Østberg lovar det blir ”kjøring”, Grøndal värmde upp med seger, fina vintersträckor kring Ludvika, Paddon kör med Østberg, en isolerad rallyö och 16 år efter tragedin!

Mads Østberg har på inget vis lagt WRC på is utan jobbar vidare på att komma till start även i år. Till norska Parc Ferme berättar han att säsongen ska kunna presenteras inom kort, kanske redan i nästa vecka. Mer än så vill inte 31-åringen berätta men att han kommer tävla är helt säkert.

-Det blir kjøring, og det blir kjøring i utlandet i år, slår han fast till Parc Ferme.

Enligt uppgift ska Mads ha möjlighet att antingen köra Volkswagen Polo R5 eller Citroên C3 R5, båda då i WRC2 Pro-klassen. Men det finns även en dörr öppen för nytt WRC-år med Citroên. Detta om Mads själv kan bidra med finansiering då teamet precis som alla andra utom möjligtvis Toyota behöver ”cash”. För att hålla sig i form planeras start i NM-premiären Sigdalsrally men då i en Grupp N-Subaru. Klara för start här är även Ole Christian Veiby, Polo och R5-Fiesta i händerna på Frank Tore Larsen och Anders Grøndal.

*

Den sistnämnde Grøndal alltså, värmde upp i dag genom att vinna Smådølsprinten med nya co-drivern Marius Fuglerud. 14 sekunder efter de tre körningarna slutade Kenneth Johnsrød, även han med en R5-Fiesta. Dagens knall bland de knapt 50 startande var totaltrean Mats Peder Hvambsani som slutade trea, bara 1,2 sekunder efter Johnsrød. Knallen bestod i att Mats Peder körde en Volvo 940…

*

I fjol vann Ludvikas Tobias Johansson SM-guld i klassen 4WD-Övriga där han inledde med Mitsubishi och avslutade med Joachim Grahns WRC-Focus i ny ”Tools-kostym”. Nu verkar det inte som att Tobias inte har för avsikt att försvara guldet då han står över premiären på hemmaplan Mekonomen Bergslagsrallyt. Istället jobbar han i arrangörsledet och uppmanar nu fler kollegor att komma till Ludvika den 26 januari.

  Till alla er som drömt om fina sträckor på Svenska Rallyt, men ej haft möjligheten. Kom till Bergslagsrallyt och här är ett smakprov, filmat idag fredag, uppmanar Tobias som även lagt ut en film på de fina vinterförhålllandena som råder.

Man kan utan tvekan ta Bergslagsrallyt rakt av och göra en dagsetapp på Svenska Rallyt, så grymma är sträckorna, innehåller allt. 

*

I dag trillade även regerande mästaren i ”R5-klassen” Martin Berglunds anmälan in och nu är man snart uppe i 70 rena SM-åkare i listan. Skrev igår om mina tankar om SM-klassen ”Trimmat 4WD Övriga” som fortfarande bara har tre anmälda. Faktum är att det inte var mycket bättre under 2018 då totalt 14 förare tog poäng i klassen. Men av dessa var det mindre än en hands fingrar som körde mer än två av de  sex deltävlingarna. Så klart på tok för lite som jag ser det och det naturliga vore att på något sätt få in även dom bilarna i bland R5:orna och skapa en enda SM-klass för 4WD.

Vill poängtera med tanke på gårdagens tankar att jag inte på något vis är ute efter att förbjuda vissa bilar/klasser att få köra i SM. Däremot borde man försöka få till stånd ett system som gör att alla kan vara med i SM med befintliga bilar men ändå bara kora två vinnare, 2WD och 4WD.

*

Har varit lite tyst om Hayden Paddon efter att han hamnat på bänken hos Hyundai efter Sebastian Loebs ankomst. Nu har han dock bekräftat att han tänker köra i hemlandet Nya Zeelands storrally Otago Rally i mitten av april. Här kommer Paddon att köra importören Hyundai NZ:s i20 AP4+ som han använde för att vinna det nationella mästerskapet 2018. Då vann han även Otago Rally och detta i par med sin gamle co-driver, vinodlaren John Kennard. Hygglig marginal desutom till tvåan, åtta minuter.

Helt klart mitt favoritrally oc haja älskar de mjukt kurva och snabba sträckorna plus entusiasmen hos arrangör och publik, säger Paddon till Otago Times.

Samtidigt arrangeras också Otago Classic Rally där även Mads Østberg kommer till start precis som i fjol med samma Ford Escort RS 1800. Ryktet gör även gällande att finske världsmästaren Ari Vatanen kan köra i Otago. Ett rykte som uppstått efter att det efterlyses co-driver till rallyt åt en känd finsk rallyförare…

*

I bland (egentligen ofta för att inte säga alltid) känns det som att vårt land är en helt isolerad liten ö i rallyvärlden. Tankarna slår mig när jag hittar att den portugisiske Hyundai-importören stolt tillkännager att man satsar på två i20 R5 för det nationella mästerskapet med ERC-trean Bruno Magalhaes i den ena och Armindo Araujo i den andra.

Eller när Peugeot Espana söker en förare yngre än 26 år till sin R2-Peugeot. Målet är att köra Spanska Mästerskapet i importörens egen bil plus att man även drar igång en egen Peugeot Rally Cup i landet. När kommer samma tankar till de svenska kollegorna?

*

Som traditionen bjuder så hedrande SMK Hörby i dag kartläsaren Mats Åkesson, 16 år efter den tragiska olyckan i Bergslagsrallyt som kostade honom livet. Lars Mårtensson, Curt Jeppsson, Bertil Gunnarsson, Roland Brorsson och jag själv deltog när en blomma lades på Mats grav. 16 år är lång tid men har vi lovat, ”Vi glömmer dig aldrig” står vi fast till löftet!

*

Ingen ”The Sjöberg Story” idag, ni får ge er till tåls till söndag. Anledningen till uppehållet är att författaren ägnat dagen åt att testa 2019 års version av olika tejpsorter….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *