Østberg sätter Eriksen i Citroën för ERC, norskt rallyerbjudande, fyra svenskar i ERC-premiären och ny öppningssträcka i Karlstad med ”LBC Arena”.

I samband med att ERC i dag släppte ”Entry List” för premiären 3-5 april i Spanien och Rally Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad” har norska bilsportsajten Parc Fermé påpassligt nog gjort en intervju med en av huvudrollsinnehavarna, Mads Østberg

Foto: Citroën Racing

Mads gör nu full comeback i ERC, fortsatt med Citroën men då Patrik Barth inte är återställd efter fjolårets krasch blir det för Mads nygamle Torstein Eriksen som kliver ner i högerstolen. Ett beslut som växt fram senaste halvåret och där Mads under en tid funderat på att lägga hjälmen på hyllan när Barth skadades så pass illa att hans karriär kan gud förbjude, vara avslutad. 

Det var svårt att acceptera, så att säga. Men Patrik har varit en stor drivkraft för mig att fortsätta köra. Nu känns det bra och rätt att börja ett nytt år, och inte ge upp, säger 37-åringen till Parc Fermé.

När så även Citroën Racing stöttade trots att Mads för dom förklarade.

Att jag inte skulle tävla efter 2024. Att det skulle bli mitt sista år i en fabriksbil och i de stora mästerskapen. Men jag fick höra att jag inte kunde ge upp!

Foto: Citroën Racing

När så även Torstein Eriksen gav tummen upp efter att 2021 lämnat Mads till förmån för Andreas Mikkelsen. Något som satte deras vänskap på prov men nu är allt glömt förklarar Mads.

Torstein och jag är goda vänner, vi har kört och upplevt mycket tillsammans. Han stod högt upp på en väldigt kort lista över alternativ som jag ville ta med mig.

Mikkelsens framtid är oklar och så länge inget nytt kommer fram ställer Eriksen upp för Mads. Skulle saker och ting ändras så har Mads svenske Lucas Karlsson i siktet avslöjar han i artikeln. Eriksen är öppen för fler alternativ och beskriver sig som ”frilans” och fortsatt tillhör han efter 17 år som kartläsare, till exempel  Hyundais ”gravel crew”.

*

Hela artikeln finns att läsa på Parc Fermé och i detta fallet känns det bra att avslöja att grundaren Simen Naess Hagen jobbar för att bygga en svensk variant av Parc Fermé. Om detta blir verklighet, så blir det enligt mig ett välkommet och mer lite proffsigt inslag av nyhetsförmedlingen för bilsport. För att sondera terrängen för projektet önskar nu Parc Fermé att få fler svenska läsare av den befintliga norska editionen.

Ni får ganska mycket rabatt eftersom jag arbetar mot investerare där jag vill visa till att vi också har svenskt publik, förklarar Naess Hagen som fortsätter.

Detta syns bäst om alla så klart vill prenumerera på ”PF” där vi just etablerad rabattkoden ”PFSWE”, som ger 70% rabatt på första året med ”PF Gold”, ungefär  270 kronor i stället for 899.

Vill du prenumerera direkt så är detta länken med färdiga erbjudanden: https://sesa.my/zryjkosesa.my

*

Anmälningslistan till ERC-premiären med sina 82 namn var ur svensk synvinkel kul läsning med fyra ekipage anmälda. I klassen för Rally2/R5-bilar finns 33 tävlande och där det blågula hoppet knyts till Mille Johansson /Johan Grönvall  som kommer med helt ny Škoda Fabia Rally2 EVO som fått #17 på sidorutan. 

Foto. ERC.com

Tuffaste utmanarna i klassen enligt mig blir hemmaföraren Efrén Llarena, Citroën, Andreas Mabellini, Skoda, Mads Østberg, Citroën, Yoann Bonato, Citroën, Nikolay Gryazin, Skoda och så en av de få Ford-åkarna, Jon Armstrong. Som Motorbloggen redan avslöjat så finns också SMK Hörbys #62 Victor Hansen/Ditte Kammersgaard, Peugeot samt #57 Eslövs Simon Andersson /Jörgen Jönsson, Renault Clio med i listan.

Foto: Håkan Bercic

Victor går ut näst sist i klassen och på frågan vad han tyckte om detta svarade han.

Perfekt med full koll på kollegorna och förhoppningsvis blir inte asfalten uppkörd! 

En som han då kan ha koll på är senaste finska jättelöftet Tukka Kauppinen, Peugeot som går ut direkt bakom Simon och Jörgen. Hade inte Eslövs-åkaren med ett guld i Asfalt SM varit väldigt vass på asfalt medan Kauppinen är mer orutinerad på underlaget, hade nog Jörgen i högerstolen fått ha lite koll i backspegeln.   

Foto: Tommy Svensson

I andra änden av startlistan med #42 på sin av ADAC Opel Rallye Junior team-anmälda Opel Corsa finns Calle Carlberg/Jørgen Eriksen. Rally3-klassen tar sig allt mer och här dominerar fortfarande Ford Fiesta bland de elva anmälda. Fyra Renault Clio mot sju Ford Fiesta, här har dock M-Sport Poland redan tappat en av dessa då Älmhults SM-ledande skåning, Adam Grahn inte kommer till start. Några pusselbitar föll mot slutet inte riktigt på plats…

*

Celebert besök blir det också i CordobaHyundai Motorsport gett klartecken för Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe att ta en av teamets Hyundai i20 N Rally till ERC-premiären. Även Toyota släpper iväg Elfyn Evans/Scott Martin med Rally1 Yaris och anledningen är att få in asfalt-mode i kropparna inför nästa WRC-tävlingKanarieöarna i slutet av april. Neuville och Evans kör utanför tävling då Rally1 inte är tillåtet i ERC.

*

Mer ERC men den här gången i Karlstad och ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” som inleds torsdagen den 29 maj med en spektakulär öppning. Det blir SS1 Bråtebäcken som öppnar rallyt med sin unika blandning av vägtyper som inleds med snabb byväg och avsluts med spektakulär arenadel i en bergtäkt ”LBC Arena”.

:Foto: Red Bull Content Pool

Här finns allt, och lite till, säger banchefen Magnus Säfström.Sträckan innehåller smakprov från alla vägtyper som rallybilarna kommer att möta under BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia 2025. Dessutom erbjuder den en arena-liknande sektion i bergstäkten som är helt unik och saknar motsvarighet i resten av tävlingen.

Många publikplatser längs sträckan och på ”LBC Arena” kan publiken se bilarna flera gånger innan de med ett spektakulärt hopp tar sig upp ur bergstäkten och avslutar sträckan med några sista svepande kurvor innan målet. Start är beräknad till klockan 18.30 för sträckan som ligger öster om Karlstad en bit norr om E18 med bra parkeringsmöjligheter och publikområden vid målet, nära Bråtebäckens industriområde.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *