen tror att det är störst chans att Ogier försvinner. Kan inte hjälpa det men Citroën-spåret känns naturligt…
Hos Hyundai är det Dani Sordo som borde hänga löst även om han ligger hygglig femma i VM-tabellen och med två tredje platser som bäst. Skulle så gärna unna sympatiske Dani en WRC-seger, men han har så svårt att knyta ihop säcken vilket kan straffa sig när det kommer till kontraktskrivning…

*
BloggDennisKom ett tråkigt meddelande från J-WRC trean Dennis Rådström där han förklarade att han och Johan Johansson tvingas avstå nästa tävling, ADAC WRC Rallye Deutschland. Dennis förklarar.
Vi hoppas inte att årets säsong ska vara slut, men vi har ett budgetunderskott och kommer inte till start i Tyskland.
Nu hoppas han att bland annat en insamling få ihop pengar nog för start i finalen i Spanien.
Vi jobbar stenhårt för att köra finalen i Spanien och går för segern i rookie-cupen, men behöver all hjälp vi kan få för att ta oss dit.
Så här långt har Dennis och Johan tagit två femteplatser och två raka pallplatser, senast i blev man trea i Finland.
Blickar man tillbaka på säsongen så har det var en otrolig spännande resa med hård konkurrens mot världens bästa juniorer, det har vart häftigt och utvecklande med oerhört proffsigt team och vart givande för våra partners. Men framförallt har det utvecklande för oss som besättning, avslutar den talangfulle värmlänningen.

*
Med en veckas semester i ryggsäcken är det nu jobb i morgon och då får jag börja med att tömma mejlkorgen och kan då bland annat räkna in 32 mejl plus några MMS-bilder på fina Oplar. Inget snack utan att ”Opel-Spotting” är något som lockar er bloggläsare men så klart kan jag inte fylla Motorbloggen med bilder bara på fina Oplar. BloggRekordDock vill jag inte låta alla bilder passera utan väljer en i högen och det blev Opel-lovern (?) Lars Mårtenssons bidrag en läckert ljusröd/vit Opel Caravan från 1959. Den här formgivningen ska då jämföras med Volvos jämnåriga Duett och då kan väl ingen människa hävda att Volvon var snyggare eller?
Det hanns även med att få ”Silver-Kadetten” raceklar igen efter haveriet i Midnattssolsrallyt och när växellådan kom ner så var felsökningen tämligen enkel (bilden). BloggVäxelEn stor bit av växellådshuset hade spruckit beroende på att ”bilbyggaren” inte riktigt förstått vitsen med att spänna bultarna? Tråkigt nog så drog missen med sig att även knutkorset gick åt h-e och allt detta beroende på rent slarv eller elementär okunskap om hur man bygger rallybil.
Hur som helst så är felen åtgärdade och förhoppningsvis blir det nu start i TV-Svängen den 2 september. Då är det exakt 20 år sedan jag och Roland gjorde comeback här med den vita A-Kadetten CLY542. Håll tummarna att det går vägen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *