Oliver vann för andra gången Rally Liepaja, Dennis tvåa i ERC3 Junior, Flodin makalös på Hovdala, Söderström vann STCC-premiär, Brink fick tidstillägg, ingen lyckad svenskhelg i Tyskland och Oddshammar-duo fyra på Jylland.

Om Martins Sesks pappa Uldis varit borgmästare i Lettiska staden Liepaja så är detta ändå inget mot Oliver Solberg som numera kan titulera sig ”Liepājas karalis” (Kung av Liepaja). Med två raka segrar i ERC-tävlingen Rally Liepaja är det inget snack utan att han är ”karalis”. Inte någon turseger eller så, utan Oliver och Aaron Johnston ledde från första till sista sträckan genom sex av tio möjliga sträcksegrar.

Foto.erc.com

En fantastisk helg!

Det har varit väldigt hårt och hektiskt ingen ”clean run” precis, bland annat fick motorstopp i en start och sedan snurrade jag på sista sträckan, berättar Oliver.

Tappade runt 20 sekunder men ändå var det en bra sträcka för oss…

När den sista delen av söndagen började fanns det drama i Polon.

Motorn gick bara på tre cylindrar under den första halvan av åttonde sträckan. Men så plötsligt började den gå på alla fyra igen, och sedan var jag tvungen att ta i lite extra för att begränsa förlusten så mycket som möjligt, förklarar Oliver.

Trots fem förlorade sekunder på sträckan avslutade Oliver sträckan med en ledning på 17 sekunder.

Jag var väldigt nervös när det hände, men lyckligtvis slutade allt på bästa sätt och de sista sträckorna handlade bara om att kontrollera ledningen så jag är oerhört glad att vi lyckades försvara förra årets seger.

Oliver leder nu hela Europamästerskapet efter två av sex tävlingar men det är osäkert om det blir fler tävlingar i ERC då WRC3 är huvudmålet.  Inte heller vilka lingonplockare som helst som snart 19-årige Oliver åkte i från och närmast var WRC-rutinerade Mads Østberg/Torstein Eriksen som hade 20 sekunder upp till Olivers gröna (!) R5 Polo. Men även om det måste svida lite att ha en i sammanhanget ”gröngöling” före sig så konstaterade Mads sportsligt.

– Helt OK, detta har varit en jättebra test för oss och vi är glada över att kunnat vara med i toppstriden!

ERC-kungen Alexey Lukyanuk gick in som trea ytterligare 17 sekunder efter värmlänningens Polo. Ryssen menade att det varit en fantastisk men utmanande tävling även om han hade både bra set up och bra däck.

Vi försökte ”push” men istället får vi glädjas åt fina poäng i mästerskapet och även att vi lyckades ta oss mål…

Finskt på fjärde plats genom Eerik Pietarinen och sedan följdes de båda MRF-åkarna Craig Breen och Emil Lindholm nästan åt som siamesiska tvillingar. Trots att Breen körde Hyundai och Lindholm Skoda men med indiska MRF-däck på båda, skilde bara 1.8 sekunder mellan irländaren och finnen  på femte respektive sjätte plats.

En som inte var lika glad i sin Hyundai var irländaren Callum Devine. Redan före start hade han problem med sin i20 R5 och kunde inte köra ”Q-stage” men avancerad sedan upp till tionde plats i rallyt. De tidiga problemen var ändå inget mot den våldsamma rullning han sedan gjorde på sträcka sex i ett snabbt parti. Att beteckna bilen som annat än skrot efter detta känns för mig oseriöst, men som tur var klarade sig både han och kartläsare sig oskadda.

*

Foto: Orsak Rallysport

Dennis Rådström /Johan Johansson var hela tiden med i toppstriden även om de båda ”hemmaåkarna” och  J-WRC-profilerna Martis Sesks och Ken Torn var före.

Foto: Orsak Rallysport

När så Sesks hoppade sönder kylaren på näst sista sträckan blev det ändå en perfekt andra placering för Dennis.

Foto.erc.com

Båda hade väldigt högt tempo men det viktigaste är att vi fick viktiga poäng i mästerskapet, menade Dennis vid målet.

Nu skilde nästan 50 sekunder upp till Torn medan rallycrossesset Reinis Nitiss var tio sekunder efter svenskarna på tredje plats.  Adam Westlund/David Arhusiander måste också dom vara nöjda med en sjätte plats i ERC3 Juniors. Långt efter visserligen (3.46,0) men ändå stabilt att köra genom den här vrålsnabba och dammiga grustävlingen utan större misstag. Fantastiskt också att bara nio av de 43 ekipagen i ERC-delen tvingades bryta. Närmast väntar nu Azores Rally om  en månad och då återigen grus under hjulen, men med helt annan typ av sträckor än i Lettland. 

*

Foto: Bengt Johansson

Som jag berättade redan igår så är min input från EC Snapphanerally tämligen minimal i jämförelse mot en ”normal SM-tävling. Sanningen är också att jag känner mig lite mätt efter allt tjafs före rallyt med allt från publikstopp till beskyllningar och syndabocksletande till höger och vänster. Ska ändå stanna upp vid några saker bland annat att PG Andersson/Anders Fredriksson äntligen fick till en helt problemfri resa med GN Motorsports R5-Fiesta. Jag vet att man i Åhuskärr undrat om någon ond makt skickat ut någon sorts ”fatva” över deras ambitiösa jobb? Nu visade PG att när alla tecken i skyn står rätt, då är han också landets snabbaste R5-åkare. Mattias Adielsson får förlåta men redan på första sträckan dängde Årjängsåkaren till med tio sekunder bättre tid. När så backväxeln börjad kränga på sträcka två så var i praktiken rallyt avgjort till PG:s fördel.

Tråkigt att fighten med Adielsson försvann så tidigt, men vi har gjort det jättebra hela tävlingen trots lite strul, konstaterade en glad PG vid målet.

*

Foto: Bengt Johansson

Redan igår betygade jag min vördnad över hur SM-ledande Patrik Flodin/Göran Bergsten hanterade sin Volvo 940 och vann Trimmat 2WD. Att Flodin var rallyts stora utropstecken är odiskutabelt och att vara runt åtta sekunder före tvåan i R5-klassen Thomas Thunström  är så häftigt att jag saknar ord. Hittade också en in-carfilm från ”Hovdala-kort” och efter att ha sett detta är jag helt säker på att inte ens en Sebastien Ogier i toppform hade framfört en 940 snabbare längs Finjasjön än vad Patrik gjorde i går. Skänker även en tanke till Bergsten som måste sakna vitala delar i hjärnkontoret som sitter och läser noterna kolugnt, medan lika lugne Patrik bara öser på. När det sedan går för fullt och jag sitter med hjärtat i halsgropen hör man plötsligt från högerstolen, mitt i ett som jag betecknar som ett litet ”moment”.

Bra kom igen…

Oavsett vad som händer i de två resterande SM-tävlingarna så är ändå Flodin och Bergsten de rättmätiga Svenska Mästarna i Trimmat 2WD, ”case closed”! 

*

Foto: Bengt Johansson

Självklart måste jag även gratulera de två skånska andra platserna genom Hässleholms Johan Green/Kevin Athley i Trimmat 2 WD och SMK Hörbys ”2XVictor”, Hansen och Johansson i Otrimmat 2WD. För båda ser det onekligen ljust ut i SM-tabellen inför resten av SM-året.

foto: Henric Åkeson

*

Betydligt tråkigare är att i helgen omkom ungerske kartläsaren Zsolt Toth när han och Gergo Dudas åkte av vägen med sin Skoda R5. Olyckan skedde på andra sträckan i Ungerska Mästerskapstävlingen ”Miskolc Rallye” och rallyt avbröts omedelbart.

*

Foto: Anders Helgesson

När STCC TCR Scandinavia hade premiär på Gelleråsen blev det med tre olika vinnare i de trea heaten. I första var det Oliver Södetström som vann före Eslövs Tobias Brink. I det andra var Brink först över mållinjen men fick tidsstraff för tjuvstart och rasade ner till nionde plats.

Foto: Brink Motorsport

Istället gick segern till Robert Dahlgren medan Rob Huff blev tvåa och Söderström trea. I det avslutande var det Andreas Ahlberg som var snabbast före Mattias Andersson och Huff som trea. Först som sexa rullade Brink över mållinjen i Kanonloppet. Inte heller Mikaela Åhlin-Kottulinsky hade någon lyckad helg med resultatraden DNC-4-10, långt ifrån vad hon förväntat sig kan jag misstänka.

*

Går lite tungt för Jimmy Eriksson i ADAC GT Masters även om det blev nya poäng i helgen på Nürburgring. I första racet blev det en elfte plats för Tomelilla-pågen medan det blev klenare i Race2, där det bara blev en 32:a plats. För lillebror Joel blev det resultatraden 24-19 och för Henrik Skoog inte mycket annorlunda, 27-21. Med andra ord en tung svenskhelg i ”det gröna helvetet”.

*

När danska Yokohama Mesterskabet Vest starkt försenat på grund av Covid-19 inledde serien i Nysum var det Suzuki-paret Kenneth och Jacob Madsen som var allra snabbast. Med stor marginal till tvåan Jan Petersen/Jeanett Kvick vanns tävling och mellan Madsens Suzuki R+ och Petersens udda Polo Super 2000 skilde 36 sekunder. Som trea i en numera lika udda R5-Peugeot kom  Michael Ted McBride, 20 sekunder efter Petersen. Som stark fyra placerade sig Lunda-familjen Håkan och Pamela Oddshammar. R5-Fiestan hade dock långt upp till Madsen, 1.23,4. Om möjligt ännu nöjdare var en annan Oddshammar, Arne med kartläsare Jacob Nordén, 12:a totalt med BMW men klassvinnare i YM2. Fyra i samma klass var Lundakollegan Skawomir Bronk/Michel Helgasson med en BMW även dom. Paret borde ändå ha en speciell utmärkelse efter att ha hastat från sin grupspremiär i Snapphanerallyt till Jylland under lördagsnatten.

*

Sätter punkt här, men är säker på att få återkoppla till både det ena och det andra från denna mer än lite märkliga motorsporthelg…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *