Østberg och Prokop bildar WRC-team, Neuville kör R5-Hyundai, V8-gänget kör vidare och ”Sigge”tar över RM-staffetten i Stugun.
Det har ju varit lite oklart hur Mads Østberg/Ola Fløenes WRC-år kommer att se ut och så här långt har det endast varit starten i Rally Sweden med 2017-Fiesta som bekräftats. Nu har dock nestorn inom rallyjournalistik britten Martin Holmes snackat med Mads och skingrar dimmorna. Holmes berättar att det blir ett samarbete mellan Adapta och Martin Prokops tjeckiska Jipocar och när Mads startar i Värmland blir det premiär för ”a works car” utanför Märkes-VM. Dock måste anmälan ske via M-Sport då FIA inte godkänner ”icke fabriksförare” i nya generationen WRC-bilar.
För Mads blir det en ny utmaning att inte längre kunna luta sig mot något fabriksteam som tidigare med både Ford/M-Sport och Citroën utan nu får fixa allt själv.
– Men det är en trevlig grej att själv bygga ett team, menar Mads som även berättar att säsongen ännu inte till hundra procent är löst.
Klar start är Rally Sweden men redan rallyt efter Värmland, Rally Mexico hoppar Mads och Ola över på grund av ”personliga skäl”. Som bekant ska Mads bli pappa och detta är uträknat till i mars när det samtidigt körs rally i Mexico. Här kommer dock Prokop som just nu kämpar i Dakarrallyt att finnas på plats vilket blir WRC-debut för 2017 . Efter detta är tanken att det nya teamet ska köra med två bilar resten av året. Dock är det inte troligt att man kommer att ha samma utseende, Prokops bilar har alltid dominerats av ”Jipocar” och detta hittar vi troligen inte på Mads nya Fiesta.
Mads var i förra veckan lite kritisk till hur M-Sport fungerade och som en följd av detta kommer ingen av mekanikerna därifrån att vara involverade i det nya teamet. Istället försöker man nu hitta ny personal från olika håll även om Prokops gamla mekaniker kommer att finnas med. På frågan om man kommer att samarbeta med M-Sport får Holmes svaret.
– Idén är att sköta det själv med egen personal och vi kommer även att göra våra egna tester. Vi får reservdelar från M-Sport men kommer själ att sköta bilarna mellan tävlingarna.
Malcolm Wilson har enligt artikeln lovat Østberg/Prokop att de ska få samma bilar och tillgång till uppdateringar som M-Sport själva. Detta borgar för att man (åtminstone Mads…) på allvar ska kunna blanda sig i kampen om pallplatser.
Man avslöjar även att det blir Quirin Muller från Jipocar som kommer att leda teamet.
Mads berättar även att han kört nya Fiestan på grus/asfalt men dock inte på snö och menar att den känns riktigt bra. Men erkänner han.
– Jag har inte kört så mycket och ingen riktig test, bara kört bilen så detta blir intressant…
Mads pekar också på att de nya bilarna kan bli känsliga att köra om till exempel de nya jättevingarna eller annat aerodynamiskt hjälpmedel skadas.
– Till exempel kan Sardinien med sina djupa spår och dåliga vägar bli en riktig utmaning!
*
Hänvisande till gårdagens inlägg om att det råder en viss stress hos Tommi Mäkinen för att få Monte-Toyotarna klara tills på torsdag så säger han nu att målet i premiären är lågt satt.
– Där är målet främst att få fina mil och jag är glad om vi har båda bilarna i mål på samma minut som vinnaren!
Jari-Matti Latvala verkar dock ha lite högre målsättning efter sina totalt tolv dagars test, fyra på snö, en på grus och sju på asfalt. Tester som han menar var lyckade och att man fick mycket värdefull input.
– Bilen känns mycket stark men vad gäller uppförandet på vägen är det svårt att säga när alla kommer med nya bilar.
Finnen tilläger.
– I Monte vill vi göra så bra ifrån oss som möjligt, detta är ren utveckling och först kring mitten av året kan vi börja fundera på ”the podium”…
*
Hyundai är verkligen på ”G” och idag avslöjade Hyundai Belgium att det blir storfrämmande till landets största rally ”Ypres Rally” 23-24 juni och som även ingår i Brittiska Mästerskapet. Thierry Neuville och kartläsare Nicolas Gilsoul kommer där för första gången i skarpt läge sätta sig i ”New Generation Hyundai i20 R5”.
*
I morgon är det premiär för Norska Mästerskapet med Sigdalsrally på plats där är Frank Tore Larsen som på ERC:s hemsida förklarar att han ser på sitt tävlande på lång sikt. 2017 siktar Frank Tore och Torstein Eriksen på att bli norsk mästare (undrar vad Anders Grøndal och Eyvind Brynildsen säger om detta?) och sedan när detta är klart utmana om ERC-titeln.
För detta planeras det nyinköp av ännu en R5-Fiesta för asfaltrallyn och Frank Tore förklarar.
– Att först fokusera på viktiga poäng i NM och förhoppningsvis sedan få ihop budget att utveckla asfaltkörningen ska detta vara språngbräda att få tävla på toppnivå i ERC 2020!
*
2017 väljer V8 Thunder Cars att fortsätta med en egen serie och inte blanda sig med STCC och nya TCR-bilarna. Sex deltävlingar med premiär på Mantorp park och Vårracet den 5-7 maj och final på Ring Knutstorp 15-16 maj. Ytterligare två tävlingar ingår och det är NEZ-arrangemang först i Riga, Lettland sista helgen i april medan nästa internationella framträden blir i finska Ahvenisto.
– Vi inleder precis som förra året med Vårracet på Mantorp Park, säger Tony Bryntesson för promotorbolaget PMR.
– Det blir en välfylld depå med över två hundra bilar tillsammans med Sportvagnsmästerskapet, SSK, Ginetta och flera andra klasser som är på plats för att bjuda på racing.
Finalen i september körs tillsammans med TimeAttackNU.se på Ring Knutstorp.
– Det här kommer att bli oerhört spännande. TimeAttack är en tävlingsform som bara växer och vi hoppas kunna bidra till en korsbefruktning med banracingen, hoppas Bryntesson
V8 Thunder Cars kalender 2017
5-7 maj Vårracet, Mantorp Park
2-4 juni Ahvenisto, Finland*
17-18 juni Rudskogen, Norge
8-9 juli Västkustloppet, Falkenberg
25-26 augusti Trailer Trucking Festival, Mantorp Park*
15-16 september Final, Ring Knutstorp
*
Nästa lördag den 21 januari är det RM-premiär för GruppF/VOC och Grupp E i Stuguns ”Z-Trofén”. Synd att påstå att intresset är enormt för jämtarnas på pappret åtminstone, fina tävling med bara tre sträckor och ändå över sex mil special. Dessutom verkar förutsättningarna vara kanon med både is/snö och kyla precis som det ska vara på ett vinterrally.
Totalt hade 66 förare anmält sig när tiden gick ut i mitten av veckan vilket så klart är på tok för lite för en tävling som fått RM-status. Främst är det Grupp E-åkarna som sviker med bara sex anmälda medan GruppF/VOC har mer anständiga 32 anmälda. Är det kanske så att vinterrally för en Grupp E-förare ter sig alltför kostsamt och det är därför man väljer att stanna hemma, eller finns det något annat skäl?
Kul är att en skåning, SMK Hörbys Magnus ”Grupp E kungen” Sigvardsson (bilden) tar ”Max-Golfen” de runt hundra milen till Stugun. detta i syfte att ta över stafettpinnen från de tidigare årets mästare, klubbkompisen Thobias Svensson. Vid sin sida har sin ”gamle förare” Mattias Persson och de båda ska främst utmana smålänningarna Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson.
Spännande premiär blir det för Vännäs f.d SM-åkare i Golf/Seat/Mitsubishi Jörgen Jonasson med broder Nicklas i högerstolen som varit i Tjeckien och hämtat hem en ny R5-Skoda. Utmanar förr så snabbe Jörgen gör Eddie Hörbing och så Eksjös Robert Scholander med nybyggd Mitsubishi.
*
I helgen är det Konferens Syd på Ronneby Brunn eller med andra ord Södra Bilsportförbundets stora galaföreställning. Här är det prisutdelning för alla de olika bilsportgrenarna plus utmärkelser till andra välförtjänta profiler i distriktet. Ordförande Claes-Göran Elofsson har varit snäll att ge mig listan på utmärkelsemottagare och det är bara att erkänna att man gjort helt rätt vad gäller namnen. Nu är dock listan hemlig så ni får ge er till tåls till lördag innan namnen blir offentliga…