Östberg och Toyota WRC-snackisar, Loeb fick inte sparken, Latvala säljer Escort och försvaret öppnar upp!
De två stora snackisarna i WRC just nu är vem som ska ersätta Jonas Andersson i Mads Östbergs Fiesta och vem Tommi Mäkinen väljer för att testa fram Toyotas nya WRC-Yaris. Vad gäller Östbergs bisittare är där inget nytt som nått mina öron, fortfarande verkar Emil Axelsson och Ilka Minor vara de två hetaste kandidaterna.
Betydligt mer surr kring Toyota och ska man tyda alla rykten på franska och brittiska rallysajter så står Kris Meeke överst på Mäkinens önskelista. Gissar att nordirländaren själv också är intresserad av att vara med från början och när Citroën ändå tar ”time out” känns det som att det är lite lavat för Meeke. Andra namn som nämns i sammanhanget är Juho Hänninen, Jarko Nikkara och Teemu Suninen, bilden från WRC2-segern i Wales.
*
Citroën dementerar nu bestämt ryktena att man gett Sebastien Loeb sparken, rykten som startade när Loeb besviket kommenterade saken. Han var besviken över att inte få lov att fortsätta köra i WTCC vilket då tolkats som att han fått ”kicken”. Yves Matton hos Citroën var minst sagt irriterad vid FIA:s prisgala där han fick frågan vad som egentlgien låg bakom Loebs övergång till Peugeot och Dakarrallyt.
– Intensiv media bevakning och sökandet efter sensations rubriker innebär att det i bland blir helt fel!
– Seb fick inte sparken utan är fortfarande en dela av PSA Peugeot-Citroën Group. Han valde att satsa helt på Dakar-äventyret och där kommer vi att följa hans karriär med stort intresse, menade Matton.
Vidare förklarade han hur viktig Loeb har varit och fortfarande är för Citroën och la även till.
– På ett personligt plan så är jag stolt och lycklig över att ha jobbat med Seb i olika stadier av hans karriär hos Citroën!
*
Många är nyfikna på hur däcktillverkaren DMACK ska få till det när man tar klivet upp i WRC med M-Sport Fiesta och Ott Tänak som förare. De första testerna har genomförts inför Rally Monte Carlo och där Ott hade 16 helt nya olika däck att åka med.
– Svårt att hitta rätt däck i Monte, förklarades det från DMACK-teamet.
*
I skuggan av Emil Bergkvist kämpade hans teamkompis hos Opel Motorsport Marijan Griebel till sig en tredje plats i Junior-ERC medan Emil tog hand om guldet. Verkar dock som Griebel redan förstått att det blir tufft slå sig fram som professionell rallyförare och därför kombinerar han rallyåkandet med en karriär hos den tyska polisen.
Nästa år tänker han ändå göra ett nytt försök att vinna J-ERC och då allra helst med en Opel Adam R2 men ännu har han inte fått något kontraktsförslag från Opel inför 2016.
– Farten hos Opel Adam på både grus och asfalt är verkligen hög. Dessutom hade vi nästan inga tekniska problem i år så vi är verkligen nöjda att vara hos Opel.
Låter i mina öron som en beskrivning av vilken Opel-modell som helst…
*
Sveriges första riktiga Rally-Drottning hette Greta Molander och till hennes minne finns en fond hos Norska Bilsportförbundet, Greta Molanders Fond. Till 2015 års mottagare av de 50 000 norska kronorna utsågs i helgen Ole Christian Veiby och han blev den 30:e mottagaren av ”Gretas pengar”.
*
Sugen på en Appendix K-värsting? Kolla då in Jari-Matti Latvalas Ford Escort RS 1800 som han nu har till salu för det facial priset av runt 800 000 svenska kronor. Bilen är byggd i Finland men med grejor från Mark Solloway ´s Historic Rallysport. Jari-Matti har bara kört 30 mil med bilen så den borde vara i hyggligt skick. Om och när Escorten blir såld innebär det inte att Jari-Mattis garage blir tomt, där finns fortfarande en blå systerbil till den som är till salu…
*
Glädjande nyhet kom från Jämtland och Östersund Winter Rally som fått militärens tillstånd att använda vägar på Dagåsdalens skjutfält till SM-rallyt. För detta ska JMT betala 10 000 kronor vilket hörs rimligt. Kan detta innebära en öppning även för resten av Sverige så att t.ex Simrishamns MK kommer åt sträckorna ute på Ravlundafältet? Hoppas kan vi…