Oliver laddar för comeback i WRC2, minnesmärke över Breen på ”Kakaristo”, VEC drar till Norge, VOC nu utan baksäte och RS-DM går in i andra halvlek.

Om Oliver Solberg/Elliot Edmondson fortsätter gå på moln efter Rally1-segern i Estland är det både förståeligt och välförtjänt. Men nu är det ”tillbaka till gruvan” som i deras fall är Toyota Yaris GR Rally2, ”Secto Rally Finland” och poäng för WRC på vägen mot guld i slutet av november.

Finland är rallyt som alla älskar, ett så stort äventyr, menar Oliver som för övrigt skrev in sig i Toyotas historiebok genom att i Estland ta deras 100:e WRC-seger. 

Som bekant gillar Oliver ”flat out rallies” och därför är  Finland högt på topplistan.

Farten är verkligen en ”nice” del av detta rally, erkänner Oliver.

Något speciellt med att flyga en rallybil genom skogarna och vi har fina minnen härifrån som vi gärna vill upprepa, menar Oliver som i fjol vann WRC2-klassen för Jari-Matti Latvala.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Nu har han även testat ”lillebror Yaris” med gott resultat där han passade på att berömma sitt WRC2-team, ”Printsport”.

Teamet har varit helt fantastiskt i år och allt har klickat så bra!

Gus Greensmith/Jonas Andersson är inte anmälda så poängjakten står främst mellan Oliver och Yohan Rossel. Men Oliver varnar för blåvita-förare som alltid är snabba.

Detta har inte ändrats under åren…

Oliver erkänner också att det tagit lite tid att landa efter Estland, men detta är nu historia.

Nu ska vi tillbaka för att se till att Toyota är fortsatt kvar i WRC2-toppen. Vore helt fantastiskt om Toyota lyckades vinna två år i rad med tanke på att bilen bara tävlat i två år!

Foto: Okänd

Totalt 23 förare anmälda i WRC2, däremot är det tveksamt om fransmannen Pablo Sarrazin kan starta med sin Citroën C3 Rally2. På test blev det ett ”taklägg” modell tyngre…

*

Mina ögon/öron helgen, Jens Johansson har nu rekat lite på de klassiska sträckorna.

25 grader, solsken uppblandat med häftiga regnskurar vilket gör sträckorna omväxlande mellan snustorrt och rejält blöta, berättar Jens.

Foto:Jens Johansson

Som vanligt är Finland ett föredöme ur publiksynpunkt med tydlig skyltning till publikplatserna. En sådan som dock lär göra åskådarna besvikna, är till det en gång så berömda avåkarstället på ”Päijäla”.

Nu är det uppvuxet med sly plus att böjen som orskade strömhopp rakt fram nu är välkänt… 

Foto:Jens Johansson

Jens blev också medveten om att även i Finland var Craig Breen ett stort namn.

Här på ”Kakaristo Junction” rullade Craig med en Fiesta för några år sedan och här har fans rest ett minnesmärke över den folkkäre irländaren! 

*

SMK Hörbys 60-års jubilerande TV-Svängen den 20 september är näst sist ut i Volvo Euro Cup innan finalen danska ”Rally Stoholm” den 11 oktober. Före detta är det besök i Norge och ”Rally Grimstad” om tre veckor 23 augusti där anmälan stänger den 9 augusti för reducerad VEC-avgift.

Vi har förhandlat fram så att även ekipage som inte har en Volvo kan åka över till reducerat pris för att testa och se vad det är vi håller på med, berättar VEC-ansvarige Ted Malm som lägger till.

Här bjuds ni på fantastiska norska asfaltvägar i en magisk miljö 7,5 SS mil på asfalt med endast 150 meter grus på en SS.Första start klockan 09:00 på lördagen och går i mål kl 15:25 i Grimstad centrum.

*

Här passar det bra att berätta att VOC Mekonomen Rally nu uppnått ett stort mål, det blir tillåtet att göra en  VOC-Volvo mer rallyanpassad genom att plocka bort baksäte/hatthylla.  

Efter en god och konstruktiv dialog med SBF Svenskt Bilsport med anledning av de förändringar som skett på nyregistrerade VOC rallybilar, inbesiktigade 2025-06-02 eller senare så tillåts från och med nu att baksäte och hatthylla demonteras också alla i befintliga, sedan tidigare inbesiktigade VOC rallybilar, berättar Roger Fransson.

Regeländringen kommer inom kort att publiceras som en Teknisk Bulletin (se under REGLER här på hemsidan) och gäller därför med omedelbar verkan.

Det förtydligas även att det enbart gäller baksäte/hatthylla, beklädnad på A,B och C stolpe ska fortsatt sitta kvar. 

Vi rekommenderar dessutom att håligheter mellan kupéutrymme och bagageutrymme täcks igen för att undvika damm inne i kupéutrymmet. Observera, om dessa täcks så måste dessa skivor utföras i brandsäkert material såsom stålplåt eller aluminiumplåt, avslutar Fransson.

*

Södras RS-DM går snart in i andra halvlek och först ut där är Eslövs MK med ”Kanonen” den 17 augusti. Gott om tid att anmäla (stänger på söndag) och  idag finns 31 anmälda. Flera ”toppåkare” saknas ännu som hemmaklubbens Simon Andersson och regerande mästaren från SMK Hörby, Joacim Kristiansson.

Foto: Tommy Svensson

Ett glädjeämne är att Lunds Jörgen Lundgren tagit sitt förnuft tillfånga och kör nu åter Opel Ascona. Detta efter att ha prövat både Peugeot 208 S2000 och Mitsubishi men inget nådde upp till den standard som en ”Rüsselsheimare” står för…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *