Oliver längtar tillbaka till Liepaja, Sesks hemmafavorit nu med hybrid, ”AM” hoppas på mer grusrallyn, Eliasson trea i V8-gänget, Albins ”nolla” irriterande och skotskt kol blev till guld för Kevin och Molly.
I helgens ”Tet Rally Latvia” förväntar jag mig en toppstrid i WRC2 med 19 anmälda och som då innehåller kvartetten, Oliver Solberg, Sami Pajari, Gus Greensmith och Mikki Heikkilä. Får jag även drömma lite så önskar jag även att Hyundai-duon Emil Lindholm och Teemu Suninen kan blanda sig i leken. En som garanterat kommer att blanda sig i toppen är Nikolay Gryazin men som i det Lieapaja baserade rallyt, väljer att köra utan möjlighet att få poäng.
För Oliver och Elliot Edmondson är det lite av en cirkel som sluts då det var i just Lettland rallysagan började. Som 17-åring blev han den yngste ERC-vinnaren någonsin när han vann ”Rally Liepaja” 2019. Inte alls konstigt att rallyt därför har en speciell plats i Olivers hjärta.
– Jag har några otroliga minnen från det här landet när jag var ung och förstås från vinsten 2019. Att skapa historia på det sättet, att bli den yngsta föraren någonsin att vinna i ERC var något fantastiskt för mig på den tiden – jag glömmer aldrig den, konstaterar Oliver.
Speciellt gillar Oliver stämningen och människorna som han hoppas ska hjälpa honom till full pott i WRC2. Sträckorna är snabba, tuffa och utmanande men samtidigt mer hållbara än vad fallet är i till exempel Polen.
– Helt klart tror jag de blir lika snabba andra loopen som i första, förklarar Oliver för Rallyworld och tänker tillbaka till Rally Poland.
–Polen var tufft, men vi kom ändå tvåa till slut och den här gången vill jag verkligen vinna!
”High speed events” är något Oliver gillar med Toksports Skoda Fabia RS Rally2.
– WRC2-segern i Finland och sexa totalt är definitivt en av min karriärs höjdpunkter. En till hade passat väldigt bra…
En sak är nästa helt säker och det är att WRC2 efter helgen har en ny ledare, då nuvarande Yohan Rossel inte kör. Ny sådan blir antingen Oliver eller Sami Pajari som är tio respektive tre poäng efter fransmannen. Risken finns så klart att båda blir poänglösa vilket skulle vara ”superbingo” för Rossel…
Rally inleds i Riga på torsdagkväll med en ”Superspecial” innan man ger sig i väg västerut för att nå Liepaja på fredagkväll efter sju mer körda sträckor. Totalt körs 20 sträckor med sista ”power stage” på söndag klockan 13.15.
*
I Rally1 med tio bilar knyts stort intresse till hemmahjälten Martins Sesks/Renars Francis som den här gången har fått hybrid monterat i sin Ford Puma. Frågan är om detta är bra eller dålgit med tanke på hur bra det gick senast i Polen (5:a), där utan det tunga batteriet i golvet. I helgen som gick var det mycket test för Martins och vad som sipprat ut, plus hans stora leende så var det nog lyckade Puma-mil.
*
Finns nog en del som tycker det är konstigt att inte Andreas Mikkelsen fick utnyttja det momentum som skapades i Polen där han ledde halva rallyt. Efter en punktering blev det till slut en sjätte plats, men nu är det Esapekka Lappi som tar över i Hyundai-staffetten. Något som varit bestämt hela tiden så någon tråkig överraskning är det inte för ”AM” och Torstein Eriksen.
Nu har man istället siktet inställt på Grekland och ”Acropolis Rally” vilket man är glada över då detta är mer deras underlag än asfalt som teamet valt för den norska duon. Dessutom är just det svårkörda rallyt lite av favorit.
–Ett av de rallyn där jag verkligen njuter och älskar. Dessutom har vi alltid kommit därifrån med bra resultat, berättar han för DirtFish.
WRC2-seger med Eriksen i fjol och så även 2021 men då satt Oliver Solbergs nuvarande co-driver Elliot Edmondson till höger. Båda segrarna togs med Skoda Rally2.
Nu hoppas Mikkelsen att teamet ger honom fler gruschanser framöver, då han fortfarande inte känner sig helt ”confident” med Hyundai i20 Rally1 på asfalt. Inte så mycket att hoppas på, då bara Chile efter Grekland återstår som ”gravelrally”…
*
I helgen körde V8 Thundercars tre tävlingar under ”Västkustloppet” i Falkenberg. Även om det inte blev någon seger för Kristianstads Tommie Eliasson i Team Brorssons Chevrolet Camaro måste den ändå kallas lyckad.
Två andra platser och en tredje ger Tommie en stabil tredje plats och bara tre poäng upp till tvåan, Christoffer Bergström. Längst upp tronar Andreas Nilsson med 142 poäng efter helgens två vinster och en fjärde plats. Återstår i serien för ”Kanonloppet” i Karlskoga 16-17 augusti och så Grande Finale på Mantorp den 20-21 september.
*
En tråkig nolla i det sista heatet för Formula Nordic i Falkenberg puttade ner Kristianstads Albin Stureson (#23) till tredje plats i tabellen på 136 poäng.
En tabell som domineras av Daniel Varverud, 3-1-2 i helgen med 210 poäng, medan nya tvåan Enzo Hallman fått ihop 156 poäng efter resultatraden 1-2-1.
*
Den skotska kolgruvan där Extreme E kördes blev en guldgruva för Kevin Hansen/Molly Taylor med seger i bägge racen. Detta innebär också att man nu toppar serien, nio poäng före Laia Sanz/Fraser McConell medanJohan Kristoffersson/Mikaela Åhlin Kottulinsky är trea och Timmy Hansen/Catie Munnings på fjärde plats.
Inte alls Klara Andersson/Timo Scheiders helg som efter fyra race är näst sist i tabellen med bara Dania Akeel/Andreas Bakkerud efter sig.Är det något som Johan Kristoffersson är ovan vid att hantera, så är det motgångar. Detta fick han och Mikaela Åhlin Kottulinsky jobba med i helgen där man missade pallen båda dagarna. Två fjärde platser är jag säker på är inget som Johan betecknar som lyckat. Detta innebar även att Rosberg X Racing tappade ledningen i till Veloce Racing med sin dubbelseger. Nya ledarna har 87 poäng mot Acciona Sainz på andra plats med 78 och 67 för RXR på tredje.
– Det är många race kvar. Vi laddar om för att göra ett bättre resultat i Sardinien, säger Kristoffersson.
På Sardinien kommer det att avverkas totalt fyra race under två tävlingshelger direkt efter varandra i september. Det är en bana där Kristoffersson och hans team har varit riktigt starka under tidigare år. Varning utfärdas för värmlänningar som käkar taggtråd fram till dess…
Hej, det var väl så att Sesks Puma var uppvägd eftersom hybrid enheten och batteriet var borttaget eller har jag fel? Micke
Korrekt, men han saknade den extra kraften som hybriden leverar vid olika tillfällen…