Oliver S. ”Kung i Rom”, Adam W. bröt medan Dennis kör vidare med topptider, avkortat Rally Estonia, publikfriare utan publik och en våt Kadett-dröm!

Foto. Solberg

När detta skrivs är precis andra ”loopen” av de tre som ska köras avslutad innan det är målgång i ERC Rally di Roma Capitale. Sista sträckan har starttid 17.25 lokal tid och av olika skäl har har jag inte möjlighet att följa rallyt ända till mål. Oavsett hur det nu går på mötet så utnämner jag ändå Oliver Solberg till ny ”Kung i Rom”. Att köra så stabilt och utan misstag i sin allra första asfalttävling är imponerande. Helt ärligt så tror jag inte ens att pappa Petter på sin tid lyckats med samma bedrift. Efter sträcka tolv ligger Oliver och Aaron Johnston på en stark tredje plats totalt och ledare av klassen ERC Junior 1. Inför avslutningen befinner sig #5 Volkswagen Polo R5 lite i ett vakuum, drygt halvminuten upp till tvåan, Polo-kollegan Giandomenico Basso. Ner till fyran är det lika långt och där nu Simone Tempestini passerat Craig Breen som helt klart var på ”Oliver-jakt” men som istället då tappade en placering.

Foto. Solberg

Vi hade verkligen problem med det mesta på sträcka elva, förklarade Breen men som då ändå lyckades behålla fjärde platsen.

Men på sträcka tolv passerade Tempestinis Skoda irländarens MRF-försedda Hyundai. Något som förvånade Breen.

– Vi försökte köra på max…

Inför sista loopen skiljer drygt två sekunder mellan de båda.

Men Oliver signalerar inga stora problem även om hans Pirelli-däck inte riktigt fungerade på elvan som han hoppades.

Kanske var dom lite för mjuka, bilen rörde sig jättemycket, menade Oliver som till sin glädje kunde märka att de passade bättre på sträcka tolv.

Fungerade jättebra här, ”I´m happy”!

Foto: erc.com

Leder gör Alexey Lukyanuk och som gjort så sedan start med sin Sainteloc Racing Citroën C3 R5.

Försöker ha kontroll och samtidigt ha kul, ingen lätt morgon men det är OK, menade Lukyanuk inför sista loopen.

*

Ingen lycka för svenskarna i ERC3 Juniors där Dennis Rådström/Johan Johansson kraschade bort sig redan på sträcka ett. Lite bättre gick det för Adam Westlund/David Arhusiander men två punkteringar gjorde att lördagen inte alls blev så lyckad om man hoppats. Trots detta höll paret femteplats  i klassen vilket inte var så illa med tanke på resten av EM-säsongen. Men på sträcka elva knäcktes hjulupphängningen på R4 Fiestan och då fick man ge upp.

Foto: erc.com

Rådström startade om idag men så klart borta från allt vad toppstrid heter, istället ohjälpligt sist eller nia i klassen. Men tiderna har där inte varit något fel på och på de sex sträckor han och Johan kört är en andra tid bäst medan en fjärde sämst. Hade man bara lyckats hålla sig kvar på vägen är det nog igen tvekan utan att toppduon varit en trio. Nu leder Ken Torn en sekund före Pedro Antunes medan trean Bassas från Spanien är nästan fyra minuter efter. 

*

 23,3 mil specialsträcka fördelat på 17 olika är vad Rally Estonia erbjuder när man gör debut som WRC-arrangör i början av september. Totalt blir rallyt som startar på fredagskvällen den 4 september 87 mil långt. Estländarna blir därmed först ut med det som vissa tror kommer att bli vanligt i WRC i framtiden ” the short format”. I jämförelse med tidigare WRC-tävlingar saknas cirka en full tävlingsdag och tio mil specialsträcka.

Rallyt inelds med en kort stadssträcka i Tartu innan man tidigt på lardgen ger sig iväg på första ”riktiga”sträckan vilket också är rallyt längsta. ”SS 2 Prangli” är lite över två mil lång och sedan kommer något kortare ”Kanepi” som är runt 17 kilometer. När lördagen är avslutad så är också mer än hälften av rallyt avverkat och söndagen bjuder ”bara” på 8,2 mil special innan målgången på tv-sända ”Kambja”. Tuff avslutning är att vänta då de tre sista sträckorna inklusive power stage körs utan service. Det stora samtalsämnet är ändå hur man ska lyckas hantera Covid-19 på ett säkert sätt, men arrangören lugnar.

Alla i Estland gällande regler och restriktioner kommer att tillämpas. Vi menar att om vi gör så  kan vi bjuda på en både säker och spektakulär tävling! 

*

I lördags var det Trelleborgs MK:s tur att bjuda på ”Lokal Tävling” eller i folkmun rallyträning på en av sträckorna som skulle ingått i inställda  ”Rally Anderslöv”. Knappt trettio ekipage körde upp till sex gånger på sträckan och hela dagen var det Hässleholms Johan Green och SMK Hörbys Joacim Kristiansson som utmanade varandra. Nu var det ingen tävling men om tiderna räknats ihop så hade ”segern” gått till SM-satsande Green i sin Toyota.

Foto: Henrik Åkeson

Två som inte var riktigt ända där uppe tidsmässigt men som i gengäld  bjöd på mer publikfriande körning, var Volvoåkarna, Kristianstads Hörbyboende Jörgen Hildingsson och Arlövs Ola Schönström. Bara synd att dom friade till en publik som inte fanns…

Foto: Henrik Åkeson

Lika folktomt var det när Stefan och Lucas Helin ”plågade gamla Bettan” i ett gotländsk kalkbrott. Även om det saknades publik smo fick njuta av sång från den svarta Opel Asconan, var Stefans analys klockren.

– Tänk att rallykörning är så kul!

Foto: helin Motorpsort

*

I Corona-tider blir jakten på snygga Opel-modeller allt populärare. En som ägnar sig åt detta är nya Knislingebon Stig Lundström som hittade denna pärla på  bilmuseét i Karlskrona.

Foto: Stig Lundström

Bilen har bara gått 248 mil innan de ställdes i garaget, berättar Stig samtidigt  som jag riktigt ser hur snålvattnet rinner i mungipan. För honom är det en våt dröm att få äga en sådan skönhet har jag fått mig berättat.

*

Med detta tar nu Motorbloggen några dagars semester och återkommer i slutet av veckan. Stay safe!

Men kom på en sak till, vad är det för omdömeslösa programansvariga på P4 som valt att plåga radiolyssnarna med smörjan ”Mammas nya kille”? Redan namnet på smörjan antyder att det helt klart är bäst att stänga av innan ”underhållningen” drar igång. En hel timma plågas man annars av helt talanglösa skämt framförda på lustiga dialekter. Förr i tiden fanns det något på radio som hette ”Sändningsuppehåll” nu inte bara önskar jag att detta kommer tillbaka utan jag faktiskt kräver, att det gör så… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *