Oliver och Sordo delar WRC i20 Rally1, Breen klar för M-Sport, Eslövs-Mats kör för tredje gången WRC Rallye Catalunya, bråket i Umeå löst, KMS går ”all in” med el-RX, Marklund gör comeback på Spa och norskt i Brinks Audi.
När Oliver Solberg rullade ut ur Secto Rally Finland tog det inte lång stund för ”soffexperterna” att konstatera att nu var hans tid hos Hyundai över. Någon chans på WRC 2022 fanns inte längre enligt ”dom i soffan”, men som vanligt hade man tvärfel i sina analyser. Idag släpptes istället nyheten att Oliver till nästa år delar WRC-i20 Rally1 med Dani Sordo.
– En fantastisk möjlighet, men samtidigt ett stort steg för en 20-åring, menar en glad Oliver.
– Jag har drömt om att köra i rally-VM så länge jag kan minnas och absolut allt jag har gjort hittills, från crosskart via rallycross och underklasserna i rally, har varit med ett mål i sikte: Att få plats i en fabriksbil i World Rally Championship!
Att Dani Sordo blir kvar under Andrea Adamos vingar tror jag är extra viktigt både för Oliver och Hyundai när det ska tävlas med helt nya bilar.
–Vi fokuserar på en kombination av erfarenhet och ungdom när vi går in i den nya WRC-eran. Det säkerställer också kontinuitet när vi ger oss in på ett nytt kapitel för Hyundai Motorsport, säger teamchef Adamo och Oliver fyller i.
– Jag ser mycket fram emot att få jobba med Dani som jag känt i många år, och han är en av de bästa rallysporten kan erbjuda – en som jag verkligen kan lära mig mycket av.
Sordo är glad över att få stanna kvar hos som han säger, ”sin familj” och delar uppfattningen att de båda har nytta av varandra.
– Vi har turen att få en sådan talang som Oliver till teamet, ”I am excited”!
Att Oliver dessutom får två av WRC:s största vid sin sida, Ott Tänak och Thierry Neuville lär vara utvecklande för värmlänningen.
– För mig blir det viktigt att vara ödmjuk och tålmodig. Jag har fortfarande tusentals kilometer framför mig där fokus ligger på lärandet.
Att komma till WRC samtidigt med de nya bilarna känns som ett perfekt tillfälle för Oliver att vända blad. Ingen vet hur nästa år kommer att se ut, vem har gjort hemläxan bäst.
– Bilarna kommer att vara helt nya och samma sak med strategier för varje enskild specialsträcka, men det är lika för alla. Vi måste lägga tid på att anpassa oss till de nya bilarna, men jag är mycket nöjd med den riktning som sporten har valt för framtiden.
*
Idag släppte också M-Sport Ford officiellt att Craig Breen och Paul Nagle är klara för två år med teamet från Cumbria. Med hjälp av en lite kul film välkomnas Breen till Dovenby Hall av teamchefen Richard Millener som nu blir ny hemvist för irländaren istället för som de senaste åren hos Hyundai och Alzenau. Att skilsmässan åtminstone utåt, verkar lycklig understryks av att Hyundai på sina olika kanaler lyckönskar paret i sin nya roll som förare/kartläsare i Ford Puma Rally1.
Nu får Breen sin hett efterlängtade fulla säsong och kan med detta på allvar utmana om världsmästartiteln. Om sedan M-Sport levererar en vinnarbil direkt så är det också fullt möjligt att det kan bli irländskt i topp 2022. Att Sebastien Ogier inte finns med underlättar, plus att faktiskt ingen har en aning om vilken av de tre nya Rally1-bilarna som blir bäst med hybriddrift. M-Sport-ägaren Malcolm Wilson tvekar dock inte.
– Craig är mogen för en riktigt chans och den kommer hos oss!
Intressant är nu vem som tar den tredje Puman som teamet sagt man ska tävla med, Gus Greensmith, Andreas Mikkelsen och Mads Østberg nämns alla i rykteskarusellen…
*
Foto:AM Elteknik
Nästa anhalt för WRC och även årets näst sista blir i Spanien med 56. RallyRACC Catalunya – Costa Daurada 2021. För första gång i WRC som ett rent asfaltrally och inte som tidigare med första dagen på grus. Totalt 72 anmälda och där Oliver Solberg/Craig Drew får sällskap med blågula flaggor av Eslövs asfaltspecialist Mats Andersson med SMK Hörby-kartläsaren Jörgen Jönsson. Med #72 på sin Opel Adam R2 blir detta tredje starten i Spanien där debuten 2016 blev strulig med avåkningar och gud vet allt som drabbade 51-åringen. I mål kom ”A-damen” på en tolfte plats i RC4-klassen och sedan gick det dubbelt så bra året därpå då det blev en sjätte plats. Men allra bäst resultat blev det när den tidigare brittiske rallymästaren bytte Spanien mot Tyskland och ADAC Rallye Deutschland 2018. Här slutade man trea i den 13 bilar stora RC4-klassen, en dryg minut efter vinnaren men i gengäld tio minuter före fyran. Den här gången blir det tufft motstånd då hela 24 bilar är anmälda i klassen RC4 och där då sex hör hemma i Junior-WRC som har sin final i Salou 14-17 oktober. Inte bara många konkurrenter, utan nästan alla sitter i nya Rally4-bilar medan Mats och en italienare är ensam med att köra R2. Notabelt är att Peugeot fått bra snurr på sin Rally4-208 med 16 sådana i startfältet. Fords nya Fiesta körs enbart av de sex i J-WRC och så sticker en svensk Adam R2 och en Renault Twingo R2 ut med italienska plåtar.
*
Andreas Mikkelsen avstår Spanien och WRC2, fokuserar istället på att säkra ERC-guld genom start i Ungern. Istället är det Mads Østberg/Torstein Eriksen som kommer att kämpa för full pott även om det inför helgens utmaning bara skiljer åtta poäng till Mikkelsen i toppen.
Lite konstigt är att trean Marco Bulacia Wilkinson kör tävlingen men utanför WRC2, alltså inga poäng för Bolivianen att hämta. Största utmanare av de totalt åtta anmälda till Østberg i C3 Rally 2 blir Hyundais Jari Huttunen och nytillkomna succémannen från Rally Finland, Teemu Suninen. Tempot finns talangen likaså, men stabiliteten saknas hos ryssen Nikolay Gryazin, kan det kanske lossna i Spanien?
14 bilar i WRC3 där Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen är inne i ett härligt flow, först finska mästare och helgen därpå seger i Secto Rally Finland. I Spanien kan han förbättra sin tredje plats men upp till seger räcker det nog inte då det skiljer 54 poäng till Yohann Rossel och det återstår totalt bara 60 poäng att köra om. Nu avstår fransmannen start men istället blir det tvåan i tabellen Kajetan Kajetanowicz som blir den alla vill/måste köra ifrån. Att M-Sports nya Fiesta Rally2 har lite svårt att locka förare i större sammanhang är ingen hemlighet. I Spanien och WRC3 finns en Fiesta anmäld genom britten Sebastien Perez medan det finns tio Skoda, två Citroén och en Hyundai.
*
Min tipsare om ”bråket” mellan Rally Sweden och discgolfklubben i Umeå gav mig inte hela bilden vilket jag så klart beklagar. Det handlade inte om att klubben skulle få pausa sin verksamhet under rallyhelgen, utan uppehållet skulle bli permanent. Banan som man skött sedan 2004 skulle delvis försvinna helt för att istället bli ny väg till rallyts power stage. Med bara två veckors framförhållning meddelade kommunen att korgarna skulle bort så att arbetet med rallyavslutningen kunde påbörjas och då utan något erbjudande om ny mark för klubben. Har faktiskt i dag stor förståelse för att man reagerade så hårt. Men nu har kommunen vänt och förklarat sig villiga att hjälpa till och att projektet bara, ”kommer att drabba ett fåtal korgar för discgolfarna i Umeå, men i förlängningen kommer de arbeten som genomförs snarast att gynna utövarna. Det är vår uttalade förhoppning”. På marken ska byggas snöläktare som smälter bort när våren kommer och då vill man öppna upp I20-skogen för fler än enbart discgolfarna berättar Umeå Kommun.
– Området är eftersatt, mycket skräp har samlats där genom åren och sly behöver röjas. Dessa insatser hade hur som helst behövt genomföras inom några år, men nu har det påskyndats av det planerade rallyt.
Omtaget ska enligt kommunen innebära att några korgar behöver flyttas tillfälligt medan andra måste göras så permanent och med detta verkar ändå klubben ganska nöjda.
– Det har självklart funnits en oro för att vi inte ska kunna använda vår fina bana, eller att den kraftigt ska försämras. Nu när vi tillsammans med kommunen har gjort en mer noggrann genomgång av de planerade insatserna så kan jag konstatera att det visserligen kommer att ske vissa justeringar, men de kommer inte att ha någon direkt negativ inverkan på vår verksamhet, snarare tvärtom, säger David Viklund, kassör, Umeå Discgolf Club.
Så var det med det ”bråket”…
*
Att World RX från årsskiftet går ”all in” med elbilar har varit känt länge och där Magda Andersson i helgen känner på isbrytaren RX2e i Belgien. Att Tommy Kristoffersson med KMS hänger på eltåget förvånar inte mig det minsta med värmlänningens känsliga näsa för hur vindar blåser. Foto: Tommy Svensson
-Vårt team har ett VM-guld hittills. Att få utmana om första guldet med elbilar är en saftig morot, menar Tommy.
KMS började redan på 80-talet i EM-serien där Tommy själv tog ett brons 1993. Med Johan bakom ratten gjorde teamet en omstart för knappt tio år sedan som toppades med guld 2020. Nu vill Tommy gärna ha ett nytt VM-guld men om detta ska tas med Johan som chaufför avslöjas inte, bara att det är en intressant utmaning som väntar.
–Utvecklingspotentialen är stor, med större effekt i bilarna. Det kommer att gå extremt fort, rena raketerna.
Länge var det oklart om KMS skulle anta utmaningen eller helt enkelt avveckla sitt rallycross engagemang. Ett krav för att fortsätta för Tommy var att kunna satsa fullt, annars fick det vara. När FIA presenterade att 14 bilar fanns anmälda för World RX hängde Tommy på och beställde tre ”enhetspaket” att bygga bilar runt.
–Våra nya investerare tror på framtiden med elbilar i rallycross och har därför möjliggjort för oss att göra den här satsningen. Vi gjorde beställningen precis före deadline så det är fortfarande mycket som är oklart.
Vilken kostym som paketen ska kläs med är inte klart och likaså vilka förare som ska köra bilarna, men ändå ser Tommy positivt på 2022.
–Jag har stor tilltro till promotorn. Nu gäller det för oss i teamen att göra något riktigt bra. Vi har väldigt kort tid på oss, men jag är helt övertygad om att vi kommer att skapa en produkt som får fansen att höja ögonbrynen och tappa hakan.
Bara att hoppas att han och alla andra involverade får rätt men frågan är om publiken köper nytänket? Att döma av de som fanns på plats i Höljes och kollade på el-RX, så var många rejält skeptiska…
*
Till deltävling sex för World/Euro RX på Spa ställer Hedström Motorsport två bilar på startlinjen. Anton Marklund gör sin första VM-styrning för säsongen och dessutom debut för det värmländska teamet medan Anders Michalak gör sin tredje start i Euro RX1. Marklund var snabb i VW Polon i senaste styrningen för teamet i Höljes och dominerade de tre första kvalen, innan han klippte en curb för hårt i fjärde kvalet och rullade Polon brutalt inför hemmapubliken.
Han klev oskadd ur bilen och siktar nu på revansch för det snöpliga slutet i Höljes där bilen blev skrot, men han själv klarade sig oskadd.
– Jag är jätteglad att jag får chansen igen att köra efter det som hände i Höljes, det var verkligen inte sättet jag ville avsluta min säsong, erkänner Marklund.
Nu är det inte Polo utan Hyundai som gäller för Marklund, samma bil som Hedström själv tog till en pallplats i Riga. Anders Michalak är ende svensk i EM-startfältet, medan Anton Marklund görs sällskap i VM av bröderna Hansen och Johan Kristoffersson.
*
I helgen avslutas STCC TCR Scandinavia på Ring Knutstorp och då sätter Brink Motorsport sin ”gästbil” i händerna på norske Magnus Gustavsen.
– Det känns väldigt spännande att vara tillbaka i STCC efter en bra säsong i GT4 och jag ser verkligen fram emot att tävla med ett så erfaret team som Brink Motorsport, säger Gustavsen.
– Det kommer att bli en riktigt tuff utmaning att hoppa in i ett så hårt startfält, men jag ska göra mitt absolut bästa för att leverera ett starkt resultat med teamet.
Norrmannen tävlade för J-Tech i GT4 Scandinavia i år där han slutade på tredje plats i mästerskapet och tävlade för Brovallen Design i STCC förra året med en sjätteplats som bästa resultat.
– Vi fick upp ögonen för Magnus under fjolåret när han debuterade i STCC och vi ser en stor potential i honom, säger Ted Brink, teamchef för Brink Motorsport.
– Magnus blir den sista föraren som vi testar inför STCC 2022, ett mycket givande utvärderingsprogram som vi ser fram emot att sätta i verket till kommande säsong.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.