Oliver satte femte SD-tid, Rovanperä snabbast, WRC-tipset med vinnarna Tänak/Gryazin, ”fartdårar” bötfälldes, Total fortsätter som bränsleleverantör, från regn i Höljes till hetta i Ungern, rally med ”hygge” väntar i Gammelrand, ”Silver-Kadetten” lockade publik och lite om helgen…

Överdriver nog inte när jag skriver att hela rallyvärldens ögon var riktade mot Oliver Solberg/Elliot Edmondson när dagens ”Shake down” inleddes. Alla var nyfikna på hur Oliver skulle stå sig i sin Rally1-comeback här i ”Delfi Rally Estonia” och #99 Toyota Yaris gjorde ingen besviken.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Man inledde med en tredje tid som sedan putsades i andra åket på fyra kilometer långa ”Kastre” fast då hade även konkurenterna vaknat. Till slut stod Oliver som innehavare av femte plats. Anmärkningsvärt var, att alla som var snabbare satte detta i ett tredje åk som Oliver dock avstod. En bra förtroendeförstärkare var att Sami Pajari som sjua, var 0,5 sekunder långsammare. 

Helt otroligt, förklarade Oliver nöjt efter sina första kilometer skarpt läge med Rally1-Yaris.

Vilken bil, den är är så fin att köra!

Oliver som alltså bara körde två gånger konstaterade också att ”SD-sträckan” skilde sig en hel del mot vägarna han tidigare testat på.

Försökte mest hitta rätta känslan för den mjuka vägen och nu har jag bara ett enda stort leende i ansiktet!

Foto: TGR WRT / McKlein

Allra snabbast var Kalle Rovanperä, nästan en hel sekund snabbare än Takamoto Katsuta. ”Taka” i sin tur hade Thierry Neuville ”hack i hjul” och den blå Hyundaien hade bara 0,1 sekund fram till Toyotan. Storfavoriten Ott Tänak inledde bäst, men fick efter andra åket bara med sig en tid som räckte till att bli fyra. Martins Sesks var bäst, ganska förutsägbart av M-Sport-trion, sexa och 0,1 bak Oliver. I WRC2-gänget var favorittippade Nikolay Gryazin lite av en besvikelse såvida han inte mörkar formen. Åttonde tid och över tre sekunder från snabbaste, estländaren Robert Virves, båda med Skoda. Bak Virves tre finska flaggor på rad, Lauri Joona, Miko Heikkilä och Tukka Kauppinen. 

*

Tid för WRC-tipset. 

1. Ott Tänak Hyundai.

2. Kalle Rovanperä Toyota

3. Elfyn Evans Toyota

4. Thierry Neuville Hyundai

5. Takamoto Katsuta Toyota

Foto: Hyundai Motorsport

Vill inte lägga någon press på Oliver Solberg så i mitt lite större ”WRT-Tips” finns värmlänningen med som sexa. Skulle detta infrias så är det nog läge för att korka upp en flaska ”skumpa” för familjen Solberg. En del kanske tycker detta är lite för dåligt från Oliver, men för mig vore detta ett bra bevis på vad som komma kan. Tänak överst och Rovanperä som tvåa är nog en topp som många andra kan instämma i…

*

WRC2.

1. Nikolay Gryazin Skoda

2. Roope Korhonen Toyota

3. Robert Virves Skoda

4. Tukka Kauppinen Toyota

5. Romet Jürgenson Ford

Normalt sett är där ingen av Rally2-åkarna som är snabbare än Gryazin men en massiv finsk attack kan bli tuff att försvara sig emot.

Foto:MARTIN SZNAPKA

Känner ett visst tryck från Venestads enda M-Sport-mekaniker, Rickard Nilsson som den här gången ska se till att hemmahoppet Romet Jürgenson (bilden) får till en fullträff i Tartu. Från Motorbloggen hålles tummar.

Foto: M-Sport

*

Delfi Rally Estonia” inleds med ,1,76 kilometer långa ”SS1 Visit Estonia Tartu” klockan 20.05.

*

Oliver Solberg fick en lite jobbig inledning på Rally1-åkandet då han i likhet med ytterligare fem andra fick FIA-böter för fortkörning under reken. Oliver körde i 64 kilometer på en kort bit där arrangören påkallat 30 km.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Enligt uppgift stod den lilla skylten om detta på höger sida i en vänsterkurva och var svår att upptäcka. Detta kostade svensken 850 euro medan Thierry Neuville kom billigare undan. Belgaren körde i 48 km på 30-sträcka vilket då innebar 450 friska euro till FIA-kassan.  Övriga fyra ”fartdårar” fanns bland de som kör Rally2-bilar och där Paraguays Miguel Zaldivar var värst och fick punga ut med 1050 euro. Fortkörningsböter under rek fastställs genom en enkel formel, ”varje kilometer i timmen över tillåtet kostar 25 euro.”. Andra gång det sker dubblas böterna och tredje innebär fem minuters tidstillägg. Har man ändå inte lärt sig utan kör för fort en fjärde gång, är det uteslutning, punkt slut.

*

Senast i Grekland fick flera Rally1-bilar problem med bränslet och FIA tillsatte en utredning för att få koll på vad som hänt. Efter detta har teamen M-Sport och Toyota fått tillåtelse att utföra nödvändiga ändringar av bilarnas tankar utan att det äventyrar deras framtida ”jokrar”. Något fel hos nya bränsleleverantören Total har inte hittats och det är även dessa som står för bränslet i Estland. 

Samtidigt med allt detta så är det deltävling tre i World RX i Ungern och på banan i Nyirád. Här gör Rallycross-VM en vädermässig makeover inför den tredje deltävlingen, från ösregnet i Höljes till hetta på pustan. 

Om det blir supervarmt kan det bli en utmaning för våra bilar rent tekniskt,säger Johan Kristoffersson, den överlägsne segraren i Höljes.

Foto: Qnigan

Nyirád gjorde debut i VM-serien förra året och bjöd då på en stekhet tillställning där temperaturen närmade sig 40 grader. Något liknande är att vänta i år om än kanske inte riktigt lika hett som 2024. I så fall en lättnad för teamen med elbilar, där man har batterier som måste hållas svala.

Jag tror inte det blir ett stort problem då det i år inte är någon ”doubleheader”, vilket ger oss mer tid mellan omgångarna, säger KMS-VD:n Tommy Kristoffersson, som istället lyfter en annan utmaning.

Det här är ju banan som enligt FIA:s EOT-beräkningar ska vara allra bäst för bensinbilarna, så nu får vi räkna Juha Rytkönen och Patrick O’Donovan som storfavoriter.

Banans första sväng är beryktad där Kevin Hansen ifjol puttade ut Kristoffersson.

Den skapar lite drama den där första svängen, det gäller att placera sig rätt och inte ta stora risker, menar Johan. 

*

Inte riktigt lika hög status har det som på söndag sker i ”Grusgraven” i danska Gammelrand, ”KOMO Rallysprint”. Ändå är detta en tävling som i många år lockat många namnkunniga deltagare plus publik från båda sidor Öresund. Det som lockar förutom själva tävlingen är det ”hygge” som alltid präglar danska rallyn och där utgör ”grusgraven” inget undantag. Totalt 53 anmälda och toppstriden lär bli heldansk då både Kenneth Madsen och Simon Vallentin är anmälda med Citroen C3 Rally2 respektive Hyundai i20N Rally2. Bakom de här två kan det bli intressant då danska Rally3-stjärnan Jacob Leutenberger Madsen, Renault Clio ska göra upp med skånske smålänningen Adam Grahn, Ford Fiesta.

Foto: Privat

Utnämner Eslövs Simon Andersson, Renault Clio till favorit i klassen för Rally4 bilar och likställda. Med körningen på ”Svampasprinten” i ryggen där han blev tvåa, ska det mycket till för att rubba ”Simpan”. Övriga med svenska flaggor är: Elin Persson, Eslöv, BMW – Arne Oddshammar, Lund, BMW – Anders Kristensson, Svedala, BMW – Peter Holgersson, Ryd, Ford – Skawomir Bronk, Lund, BMW. Det hela drar igång med ”Åbning af ralllyshowet ved Bo Lydmand” klockan 11.45. Första heat. Av fyra startar 12.00 som sedan avslutas med ”Røverheat”. 18.00 drar ”hygget” igång på allvar när musiken börjar.

Kollade lite på vilket väder som meteorologerna förutspått för dagen och när det enligt dom skulle bli sol och varmt (det vi äldre brukar kalla sommar medan klimatnojare benämner som mördarhetta och att slutet nu är nära) togs beslutet, ”Silver-Kadetten” skulle luftas. Garageporten öppnades, batteriladdaren lyftes bort samtidigt som publiken samlades för det här unika tillfället. Bland de som lockades av den här upplevelsen var rallyvälkände Thomas Hallén med barnbarnen Miles och Josef.

Foto: Tommy Svensson

Kadetten startade som förväntat direkt och Hallén hade svårt att dölja sin entusiasm, gammal Opel-älskare som han är.

Går som en klocka, menade den rutinerade co-drivern som sedan drabbades av någon form av fartblindhet.

Jag betalar startavgiften till nästa års Midnatssolsrally så åker jag och du kör!

Plötsligt gick solen i moln och jag kände bara ”been there-done that” innan jag lät publiken njuta av ljudet från en ”Grupp2 1900-kubikare” och lämnade arenan…

*

Långt före att Oliver fick chansen med Toyota-Rally1 hade det planerats för en helt annan sak i ”The Svensson Residens”. Detta blev så klart olyckligt och med resultat att Oliver av sambon/ Nova flyttas ner på prioritetsskalan. Målsättningen är ändå att försöka hitta någon lugn vrå, dessutom med uppkoppling. Funkar bara detta så kommer det någon form av Motorbloggen, om inte så ge inte upp jag återkommer när jag närmare mig bebodda trakter igen. Ha en trevlig och solig sommar helg.    

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *