Oliver missar Sardinien när Petter är Covid-19 smittad, orosmolnen allt mörkare för RS i juli, 2 X Victor till Litauen och ny mästarfajt väntar i RallyX Nordic!
Att en tävling i italienska mästerskapet som Targa Florio skulle kunna sätta stora spår i WRC var där säkert ingen som tänkte. Först försvann WRC2-ledande Andreas Mikkelsen från Portugal efter positiv Covid-19 test. När han så varit på Sicilien och supportrat Ole Christian Veiby är nog ingen speciellt förvånad över att även Veiby var smittad. För hans del blev beskedet förödande då det innebar sex månaders avstängning från WRC av FIA. I dag kom så nästa chock när Oliver Solberg missar sin andra chans att köra WRC Hyundai i20 Coupé i kommande Rally Italia Sardegna efter att pappa Petter testats positivt.
FIA och de nationella regelverken kräver att alla som har haft närkontakt med en smittad ska sitta i 14 dagars karantän, vilket nu drabbar Oliver. Trots att han tog flera negativa tester i Portugal kommer han inte undan karantänen som innebär att han sitter fast i Porto på sitt hotell.
– Ni kan bara föreställa er hur tråkigt det är, men det viktigaste är ändå pappas hälsa som nu är lite febrig men annars i gott skick, berättar Oliver som klokt tillägger.
– Vi har verkligen sett exempel på hur farligt detta virus är.
Extra tråkigt så klart när han nu för andra gången skulle fått köra det som troligen blir nästa års ”tjänstebil”, WRC-versionen av Hyundai.
– Det kommer alltid att komma en ny chans att få köra WRC-bil och jag respekterar till fullo de lagar och regler som har skapats för att få stopp på denna pandemi, avslutar Oliver.
Gissar att det är mer än oroligt hos Hyundai som även hade Thierry Neuville, Craig Breen och nytillskottet för Sardinien, Andrea Crugnola bland de startande i Targa Florio. När man så sett bilder där Neuville och Veiby poserar med långtifrån ”Corona-avstånd” mellan sig, så måste risken vara väldigt stor att även WRC-trean kan vara smittad. Spännande vecka framför oss eller?
Till detta kan jag även lägga till att Veibys team, ”Team RedGrey” av den portugisiska hälsomyndigheten satts i karantän till den 4 juni. Ett beslut om innebär att alla i teamet missar Sardinien som startar dagen före eller den 3 juni. För Sardinien och WRC2 har Hyundai anmält Jari Huttunen och Andrea Crugnola och där finländaren borde vara tämligen ”Covid-19-säker” eftersom han aldrig besökte Taga Florio. Däremot körde Crugnola om än väldigt lite, då motorn rasade redan på shake down. Kanske trots allt hans räddning och det som gör att han kan göra WRC2-debut? Utan att vilja strö salt i såren så kan vi väl ändå konstatera att Hyundais WRC2-säsong varit långtifrån bekymmersfri…
*
När vi ändå är inne på Covid-19 så blev det inget beslut om SMK Hörbys planerade RS-tävling ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” den 18 juli. Kontaktpersonen på Länsstyrelsen önskade kompletterande uppgifter om förekomsten av publik och sanningsenligt blev svaret att vi inte bjuder in publik, säljer inga program och inte har någon servering.
Men då tävlingen avgörs på promenadavstånd från centrum är det helt omöjligt att hindra folk att stå och kolla på tävlingen. LS berömde att vi var sanningsenliga och inte ”försökte mörka” men samtidigt såg man från myndigheten mycket små möjligheter att bevilja tillstånd för tävling utifrån idag gällande regelverk. Nu avvaktar vi besked om vad som ska gälla från 1 juni men efter dagens samtal och även övrig information ”ute i riket”, kan man nog ändå se att orosmolnen blir allt mörkare för vår tävling. Måndagen den 7 juni tas definitivt beslut, köra eller inte köra!
*
Helt klart har myndigheterna en något mildare syn på rally utanför Sveriges gränser och speciellt i Syd och Mellaneuropa tävlas det ganska flitigt. Men även på andra sidan Östersjön är det mer vanligt med rally än här hemma och nästa helg samkör Polen och Litauen sina mästerskap i litauiska staden Kelmé. Elva mil och 14 SS på snabba grusvägar är vad som erbjuds Rally Žemaitijas 115 anmälda.
Ensam svensk är SMK Hörbys Victor Hansen med småländske kartläsaren Victor Johansson som vill rida vidare på succévågen från Tjeckien förra helgen. Där slutade paret tvåa i den stora och tuffa R2/Rally4-klassen med Peugeot 208 R2 men i Kelme däremot väntar debut med ”SM-bilen”, Team Nybes nya Ford Fiesta Rally4. I klassen ”2WD” startar totalt 64 bilar och då i allt från äldre BMW (inte en enda Volvo anmäld däremot en Lada…) till nya Rally4-bilar där både Peugeot och Opel kompletterar.
*
Ny duell väntar i RallyX Nordic mellan Johan Kristoffersson och succémannen i Höljes, Niclas Grönholm. Den här gången med deltävling 5 och 6 på Niclas hemmaplan i Uleåborg på ”OuluZone” och datum är 5-6 juni.
–En ny bana för mig och utifrån filmer jag har sett är det ett väldigt racingliknande stuk. Kanske inte det vår bil gillar mest, men vi får göra en del justeringar och se vad vi kan trolla fram, kommenterar Johan.
– Framför allt måste vi få ordning på starterna!
Trots noll segrar i Höljes utökade Johan mästerskapsledningen och istället var det Grönholm som i debuten för året tog en dubbelseger.
–En möjlighet till revansch och det ska bli roligt att än en gång få se hur vi står oss emot deras VM-bil, menar 32-åringen från Arvika, som även denna gång kommer att ratta den KMS-byggda Volkswagen Polon i Volkswagen Dealer Team Bauhaus.
Inför Uleåborg leder Johan med 13 poäng före Fraser McConnell, Sondre Evjen och Enzo Ide.
–Det gäller som vanligt att fortsätta samla poäng utan att ta alltför stora risker, är Johans ”analys”.
Den här gången är det med annorlunda uppladdning för Johan som kommer direkt från Afrika och Extreme E på en havsnära bana i Senegal.
–Svårt att veta vad som väntar. Det är ju så olika miljöer vi kör och hela tiden nya förutsättningar. Men jag tror att det passar mig och Molly att ta det lite på volley.
Han och teamkompisen i Rosberg X Racing, Molly Taylor vann första tävlingen och vill nu försvara sin ledning.
–Där blir det ännu större fokus på att plocka poäng och inte riskera för mycket…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.