Oliver kritisk mot poängräkningen i WRC2, SM har lyft under 2024, lyckad Skoda-test för Tom, känslosam SM-debut för Appelskog, Haraldsson/Grahn skånska hopp i 2WD, Rallyradion täcker hela ”ESR” och HU bjuder in Appendix K-tävlare till möte.

Har aldrig förstått vitsen i WRC2 med att förarna själv får utse vilka sju tävlingar man vill köra för att få poäng (sex räknas). Ett system som gör det omöjligt att få grepp om helheten förrän inför de sista deltävlingarna. Mycket bättre som i Junior-WRC, ett specificerat antal tävlingar som sedan alla som kör om titeln måste köra.  Nu ryter ledande Oliver Solberg och trean Yohann Rossel till och vill se en förändring.

Foto: Thomas Hallén

Jag tycker alla borde köra samma rallyn och visa att man kan vara snabb överallt, menar Oliver.

Foto: Skoda Motorsport

I fjol var polacken Kajetan Kajetanowicz nära att vinna WRC2 efter taktisk planering med starter i flera avlägsna deltävlingar med få konkurrenter. Nu stupade det på ett misstag i finalen borta i Japan, men att det var en taktisk fullträff dessförinnan, kan ingen ta ifrån Kajto.  Inte bara att det inte är bra för mästerskapet med det här systemet, dessutom är det stort hemlighetsmakeri från vissa vilka tävlingar de ska köra.  Dock inte för Oliver.

Jag kör Chile som sjunde och sista, för övrigt bryr jag mig inte…

Citroën-åkande Rossel håller med och lätt frustrerad dessutom avslöjar, att han bara kört mot Oliver två gånger totalt. Nu ligger han trea och har kört fyra tävlingar vilket betyder att han kommer att köra alla tre sista (Chile, CER och Japan) för Grekland har han redan valt att avstå. Samma sak för tvåan Sami Pajari fast med en tävling mer körd och han är även anmälda till Grekland. Vilken han väljer som sin sista är ”Top secret”

*

I morgon är det dags för näst sista tävlingen i Rally SM, ”East Sweden Rally” och jag tror ingen säger emot när jag säger att årets SM-serie inneburit ett lyft, inte jättestort men ändå uppåt. Tänker då inte enbart på antalet deltagare utan mer på allt som omger det som borde vara ”top of the line” för rallyåkare på hemmaplan. En sak som är som natt och dag i jämförelse med tidigare år, är hur mediabiten sköts. Tidigare var det upp till alla aktörer som hade intresse, att själv söka information på olika hemsidor. Att så inte gjordes av till exempel lokalmedia (riksmedia har sedan länge övergett Rally SM) är tämligen självklart, med följd att inte ens de närmast sörjande fick information.

*

Nu är det mycket, mycket bättre och inför ”ESR” har jag fått så mycket mediainformation, att det nästan blir svårt att sålla. Men oavsett, så med skånska ögon är det Tom Kristensson och Andreas Johansson som är allra mest intressant (kanske då även sörmländska eftersom Andreas har licens hos Eskilstuna). I början av veckan kom Keane Motorsport till Sverige med den uppdaterade Skoda som förhoppningsvis blir deras guldhopp. I dag gjordes de första testerna och efteråt var Tom mycket nöjd.

Allt har fungerat perfekt och känslan är på topp inför helgens tävling, konstaterar SM-tvåan från Hörby

*

Tänker inte ägna mig kvar så mycket i ”Internationella 4WD” men vill ändå hälsa Dennis Rådströms nya bisittare Sunniva Rudi välkommen till getingboet.

Foto. Rådström Motorsport

Samma välkomnade till Toms f.d kartläsare Henrik Appelskog som gör SM-debut som förare i hemmatävlingen. En debut som blir känslosam och betydelsefull då tävlingen är tillägnad hans bortgångne bror Peter Appelskog, en välkänd lokal rallyprofil som tragiskt gick bort i cancer tidigare i år.  

Peter köpte Skodan när jag slutade åka med Tom Kristensson i Junior-VM, för att vi skulle kunna åka ihop. Tyvärr hann vi inte köra så mycket innan han blev sjuk, förklarar Henrik och fortsätter.

Peter testamenterade rallybilen till mig, och vi pratade mycket innan han gick bort om att han ville att jag skulle köra East Sweden Rally. Han ville att jag skulle göra detta, och han bad även ett par av sina vänner att hjälpa mig. Jag har en ödmjuk inställning inför helgen och ska göra detta för Peter. Det känns också fint för pappa att jag gör det här till Peters minne!

*

Efter 4WD så är det 2WD som är superintressant med sina nästan 50 anmälda. Här står det mellan ”gammalt och nytt” där ledande Patrik Hallberg får representera ”nytt” och med resultatraden 2-1-B-2 leder på 70 poäng mot ”gamlingen” PG Anderssons 52. Till den mångfaldige SM-vinnarens försvar så har han bara kört tre tävlingar, vunnit två och så en bruten (Tierp). Nu är det en taggad PG med Anders Fredriksson som kliver in i Drive VXO:s vassa BMW.

Foto: Niklas Falk Svens Bilsport

Vi har har gjort stora uppdateringar på chassit som vi tror ska slå väl ut. Tanken är som alltid att försöka vara snabbast, det är vad jag strävar efter. Men det är fler och fler som åker fort varje tävling, så det är inte enkelt, säger P-G.

I en lånad BMW slipades rattrost bort i helgen ”Laxårallyt”.

Det kan vara bra för en gammal gubbe som mig att träna lite noter också, säger P-G med ett skratt.

Foto: Tommy Svensson

Ur skånska ögon är det Johannes Haraldsson/Magnus Lörd från Hässleholm med Toyota Carola som man fokuserar på. Genrepet i hemmatävlingen ”Snapphanerallyt” gick bra och efter det menade Johannes att det var enbart finslip kvar för att han skulle vara helt nöjd. Klubbadressen är Älmhult men postadressen Yngsjö för unge Adam Grahn med något äldre Marcus Sundh vid sin sida. Med en från Finland  hyrd Peugeot 208 Rally4 gör nu ”Jockes påg” SM-debut.

Foto: Tommy Svensson

*

I ”Nationella 4WD” kommer Kim Nydén från Lindesberg med en ledning på 19 till Linköping efter att ha vunnit senast i Tierp. 12 bilar utmanar i klassen.

Jag har funderat en del på vilken strategi vi ska ha i helgen. Men vi laddar för att vinna som vanligt, vi har för lite marginal i mästerskapet för att ta det säkert. Jag har inte kört i Linköping tidigare, mer än att ha passerat Tekniska Verken på E4:an, så det blir en spännande utmaning, säger Nydén.

*

I Standardklassen kan Andreas Hovind från Enköping i par med Catalina Floberg säkra SM-guldet till helgen, när 11 bilar kommer till start i klassen. För Hovind krävs fem poäng mer än Skillingaryds-föraren Johan Pettersson för att ta hem guldet.

Jag vet att det går att säkra guldet i helgen, men det är inget jag försöker tänka på. Det kan nästan bara ställa till det mer. Så jag tar tävlingen som vilken som helst och försöker köra vårt race. Det kommer bli superviktigt att ta sig i mål och säkra poängen, säger Hovind.

Foto: Tommy Svensson

Här står det skånska hoppet till SMK Hörbys Ingemar Månsson/P-I Hellberg med målsättningen att klättra från dagens femte plats. Upp till tredje placerade Jan ”Janjan” Johansson skiljer 28 poäng, ingen omöjlighet då där fortfarande är 60 poäng att köra om.

*

East Sweden Rally startar på fredag klockan 17:30 med två vändor på parksträckan Stångebro utanför SAAB Arena. På lördagen avgörs nio sträckor, till största delen ute på Prästtomta skjutfält. Avslutande SS11 Power Stage, som tv-sänds på Svensk Bilsport TV, körs på Linköpings Motorstadion.  Rallyradions sändningar börjar på fredagskvällen när första bil rullar ut på parksträckan SS1 vid 17:35, och tar dig genom den första dagens två sträckor. På lördagen drar sändningarna igång 08:00 och tar dig genom hela tävlingen, med avslutningssträckan inne på Linköpings Motorstadion 15:00. I studion sitter välkända radiorösten Christian Fryklund med reportrarna Per Johansson och Erik Telehagen.

*

Att där finns många vinnarskallar försedda med gråa hår inom klassiskt rally är välbekant, inte minst för de som följer sporten via sociala medier. Finns nog ingen grupp som denna som är så stridbara i sin iver att maximera bilarna inom Appendix K (OBS. föraren på bilden har inget med innehållet att göra.)

Foto: Tommy Svensson

Kulmen nåddes (trodde jag) efter att FIA för någon månad sedan satte ner foten i den infekterade frågan kring vilken bakaxel som är tillåten på en Volvo 240. Frågan verkar ändå inte utagerad sedan Klassiska Rallycupen valt att i sina tävlingar gå emot FIA/SBF och tillåta den bakaxel som vissa hävdar är helt nödvändig för att det överhuvdtaget ska gå att tävla med bilen. Bland annat i ljuset av detta kommer SBF och Historiska Utskottet att bjuda in till, ”Informationsmöte om hur man skall läsa och förstå FIA Appendix-K. Syfte och mål är att öka kunskap och förståelse, kring var man hittar reglerna och hur man skall läsa och förstå dessa”.  Ett möte som sker digitalt i form av ett Webbinarium med hjälp av Teams den 9 oktober klockan 18.00-21.00. Mötet vänder sig i huvudsak till alla aktiva inom historisk bilsport men är öppet för alla intresserade. Mer information kommer på SBF:s hemsida inom kort.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *