Østberg sur på M-Sport, snabbt eller ej i Gävle (?), Johans fot röntgad, Mitsubishi tillbaka till WRC (?) och mysig skånsk bilskrot!
I norska rallysajten ”Parc Ferme” utvecklar Mads Østberg sina tankar kring det faktum att hans WRC-Fiesta upprepade gånger drabbats av tekniska problem. I intervjun slår han fast att kommunikationen mellan M-Sport och OneBet Jipocar World Rally Team måste förbättras och han nöjer sig inte med detta.
– Jag måste ärligt erkänna att jag känner mig lite lurad av M-Sport, avslöjar han öppenhjärtigt i Parc Ferme.
Sardinien-sjuan menar att problemen är lite barnsjukdomar som lätt kunnat undvikits om M-Sport varit lite öppnare med information. Mads menar att han och teamet själv får göra mycket av utveckling och förbättring på bilen, istället för att få nyttig information direkt från Malcolm Wilsons firma.
Nu senast brast av allt att döma bärarmen höger bak vilket i efterhand visat sig vara en svag punkt, något som man känt till i Cumbria och även hittat en lösning på. Även om Mads är besviken så tycker han att problemen är lätta att lösa, handlar bara om att snacka med varandra något som han också tänker jobba hårt för att förbättra. På frågan om det kan spela någon roll att tidigare relationen mellan Mads och M-Sport har varit lite frostig svarar han Parc Ferme.
– Det vet jag inte, men jag hoppas att de har intresse av ha många och högt placerade Fordar i resultatlistan!
Reportern har även sökt M-Sport men utan framgång.
Känns lite märkligt om M-Sport skulle ”mörka” förbättringar på Fiestan eller är det så att man ser Mads som en värre konkurrent än man vill erkänna? Först tjafs til Fia om att Mads hade för bra testförutsättningar och så nu detta, märkligt…
*
Redan under reccen till helgens Rally Bilmetro nåddes jag av kommentarer om att det var väldigt snabba vägar kring Gävle som bjöds de runt 60 SM-åkarna. Efter tävlingen som enligt många hade tur med att det började regna vilket dämpade ”fartfesten”, har man kunnat ta del av många ”in car-filmer” som i mina ögon slår fast att det var snabbt i helgen, (Elias Lundberg hittade åtminstone en sväng av Martin Brudigums bild att döma).
Tävlingsledare Kalle Andersson håller dock inte med om den kritik han hörde efter reccen.
– Det kom av sig när det rullade igång. Jag tror nog det gick mycket tyngre på vägen än vad förarna kalkylerat med. Känslan blev mer att det var fel på bilen, menar Kalle.
Han menar tvärt emot, att att det var otur med störtregnet som föll mot slutet.
– Förhållandena blev orättvisa, och det är aldrig kul. Speciellt inte som det var så tight i täten mellan Niklas Hägg och Martin Berglund där den senare hamnade mitt i vätan.
Annars var Kalle nöjd efter första sommartävlingen på tio år.
– Över lag fungerade allting, och det vi ska förbättra tror jag inte förarna reagerade på.
Nu tar han och resten av arrangörsgänget lite SM-paus efter sjätte SM-tävlingen sedan 2010.
– Nu behöver vi hämta andan en stund, avslutar Kalle.
Han tackar även alla funktionärer, bland annat från Östersund och Uppsala som stöttade upp.
*
I Rally Bilmetro inträffade en tråkigt olycka med Nyköpings Junior-förare Pontus Jacobsson och co-driver Martin Andersson (bilden). Båda hamnade på sjukhus men är nu hemma igen och mår efter omständigheterna bra.
– Inga skelettdelar är skadade, och jag är ordinerad att försöka röra på mig. Men jag är rätt stel överallt, och vänster ben ömmar när jag använder det. Så den här veckan ska jag bara ägna åt att få musklerna i ordning, berättar Pontus.
Toyotan behöver ny kaross och målsättningen är att stå på startlinjen när SM återstartar med Kolsva.
*
När Johan Kristoffersson vann i Hell var det med stora smärtor i den överkörda foten. I efterhand har han avslöjat att han inte vågade visa foten för en läkare med risk att få startförbud. Efter tävlingen när han tog av sig förarskorna svullnade foten upp kraftigt och i måndags fick han den röntgad. Inget var brutet och inte heller hälsenan var skadad visade det sig på röntgenplåten.
Med foten hårt lindad väntar nu Johan på att allt ska bli okej men om det blir start i helgens STCC-tävlingar på Solvalla är dock lite oklart. Men till Höljes lovar han vara helt fit for fight och då försöka ta årets tredje World RX-seger.
*
I helgen är det dags för årets största tävling i Karlskoga/Gelleråsen med Velodromloppet Historic GP.
En tävling som snart körs i 20 år och alltid helgen före midsommar och är numera Nordens största tävling för historiska racerbilar. 260 förare är anmälda till årets tävling med förare från hela Skandinavien samt Tyskland och Holland.
– Vi kan se fram emot 12 späckade heat med elva som kör två ”sprintrace” samt ett långlopp på 40 minuter med depåstopp. Långloppet gjorde entré i fjol och blev genast en succé, vilket man bygger vidare på i år med bland annat Lennart Bohlin och Stig Blomquist, berättar Bengt-Åce Gustavsson.
Förutom all hästkraftstinn racing från förr, blir det även uppvisning med gamla motorcyklar och historiska kartar. Både tävlande och publik uppmanas komma klädda i tidsenlig klädsel och priser delas ut till de bäst klädda.
*
Kristianstads Karting-förare Noah Milell mer eller mindre chockade omgivningen när han visade sig vara allra snabbast av de 60 förarna på tidskvalet till andra deltävlingen i Karting-EM. En tävling som kördes på Formel 1 föraren Fernando Alonsos privata bana i Spanien.
– Min första pole position i stora sammanhang och tidigare var jag tvåa på VM i fjol, berättar Noah.
Sedan vann Färlövskillen två av de fyra heaten plus en andra och en fjärde plats vilket gav andra startruta i finalen.
– Precis innan vi skulle åka ut så började regnet komma och vi fick åka ut på nya slicks vilket jag visste skulle bli enormt halt, men lika för alla.
– Jag tog starten och var i ledningen i två varv när många förare åkte av och efter fyra varv åkte jag tyvärr själv av, berättar Noah.
– Det var rena kaoset på banan och dom fick avbryta finalen och starta om men tyvärr fick jag inte starta om eftersom jag redan åkt av…..
Inför nästa deltävling på klassiska Le Mans i Frankrike ligger Noah sjua med tre tävlingar kvar att köra.
*
Det blev en tuff helg på Spielberg för skåningen Simon Larsson i stenhårda ADAC TCR Germany och en helg att glömma. Däremot var farten, framfarten (helt i publikens smak) och erfarenhetsmässigt en helg att minnas. Besök i sandfållan vilket gav en 26:e plats i första racet. I race 2 på söndagen var det sol plus 30 grader varmt och Simon gjorde en kanonstart långt bak i fältet. Men trots ett högt tempo får Simon slå av på slutet sedan bromsarna på hans Audi börjat svikta och därmed ännu ett besök i sanden…
*
I australiensiska Motoring Magazine släppte Mitsubishis globalt högsta höns Trevor Mann en liten bomb. Det en gång med rally och WRC så starkt förknippade japanska märket kan vara på väg tillbaka till WRC. Under 1990-talet och fram till början av 2000 var Mitsubishi ett märke som nämndes med stor respekt både i VM på nationella planet. Tommi Mäkinen tog fyra VM-titlar och oräkneliga är antalet nationella mästerskap som kördes hem.
Men först lades WRC-tävlandet ner och sedan har tävlandet skötts av privat förare/team och i takt med detta har märket mer eller mindre raderats ut. Modellutbudet för privatbilisten är i dag så tunt att jag själv inte vet mer än laståsnan L200 och den stora hybriden som jag inte ens vet namnet på. Nu vill Trevor Mann återskapa forna tiders glans kring Mitsubishi sedan sista spiken i kistan för Lancer EVO-modellen slogs i för två år sedan. Detta vill Mann se att man gör genom att återge märket en mer sportig image. Någon ny EVO-variant redan 2018 är inte att vänta menar Mann, utan detta är ett långsiktigt projekt. Dock avslöjar han att en comeback i motorsport är en av frågorna högst upp på dagordningen.
– Motorsport är något som vi pratat om en hel del senaste tiden och med tanke på vår historia är detta något vi måste överväga att återuppta, menar Mann.
Nu väntar jag bara på att Subaru går samma väg då även dom har ett rallyarv att förvalta…
*
Måste erkänna att Opel-Spottingen har kommit lite på skam den senaste tiden, inte så att det har saknats bilar/bilder mer att jag inte hunnit med att lägga ut dom på bloggen. Detta från min kompis Björn kan jag dock inte undanhålla er och han skriver. ”Hittade en ganska lokal bilskrot med en del 50-60-70 talare kvar, finns söder om Örkelljunga. Även om man inte letar delar är det kul att bara gå runt och titta en stund.
Alla Volkswagendelar var dock sålda. Dela gärna med dig av detta, om du känner någon som kan tänkas behöva något därifrån. /Björn.”.
*
I morgon en helt omöjlig dag på jobbet och då finns ingen lucka för bloggskrivande, ses på torsdag.