Oliver sjua på ”Q-stage” på Kanarieöarna, nästan hundra startande till Monza, Huttunen mogen för WRC 2021, C3 R5 en vinnare, co-driver stipendiat efterlyses, World RX styrs från Värmland och E85 förbud väntar till 2022.

För en liten stund sedan avslutades shake down inför ERC Rally Islas Canarias och nu har man startat ”Qualification” som avgör hur startordningen i morgon kommer att se ut.

Foto: ERC.com

Snabbast på ”nerskakningen” var polacken Mikolaj Marczyk med en Skoda från Orian Team som i första vändan var fyra tiondelar snabbare än hemmaåkaren Jose Suárez och två före Andreas Mikkelsen, alltså tre Skoda i topp. Oliver Solberg klockades för femte tid en sekund snabbare än ledande Alexey Lukyanuk som fick till tolfte tid. Olivers värsta hot mot seger i ERC Juniors1, Gregoire Munster tog det lugnt och fick till 17:e tid nästan tre sekunder långsammare. Förklaringen kom senare från ryssen.

Fick ingen känsla alls eftersom jag fick köra på kalla däck, polisen stoppades oss på väg til sträckan när vi försökte värma…  

Foto: ERC.com

I ERC3 Juniors var Josep Mas Bassas snabbast på den 3,4 kilometer långa sträckan drygt 1,5 sekund snabbare än Sindre Furuseth som fick tredje tid. Att det är svårt att hävda sig med en Rally5-bil i det här gänget stod klart när regerande Europa-mästaren Chris Ingram fick till en elfte tid med Toksport WRT:s Renault Clio, nästan elva sekunder långsammare. I en liknande bil och i samma team kör norrmannen Ola Jr. Nore och körde i in direkt bakom Ingram, en sekund efter.

När kvalet drog igång var det fortsatt med Marczyk i topp men nu med Craig Breen som tvåa och Andreas Mikkelsen som fyra.  Därefter rullade Oliver in på en sjunde tid före hemmaåkaren Efren Llarena. Något har hänt med Lukyanuk som har klart sämsta tid, nästan 15 sekunder bak polacken i topp. Därmed är nog chansen stor att han får nöjet att gå ut allra först i morgon…

*

Jag är inte tvärsäker, men med 95 anmälda måste ACI Rally Monza bli årets största WRC-tävling. Intresset från hemmaåkarna har också varit större än normalt när det kommer till WRC och i ”huvudklassen” är där 10 bilar anmälda där då Ole Christian Veiby är ny i gänget. Inga av de på förhand nämnda racingspecialisterna visade sig till slut komma till start. 

I WRC2 där det står mellan ledande Pontus Tidemand och tvåan Mads Østberg är där bara fyra anmälda, Jan Kopecky och Adrien Fourmaux kompletterar. Lite märkligt,  ingen Hyundai i R5-skick är anmäld här.

I WRC3 är intresset större med 13 bilar anmälda och alla toppåkarna så klart. Kul är att där bland dessa finns fyra nordiska deltagare, Jari Huttunen, Oliver Solberg, Emil Lindholm och så Andreas Mikkelsen. Mindre kul om man ser det ur M-Sports synvinkel, inte en enda Fiesta R5 finns med bland dessa 13.

Foto: Mats Andersson

Att tio av de 16 juniorer som var med i starten Rally Sweden nu sviktar är ganska naturligt då ingen av dom har med medaljstriden att göra. Istället står denna mellan Martins Sesks, Tom Kristensson, Sami Pajari och i viss mån Fabrizio Zaldivar. Däremot har de två som fyller ut, Ruari Bell och Fabio Andolfi inget med detta att göra. 

*

I flera olika kanaler lyfts Jari Huttunen fram som en förare för WRC 2021 och där hans titel som Polsk Mästare ska väga  tungt. Dessutom har han kört tre tävlingar med Hyundai i20 R5 i WRC3 och med detta är han tvåa och bara två poäng bak ledaren Marco Bulacia Wilkinson som kört fyra. Huttunens mentor och teamchef Marcus Grönholm kommenterar ryktena i YLE med att inget alls är klart.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Hyundai är intresserade men ännu är inte Jari på väg mot en plats i fabriksteamet, där finns många andra som också vill ta en plats där, men visst en fot innanför dörren har vi.

Andrea Adamo medger att han är intresserad av Huttunen och utesluter inte att första WRC-starten kan bli verklighet nästa år. Huvudpersonen påstår att han inte vet någonting alls om sin framtid men funderar så klart.

Om inte mina resultat i år räcker för en plats hos Hyundai antar jag att där inte finns någon plats över…

Som det ser ut nu i WRC är det Hyundais tredjebil som ska besättas plus att M-Sport Ford inte har något avtal med varken Esapekka Lappi, Teemu Sunninen eller Gus Greensmith för 2021. Här ska dock Malcolm Wilson förhandla med båda för en fortsättning. Sunninen har i ryggen mäktige rallymanagern Timo Jouhki som bekräftar att inget är klart och att han dessutom inte alls är säker på att hans förare kör i WRC till nästa år. Inte heller Lappi har någon dörr öppen för 2021 men hoppas att läget ska klarna inom kort. Han menar att teamen i år är väldigt sena med avtal trots att det är mindre än två månader kvar till säsongstarten i Rallye Monte Carlo.

Allt skulle vara lättare om man fick besked flera månader tidigare…

Foto: Tommy Svensson

För en plats hos M-Sport Ford krävs egen budget och nu än viktigare med tanke på att teamet blöder pengar kraftigt på grund av Covid-19. För Fiesta-förarna har testerna varit minimala och istället har man försökt hålla sig i form med fysträning och körning i simulator. Att upplägget får kritik är tämligen lätt att förstå och mest kritisk är Lappi som menar att han aldrig fått någon chans att verkligen komma in i Fiestakörningen. Han menar också att allt inte går att skylla på pandemin bland annat menar han till  YLE, att han får en känsla av att teamet aldrig siktar på att vinna.

Jag förstår att det är ett tufft läge men när jag redan före start vet att du inte kör för att vinna är detta inte bästa utgångspunkt. Jag är inte här för att det är coolt utan jag vill vinna rallyn!

*

Vid den här tidpunkten är de flesta nationella mästerskap på väg att avslutas och då kan Citroën glädja sig åt att redan säkrat två titlar. I Frankrike toppade Yoann Bonato och Jean-Baptiste Francheshi där det korasmästare både på grus och asfalt och där 24-år unge Jean Baptiste var bäst på grusen. I Italien blev det också seger för C3 R5 med Andrea Crugnola bakom ratten i Citroën Italys bil. Ingen tvekan utan att de tre vinnarna har Mads Østberg och Torstein Eriksen att tacka för sina triumfer då paret jobbat hårt med att utveckla C3:an till den vinnare den nu bevisligen är. Vinner nu även Alexey Lukyanuk ERC 2020 måste lyckan nästan vara total i Versailles då saknas bara att Östberg passerar Pontus Tidemand i WRC2 och kör hem VM-titeln där.

*

Nu vill Katrineholms MK och Christer Nystrand ha in namn på lämpliga kandidater till Thomas Carlssons Minnesfond 2020. 

Trots ett mycket speciellt år på den svenska rallyscenen, avser vi att dela ut ett stipendie även 2020, berättar Nystrand.

För att komma ifråga som stipendiat så måste man vara både ung och lovande Co-driver.

Normalt är det föraren i ett rallyteam som får den mesta uppmärksamheten men då minnesfonden för Thomas Carlsson, som var en framstående Codriver med SM och utlandssegrar i meritlistan, instiftades av Katrineholms Motorklubb, var det naturligt att fokus skulle vara på en Codriver, förklarar Nystrand.

Nu söker minnesfonden namnförslag på den som skall få utmärkelsen 2020, den tolfte stipendiaten oc tidigare har dessa fått ta mot utmärkelsen.

2009 Christer Carlsson

2010 Miriam Walfridsson

2011 Martin Holmdahl, specialpris till Ola Kilestad

2012 Johan Lövgren

2013 Christoffer Bäck

2014 Sofie Lundmark

2015 Andreas Johansson

2016 Jim Hjerpe, specialpris till Johan Johansson och Ida Lidebjer Granberg

2017 David Arhusiander.

2018 Olle Erixon, specialpris till Viktor Niemistö

2019 Madelene Buskas

Senast den 30 november vill KMK ha in namn på den tolfte mottagaren till info@kmk.nu 

*

VM-guldet i World RX för team toppar utan tvekan KYB Team JC:s resultat så här långt och att det var välförtjänt förstår man eftersom teamet lett serien från starten Höljes. Nästan osannolikt då 2020 blev KYB Team JC:s premiär i World RX där det värmländska teamet representerades av två förare Mattias Ekström och  Robin Larsson. Teamets höjdpunkter under 2020 har dels varit vinsten under deltävlingen i Höljes, samt de dubbla pallplatserna i Riga med en seger och en andraplats. När Joel Christoffersson startade sitt projekt för sex år sedan var detta en dröm.
Att redan första året ta teamguldet med KYB Team JC är svårt att toppa och att bli världsmästare, det är en fantastisk känsla, förklarar Joel.

Inför säsongen hade jag guldet som mål, och att lyckas hålla ledningen från start till mål gör bara saken ännu bättre. 

Även om Mattias Ekström missade förarguldet är han nöjd med sitt sena inhopp i World RX.

Jag kom in i det här utan att ha en tanke på att köra rallycross igen, till att sitta här med både guld i team-VM och silver i förar-VM. Det enda övriga målet var såklart att även vinna förar-VM, men vi var inte tillräckligt snabba helt enkelt, konstaterar Mattias och passar på att berömma sin temakompis

Robin har i mina ögon tagit det största steget och det har varit kul att se hans maxnivå höjas!

Robin kontrar med att berömma både Christoffersson och Ekström.

Joel lägger ner otroligt mycket tid och energi på teamet och det här var hans stora mål den här säsongen. Även Mattias har varit väldigt viktig för teamet och mig. Att få köra en full VM-säsong tillsammans med honom har gjort att jag lärt mig saker hela tiden – både med inställningar, körning på banan och för att ladda om mellan tävlingarna.

*

När jag träffade Johan och Tommy Kristoffersson i Stockholm i mitten av mars och faktiskt samt dag som Corona för första gången på allvar uppmärksammades då trodde nog igen att detta skulle få så stor inverkan på allas vardag som den fått.

Foto: SVT Maria Wallberg

Då var Tommy uppåt men ändå lite tveksam till om deras lilla team skulle räcka till mot konkurrenterna. Om han mörkade eller snackade sanning är ointressant nu när han och Johan står där som världsmästare för tredje gången. Tommy vill rikta mycket ljus på sina mekaniker som visat stor flexibilitet brett kunnande och god vilja.

  Vi har byggt ett team med bred kompetens för att klara av många arbetsområden. Alla har agerat helt prestigelöst. Våra ingenjörer har stundtals fått rycka in och röra i grytorna i köket medan någon annan har tvättat däck. Det har varit familjärt!

Men självklart är det ändå Johans insats om måste uppskattas.

Man kan egentligen inte nog poängtera hans enorma arbete. Han har inte haft någon teamkompis att jämföra grafer med och däckreglementet kräver många rätta beslut. Vi har haft tekniska utmaningar längs vägen. Det har varit väldigt tufft, medger Tommy.

Foto: Morgan Carlsson

Sista biten i VM-pusslet enligt Tommy är samarbetet med Volkswagen och BAUHAUS.

Utan vårt långvariga samarbete hade det aldrig varit möjligt och vi är oerhört tacksamma för deras trogna stöd och vi har bemödat oss om att leverera resultat. 

*

Lite kul att notera vad som engagerar bloggläsare, saker som jag tror kommer att rendera kommentarer på Facebook väcker inte alls några reaktioner. Andra som jag bara noterar lite i förbigående däremot, då bränner det till. I går skrev jag att RU haft uppe frågan om E85 efter att man i Norska Bilsportförbundet beslutat förbjuda samma bränsle. Nu har jag dessutom fått besked på att norrmännen pausat förslaget till 2022 och vad som händer sedan är oklart. Men då är det åtminstone lugnt ett år till…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *