Olivers VM-titel hänger på skör tråd, tre DM-guld hittade hem i Södras Vinslöv-final, Tykos döttrar körde ”Jinert-Volvon” till hans minne, Nattsson och Nygren tog hem SRC 2024 och publikolycka med dödlig utgång i Litauen.
Blir en lite konstigare Motorbloggen idag med tidig publicering på grund av andra engagemang efter lunch. Då har inte ens sista dagen av ”WRC Rally Chile BIO BIO” startat varför jag lämnar detta nästan helt utan uppmärksamhet. Nästan innebär att jag bara konstaterar att Oliver Solberg inte har turen på sin sida. På SS9 gick han och Elliot Edmondson upp i WRC2-ledning bara för att två sträckor senare rasa ner till femteplats.
Punktering med hjulbyte innebär att chanserna för en VM-titel nu hänger på en oerhört skör tråd. Ligger fyra men med minimala chanser att avancera av egen kraft.Det andra är att Sebastien Ogier inte längre är helårsprenumerant på samma tur som i ihop med egen skicklighet, gett honom åtta VM-titlar. Tidigare år har ”Seb” nästan alltid undkommit sina misstag utan större problem, samtidigt som Thierry Neuville med samma typ av misstag ofta fått ”game over”.
I Chile fick Toyota-föraren stanna och byta hjul efter att ha kört i en vägbank på tredje sträckan. I går gjordes samma misstag på åttonde sträckan men med värre resultat, då Toyotan blev stående. Inte bara WRC som kommer i andra hand denna dag, även finalen i Svenska Sprintrallycupen uppe i Mellerud och MAS Rallycup med ”Rally Vetlanda” samt Dansk Super Rally och ”Rally Stoholm” får vänta till i morgon.
*
Med detta över till mitt lördagsfokus, Södras DM-final ”Temahallen Grussprint” med Hässleholms MK som arrangör. En final med mycket klenare antal deltagare än årets fem tidigare DM-rallyn, bara 42 ekipage till start vilket tävlingsledare Morgan Green beklagade.
– Efter allt jobb före vill man ju inte gärna ställa in, men helt klart borde vi ha varit minst det dubbla antalet tävlande!
Någon direkt förklaring till det bristande rallysuget kunde inte Morgan peka på, men en sak trodde han var viktig.
– Södra måste åter få ihop ett fungerande samarbete med Småland som har samma problem som vi. Tillsammans igen så hade det säkert sett bättre ut.
En annan sak han funderade på var datumet för ”Temahallen Grussprint” som i år krockade med flera andra rallyn där även förare från Södra hade intresse.
– September är ju tävlingstjock, vore kanske bra att flytta fram till mitten eller slutet av oktober, då finns det i princip inget som konkurrerar, var något som Morgan funderade på.
De dryga 40 startande fick köra under bitvis sol men ännu mer förekommande, häftiga regnskurar vilket gjorde de två sträckorna som kördes dubbelt väldigt hala.
Detta hindrade dock inte Hans ”Kräbbleboda” Johansson som med nu 16-åriga dottern Isabell som kartläsare för två år sedan var ytterst nära att totalsegra i ”Temahallen”. Men detta satte hemmaförare Magnus Larsson i en mycket vassare Ford stopp för och familjen Johansson fick nöja sig med klasseger. I går tog man gruvlig revansch genom att stå allra överst på prispallen efter en magnifik insats vilket både Hans och Isabell var mycket nöjda med.
– Idag var pappa på hugget, dessutom togs inga chanser utan han körde väldigt stabilt, berömde Isabell.
Pappa Hans kunde bara hålla med, men medgav att Eslövs Simon Andersson/Carl Eriksson kom lite för nära på slutet.
– Simon körde jättebra och på sista sträckan sattes en riktig dräpartid, men tack och lov var vi ändå drygt en sekund före när tiderna räknades ihop.
Simon gjorde sin första grusstart sedan i våras med Renault Clio Rally4 och har i stället satsat på Tyska Mästerskapet på asfalt där han par med Jörgen Jönsson vann ”Pirelli Junior Cup”. Just detta med asfalt kanske kostade segern i Vinslöv.
–Vi missade att plocka bort ”asfaltkrängaren” bak vilket gjorde bilen väldigt svårkörd. Med den borta gick de två sista sträckorna mycket bättre. Lite förarglig miss, menade Simon som för dagen hade Carl Eriksson i högerstolen.
Annars var målet för Hans och Isabell att vara före f.d svågern, Osbys Rickie Borgström/Ola Sandberg som hade oturen att krascha sin Volvo förra helgen.
– Alla har varit i garaget varje kväll hela veckan för att se till att han kunde starta, berättar Hans som fortsätter.
– Vi och våra kompisar var idag lika trötta allihop, därför känns det skönt att det blev start för Rickie och att vi dessutom kunde köra snabbare!
För att understryka att segern var rättvis, så körde Hans och Isabell utan noter, vilket alla andra i toppen använde. Hans tyckte dock inte att detta var mycket att snacka om.
– Kändes inte som det behövdes, plus att Isabell inte har notlicens men vi har ju kört sträckorna tidigare så…
Nu slutade Rickie trea med mer favorittippade hemmaekipaget Johan ”Kalle” Green/Josefin Ingvarsson som fyra. Knappt en sekund skilde men Green i Toyotan kunde trösta sig med att vinna DM-guld.
– Ändå kul, nu när de andra var så mycket snabbare, konstaterade Kalle medan han guldfirade med en hamburgare.
DM-guld blev det även för Kristianstad-kusinerna Jesper Larsson Odenmalm och Anna Larsson. Guldet i DM-klassen ”Standard A” var klockrent och faktiskt var detta sjätte raka fullpoängaren från paret.
– Året har faktiskt varit riktigt bra och efter 12 år som förare är detta första ”riktiga guldet”, menade Brönnestad-boende Jesper och la till
–Ändå bra med en så fin svit, bilen har trots allt gått över 160 tävlingar…
Lika glada var SMK Hörbys Jim Nilsson och Jörgen Jönsson som tog hem sitt allra första DM-guld i ”Standard B” efter tolv års försök.
– Har varit tvåa flera gånger men nu står vi som vinnare för första gång, känns faktiskt riktigt skoj, menade Jim.
Asarums Moltas och Jonas Olofsson var de som bäst utmanade Jim som bästa Standard B i rallyt, vann C-klassen och var mål bara 1,6 bak DM-vinnaren.
Skoj tyckte även Krister ”Boalt” Johansson dagen blivit som med Isabells lillasyster Nicole som kartis i sin Appendix K Volvo 142 vann klassen.
– Familjelyckan för Johanssons blev därmed total, konstaterade ”Boalt” belåtet men som beklagade sättet på hur han vann.
– Martin Nilson och vi hade sekundstrid fram till sista sträckan men där fick jag se honom parkerad uppe på ett stengärde, tråkigt!
En som inte hade några problem att vinna klassen var SMK Hörbys Mikael Larsson med dotter Ebba till höger. Paret var ensamma i ”B-förare Trimmat” däremot var det värre för Mikael att ta på sig sitt Hybridskydd. Utan Ebbas hjälp hade han nog fått åka hem till Höör med oförrättat ärende…
*
För någon vecka sedan gick en av Hässleholm MK:s stora profiler Tyko Nilsson bort och före start hölls därför en tyst minut. Efter detta hedrade hans döttrar Karolina Persson och Magdalena Svensson sin fars minne genom att köra hans Volvo på de två första sträckorna.
– När vi gick igenom lite papper efter hans död hittade vi en lista över vilka tävlingar han tänkt köra i år och där var så klart Temahallen en, berättar Karolina.
– Då bestämde jag och Magdalena att vi skulle köra med bilen för att hedra far och så blev det.
Att Tyko var en inbiten rökare ställde dock till det då ingen av döttrarna röker. Men på något sätt kände de att en cigarett hörde till när ”Jinert-Volvon ” var ute.
– Det blir väl jag som får offra mig, menade Karolina.
– Jag har åtminstone feströkt lite…
I mål konstaterade de båda att det varit jättekul att köra med ”fars bil”.
– Helt ärligt, det kändes som att han satt i baksätet och skrattade, avslöjade Karolina med ett leende.
*
Av tidstekniska skäl låter jag Jeremias Eriksson berätta om finalen för Svenska Rallycupen, ”Marknadsnatta”.
”Stenhård rallyfinal, anrika Marknadsnatta med Västra Östergötlands MK som arrangör med närmare 130 tävlande ekipage, de gav sig ut på en bana om tre specialsträckor på 3,6 mil i skogarna mellan Boxholm och Malexander.
Inte snabbast från start, men väl till mål var David Nattsson och Sebastian Johansson – resan genom avslutningen gav sträckseger med 15,5 sekunder och avancemang till totalseger. Falköpings MK ekipaget petade ned Mikael Lindqvist till andraplatsen, som trea Jari Saarinen.För David slutar säsongen i Svenska RallyCupen med klar seger, 36 poäng före Magnus Engelbrektsson – som trea Emil Carlsson på delad poäng med Hanna Jakobsson – hon bästa B/C-förare. Torsbys André Nygren / Emil Olsson i BMW 325:a vann fjolårets final totalt, de ledde även årets final efter två sträckor. Genom 15km långa avslutningen fick de lämna från sig totalsegern, men i klassen vann de 5,9 sekunder före Mattias Hallberg. Sträckseger på avslutningen för Adrian Ring som tar tredjeplats, arrangörsklubbens Elliot Sjögren tappade tid på slutet och blir fyra. I tabellen säkrar firma Nygren/Olsson andra raka cupsegern, i år före Joel Norqvist och Ramus Pettersson. Två segrar och tre andraplatser är facit för Tobias Hult i B-klassen under Svenska RallyCupen, segern i finalen tillsammans med Lina Fredriksson halvminuten före Robin Gustafsson. Strax bakom Joakim Wallin som trea. Hult, Gustavsson och Hugo Sääf tar topp tre i tabellen efter säsongen.
Tävlar för NMS Boden gör C-förare Rasmus Hansén ihop med Gotländska Madelene Buskas, i Peugeot 208 Rally4 har tempot ökat under säsongen, i Östgötaskogarna var de också före B-förarna totalt. I klassen 19 sekunder till Alex Wikvist som säkrade cupsegern före Hansen. Alexander Nordahl trea både i rallyt och tabellen. Roger Berglund stod över premiären, hoppade på i Kolsva och har genom två segrar, en andraplats och nu som trea säkrat Appendix K segern i Svenska RallyCupen. Klassen rattade Henrik Gustavsson / Andreas Johansson hem som gav andraplats i tabellen. Motig avslutning på cupen för Kjell Fransson som bröt, slutar ändå trea i tabellen.Gunnar Asplund i Volvo Amazon bäst med bilar tillverkade fram till 1971.
Oscar Östlund och Daniel Suvala (Bilden) har utkämpat en stenhård kamp under säsongen i grupp F, inför 15km långa Arrebo som avslutning skiljde 0,7 sekund och direkt avgörande. De laddade hårt från start, tung krasch för Östlund som själv var oskadd, värre med bilen. Suvala hade inte uppfattat att det var Östlund som stod bredvid, fortsatte i högt tempo vilket gav sträckseger med 30 sekunder. Segern i klassen 51 sekunder före Niklas Berglund, Linus Johansson som trea.
Suvala och Patrik Johansson kunde äntligen knipa cupguldet, gör det före Östlund och Kent Larsson.Med fyra segrar och en andraplats kunde ingen hota Hugo Landin och Jesper Nilsson i C-klassen, segermarginalen 27,5 sekund till Henrik Haanpää, trea Nils Leijer. För tabellen Landin före Leijer och Max Lindholm.Linus Erixon hade rejält grepp om ledningen i grupp E A/B-förare efter två sträckor, noteras utesluten, istället tar Oskar och Caroline Palm över. Flens MS ekipaget vinner 27 sekunder före Tobias Pettersson, som trea Dan Brewitz. Peter Strand närmare minuten före Mio Asklöf bland C-förarna, trea Göran Sundeborn.För tabellen säkrar Tobias Pettersson segern, en poäng före Erixon. Trea i tabellen Daniel Marginean, hamnar på samma poäng som Per Westerberg, bäste C-förare.Fyra tävlande där Emil Karlsson inledde bäst ihop med Jonas Gustavsson, Södra Sunnerbos MK-föraren tog slutligen andra raka segern i Svenska RallyCupen sedan de smet förbi William Israels på sista sträckan. Bakåt Maximus Joge och Albin Wagnered. I tabellen hade Israels läget under kontroll, Maximus Joge som tvåa och med två segrar slutar Emil Karlsson trea. För de tävlande väntar nu prisutdelning och fest i Katrineholm den 9:e november där årets priser delas ut.”.
*
Avslutar med en tragisk nyhet från Litauen och ”Samsonas Rally Utena”. I fredagskväll körde en 21-årig hemmaförare i en Ford Focus av på fjärde sträckan, ut bland publiken där då en 23-årig åskådare omkom och 14 andra fick åka till sjukhuset med oklara skador. Om jag förstått rätt, var detta en sträcka i direkt anslutning till staden Utena och som samlat stor publik. En publik som uppenbarligen inte förstått faran med rally och därför inte placerat sig på ett säkert ställe. Rally Utena var deltävling både lettiska och litauiska mästerskapet i vilket norske Karl Peder Nordstrand varit flitig och framgångsrik tidigare i år. Den här gången var han dock inte någon av de totalt 84 ekipagen till start. Tävlingen avblåstes omedelbart efter olyckan.