Oliver tog tillbaka förlorad tid i Chile, Evans itop pefter Rovanperäs punka, kart-beröm till SSR, familjen Berglund tar till Norge och ”Janne-Satan” dominerade TV-Svängen i tre år på rad.
Oliver Solberg/Elliot Edmondson inledde ”Rally Chile BIOBÍO” med en som han uttryckte det ”en dum liten halvsnurr”. På detta tappade Toyota #20 strax över nio sekunder.

Tog dock bara tre sträckor innan Värmland visade var skåpet skulle stå och inför kvällens loop är man i topp med 5,9 sekunder före (till min andra glädje, Oliver är först) Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Skoda. Trea är Nikolay Gryazin före Gus Greensmith/Jonas Anderson. Oliver värsta WRC2-rival Yohan Rossel står som femma med 11,6 sekunder längre tid.

I WRC-klassen är det tufft värre och när ledande Kalle Rovanperä gick lite för brett på SS3 hamnade plötsligt Elfyn Evans längst upp i resultatlistan.
– Inte så illa, men svårt att veta om jag är på gränsen. Fast så här långt har det varit ”clean” utan ”moments”!
Sebastien Ogier tvekade inte gällande ”on the limit”.
– Jag kör på gränsen, kan omöjligt köra fortare. Nu måste vi ändra något på bilen, klagade Ogier inför första uppehållet.

Ott Tänak är bara 0,5 sekunder efter Evans med Adrien Fourmaux som trea. Ser ändå hyggligt ut för Hyundai med Thierry Neuville på sjätte plats, bara 14.5 upp till walesaren i topp.

Tuffare för M-Sport Ford där Gregoire Munster kör snabbaste Puman, ändå 43,9 sekunder från ledning. En tröst är att Takamoto Katsuta är efter och så även Kalle Rovanperä efter sin punka.

Sist i WRC-gänget och med deformerad front är Josh McErlean Ändå en ”lucky escape” då skadan uppkom efter en högfartssnurrning på första sträckan. Till sist ingen kan klaga på rallyintresset i Sydamerika...

*
I mitten av veckan såg det inte ut som att South Swedish Rally skulle ha någon större tumme med vädergudarna, ostadigt, blåsigt och en hel del regn var vad meteorologerna förutspådde. Nu blev det (som vanligt är man böjd att tillägga) inte riktigt så illa och dagens rek har genomförts med växlande molnighet och utan regn. Även lördagen ser positiv ut med solig förmiddag vilket vi (SMK Hörby och Simrishamns MK) tackar för som bemannar SS2/6 utanför Västanå där första bil anländer klockan 09.50. Även ett väl tilltaget ”lunchuppehåll” innan SS6 drar igång klockan 14.15. Då ska det hos SMK Hörby i målet grillas korv, snack skit (rally) är det tänkt. Fick ett snack rätt in i hjärtat i Olofström Kulturhus där Bertil Gunnarsson jäktade runt för att lösa alla knutar som alltid uppstår när det ska köras rally. Ändå var han relativt lugn och menade att allt flöt på.
–Väldigt bra HQ och lika bra serviceplats där gräset numera är utbytt mot grus, vilket gör den ännu bättre om det ändå skulle komma lite regn.
Från reken rapporterades endast positiva kommentarer. Tävlande som saknat Blekinge och Nordöstra Skåne i sitt Rally-CV kunde knappt ens beskriva hur krokiga sträckor det finns i området. Någon förare har lämnat återbud, bland annat veteranen Bengt Thorsell från Skara som saknade reservdelar till sin Toyota Yaris.

Även om det betyder att jag hamnar i blåsväder så känns det inte mer än rätt att vidarebefordra ett mejl som damp ner för någon minut sedan.
”Hej. Har precis köpt program till SSR i Kristianstad och vill bara berömma arrangören, så här ska det se ut. Stort format så även utan glasögon går det att läsa text, perfekta lättlästa kartor och inte som i senast, snudd på oläsbart. Nu blir det enkelt för oss att hitta bra ställen, inte för krascher, utan fin rallyåkning. Tack SSR!!!!

*
Ibland känns det via media som att alla som uppnått ”mogen ålder” bara ska hålla käft och fortsätta att mata duvor i parken. När man ser olika satsningar så är det nästan uteslutande med yngre målgrupper som adressater, inget fel i detta, men…
Blev därför lite glad när jag hos SBF ser en något nyktrare syn på detta som skriver: För att nå fler äldre och skapa en trygg och hållbar plats för aktivitet och gemenskap, erbjuder Svenska Bilsportförbundet ”Projektstöd IF Idrott 65+” till föreningar som vill starta upp eller utveckla verksamheten för målgruppen. Målgruppen 65+ är en viktig och stor målgrupp inom Svensk Bilsport.”. Till det sistnämnda kan läggas till att viktig är årets underdrift. Sanningen är att utan denna grupp skulle hela Rallysverige tvärbromsa och då hade ingen krockkudde hjälpt. Till klubbar som ser 65+ som mer än en ”belastning” erbjuder nu SBF två bidrag på 15 000 kronor. Ett för ökad delaktighet och ett för ökad aktivitets gruppen.
*

Finns en uppenbar risk att rallyarrangörer som lägger sina tävlingar samma helger som SM och VM hamnar lite i skuggan. I Norge körs dock ”Rally Trøgstad” med 61 anmälda och en av dessa är SMK Hörbys Pontus Berglund med pappa Peter i högerstolen på Volvo 940:an. Sex sträckor på i huvudsak grus även om där finns inslag med asfalt. Åtta bilar i klassen och där man har svenskt sällskap av värmlänningarna Kent Larsson/Sofie Sjöberg Karlsson, även dom med Volvo 940.

En bra värdemätare blir att jämföra med Ole Christian Veiby och Anders Fredriksson som även dom kör 940. Arrangören gjorde ett försök att locka svenskar genom att erbjuda ersättning för de som lyckades locka med sig blågula-ekipage till rally några minuter från svenska gränsövergången vid Töcksfors. Ett försök som inte renderade någon större rusning. Inte bara i Sverige som det dräller av klasser, i ”Rally Trøgstad” finns totalt 20 olika…
*
60-års firande TV-Svängen har för närvarande mitt mesta fokus. Idag har sambo Ewa och Linderödsfödda Lagotton Nova packat Tävlingsprogram (med tydlig karta) till annonsörer/samarbetspartners. Veckan som kommer innebär ytterligare en högre växel, innan det förhoppningsvis är dukat och klart för 60-års kalas den 20 september. Fokus men det hindrar inte från ännu en återblick.

Stockholmaren Janne ”Satan” Henriksson kom till ”TV-Svängen” 1968 som ett litet oskrivet kort, men platsen i legenden ”Ragge” Eklunds ”Opel Rally Team” vid sidan av ”Bus-Ove” Eriksson, Anders Kulläng och Sylvia Österberg ingav ändå respekt hos skåningarna. Smeknamnet ”Satan” fick han efter sin enkla rallytaktik ”det ska gå som Satan” och nu kom han till start med teamets senaste rallyvapen, Opel Rallye Kadett. I Hörby var det med en Grupp2-trimmad bil som segern skulle tas var det tänkt. Janne och kartläsare Lasse Carlström gjorde ingen besviken och vann tämligen komfortabelt. Året efter upprepades segern och då fanns även Ragge på plats för att för se till så att Janne skötte sig. Inte bara det, utan han kom till Hörby med en splitterny sexcylindrig Opel Commodore som väckte vederbörlig uppmärksamhet på startplatsen ”ANA-Traktor”.

Nu var det inte därför Ragge kom med bilen utan efter prisutdelningen bytte han bil med Janne. Satte sig i TV-Svängs-vinnaren och drog tillbaka till huvudstaden, nu snackar vi en bra bit efter midnatt då rally på den här tiden aldrig startade före reglementsenliga 19.00. Janne med kartläsare Carlström tog istället över Ragges Commodore för transport till Trelleborg och båten till Tyskland. Väl där var destinationen Opel-hjärtat Rüsselsheim där de båda var med i försöket att förvandla nya sportbilen Opel GT till rallybil. Ett projekt som dock skrotades och istället fortsatte GM att satsa på ”Rallykadetten”. Även 1970 kom Janne och Lasse till TV-Svängen (bilden) med ny ”Transistor-tv” med sig hem. Efter sig hade dom nya Volvo-direktören i Kristianstad, värmlänningen Sören Skanse, Saab:s påläggskalv Roger Johansson och tidigare Volvo-stjärnan plus Europamästare Tom Trana som nu hade bytt till Saab. Fast Skanse var inte närmast Opeln i topp, utan det var hemmaförare Stig Kristiansson. Trots att han och Hans-Lennart Hansen körde i Grupp 1 (Otrimmat) var man halvminuten före Skanses trimmade Volvo 142. Lite turlig var den tredje segern och mindre än en kvart före att ”Besiktningskung” Bosse Andersson skulle stänga portarna dök Janne och Lasse upp.
– Förlåt grabbar men vi kom inte iväg från Stockholm förrän en bit efter lunch, ursäktade Janne den sena ankomsten.
När bilen var granskad och klar var det mindre än tio minuter innan paret skulle starta. Tänk, först sträckkörning från Stockholm till Hörby. Väl där en kort paus innan det var dags för 30 mils körning i TV-Svängen. Klockan 02.30 var resultatet klart och då vändes åter Opel-fronten mot huvudstaden.
– Blir en liten nätt utflykt på runt 130 mil när vi kommit hem, konstaterade Janne till Mellersta Skånes reporter
De tre raka segrarna gjorde även att de båda suveränerna blev SMK Hörbys första hedersmedlemmar.

En stor skillnad mot nu var att media var betydligt piggare på att bevaka rally än idag och detta även utan att tävlingar hade SM-status. Att lokaltidningen Mellersta Skåne hårdbevakade TV-Svängen var inte så konstigt, med tanke på att stora delar av prenumeranterna parkerade sig i skogarna när det var dags för TV-Svängen. I tidningen stod att läsa följande: ”Ute på banan stod publiken i tredubbla led och bara på första sträckan kunde man räkna in 400 parkerade bilar. ”. En sträcka vid Norra Rörum var tänkt att köras utan publik och fanns därför inte utmärkt på kartan. Det gick sådär kan man lugnt säga.
– Nästan 1000 personer fanns där ändå och totalt har vi år haft största publik någonsin. Alla program tog slut och polis uppskattade antalet besökare till åtta-tio tusen personer, berättade tävlingsledare Mauritz ”Macke” Elofsson.

Tilläggas kan att TV-Svängen detta år drabbades av regn vilket gjorde vissa sträckor uppkörda. Något som Stig Kristiansson upplevde svårt med sin lite tamare Grupp1-Opel.
– Vägarna var enormt uppkörda när jag kom som 20:e bil. Vågar inte tänka på hur det blev för dom med startnummer 120-130…
*
Refererar till början med SMK Hörbys och mitt engagemang (ganska blygsamt för min del, men jag är på plats åtminstone) på SS2/6 i SSR. Detta innebär att tid för bloggskrivande uteblir i morgon, men söndag förmiddag hoppas jag vara ”återställd”. Vill även passa på att tacka ni (inte så många) som mer handgripligt ger Motorbloggen sitt stöd, tack!!
Trevlig helg!