Östberg i WRC-topp, Sverige-Serien kör i Finland, Södras RS-DM en bautaserie och är GPS bra?

Riktigt kul att se Mads Östberg i ledning i WRC-finalen med en sträcka kvar att köra i dag. Uppenbarligen har det regnat som himmeln var öppen i Spanien och detta har så klart orsakat problem. SWRC-ledaren Craig Breen menade efter att ha kommit i mål på sträcka två
– Det ser ut som en krigszon där inne!
Arton kilometer in slutade Petter Solberg efter att ha kört i samma betongkant som i fjol och han var totalt förtvivlad efteråt. Nu var han i gott sällskap då även Andreas Mikkelsen och Thierry Neuville hittade samma betonggrej. Nu ska jag egentligen inte uttala mig men är det inte lite konstigt när man med egna noter och genomkörning av sträckorna missar sådant här? I Solbergs fall måste han väl för f-n ändå känna igen svängen eller…
Nu leder alltså Östberg, tjugofem sekunder före Loeb med Latvalla som trea, ytterligare tjugofem efter. Hirvonen är fyra och Ott Tänak som länge låg tvåa, har kasat ner till femte.
PG Andersson inledde bra och var i topp fram till sträcka tre när en drivaxel small av på Protonen. Breen gick upp i ledning men på sträckan efter pressade PG hårt och då skilde bara en knapp minut.
– Försöker pressa ihop tidsgapet så mycket som möjlig inför lördagen, konstaterade PG.
Taktiken sprack på sträcka fem där han tvingades till ett stopp som varade i 1.30 innan han kunde fortsätta igen. Vad som var orsaken till stoppet är oklart i detta läget.
Bättre går det för Pontus Tidemand som leder WR-Academy nästan halvminuten före Maccarone. Vad detta betyder för chansen på silvermedalj är jag inte människa att reda ut med det något mer komplicerade poängsystemet. Fredrik Åhlin fick problem på sträcka tre och har ännu ingen tid på sträcka fyra. Trist för Fredrik som verkligen inte haft turen på sin sida i år.
Nu återstår bara publiksträckan inne i Sousa innan lördagens asfalt tar vid.
Idag presenterade Roger &Lotta tävlingskalendern för Sverige-Serien 2013 och detta med en riktig knall. Två av de åtta deltävlingarna körs nämligen i finska Tammerfors den 27 och 28 september och mig veterligen första gången som serien kliver utanför landets gränser. Frågan är nu hur detta kommer att mottas av de tävlande, blir det succé eller…
Roger verkar dock säker på att det blir ett populärt avbrott och säger så här på hemsidan.
– Först hur hedrade vi alla ska känna oss av att vara inbjudna.
– De tog kontakt med oss stärkta av vårt goda rykte och höga underhållningsvärde för publiken (deras ord). Sträck på er alla VOC´are, det är er förtjänst!
Tävlingen ingår i Finska Mästerskapet och lär enligt Roger hårdbevakas av media där man bjuder på två mil specialsträck på fredagen och åtta på lördagen. Varenda meter är av högsta finska standard lovar Roger. Dessutom hoppas man kunna bjuda på rabatterade färjeöverfarter men även om detta blir verklighet känns det som att det blir ett något dyrare alternativ än tävling här hemma. Roger lugnar dock.
– Målet är att det totalt sett inte ska bli extra kostnad!
Från Sydsvensk synvinkel blir det åter Dackefejden i Växjö som blir ensam om att husera en deltävling den 15 juni. Kalendern ser ut så här:
Tävling 1  Torsby, 19 januari – MK Ratten, ATAB/Finskogsvalsen
Tävling 2  Sundsvall, 16 februari – SMK Sundsvall, Stjärnsvängen
Tävling 3  Sundsvall, 17 februari – SMK Sundsvall, Stjärnsvängen II
Tävling 4  Växjö, 15 juni – Växjö MS, Dackefejden
Tävling 5  Kil, 10 augusti – Kils MK, Killingen
Tävling 6  Tammerfors FINLAND, 27 september, Castrol Rally – dag 1
Tävling 7  Tammerfors FINLAND, 28 september, Castrol Rally – dag 2
Tävling 8  Final – VOC RallyXplosion, preliminärt datum 12 oktober
I går hade vi den årliga förar/co-driver-träffen i klubben med drygt femtio aktiva på plats och där presenterades lite närmare hur säsongen 2013 kommer att se ut. Speciellt Södras RS-DM kommer att gå till historien med totalt femton deltävlingar. Just det du läser rätt, femton tävlingar vilket nästan är en fördubbling mot årets nio tävlingar. Det var mer än jag som drog andan efter det här beskedet, men lugnades snabbt med att ” bara tolv räknas”…
Anledningen till ökningen är att fyra klubbar till nästa år anser sig ha möjlighet att köra två tävlingar plus att Kristianstads MK gör come back som RS-arrangör med ”C4-Specialen” den 15 september. Men femton tävlingar innebär inte bara att börsen ska vara i ordning, sponsorer och mekare på topphumör utan att dessutom varje form av normalt familjeliv kommer att utstå hårda påfrestningar…
På rallysidan kommer Södra och Smålands BF att till stora delar samköra sina DM-serier inom ramen för Sydsvenska Rallycupen. Totalt elva deltävlingar varav nio räknas i Södra och sju i Småland. Inte utan att man skänker en tanke på de som gärna vill åka både grus och asfalt, totalt tjugosex tävlingar från premiären den 24 mars i Hörby till sista RS:en den 20 oktober i Eslöv.
En het potatis blev avslöjandet att Södra har för avsikt att anamma det hårt kritiserade klassystem som finns i Småland, att A plus B-förarna i VOC och Grupp E slåss samman. Skälet till detta skulle vara att köra efter samma regler i bägge distrikten vilket självklart är vällovligt. Men var det nödvändigt att välja sämsta regeln av två? I praktiken innebär det att en B-förare i VOC eller Grupp E kan vinna B-klassen i samtliga elva tävlingar, men samtidigt och kanske helt naturligt ha snabbare A-förare framför sig i resultatlistan. Elva klassegrar och inte ett enda pris att sätta på hyllan kan då bli verklighet och då är frågan, känns detta rättvist? En annan tanke är att det kan bli tufft att som nyuppklassad komma från C-klassen rätt upp i A som nu blir fallet.Sedan ställer man sig också frågan varför detta enbart ska gälla i de här två klasserna, varför inte i 2 och 4 WD, vad skiljer? Förhoppningen inte bara från mig utan från gårdags kvällen, är att DM-reglerna ännu inte är huggna i sten utan att en ändring kan komma till stånd.
GPS är jättebra ibland iallafall. Var idag på jobb ute på det militära övningsfältet i Rinkaby och väntade i skogsbrynet på den eskort som säkert skulle föra mig genom ”fiendeland” till personerna som skulle plåtas. Ute ifrån fältet kommer en vältvättad Volvo XC 60 och glider upp vid min sida. Eskorten jag väntade på var mitt antagande, men icke.
– Du hur hittar jag till Åhus, sa föraren.
– GPS:en sa att jag skulle svänga vänster och det gjorde jag, men va f-n här är ju bara en massa grönklädda militärer…
Lugnt visade jag ut honom från fältet och visade honom enkelt vägen till Åhus.
– Tacka vet jag att fråga folk, de här f-bannade apparaterna är bara skit, var Volvoförarens enkla slutledning.

Fick ett mejl från Trelleborgaren Kristian Lindberg där han ville visa ”Fordentussisten” från nordvästskåne ” in action” att sedan även Kadetten kom med på ett hörn är ren tillfällighet.
Trevlig helg.

Ett svar på “Östberg i WRC-topp, Sverige-Serien kör i Finland, Södras RS-DM en bautaserie och är GPS bra?

  1. tjena!! kom på att du funderade över Mikkelsens co-driver Ola,ang att han inte ska fortsätta åka.Det är varken Ola eller Andreas beslut utan som han sa,en annan. Sen kan du gissa själv men en ledtråd är en person som bestämmer det mesta i tex ett rally team hos en stor bilconcern. Svårt va? 
              
    MvH Jimmie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *