Opel hyllar ”Die Carlbergs” efter EM-triumfen, VOC:arna körde deltävling i Laxå, SMK Hörbys Pontus Berglund fyra totalt trots rattrost, nytänk för SM-Sprinten som blir en del av Rally SM och ett uttunnat World RX åker till Finland!

Än har inte Opel-euforin lagt sig efter Calle Carlbergs ERC-triumf i Tjeckien där han delade känslan av att vara Europamästare med pappa Torbjörn. Även Opel Motorsports högsta chef Jörg Schrott går på moln efter smålänningens seger i mästerskapet och berömmer Calle.

Foto: Opel Motorsport

Tillsammans med sina kartläsare Jørgen och Torbjörn var Calle helt klart den bästa föraren i årets starka J-ERC-fält oavsett om det varit på asfalt eller grus. Med tre segrar och fyra pallplatser i de fyra första tävlingarna lades grunden för denna enastående titeltriumf, säger Schrott.

Alla tre förtjänar mitt tack och erkännande och detsamma gäller teamet Stohl Racing. Med sin stora erfarenhet är Manfred Stohl ett enormt stöd för våra unga förare och för mig är hans team det bästa i hela J-ERC-fältet. De gav våra besättningar den perfekta miljön för att få ut det mesta av sig själva och Corsa Rally4. Vi är alla glada och stolta över Opels sjätte Em- titel. Det är både ett erkännande och motivation!

Nu blir de spännande att kolla i spåkulan vad som väntar Calle och att Stellantis Group har ögonen på sin guldklimp, är jag helt övertygad om…

*

Motorblogg-skrivandet har för tillfället en tuff fajt mot ett Bornholm som inte bara bjuder på ett väldigt fint väder, utan även en utsikt från ”skrivarstugan” som är svårslagen. Därför blir det lite kortare rapporter än vanligt.

Foto: Tommy Svensson

I ”Laxårallyt” hade VOC Mekonomen Rally sitt senaste uppehåll för ”SverigeSerien” där Roger Fransson summerar.

Ett som vanligt fantastiskt fint organiserat rally på rallyvägar som klassens utövare bara hade positivt att säga om. Vägar som hade allt, var omdömet. Tack Laxå MK och högsta betyg med vidhängande guldstjärna förs till protokollet. 

Foto: Hans Edvardsson

Jonas Karlsson (bilden) med Tim Dannberg vid sin sida var återigen omutliga i VOC´s högsta elitklass och än en gång underströk duon hur långt man kan nå i en helt reglementsenlig standardrallybil. Mathias Hansson med CoDriver Tobias Holmström var de som allra bäst hanterade Laxås fina sträckor i VOC Cup C. Emil Salomonsson med pappa Roger i högerstolen var tyvärr ensamma till start i  VOC´s ungdomsklass men fullföljde tävlingen på ett imponerande sätt med en likaledes imponerande bra sluttid.”

Foto: Privat

SMK Hörbys Pontus och Peter Berglund försvarade de skånska färgerna med stora ära trots att det rimligen borde finans en del rattrost i 940:an. Fyra totalt och trea i A-2WD imponerar på för paret tämligen okända vägar. Totalseger blev det för Golf-åkaren Tobias Hult/Lina Fredriksson, SMK Nyköping. Knappa halvminuten och även detta imponerande, slutade Skogsåkarnas Roger Berglund/Christer Carlsson som blir mer och mer hemtam i sin BMW. Bästa 4WD och trea totalt blev Dan och Joakim Johansson, Dals MK dock 36 sekunder efter Hult. Racingstjärnan Mikaela Åhlin Kottulinsky med Markus Theorin som motvikt i sin lilla R2 Peugeot blir mer och mer hemtam med grus under hjulen. 29:a totalt och vinnare i C-2WD bevisar vilken talang där finns hos värmländskan.

Tråkigt nog så drabbades tävlingen av ett dödsfall i Appendix K. Efter att ha kört första sträckan avled en förare berättar Roger Fransson från VOC-gänget. 

Vi vill skicka honom en tanke även från oss som inte kände mannen i fråga. En utmaning för tävlingsledningen förstås men som ändå tog det enligt oss i VOC organisationen helt korrekta beslutet att trots detta fullfölja tävlingen och istället hedra den bortgångne föraren i samband med den gemensamma prisutdelningen. Helt rätt eftersom att detta inte var en tävlingsolycka i vanlig menig utan en olycklig händelse som lika gärna skulle ha kunnat inträffa i personens vardag!

*

Ingen har väl missat mins skepsis till upplägget för tv-sända ”Sprint-SM” i samband med uddasport jippot SM-Veckan. Att blanda in rally med ”Aquabike”, ”Frisbee” och rullskidor för att nämna några, tycker jag faktiskt sänker sportens status.Nu har även SBF fått upp ögonen och till nästa år väntar ett nytt upplägg när SM-Veckan tar till Karlstad. Då ska Sprint-SM bli en del av Rally SM och då med power stage att räkna som Sprint-SM.

Power Stage kommer att köras på en riktig sträcka i skogen och fungerar både som poänggivande avslutning på SM-rallyt och som SM-veckans rallysprint, med medaljer på spel. Sträckan direktsänds i SVT, med upp emot 400 000 tittare, berättar SBF och fortsätter.

Målet med det nya upplägget är dubbelt, att säkra deltagande från Sveriges bästa rallyförare och co-drivers i SM-veckan, och att tillsammans med SVT visa upp rallysporten i sin naturliga miljö – på grusvägar i skogen snarare än arenaliknande miljöer.

Jonas Kruse blir ny projektledare för SM-Veckan, utöver sin roll inom Rally-SM.

– Rally är en av de mest populära idrotterna under SM-veckan sett till TV-tittarsiffror. Då ska publiken också få se sporten på riktigt – ute på riktiga rallyvägar, med Sveriges snabbaste bilar, förare och co-drivers, säger Jonas Kruse.

Dock gör inte alla vågen och de som tidigare sett Sprint-SM som en möjlighet att få lite strålglans på sig utan att behöva satsa hundratusentals kronor  på en hel SM-säsong, knorrar fullt förståeligt. Egentligen en omöjlig uppgift att göra alla nöjda när det handlar om två helt olika tävlingsformer. Blir spännande att se hur Kruse/Styrgruppen ska sy ihop dessa två olika viljor, men i grunden är jag mer positivt än negativ till nytänket!

*

I helgen väntar tråkigt nog ett rumphugget World RX-gäng på att åka deltävling fyra i Finland  och Kymiring. När Timmy och Kevin Hansen stannar hemma blir det väldigt tunt i VM:s toppklass. Dock gläds jag åt att min klubbkompis Klara Andersson kämpar på i CE Dealer Team och så klart ett stort lycka till från Motorbloggen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *