Ömsom snö/is ömsom grus i Rally Sweden, Tom K. njuter, varför större krav på Värmland, Tänak, Østberg, Lindholm och Kristensson mina tipsvinnare!
Motorbloggen idag skrivs ”on location” från ett nästan vårligt Karlstad, ganska exakt motsatsen mot vad alla tävlande och besökare till Rally Sweden önskat. Men bara drygt tio mil längre norrut mot norska gränsen där årets kompakta rally ska avgöras, här har det både snöat under dagen samtidigt som minusgraderna dominerat. Detta ska dom också göra fram till lördageftermiddag enligt prognoserna, men sedan ska det bli vad man i Skåne kallar ”pisseväder”. Söndagen domineras enligt meteorologerna av regn vilket då borde drabba ”Likenäs 1 och 2”. En tröst är samtidigt att Likenäs bedömts vara sträckan som klarar detta väder bäst av alla. Så bara att hålla tummarna, det finns ju även en chans att regnet kan visa sig bli snö istället…
*
Har sett massor av bilder från dagens rekognosering och skulle jag bedöma sträckorna efter detta så är det omöjligt. Vissa bilder visar nästan riktiga snösträckor medan andra ”fotoentusiaster” valt att leta upp partier med nästan enbart grus och minimalt med inslag av is. Skulle tro att sanningen ligger någonstans mittemellan och det bästa är nog att ta sig an Rally Sweden 2020 utan någon förutfattad mening. Fast min och alla andras förhoppning är så klart att det är snöbilderna som gör sträckorna mest rättvisa. Har också noterat lite kommentarer från förare/co-drivers som kört sträckorna och här är det som med bilderna.
Foto. Tommy Svensson
är överraskad över hur bra det ser ut ”på skogen” medan andra Thierry Neuville till exempel, verkar ifrågasätta vettigheten att överhuvudtaget tänka sig att köra rally i Värmland detta år. Jag kan så klart inte ifrågasätta hans omdöme, trots allt är han VM-ledare med totalt 111 WRC-starter i ryggen. Ändå känns det som att det vore bättre att inta en mer ödmjuk attityd med tanke på de uppoffringar som görs och de flesta då på idel basis, för att överhuvdtaget kunna genomföra rallyt.
Bättre attityd visar hans nya teamkompis Craig Breen som medger att det är ett ovanligt Rally Sweden med så lite snö och is. Men som irländaren konstaterar.
– Om det blir bra eller dåligt, låt oss vänta och se!
Även Tom Kristensson har avslutat reken och menar att det ändå ser bra ut, bara att göra det bäst av situationen.
– Snabbt, utmanande och små detaljer kommer spela roll här. Men vi kommer njuta av det vill jag lova!
Lite märkligt är det även att det alltid är i Värmland (och lite Norge) som sträckornas skick hårdgranskas. Rallye Monte Carlo bjuder alltid på rysk roulette med ömsom snustorrt, sedan blankis på slicks för att i nästa ögonblick visa upp ett parti med snö och snöslask. Alla rycker på axlarna inför detta och konstaterar.
– Well, this is Monte, what do you expect?
Eller när Turkiet erbjuder vägar av samma kvalitet som att köra på ett skånskt ”stenajäre” (stenmur/gärdsgård) för att inte tala om partier i Mexiko, Argentina och Sardinien. Snacka om hur det troligen kommer att se ut i nya Safarirallyt, antingen snustorrt med tjockt, tjockt damm eller så vattenfyllda lerhål mitt över vägen. Då kommer det garanterat igen
– Well this is rally, what do you expect?
Men när det kommer till Rally Sweden då är det en helt annan agenda som gäller. Först så ska man skicka ut en modern Jenny Nyström (den här gången blev det rätt Bengt) som ser till att julkort-pimpa Värmland. Men det får inte vara för mycket snö på vägen för då blir det orättvist. Inte heller ska det bli spårigt plus att ingen grus får komma fram i kurvorna. Underlaget ska också prepareras så att första bil på sträckan ska ha exakt samma förhållande som de som kommer efter. Skulle det börja snöa så ska det göra så för alla, för nu är vi i Sverige. Här måste allting som bekant vara helt perfekt/rättvist annars dömer omvärlden oss och detta hårt. Nej, jag är inte bitter men lite less på alla negativa kommentarer och inlägg. Läget är som det är och då allra bäst att gilla detsamma. Blekingen Carl-Christian Karlsson kom även med ett bra råd till alla som i likhet med honom ska ut i skogen.
– Packa ner mängder med regnkläder och paraply. Då kan vi med säkerhet garantera att det inte kommer en droppe regn utan bara snö och kyla!
Gilla på den Carl-Christian…
*
Nu ska jag kanske inte heller gnälla för mycket på Neuville då han faktiskt är en trevlig och snäll kille. Till funktionärerna i Rally Sweden skänker han 100 000 kronor om han lyckas vinna vill säga. Han vill premiera deras tålamod och engagemang oavsett hur vädret ser ut. Belgaren vill även visa sin uppskattning av den höga säkerhet som präglar Rally Sweden.
*
Att tippa Rallye Monte Carlo var ju nästan överdj-ligt svårt men ändå enklare än att knipa ihop motsvarande till Rally Sweden. Har vridit och vänt på namnen men fortfarande är det lika svårt att hitta topp-fem i de fyra VM-klasserna. Jag kör så här sedan får det bli ”tomtemask på” när jag i morgon knallar runt på serviceplatsen i Torsby. |
WRC.
1. Ott Tänak Hyundai
2. Jari-Matti Latvala Toyota
3. Thierry Neuville Hyundai
4. Elfyn Evans Toyota
5. Esapekka Lappi Ford
Att välja bort Teemu Sunninen, Craig Breen, för att inte tala om Kalle Rovanperä och Sebastien Ogier tyder säkert enligt många på att jag behöver akut psykvård. Så kan det så klart också vara, men fem förare är fem förare och inte fler. Det som jag tror blir Tänaks trumfkort är hans startposition nästan sist av WRC-åkarna efter kraschen i Monte. En position han och Martin Järveoja lär maxa under fredagen innan det blir deras tur att spåra under resten av rallyt. Av samma anledning tror jag även att Latvala med Juho Hänninen vid sin sida kommer att hävda sig bra i helgen. Förresten har Latvala redan vunnit en klass enligt kommentarerna på Twitter, klassen för fulast strajpning av rallybilen…
*
WRC2.
1. Mads Østberg Citroën
2. Pontus Tidemand Skoda
3. Ole Christian Veiby Hyundai
4. Nikolay Gryazin Hyundai
5. Rhys Yates Ford
Monteseger i ryggen plus mycket test på alla underlag för duon Østberg/Torstein Eriksen svårslagna. dessutom verkar C3 R5 ha utvecklats starkt sedan första ”Svenska-starten” ifjol. Självklart hoppas man på Pontus Tidemand/Patrik Barth men realistiskt sett borde de ha svårt att utmana de R5-rutinerade norrmännen. Fast Pontus har överraskat förr…
*
WRC3.
1. Emil Lindholm Skoda
2. Johan Kristofferson Volkswagen
3. Oliver Solberg Skoda
4. Jari Huttunen Hyundai
5. Eerik Pietarinen Skoda
Stabil ”SM-seger” i helgen för Sebastian Lindholms son Emil med Mikael Korhonen som kartläsare och därmed en perfekt boost inför årets första stora utmaning i Värmland/Norge. Både Solberg junior och Kristoffersson blir svåra att runda men på något vis tror jag ändå att Emil vill förbättra fjolårets andra plats och då finns det bara ett enda sätt att göra så…
*
Foto. wrc.com
det svårast av allt, tipset till Junior-WRC där hjärtat gärna vill ta kommandot över hjärnan. Fast på något vis tror (kanske rättare att skriva hoppas) jag ändå att de båda är kompatibla den här gången.
1. Tom Kristensson Ford
2. Martins Sesks Ford
3. Ken Torn Ford
4. Pontus Lönnström Ford
5. Sami Pajari Ford
Skulle gärna velat ha in Oscar Solberg och Jim Hjerpe på topp-fem, men vem skulle då plockas bort?
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.