Oliver och Paddon kämpar om den Värmländska tronen, helsvenskt i ERC Juniors, vem saknar Rally1?, Karlskrona kompletterar den ”perfekta rallykrocken” och lite från torsdagen i Karlstad.

Tät toppstrid ja, stor dramatik nej. Så vill jag sammanfatta fredagen av ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”.

Foto: Henrik Åkeson

Oliver Solberg/Elliot Edmondson leder efter fyra sträcksegrar men bara 3,3 sekunder efter är fjolårstvåan och regerande Europa Mästaren Hayden Paddon/John Kennard. ”The Kiwi” har två sträcksegrar men är aldrig långt ifrån toppen med sin Hyundai och att han kommer ladda fullt i morgon är nog tämligen självklart. Tror inte heller Paddon håller med mig om att det inte är nån dramatik i Värmlandsskogen.

Foto: Henrik Åkeson

Varje sträcka känns som ”Q-stage”, inte klokt att vi kämpar om tiondelar på varje sträcka, menade Paddon som hoppas på lördagen och varnar Oliver.

-Sträckorna då hoppas jag passar oss bättre…

Den värmländske kungen håller med om hur tätt det är mellan honom och Paddon, men tycker samtidigt att han inte fått rätta känslan i Skodan.

Vill inte säga att jag är imponerad över min dag, förhoppningsvis kan vi ”push” lite mer i morgon!

Trea är Miko Heikkkälä med Toyotan som tagit en sträckseger och bara saknar 12 sekunder för att vara före Oliver. Även han tyckte att tempot på sträckorna var alla som om det gällde ”Q-stage”.

Inte riktigt vad jag förväntat mig…

Imponerar gör ERC-ledande fransmannen Mathieu Franceshi som vunnit en sträcka och är mindre än fem sekunder från en pallplats, något han var nöjd med.

Har kul och resultatet är ”nice”!

Foto: Kristian Lindberg

Ett bevis på hur tätt det är i toppen är att det mellan Oliver och sjuan Mads Østberg/Parik Barth bara skiljer 27,8 sekunder. Hade inte Isac Reiersen/Stefan Gustavsson fått en punktering på tredje sträckan hade även Torsby-boende Isac varit med i toppen. Här tappades nästan sju sekunder men även en del självförtroende så tempot sattes ner. För honom handlar detta trots allt mer om utbildning än EM-poäng.

Foto: Kristian Lindberg

Dramatiken stod Johan Kristoffersson/Stig-Rune Skjaersmoen för på andra vändan av ”Colins Crest” där man fick punktering höger fram och var halvminuten efter sträckvinnaren Franscheshi. Då låg RX-mästaren elva och efter sträckan gäller 16:e plats.

*

Foto: Kristian Lindberg

Helsvensk pall i ERC Juniors med för mig inte alls överraskande, Patrik Hallberg/John Stigh överst med Peugeot Rally4. Nu är ledaren i ERC, Mille Johansson/Johan Grönvall bara elva sekunder efter med Opel Corsa, så bäst att inte sälja skinnet innan björnen är skjuten.

Foto: Henrik Åkeson

25.5 efter Hallberg är Calle Carlberg/Jørgen Eriksen som jag misstänker kavlar upp och käkar taggtråd i natt.

Foto: Henrik Åkeson

Den blågula trion kör i egen klass, fyran från Italien Davide Pesavento är över minuten från Hallberg. Lite upphaussade Max McRae gjorde en kullerbytta redan på dagens första sträcka och är borta från allt vad toppstrid heter.

*

Har följt dagen via SVT lite sporadiskt måste jag erkänna då en begravning krävde mitt fokus. Men en sak är jag övertygad om och nu gäller det för ”Rally1-kramare” att trä på skyddskorna med stålhätta, för här trampas på ömma tår, vem f-n saknar hybridbilarna i Värmland?

Foto: Kristian Lindberg

Ingen ska slå i mig att publiken lider längs sträckorna, käkar chips, dricker öl och snackar om avsaknad av ”riktiga rallybilar” medan man förstrött tittar på Oliver & Co. Allt handlar istället om vad man jämför med och för mig är dagen mer än tillräcklig vad gäller ”speed”. Långsammast idag var ”SS4 Colins Crest1” med ett snitt på 111 km/t och snabbast ”SS9 Gårdsjö2” där Oliver hade respektingivande 132,1 km/t i snitt över de 12,09 kilometerna…

Foto: Kristian Lindberg

*

I ”Rally Legends” som kört fyra sträckor idag och kör fem i morgon, är det föga överraskande hemmaåkaren Arne Rådström/Kent-Ola Björklund som är snabbast med sin orangea Volvo. Inte bara snabbast, utan överlägset snabbast och tvåan med en mot Arnes Volvo, äldre Opel AsconaA innehåller Janne Westlund/Maria Björk Svensson och är nästan en och en halv minut efter. Trea trots en avåkning på ”Colins Crest” är ny Volvo med Håkan Lind/Håkan Berger bara sju sekunder bak Westlund. Nästan en Opel som fyra och då är det familjen Jonasson från Växjö, Göran och Björn med sin udda Vauxhall Chevette som är ytterligare 15 efter.

Foto: privat

Snabbaste tjej är Lotta Lundqvist med Lotta Wennberg vid sin sida i Opel Manta 400, sexa och 20 sekunder bak femman Anders Söderberg/Martin Heggblad.

Foto: Okänd

Efter första sträckan (SS2) var Mats Jonsson/Joakim Gevert med sin fina Toyota Celica en sekund efter Rådström. På trean gick det dock överstyr med något så ovanligt  som när det gäller Mats, en rullning. Med detta hamnade Mats i sällskap med bland annat Escort-åkande Bror Danielsson/Pierre Ellison i kategorien ”Retirements”. För Brors del var det tekniskt som var orsaken.

*

Ingen som helst tvekan utan att lördagen den 24 augusti är så nära man bara kan komma den ”perfekta rallykrocken”. I Linköping pågår då näst sista deltävlingen i Rally SM,East Sweden Rally”. En timmas bilkörning söderut i Västervik är ”Midnattssolsrallyt” inne på sluttampen om allt går som planerat. Nu kommer nästa pusselbit i ”perfekta rallykrocken” lite över 20 mil längre söderut, när Karlskrona AK så positivt gör comeback som rallyarrangör med ”Karlskronapokalen”. Tävlingen ingår i dagens största rallymagnet ”Bilsport Rallycup” som deltävling fyra av totalt sex tävlingar sedan Åtvidaberg tidigt ställde in.  

Nu riktar sig de tre tävlingarna till helt olika målgrupper tävlande så ur den synvinkeln spelar det nog mindre roll. Tänker istället mer på åskådarna som inte bara står mellan två hötappar utan tre den 24 augusti. Karlskrona AK bjuder på tre sträckor som körs dubbelt och som förutom att vara av vanligt ”Blekinge-kvalitet” även har ett förflutet från när tävlingen var SM-deltävling. HQ är förlagt till Tving i norra delarna av kommunen. Här kan det passa bra att berättar att även premiären för Bilsport Rallycup 2025 nu är klar och som traditionen bjuder blev det Trelleborgs MK med ”Rally Anderslöv” som inleder  BRC den 5 april.

*

Lite gammalt men ändå intressant är att ta del av Pierre Skytts känslor efter ”SS1 Bauhaus” igår. ”Blev en snabb resa till Karlstad i går eftermiddag. Regntunga skyar med en hel del nedfall på vägen dit och väl framme så lättade det något. Men hotfulla moln låg över Vänern och väntade in rallykaravanen och den stora skaran publik som tagit sig ut till Bauhaus arena. Poliser, Brandkåren, bussar avstängt, publik och andra shoppare på området i en enda röra. Men arrangören hade ändå fått till ett flyt i det hela. Blev lite förvånad över hur många som letat sig ut till den ”skitsträcka” som Oliver Solberg uttryckte det innan start.

Foto: Pierre Skytt

Bauhaus Sverige chef, en biträdande landshövding och Rallyradions Sebastian Bourgahardt och Per Johansson gjorde ett fint jobb som kommentatorer på arenan. Bauhaus parkeringar och tillfartsvägar var helt upptagna av rallyts framfart och det var roligt att ett företag som Bauhaus verkligen gick all in på årets Värmland Runt. Inbjudna gäster, rallypublik från när och fjärran samt rallyprofiler från Värmland syntes i publikleden.Den som verkligen attackerade mest under kvällen var Martin Sesks som utnyttjade både trottoarer och konor samt hela vägens bredd mer än en gång. Friskt laddat.

Foto: Pierre Skytt

Petter Solberg fick mest uppmärksamhet för sin pyrotekniska show. Branden under bilen gjorde honom själv snopen vid målbilen. Brandkåren ryckte snabbt ut men Petter och Jonas släckte själva innan det blev för stora skador.

Max Mcrae körde i alla fall på två hjul en gång vilket vi fick se på den stora skärmen med livebilder, Kommentarer och tider levererades så att man inte behövde fundera så mycket hur det gick.

En Mickey Mouse sträcka som detta brukar jag själv inte tycka om så mycket. Men det var bättre än förväntat. Tydlig överblick och publik tillströmningen var positivt att se.

Positiv inledning på rallyt även om vädret kunde varit lite stabilare. Lika stabil som Hayden Paddons körning.”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *