Østberg vill ha Citroên tillbaka i WRC, ny Poloflytt, Vallentuna ställer in, vad/var skiljer 50-gränsen, Eric ”#39” tvåa på Ljungbyhed och 16 valpar födda i Linderöd!
Citroên gör sitt allra bästa för att om inte kunna leverera den allra bästa R5-bilen så åtminstone en som är jämbördig med Skoda, Hyundai, Ford och kanske kan fortfarande Volkswagen räknas in, trots att intresset svalnat efter chockbeskedet att man lämnar allt biltävlande utan el. Fransmännen började med DS3 R5 men den fick ingen lyckad karriär åtminstone inte på toppnivå utan ersattes av C3 R5 sista halvan av 2018.
Här tog man hjälp av Mads Østberg för att få till en riktigt ”R5-killer” men än så länge har ”killandet” inte övertygat helt, även om Mads leder WRC2 efter årets tre tävlingar och även flera andra förare lyckats vinna med bilen som till exempel Alexey Lukyanuk. Intresset för bilen är stort och för några dagar sedan fick den 60:e C3 R5 nytt garage och fler väntar på sina runt om i världen. Noterbart är att 139 olika förare har kört C3 R5 och totalt har det gjorts 443 starter vilket gett 58 segrar, så helt av banan är den verkligen inte.
Men ändå är inte en R5-bil vad de inbitna ”Citronisterna” vill se utan istället ”reviens” i WRC och då med en bättre bil än den C3 WRC man avslutade med 2019. En bil som var väldigt svårkörd och när världens bästa förare Sebastien Ogier menar att han inte lyckas få det att fungera då är det nog svårt att säga emot ens för den mest inbitne franske ingenjören. En som håller med och pressar på för att märket återigen ska bli en WRC-aktör är Østberg och som för DirtFish avslöjade att han inte missar något tillfälle att försöka övertyga Paris om comeback.
En viss ljusning (om inte cykelsatsningen tar alla pengar…) hoppas Mads att nya hybridreglementet 2022 kan bli. Han hyser hopp att FIA gör fler ändringar i reglementet för att öppna upp för nya aktörer.
– Görs detta så säger mina instinkter att Citroën kan vara en sådan, säger Mads som tillägger.
– Men jag vet inte hur Citroën ställer sig men så mycket vet jag, ska man gå med igen så blir det på högsta möjliga nivå!
I samma intervju avslöjar han också hur nära det var att han blev tredje förare 2019 bakom Ogier och Esapekka Lappi. Så blev det som bekant inte…
*
Det var inte länge den nya R5- Polo som KMS i Arvika sålde till Melvyn Evans Motorsport blev kvar i deras ägo. Nu är bilen såld och på väg till Emerald Isle, bara så ni vet…
*
Fortfarande kommer det nya inställda tävlingar och i dag var det Vallentuna MK som tråkigt nog tvingas lägga ner ”YRC-Sprint”. Först flyttade man från början av juni till den 13 september berättar klubbens Stefan Jägerhult.
– Med en hel del osäkerheter kring Covid-19 utvecklingen samt att en del yttre förutsättningar har ändrats, ser vi inte någon möjlighet att genomföra tävlingen på ett ansvarsfullt sätt, förklarar Jägerhult.
– Vi sällar oss tyvärr till den skara som får ställa in tävlingar 2020 och återkomma 2021.
Vad blev detta, 110 eller 111:e tävlingen som hitintills ställs in? Däremot har inte Åtvidabergs MK liknande planer för ”Fallerumsbacken”.
–Vi i Åtvidabergs Motorklubb vill bara meddela att alla rallyåkare anmälda till tävlingen kommer att få möjlighet att åka tävlingen. Lottning sker under söndag/måndag, berättar Christian Rosén.
Tävlingen är publikfri men sänds via sbfplay.se
*
I samma ämne delvis så kom där ett mejl från Roger Nilsson boende i nordvästskåne där han berättade att han har företrädes två nyhetskällor när det gäller motorsport, Ericsson Motorsport och Motorbloggen. I dag noterade han att den förstnämnda nästan lite euforiskt utropade ”Svensk rallysport på gång, 300 ekipage för nästa helgs fyra rallyn!”. Detta fick Roger att ställa samma fråga till mig som så många andra redan gjort, varför det är så många som ställer in medan det ändå är några få som anser sig kunna köra sina tävlingar, dessutom med publik?
– 50-gränsen är ju samma i Kiruna som i Ystad, 50 i publiken är i min värld 50 oavsett om det gäller rally, fotboll eller något popsnöre som står på en scen?
Kan bara upprepa vad jag svarade i förra veckan på ungefär samma fråga, alltså att jag inte har någon aning hur det kan tolkas så olika. Däremot noterar jag att det i Skåne konstaterats en uppåtgående trend i antal rapporterade fall av Covid-19. Två orsaker till detta anges, antingen en effekt av ökad smittspårning förklarar Smittskyddsenheten hos Region Skåne, eller.
– Det kan också vara uttryck för att befolkningen inte längre håller avstånd och begränsar sina sociala kontakter lika bra…
*
Brobys Eric ”#39”Nilsson slog till med kraft i Race 2 när V8 Thundercars gästade Ljungbyhed Motorbana. Här lyckade Eric blir tvåa efter Sebastian Arenram som för övrigt leder serien totalt. Värste utmanaren i juniorklassen, Höganäs-pågen Daniel Andersson gick här in på femte plats. Tyvärr hade inte Eric samma flyt i det avslutande Race 3 som inleddes med en ordentligt sammanstötning i första kurvan. Kvartetten Sebastian Arenram, Freddie Hemborg, Eric Nilsson och Daniel Andersson var alla involverade.
Tråkigt nog gick det värst Eric och Daniel som båda fick gå i depå för att få bilarna i ordning. När så var gjort blev det en sjunde plats för Erick och åttonde för Daniel medan Dennis Strandberg klev upp överst på pallen. I det inledande Race 1 var Daniel bäste Junior som femma medan Eric då blev åtta medan Memphis Racings Freddie Hemborg vann. Inför nästa tävling i Finland och Alastaro är det fördel Höganäs i Junior-klassen med 118 poäng medan Broby ligger tvåa på 94 poäng.
*
Inte många lär väl säga emot om jag utropar 2020 till ett riktigt skitår, men det finns faktiskt även en del ljuspunkter. En sådan fick vi i veckan när det kom glädjebesked från Kennel Riccadona i Linderöd att deras bägge tikarna på samma dag dessutom, nedkommit med tillsammans 16 välskapta valpar av rasen Lagotto Romagnolo.
Den 4 augusti utökades kenneln med 16 pipande valpar i olika färgsättningar och av dessa är jag och sambon tänkta som en av de lyckliga nya ägarna. Som vanligt är det nu runt åtta veckor innan det är aktuellt med flytt från Linderöd till Hörby för en av valparna så, ”let the time fly”!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se