Oliver siktar på ny WRC2-seger, Rickard N. i grekisk hetta för att serva #13, klent med anmälningar till ”DSR2”, tredje raka för Devine och RU öppnar för ”Trimmade bilar” i Ungdomsrally.
Målet för Oliver Solbergs start i ”EKO Rally Acropolis” är att rida vidare på det momentum han är mitt i efter senaste segern på Sardinien. Tråkigt nog hade han valt bort den tävlingen för poäng i WRC2 vilket nu äventyret som väntar i Grekland, gör. I helgen testade han och Elliott Edmondson ”Printsports” Toyota Yaris GR Rally2 på grekisk mark. Efter detta konstaterade Oliver.
– Allt känns perfekt och vi har jobbat lite med bilen på och efter Sardinien. Tror att vi hittat en bra set up som tar det bästa från däcken och som ska finslipas i Grekland.
Oliver menar att Sardinien och Grekland är tämligen lika.
–Båda körs med heta temperaturer och på tuffa sträckor även om själva underlaget är lite annorlunda i helgen.

Att Oliver är nöjd med livet som nyförlovad och med i toppen av WRC2, går inte att ta miste på. Men även bilen och livet som rallyförare gör honom lycklig.
– Hur kan man annat än le med en sådan bil som Toyota, fantastiska vägar och en sol som skiner. Det är sommar och jag som alla andra svenskar gillar detta och vad vore bättre än att ta en ny seger…
Under rallyt förväntas temperaurer som innebär upp till 60 grader inne i bilen.
– Helt klart ett av de varmaste rallyna. Det är för detta som jag jobbar hårt i gymet och i bastun på vintern. Att vara fysisk form betyder allt här och när värmen slå till blir man fort trött och det är då misstagen sker!

Är man skrockfull så kanske startnumret på Oliver och Elliots Monster-sponsrade Toyota vara det som avgör? #21 är som alla vet oslagbart och detta är sedan gammalt…
*
Oliver Solberg fortsätter med att utse ”Delfi Rally Estonia” för poäng till WRC2. På pappret en lättare uppgift än den som väntar i helgen då Nikolay Gryazin och Roope Korhonen enligt min mening är de enda som kan mäta sig med värmlänningen. Oväntat klent med anmälda, bara 41 namn i listan som släpptes idag.
*
Kanske jag bara är lite blödig men önskar så gärna en framgång för M-Sport Ford, inte bara för att Venestad-boende Rickard Nilsson ingår teamet utan än mer för att slit någon gång borde belönas. Idag har Rickard ägnat sig åt ”Recce-service” i bergen två timmar från Aten.

– 32 grader varmt och nästintill vindstilla. Tre sträckor kvar den återstår genomgång av rek-bilarna inför morgondagen, hälsar en svettig Rickard.
Senast på Sardinien hade Rickard ansvar för ”vänster bak” på #13 Gregoire Munsters Puma Rally1.

När jag hoppas på framgång för ”The Blue Oval” tänker på att ”The Wilson Squad” kämpar så tappert både i ekonomisk motvind och med förare som i jämförelse med Toyota och Hyundai är slagna lite på förhand.

En ung orutinerad föraruppställning där Munster är inne på sin andra kompletta säsong i Rally1-klassen medan irländaren Josh McErlean startade sin första med Rallye Monte Carlo i januari. Irländaren har startat sex tävlingar med Puman medan Munster kanske kan räknas som rutinerad, med sina 21 tävlingar i ryggen. Ändå är det McErlean som lyckats bäst även om Munster är sex poäng före i tabellen. I ”EKO Acropolis Rally” har de båda ”full time-drivers” sällskap under M-Sports blå tält av Martins Sesks och så grekernas egen favorit, Jourdan Serderidis.
*
Premiären för ”Dansk Super Rally” för en månad sedan fick en tragisk utgång då en rallybil tidigt i tävlingen, körde på och dödade en funktionär. Tragedin la sig som en våt filt över dansk rallysport, men i helgen tas nya tag med förhoppning att slippa liknade händelser. ”DSR2” körs på Nordjylland med ”Rally Aalborg” som innehåller sex sträckor på totalt tio mil och till 99 procent på asfalt. Hur olyckan påverkat de danska rallyåkarna vet jag inte, men en sak märks tydligt och det är att antalet anmälda i helgen är snudd på halverat mot premiären. Knappt 40 bilar kommer till start och i ”Toppklassen” som heter ”RC2”, är bara två anmälda IB Kragh/Jeanette Kvick Andersson med Hyundai i20 N Rally2 och Nicklas Daugberg/Peter Egholm, Skoda R5. Störst är intresset i ”RC5” med sju anmälda och då kör samtliga med Renault Clio Rally5. Lite konstigt att detta är klass som växer i Danmark medan det i Sverige inte finns en enda Rally5-bil. Kanske är klassen för billig och okomplicerad för att locka, vad vet jag…

Enda svenskar i Aalborg är Tibros Lucas Helin/Marcus Sundh med sin Opel Corsa för klassen ”Rally National”.
*
Omväxlande topp när prestigefyllda irländska ”Wilton Donegal Rally” tog målgång i går eftermiddag efter 20 körda asfaltsträckor. I topp för tredje året i följd, Callum Devine med Skoda, 20,5 sekunder bak var tvåan Meirion Evans i Toyota Yaris. Långt hopp, 1.22,9 till trean David Kelly med VW Polo R5 som i sin tur hade Josh Moffets Hyundai sju sekunder efter sig.

En med palldrömmar var Hayden Paddon men både drömmen och hans Hyundai kraschade (rullning) på 13:e sträckan. ”The Kiwi” var gott sällskap då han hade 44 olycksbröder/systrar vilket låter väldigt mycket. Men i andra vågskålen fanns 117 som kom i mål.
*
Medan det i en del grannländer är tillåtet för rallyförare under 18 år att tävla med annat än VOC/GruppF/Grupp E har det varit tvärstopp i Sverige. Detta har fått till följd att en del ungdomar valt att inleda sina karriärer utomlands och speciellt Baltländerna är populära, men även länder i gamla östblocket lockar. Mille Johansson är till exempel en som 16-åring, började med att tävla i Slovenien med Julia Thulin vid sin sida.

Nu ska dock Rallyutskottet på prov, lätta på regelverket för Ungdomsrally och tillåta tävlande med ”Trimmade bilar” enligt följande:
U-RY 1.1 Tillåtna Tävlingsfordon.
16 år – med Juniorlicens eller C-förarlicens på dispens Enligt U-RY 1.1 gällande bilklasser.
16 år – med B-förarlicens på dispens. Utöver U-RY 1.1 tillåts även trimmade 2WD bilar enligt RY 1.3 bilklasser: Klass 2-7, 9 och 12.
17-18 år – med C-förarlicens, B-förarlicens eller A-förarlicens (2025 & 2026) på dispens. Utöver U-RY 1.1 tillåts även trimmade 2WD bilar enligt RY 1.3 bilklasser: Klass 2-7, 9 och 12. 1
7-18 år – med A-förarlicens på dispens med startdatum 2027-01-01. Samtliga bilklasser under RY 1.3 Tillåts, 2WD som 4WD.
Detta är alltså på prov men slår det väl ut så kan det permanentas skriver RU.
–Utvärdering skall göras under 2025 och 2026 om detta fungerar. Om lyckosamt så föreslås att även 16 år med C-förarlicens på dispens tillåts trimmade 2WD bilar enligt RY 1.3 bilklasser 2-7, 9 och 12 fr.o.m. 2027-01-01.