Oliver skrev rallyhistoria i Estland, Virves tog första WRC2-segern, WRC-orakel var lyrisk, Klara A. RX-fyra i Ungern där Kristoffersson vann som vanligt, Madsen vann i ”Grusgraven”, Simon A. klassvinnare och 40 anmälda till ”Snapphane”.

Då är jag tillbaka efter en fantastisk helg på extremt fina Ivö Camping dessutom med kanonväder och trevlig grannar. Jag kallar det svensk sommar, medan media/klimathysteriker skriker sig hesa om ”superhetta” och att undergången är nära. Så klart var det lite olyckligt att just denna helg sammanföll med Oliver Solbergs debut med Toyota Yaris GR Rally1 men vissa saker går inte att styra. Nu hade jag bestämt att inte följa ”Delfi Rally Estonia” live via tv då jag bitvis är väldigt skrockfull. Hade redan på fredagsmorgonen en otrevlig känsla att i samma stund som jag bryter min plan, så skulle jag få se hur Oliver och Elliot Edmondson for till skogs. Den risken ville jag inte ta tänk att få bära detta på axlarna resten av livet, att det var mitt fel. 

Foot: Tommy Svensson

En lite bättre känsla infann sig när vi rullade in på vår plats på campingen och upptäcker att det är på ”Solvägen” vi ska tillbringa helgen. ”Sol” tog jag som ett gott tecken och resten är som ni vet historia. Inte ens det faktum att jag slog på tv:n för att se ”power stage”, lyckades ändra denna hundraprocentiga svenskhelg. Oliver vinner i Estland och Johan Kristoffersson kör hem World RX i Ungern, kan en helg sluta bättre för en svensk med motorintresse?

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Här kunde jag egentligen ha slutat för mina ord för Olivers bragd räcker helt enkelt inte till och det mesta har redan sagts om den första svenska WRC-segern sedan Kenneth Erikssons seger på Nya Zeeland i slutet på 90-talet (1997). Inte heller Oliver hade några ord, berättade han med glädjetårar rinnande nerför kinderna. 

Har inga ord för egen räkning men har definitivt ord till Elliot, han har varit helt fantastisk. Vi har gjort resan tillsammans och har väntat länge på den här stunden och nu vinner vi ihop!

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Jag vet inte riktigt vad man ska jämföra deras bedrift med och i en normal värld (en värld där rally inte är något katten släpat in) så hade ”Årets Bragdguld” redan varit klart. #99 hade egentligen inte ett enda trumfkort att spela ut, hela WRC-gänget utom Sebastien Ogier (vars bil Oliver körde) fanns på plats. Ingen av konkurrenterna hade några större tekniska problem, punkteringar eller liknande att skylla sina tillkortakommande på, utan här handlade det om en ren ”avrättning” från en 23-åring från Mitanderfors.   Länge har Kalle Rovanperä med all rätt, hyllats som en talang långt utöver det vanliga men i helgen var han snudd på rundningsmärke för en Rally1-debuterande  värmlänning. Lugn jag har har inte glömt det dussin rally han körde med Hyundais motsvarighet till Yarisen och där fjärde plats i Ypres blev det bästa med ljusblå bil. 

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Enligt uppgift skruvade Oliver inte ett enda snäpp på Toyotans inställningarna under hela rallyt, medan Rovanperä flera gånger justerade ”hit o dit” och så klart, gnällde på Hankook-däcken. Inget hjälpte dock utan det blev en fjärde plats, nästan minuten efter Oliver och Elliot. Klädsamt var dock hans beröm efteråt, likaså att problemen ”KR” drogs med  tonades ner inför fullbordat faktum. Tio sträcksegrar blev det till slut mot tvåan, hemmafavoriten och nya VM-ledaren Ott Tänaks fyra och Rovanperäs enda på sista sträckan. Dessutom snudd på full poängpott, tappade två poäng på sista sträckan men ändå blev det 33 poäng vilket nu gör att det är svensk flagga på åttonde plats i den totala WRC-tabellen. En liten värdemätare är att Sami Pajari med full säsong i en likadan Yaris har 14 poäng mindre än Oliver. Tror nog att det känns lite skakigt hos honom när han begrundar sin framtid hos Toyota med en Oliver nu knackande på samma dörr på allvar…   

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Inför rallyt trodde Oliver att han hade fått sin bästa dag i livet när Kaj Lindström ringde och erbjöd start i Estland. Så fel han hade, den bästa dagen kom söndagen den 20 juli 2025 när Oliver och Elliot för alltid skrev in sig i rallyhistorien. Lite kul att Olivers första WRC-seger kom 20 år efter att pappa Petter tog sin sista…

*

Känns som att jag lämnar Estland då jag ändå inte kan riktigt greppa det som hände igår. Vill ändå lyfta fram vinaren i WRC2, estländaren Robert Virves som alltid har en plats i mitt hjärta sedan min klubbkompis Julia Thulin hjälpte honom till Junior VM-guld 2022. På bilden är Virves  i samspråk med Ott Tänak/Martin Järveohja.

Foto: Jens Johansson

Nu kom första Rally2-segern med Skoda där nu landsmannen Jakko Villo sköter kontoret. 

Suured õnnitlused SMK Hörbylt ja Motorbloggenilt, ropas det från Hörby till de båda.

Samtidigt log jag i smyg över att en av Olivers rivaler om WRC2-gulds smarta drag, Nikolay Gryazin. Ryss-bulgaren väljer att köra rallyn som topptrion inte har nominerat för poäng, vilket Oliver kallat ”lite fegt”. Men i Estland slog ”karma” till med full kraft och efter två sträckor var Skodan okörbar efter kontakt med naturan…

*

WRC-oraklet Jens Johansson har hållit mig underrättad i helgen där han stått längs de vrålsnabba sträckorna njutit i fulla drag. Låter Jens avrunda denna magnifika rallyhelg. 

De här dagarna på årets Rally Estonia är det bästa jag någonsin upplevt i rally sammanhang som åskådare. Allt är på en väldigt, väldigt hög nivå och fartupplevelsen du får på säkra publikplatser är oöverträffad. Än en gång, vi behöver Rally1 mer än någonsin tidigare!

Foto: Jens Johansson

Faktiskt även så att Jens fick en lite specialvisning av Toyota-teamet där samtliga ställdes upp för en bild av det historiska ögonblicket. 

*

I World RX i Ungern tog Klara Andersson, SMK Hörby och CE Dealer Team en fjärde plats i finalen. 

P4 i final – inte så illa, konstaterade Klara efteråt. 

Foto: CE Dealer Team

Tyvärr kunde vi inte hitta en lucka i kurvorna1-2 och fick gå den långa vägen runt på utsidan, vilket kostade för mycket tid för att kämpa om pallen. Nu gäller det att gräva i de små detaljerna med bilen för att vara säker på att vi är redo för toppstrid i Finland om några veckor!

Foto: CE Dealer Team

För övrigt var det lite ”same precidiure” som i Höljes med en överlägsen Johan Kristoffersson återigen högst på pallen. Lite problem på första träningen innan ”urverket” från Arvika fungerade som det skulle. 

Detta innebär att Kristoffersson tog över VM-ledningen med totalt 72 poäng, sju fler än tvåan Niclas Grönholm.

Jag tror den här banan passar mig väldigt bra. Den är otroligt krävande rent körtekniskt, säger vinnaren.

Foto: Qnigan

Tvåa slutade nästa KMS-bil, OC Veiby vilket gladde teamchef Tommy Kristoffersson. 

En extremt god känsla, det är inte så ofta det inträffar att man lyckas pricka en 1-2, men nu kan vi njuta av det och extra härligt att ha det här med sig inför uppehållet till Finland om en månad.

En sådan här framgång kommer inte gratis, utan vi är först på plats i depån och sist hem på kvällarna. Vi har personal som har avbrutit sin semester för att se till att vi är i absolut bästa skick. Det här är ett gäng som lever livet för att prestera och jag kan konstatera, att vi har gjort hemläxan på alla plan.

Funderade lite på World RX som har haft det lite motigt och där fortfarande inte elbilarna är lika uppskattade av publiken som de med ”vanliga motorer”. Tror faktiskt inte att el eller bensin är det stora problemet, tror mer på att Johan håller på att segra ihjäl VM-serien. Verkar kvitta vad konkurenterna gör, ändå alltid en värmlänning med mörkblå Polo som vinner…

*

Foto: kristian Lindberg

Stenhårt i lördagens ”Komo Rallysprint” och där Danmarks två hetaste 4WD-åkare gjorde upp i den själländska ”Grusgraven”. Det blev till slut Kenneth Madsen/Mads Dalsager med Glad Sports Citroën C3 Rally2 var 2,7 sekunder vassare än Hyundai-åkande Simon Valentin/Peter Egholm.

Foto: kristian Lindberg

Trea totalt och bästa Rally3-bil slutade Kenneths lillebror Jacob Leutenberger Madsen/Cecile L Madsen med Renault Clio. Hemmahoppet var runt fem sekunder snabbare än bäste svensk Adam Grahn/Marcus Sundh, Älmhults MK med Fiesta.

Foto: kristian Lindberg

Klasseger och sjua totalt blev det för Eslövs Simon Andersson/Robin Svensson som tog Rally4-Clion runt på nästan intill tiondelen tre identiska sträcktider. Som tur var fick ett heat räknas bort av de fyra som kördes, annars hade nog ”Simpans” miss i första rundan inneburit missad klasseger. I RS4-klassen slutade Lunds Arne Oddshammar/Hanna Nordén, BMW, femma.

Foto: kristian Lindberg

Övriga svenskplaceringar efter ”Røverheat” i RS4 blev: 6.a Skawomir Bronk/Sandra Bergelv, Lund BMW-7:a Peter Holgersson/Danni Holgersson, Ryds MK Ford-9:a Anders Kristensson/Ernie Kristensson, Svedala BMW.

Foto: kristian Lindberg

I Klass RS1 slutade Eslövs Elin Persson/Magnus Persson, BMW tvåa.

Foto: kristian Lindberg

Har även förstått att Gammelrand leverade snudd på ännu bättre ”after rally” eller ”Hygge” än vanligt och det säger inte lite…   

*

På torsdag stänger anmälan för ”Snapphanerallyt”, näst sist ut i Rally SM. I dag finns 40 anmälda och där GK Door slår på stort med fem anmälda i teamets svarta färger. I 4WD är det Dennis Rådström, Patrik Hallberg och Christer Hedlund som är anmälda. Dennis i Toyota medan de andra två kör Polo. I 2WD kommer man med två bilar, båda Volvo 940 och då i händerna på Patrik Flodin och ”teamchefen själv, ”Chribbe” Haglund.  Av en ren händelse befann sig även en tongivande i SM:s ”Styrgruppen”, Patrik Persson på plats på Ivö. Sjävklart ställde jag då frågan om det inte var läge att övertala Oliver Solberg om start i Hässleholm eller finalen ”South Swedish Rally. Vilken guldkant detta hade satt, menade jag så klart mer på skämt än allvar?

Visst hade det varit trevligt men chansen är nog inte stor för att inte säga utesluten, svarade Patrik med ett stort skratt.

Överhuvudtaget hade det varit bra för sporten med en start på svensk mark. Faktum är att vad jag vet så har Oliver aldrig kört rally i Sverige förutom i VM och EM…  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *