Oliver med ny kartläsare i Arctic, Skoda störst i WRC2/3, Østberg kör ungerska mästerskapet, nya i20 N Rally2 imponerar, Kristoffersson utmanar Ekström, Breen med minst press i Hyundai-trion och Oliver har order att ha kul!

Foto: Hyundai Motorsport

Breaking News: Oliver Solberg tvingas göra WRC-debut i Arctic Rally Finland utan sin vanliga kartläsare, irländaren Aaron Johnston. Precis som för Toksports Marcu Bulacia Wilkinson fick Johnston problem med sin inresa på grund av Covid-19 restriktioner. Ersätter gör Seb Marshall som normalt sitter vid sidan av Kris Meeke, men efter att hans kontrakt med Toyota gick ut 2019 har det varit tunt med starter. Senast Seb läste noter i en WRC-bil var i Spanien 2019 vilket slutade med en nionde plats för honom och Meeke.

*

Jag fortsätter min envetna (vissa säger korkade) kamp för att lyfta fram Rally2 (R5) som det både mest ekonomiska och spännande alternativet alternativet i WRC. I Arctic Rally Finland är där totalt 33 bilar anmälda i de två klasserna WRC2/3 och att det av detta går att utläsa att Skoda är hetast i klassen, är tämligen enkelt. I dag visade också Toksport upp bakdörren på inhoppande Eyvind Brynildsen/Veronica Engans Skodal som en bekräftelse på att dom tar över Marcu Bulacia Wilkinsons bil efter att han fått ”visum problem”.

Foto: Toksport WRT

20 bilar i helgen kommer från Skoda Motorsport i Mlada Boleslav och mer än lite märkligt är att som tvåa efter bilar med den ”befjädrade pilen” i grillen är Volkswagen, som lagt ner sin tillverkning av Polo R5. Ändå är där sex bilar anmälda, tre i varje klass och då en i händerna på fjolårets Ford-åkare i WRC, Esapekka Lappi. Att Polon fortsatt har så många intressen i Rally-VM är lite förvånande i jämförelse med att på Rally2-bilar hårdsatsande Citroën och Ford  enbart har två bilar vardera. Än mer förvånade är att inte ett enda av privatteamen i WRC3 kör med Ford Fiesta utan det är enbart i WRC2 som man hittar ”The Blue Oval”. Båda bilarna med stöd av M-Sport och med Adrien Fourmaux och Martin Prokop som chaufförer.

Foto: Martin Prokop

Tjeckens ”livery” på Rally2-Fiestan får mig osökt att tänka på en racerbil för små pojkar att leka med i sandlådan, inte så snygg om jag får tycka något. Nytt är också att Red Bull återigen går in hos M-Sport och närmast med att stötta Fourmaux. 

Foto: M-Sport

*

Citroën har fördelat mer rättvist med en bil i varje klass dock med i sammanhanget svaga chaufförer, Sean Johnston och  Michal Solowow. Inte utan att man blir mer och mer förvånad över vad som händer med regerande mästaren i WRC2, Mads Østberg som ifjol visade att han hjälpt till att utveckla C3:an till en riktig vinnare. Men istället för att rida på framgångsvågen står Mads istället med en mikrofon vid sträckmålen och intervjuar sina före detta konkurrenter. Å andra sidan är detta inte första gången som det kommit märkliga rallybeslut från Citroën Racing i Versailles.

Foto: Citroën Racing

Samtidigt när jag skriver detta släpper Citroën att Mads med Torstein Eriksen vid sidan, ska köra hela det öppna ungerska  rallymästerskapet. Ingen skugga över detta men jag hoppas at det inte stannar där utan att det även blir lite WRC eller åtminstone ERC för den norska duon. I Ungern är det Tagai Racing Team som ska driva satsningen i syfte att öka det franska märkests popularitet i landet. 

*

Däremot är det lite mer förståeligt att Hyundai bara har två bilar bland de 33 anmälda, Ole Christian Veiby och Jari Huttunen och som är ensamma av toppåkarna att köra med R5-bilar i väntan på att nya i20 N Rally2 ska bli tävlingsklar lite längre fram på säsongen. När detta blir gjort så lär det rassla till i orderblocken hos Hyundai Customer Racing i Alzenau. Bilen är inne i slutfasen och i förra veckan körde Oliver Solberg och Craig Breen mer än problemfria 60 mil test på snöiga sträckor norr om Torsby. Att Hyundai hoppas på ”en ny sheriff i stan” är nog inte helt grundlöst vilket Oliver bekräftar efter sina testrundor vilket torde vara värdefullt för ingenjörerna efter sina erfarenheter av föregångaren.

Foto: Hyundai Motorsport

Hyundai har tagit stora kliv med nya Rally2-bilen både vad gäller drivning och vägegenskaper, konstaterar Oliver som hoppas få köra bilen i WRC2-klassen såvida det inte blir permanent i WRC efter Finland.

Han betonar hur tuff konkurrensen är i Rally2/R5-klasserna och där nya i20 N kommer att bli ett spännande tillskott.

– Jag har kört många av dagens bilar (Skoda, Volkswagen, Hyundai) och det känns väldigt spännande att mina erfarenheter kan hjälpa till att utveckla i20 N Rally2.

*

En som fortsätter med Polo R5 är Johan Kristoffersson som lite överraskande anmäldes till Arctic i hop med Patrik Barth och nu blir det premiär för 2021 för paret. Med tre VM-rallyn i ryggen och lika många pallplatser har pappa Tommy höga förväntningar.

Foto: Tommy Svensson

Det är många i vårt team som brinner för rally. Nu blev det tyvärr inget Svenska Rallyt, men istället får vi vara med om ett riktigt klassiskt vinterrally, med två meter snö och härliga vintervägar. Det är inspirerande för oss alla!

Johan är dock noga med att påpeka att han inte kör för någon topplacering utan ett starten är ett exklusivt sätt att förena nytta med nöje och få in körning i kroppen.

Det ska bli så himla roligt! 

Det är kul med rally, för man kan göra så mycket förberedelser. Det har blivit mycket rally-on-board på sistone. Man kan inte gå förbi datorn utan att det råkar bli ännu en film.

Han har dock inga dåliga målbilder utan ser fram emot att mäta sig med både Esapekka Lappi och Andreas Mikkelsen men även så klart med rallycrosskollegan Mattias Ekström.

– Sett till förutsättningarna är det vi två som är jämförbara, två rallycrossförare som får chansen att köra ett VM-rally. Och eftersom både jag och Mattias är extremt noga med att alltid förbereda oss på bästa sätt ska det bli intressant att se vem som lyckats bäst.

*

Om jag ska skifta över lite till WRC så har trots att säsongen bara är i sin linda, Hyundai ändå stor press på sig vilket Andrea Adamo understryker.  

Det är ingen hemlighet att vår säsong inte började enligt plan  och nu hoppas vi att Arctic låter oss att rätta till situationen. Alla våra förare har har stått på pallen i tidigare snörally så vi vet att de kan få upp ”good pace” när det är snö och is!

Att den karismatiske italienaren sätter press på alla i teamet är inget han hymlar utan slår fast. 

Vi måste vara på toppen alla tre dagarna, och inget annat än seger gäller!

Foto: Hyundai Motorsport

Ott Tänak och Thierry Neuville är så klart de som mest känner att de vill undvika en irriterad Adamo och för att slippa detta måste de leverera, i synnerhet Tänak efter sin ”nolla” i Monte. Tredje föraren Craig Breen har inte samma tryck på sig att leverera även om han gärna vill upprepa den lite överraskande andra platsen från Rally Estonia 2020. Efter detta har det bara blivit sporadiska inhopp i rallybilar och senast då som testförare i Torsby. Nu har han och även Tänak ändå en fördel av att starta längre bak i WRC-gänget och där det då förhoppningsvis är mer ”clean road” som gäller. Men så klart blir det tufft i början menar irländaren.

 Det kommer säkert att ta ett tag att komma tillbaka…

*

Nu får så klart Tänak, Neuville och Breen ursäkta men störst intresse för vår del har ändå Oliver Solbergs WRC-debut där det även blir spännande att se om det är svensk eller norsk flagga på hans Hyundai.. Här pratas det inte press överhuvdtaget och Adamo har till och med uttryckligt gett order till värmlänningen.

Foto: Hyundai Motorsport

Kör och ha kul!  

En order Oliver som är en av de yngsta i hela tävlingen, tänker lyda i sin totalt 40:e rallystart sedan debuten.

Jag har pratat mycket med Adamo som bara vill att jag ska köra och njuta och de enda förtätning han har på mig är att jag ska lära mig så mycket som möjligt.

Nu varken ska eller kan man ställa några krav på Oliver som bara har en enda testdag i ryggen med sin Hyundai i20 WRC. En dag som ändå som gjorde att han började vänja sig vid ”monstret”, men så klart inget som är tillräckligt. Nu hoppas han att vädret ska hjälpa honom i helgen.

Det har rapporterats minusgrader och stabila väderförhållanden, vilket är perfekt när man håller på att lära sig en ny bil!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *