Ospännande Rally1 utan hybrid enligt Evans, ”PET” inledde WRC i Portugal, Michelin leder däckkamp i ERC, gratis Rallyradio från SM, Keane Motorsport med bil både i Nyköping och Rumänien, SSR Weekend närmar sig, över 150 anmälda till BRC i Nybro, ”Violenrallyt” inleder SRC och sugen på att bygga Appendix K?
Vet inte riktigt om det är rätt att använda dagens Rally1-förare som måttstock om ett eventuellt kommande reglemente med bortplockad hybrid och mindre aerodynamik är bra eller dåligt. Min undran stärks efter Elfyn Evans första test i Kroatien av en ”bantad” Toyota Yaris
– Jag kan säga att det inte var speciellt spännande, konstaterade Evans efteråt.
Det verkar dessutom som att FIA backar på tankarna att ta bort hybridenheten och istället enbart begränsa aerodynamiken. Avtalet med Compact Dynamics löper över tre år och troligen har man därifrån hotat med dryga böter om man inte längre får levererera hybridenheterna. Återigen används det i mina öron trötta argumentet att Rally1-bilar utan hybrid och vingar blir ointressant för både media och publik…
*
Kommande helg är det dags för ”Vodafone Rally de Portugal” femte deltävling i WRC. I dag påbörjades test för flera av föraren med Rally2-bilar utanför byn Lagoa vid Fafe. På plats finns mina ögon/öron i WRC-världen Jens Johnasson som öser beröm över arrangören som är extremt samarbetsvillig och mån om att publik ska känna sig välkommen.
– Kontaktade arrangören i förra veckan och fick då information om bland annat dagens officiella ”PET”, berättar Jens.
På plats för detta berättar han att vägarna är blöta (se bilden) efter de senaste dagarnas regn men som nu med solens hjälp torkar upp.
–Riktigt mjuk väg efter allt regn och därmed också mycket spåriga…
Bland de som körde ”PET” fanns spanjoren Pepe Lopéz som bytt från Skoda till Ford Fiesta Rally2 och nu kör första testerna.
Samma ställe hade Roope Korhonen (Toyota) och Lauri Joona (Skoda) valt för att få in den rätta känslan för de 22 portugisiska sträckorna.
Rallyt startar på torsdag med ”SSS Figueira da Foz” med första start klockan 20.05 svensk tid. Rally på riktigt är det sedan fredag-söndag och där klassiska ”Fafe 2” är power stage med första bil strax efter 13.00på söndag.
*
I ERC:s ”däckkrig” är det efter två körda tävlingar franskt överläge och då handlar det så klart om Michelin. Ingen vetenskaplig undersökning, men om man slår i hop Topp10 både i Ungern och helgens drabbning på Kanarieöarna var det Michelin-däck på elva av de 20 bilarna. Tvåa är den andra jätten i sammanhanget italienska Pirelli som valts av sju team. ”Lilleputtarna” MRF (Andrea Mabellini) och Hankook (Filip Mares) satt på varsin bil men där de sistnämnda kan trösta sig med att vara ensam däckleverantör i ERC Junior.
Extra guldkant för Michelin som var etta och tvåa i bägge deltävlingarna.
*
Att den här veckan kan betecknas som ”Rallyweek” är nog de flestas uppfattning. WRC i Portugal, SM i Nyköping och på min hemmaplan, ”SSR Weekend” med Millebygden utanför Älmhult som nav.
I ”Rally Nyköping” blir det möjligt att följa tävlingen helt gratis via ”Rallyradion” och även ”SM Magasinet” via Youtube blir gratis berättar SMK Nyköping. Målet med satsningen är att Rally-SM ska nå ut till en ännu större publik via radio och TV-sändningar.
– För mig är detta en av nycklarna för att lyckas lyfta Rally-SM, att vi får upp det kommersiella värdet mer. Det är ett viktigt steg att få ut både radion och magasinet utanför betalvägg. Intresset för rally är stort, både ute i skogen och hemma i stugorna, säger Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM.
Tack vare samarbetspartnerna till tävlingen Sörmlands Gräv & Transport och Nyköpings Bygg och Kakel är sändningarna kostnadsfria. Rallyradion kommer som tidigare att sändas via www.svenskbilsporttv.se.
*
Efter mycket jobb fick SMK Hörbys SM-fyra, Tom Kristensson ihop start även i Nyköping återigen med tjeckiska Keane Motorsport. Samma Skoda Fabia Rally2 som han och Andreas Johansson använde vintras kommer nu att få känna på svenskt grus.
Raka motsatsen för Keane Motorsports andra uppdragsgivare i helgen, rumänen Raul Badiu som kör på asfalt i Rumänska Mästerskapet och ”Raliul Argeșului CATENA”. Ett samarbete som verkar fungera bra då det blev seger i ”RM-premiären”. Kanske ett gott tecken för både Tom och Raul…
*
Föreningen South Swedish Rally kör samtidigt den 48:e upplagan av ”SSR”, i år med tillägget ”Weekend” för att markera att det är rally hela helgen (torsdag-lördag)med tre olika tävlingar.
Först de två sprintarna i SSRC där jag tror att trion Stig Andervang, Christer Hedlund och Robin Adolfson gör upp om segern. Tre olika bilmärken, Hyundai för Stig, ”Chribbe” kör Polo medan Robin för första gången med Tisseracings Skoda.
Foto: Tommy Svensson
Samma trio, förstärkt med Mattis Olsson (Fiesta) lär även vara inblandad i lördagens toppstrid i ”SSR Rally”.
*
I går stängde anmälan för Bilsport Rallycups tredje deltävling, ”Zabra-Rallyt” i Nybro den 18 maj. Cupen behåller sitt starka grepp om ”gräsrötterna” och även här samkör man med ”Rally-RM Historic” ”Klassiska & Historiska rallycupen” ingår vilket ger 54 Appendix k-bilar och den här gången finns även lite Volvo 240 (sex bilar) med i tävlingen, dock utanför RM. När jag skriver ”gräsrötter” så understryks den folkliga tonen i Bilsport Rallycup av att halva startfältet i den delen utgörs av ”Standard-bilar” som här kompletteras av ”1300 Rallycup”.
*
Samma datum är det premiär för den vad gäller bilparken lite tyngre ”Svenska Rallycupen” och då är det Flens ”Violenrallyt” som har äran att inleda. Hit går det bra att anmäla sig fram till onsdagkväll och idag finns lite över 100 anmälda. Medan Nybro bjuder på fyra unika sträckor på 39 kilometer har man i Flen samma längd, men uppdelat på sex sträckor, även dessa unika. Att standardåkare föredrar BRC är svårt att förneka då det i Flen bara är lite över 20 anmälda för GruppE/F/VOC. Däremot är jag lite förvånad över att så många som 12 anmälda Appendix K väljer SRC istället för kanske mer naturliga RM/KRC. Noterbart är även att Volvo 240-åkarna verkar föredrar att köra ”Violen” i stället för Nybro…
*
I samma ämne så gör jag ett litet undantag och förmedlar ett budskap från Torbjörn Eriksson som har en Volvo Amazon 121 från 1966 han gärna vill bli av med.
– I stort sett rostfri och alltid varit släkten och de senaste 30 åren stått i en lada, berättar Torbjörn.
Det som gör att det platsar här är att Torbjörn gärna ser att detta blir en Appendix K-Amazon istället för en ”putsbil”.
–En bra grund att bygga rallybil på, menar Torbjörn.
Seriösa frågor besvaras via 0703-61 38 39 eller tobbe.vadje.61@gmail.com