Østberg ska upp på WRC-pallen, första WRC-Polon i privata händer, RX-Magda lärde mycket och Tomelilla-Jimmy GT-tvåa!

BloggMadsEfter att ha lämnar walk over i både Rally Mexiko och Rally Korsika är nu Mads Østberg och Ola Fløene tillbaka i sadeln på nya WRC-Fiestan och startklara för Rally Argentina. Senast man satt i bilen i tävling var i Rally Sweden för över två månader sedan och nu väntar helt nya förutsättningar med de tuffa sträckorna i Argentina. Mads ser framemot att åter få dra på sig föraroverallen i skarpt läge och detta i ett av hans absoluta favoritrallyn.
Bir spännande att ser hur jag står mig i konkurrensen, de flesta har redan kört fyra VM-tävlingar medan jag bara har kört en!
Beslutet att stå över Korsika kom när M-Sport inte kunde leverera rätt asfalt set up för Korsika utan det som enda fanns att tillgå för Mads och Ola var egentligen ämnat för Monte Carlo. Istället har det i likhet med övriga WRC-teamen testats mer omfattande i Portugal. Med lite tur hoppas man även få till en egen shake down i Argentina innan starten på torsdag.
Testerna i Portugal gav oss bra känsla och jag är nära att hitta de rätta inställningarna på bilen som passar min körstil, säger Mads.
Trots tre tidigare pallplatser i Argentina är Mads försiktig i sin målsättning.
Konkurrensen och tempot är högre än någonsin och de andra förarna har mycket större erfarenhet av de nyare bilarna än jag, menar den nyblivne pappan.
Målsättningen för året är klar, vi ska vara med och slåss om pallplatser men kanske är det lite för ambitiöst att tro på detta redan i helgen…

*
BloggBaumshclagerDå har Volkswagen Motorsport släppt ut en av sina 2016-Polos ur garaget och den förste som får chansen att köra Sebastien Ogiers vinnarbil från Rally GB är österrikaren Raimund Baumschlager. Med sina nära kontakter med Sven Smeets och VW Motorsport är det ingen direkt knall att det blev han som får förmånen att köra Polon i Österrikiska Mästerskapet. Ett mästerskap som han inlett med en R5-Skoda men som nu får maka på sig till förmån för WRC-Polon. Premiär för Raimund och co-driver Pirmin Winklhofer blir kommande helg i Wechselland Rally. Med bilen följer även några av mekanikerna från Ogiers tid med bilen och då bland annat skicklige ingenjören Gerard-Jan de Jongh.

*
BloggmagdaI helgen var Anton Marklund och Magda Andersson i Höljes för att känna på banan inför tävlingen i början av juli. Här träffade Nya Wermlands Tidningen de båda och inför reportern avslöjade Magda.
Det är verkligen mycket som är nytt och den här säsongen handlar om att hela tiden ta steg i utvecklingen som chaufför.
Att hon inte var nöjd med premiären i Barcelona hymlade inte SMK Hörby-föraren om till NWT.
Jag tog mig ju inte vidare till semifinal. Men jag lärde mig mycket, det var till exempel första gången jag körde bilen i regn!
Nästa deltävling i Euro RX är i Norge och på svåra banan i Hell men först i början av juni. Efter detta återstår sedan bara Höljes, Frankrike och Lettland innan serien är slut. En kort säsong kan tyckas?
Det var samma sak när jag körde touringcar, så jag är van vi att köra mästerskap med få tävlingar. När det ser ut så är testerna extra viktiga. För mig handlar det om att få köra många varv, lära känna bilen och var gränserna går, berättade Magda.
En nyhet för mig var att den blivande Lundastudenten gärna vill prova på ytterligare någon annan bilklass och för mig känns som att återuppväckta STCC skulle vara ett perfekt komplement för Magda. Undrar vilket team som först fattar vilket klipp det skulle vara med Magda i en TCR-bil? Men nu är det skolan som är Magdas fokus säger hon i NWT.
Just nu är det fullt upp med supercar och skola. Jag tar studenten i juni och de närmsta veckorna har jag 15 tentor att skriva. När det är klart ska jag försöka hitta någon mer styrning. Självklart önskar jag köra mer bil, oavsett vilken typ av racing det handlar om.
Anton Marklund fick en helt annan start i Barcelona där han vann finalen och så klart är norrlänningen med detta favorit till EM-guldet.
Det var oerhört skönt för hela teamet. Vi fick ett kvitto på att den utveckling vi gjort på bilen, som grundas på ett chassi från 2015, verkligen gett resultat. När jag vann finalen kände jag nästan mer lättnad än glädje om jag ska vara ärlig, berättade Anton för NWT.

*
BloggRamonaDet är väl för mycket att säga att Ramona Karlsson gjorde RX-comeback med buller och bång, snarare var starten i Rally X Nordic en lite mjukstart efter mammaledigheten. Ett och ett halvt år är det sedan Ramona senast satt i sin VW Scirocco Supercar men redan på träningen satte hon en stabil åttonde tid trots rattrosten, bara 0,9 sekunder skilde till toppen.
Tyvärr drabbades hon sedan av ett elfel med noll poäng som resultat och i Q3 var det Ole Kristian Temte som förstörde dagen. När norrmannen ställde sig på tvären framför Sciroccon tappades mycket tid men hon slutade ändå trea i heatet. Men någon semifinal nådde inte Ramona utan slutade på 15:e plats.
Det var givetvis en sur början att inte kunna komma till start i första heatet. Där insåg jag att det skulle bli riktigt tufft att ta mig till semi, konstaterar Ramona besviket.
– Jag har ändå en positiv känsla med mig från tävlingen, mycket av rattrosten har försvunnit och vi har hittat värdefulla inställningar på bilen. Nu ser jag verkligen fram emot SM i Arvika den 3 juni!

*
Det blev en ny pallplats för Tomelillas GT-åkare Jimmy Eriksson när han i Blancpain GT Series slutade trea i söndagens tretimmarslopp på den klassiska italienska F1-banan, Monza. Jimmy delade en Mercedes-AMG GT3 med förarkollegorna Maximilian Buhk och Franck Perera
. 50 bilar från 11 olika tillverkare kom till start i det första av säsongens så kallade Endurance Cup-lopp där tävlingstiden sträcker sig över minst tre timmar.
BloggJimmy

Detta är helt otroligt, konstaterar Jimmy.
Det var ett väldigt bra race för oss och att stå på pallen för andra tävlingen i rad är fantastiskt. Dessutom känns det extra lovande att ha gjort de här två resultaten i två olika typer av lopp, faktiskt en väldigt skön känsla. 

*

2017 FIA World RX Rallycross Championship / Round 02 / Montalegre, Portugal / April 22- April 23, 2017 // Worldwide Copyright: PSRX Volkswagen

Samma sköna känsla hade inte Petter Solberg efter sin punktering i söndagens final i World RX.
Min plan var att komma i väg från startlinjen så snabbt som möjligt, kommenterad Petter efteråt.
Vi hade farten hela helgen och tanken var att Johan skulle lägga sig bakom mig i början av heatet. Men sedan fick jag en pyspunktering på vänster bakhjul och jag ville bara komma ut på raksträckan så att Johan kunde köra förbi. Det hände vid sämsta tänkbara tillfälle, jag var i vägen för honom och hindrade honom och det var inget jag kunde göra åt det.
Glädjeämnet var så klart att Johan Kristofferson kunde ta årets förs pallplats som trea och Petter var imponerad efteråt.
Jag måste säga att det är skönt för mig att ha Johan med mig i teamet som gjorde ett fantastiskt jobb med att försvara vår ledning i dag. Jag lär mig av honom och jag hoppas jag kan lära honom ett och annat också! Det är enbart bra för PSRX Volkswagen Sweden.
Den stora snackisen var så klart när Kristoffersson missade ”Jokervarvet” i Q3 och vem som felade, Johan själv eller hans spotter pappa Tommy lämnar inte den innersta kretsen. Johan konstaterar enkelt.
Jag missade jokervarvet i Q3 och det var verkligen frustrerande och kanske kostade det mig chansen till en bättre startposition i finalen. Men sånt händer. Det var ett enkelt misstag, inget annat…

*
I lördags utsågs Joakim Darbom till första mottagare av nyinstiftade ”Picko Award” och detta för sina insatser i det italienska Trofeo Abarth-mästerskapet där han slutade tvåa i fjor. 
Picko Award har inrättats av Trobergs hustru Lena Troberg och dottern Malin Troberg Lindén, med syftet att främja svensk motorsport i den mustaschprydde racingprofilens anda genom att premiera en förare som bedöms ha ”lyckats ovanligt bra i förhållande till sina ekonomiska förutsättningar”. Därmed kan 20-åringen sätta in 25 000 kronor på racingkontot.BloggDarbom

Jag är otroligt stolt över att få ta emot det här priset, säger Darbom.
Känns verkligen i hjärtat, på riktigt. Picko var och förblir en stor legend i vår sport, och att hans familj har valt att tänka på just mig vid utdelningen av det första Picko Award någonsin gör mig enormt ödmjuk. Ett stort, stort tack till familjen Troberg och till resten av juryn. Jag är hedrad.

*
BloggOlyckaFranska Rallye Lyon-Charbonnières Rhône avbröts direkt i fredags efter att 31-årige Anthony Perrin kraschat så våldsamt med sin lilla Citroën Saxo att han avled. Co-driver Vincent Rigaud skadades svårt och fördes med helikopter till sjukhus,  oklart med hur allvarliga skador.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *