Oliver klar för WRC2 med Toyota Yaris, 49:e SSR släpper lite info, Team NYBE tar paus, VOC välkomna i SSM och tack för alla uppskattning när Motorbloggen fyllde 15 år.

Oliver Solberg kör Toyota Yaris GR Rally2 kommande säsong vilket sipprade ut redan igår, men först idag blev nyheten officiell. Mina källor både här och i Finland har sedan en tid tillbaka berättat detta, men som vanligt väljer jag att inte spräcka nyheter utan vill att huvudpersonerna själva berättar först. 

Det blir lite som att Oliver byter av Sami Pajari och axlar rollen som Toyotas icke officiella WRC2-förare och precis som för Pajari, blir det finska Printsport som ska sköta bilen.

– Printsport är ett mycket professionellt och framgångsrikt team. Jag känner många av killarna sedan tidigare, så det kändes helt rätt att välja dem, förklarar Oliver.

Jag vet att Toyota GR Yaris Rally2 är en snabb bil och jag var tvungen att pressa hårt för att ligga före Jari-Matti Latvala när han körde den i Finland tidigare i år!

I år föll Oliver och Elliot Edmondson på mållinjen och det blev Pajari som vann WRC2-klassen vilket gör målet 2025 tämligen klart.

– Målet är att försöka vinna flera WRC2-tävlingar och så klart mästerskapet. Jag är väldigt stolt över vad vi presterade i år, men att missa mästerskapet med tre poäng gör definitivt ont, menar Oliver.

Ny logga på bilen blir Toyota Swedens som förutom att vara sponsor för Rally Sweden även ska stöta Oliver. 

– Vi ser fram emot att få följa Oliver Solberg på rallysträckorna och vad han kan åstadkomma med Toyota GR Yaris Rally2. Vi vet att Oliver är en skicklig förare som har mycket goda chanser att uppnå fina resultat, säger Dick Zachrisson, marknadsdirektör på Toyota Sweden.

Än har inte Oliver testat bilen i skarpt läge men att den är klassledande just nu är Oliver klar över.

Printsport har ett bra testschema fram till 2025 och som alltid, är jag säker på att det kommer att ske ytterligare utveckling av bilen från Toyota Gazoo Racing. Det finns en bra plan för oss så att vi kommer så välförberedds som möjligt.

Printsport är välkänt även för många svenskar och leds av  Eero Räikkönen som ser fram emot att Oliver ska ansluta sig till teamet.

Vi kommer att sikta på de bästa resultaten och ännu en framgångsrik säsong. Det kommer att bli fantastiskt att dela resan med Oliver och Elliot mot nya prestationer!

Att lämna Skoda Motorsport/Toksport WRT var inget lätt beslut för Oliver, men med Toyotan tror han på bättre chans att vinna WRC2.

Jag är superstolt över vad jag och Elliott gjort, att lämna Škoda var inget ett lätt beslut . Jag är väldigt tacksam mot alla från Škoda Motorsport och hela Toksport-teamet för de två senaste åren, avslutar Oliver.

Samtidigt kom där idag en film på You Tube där det hävdas att Oliver kör första testet med Toyota Yaris. Verkar vara i Alperna och under ”Monte-förhållande”, snömodd, asfalt och slicks känns som en tämligen värdelös körupplevelse om ni frågar mig…

*

Nästan samtidigt som Boden öppnat anmälan för SM-premiären ”North Rally Boden” i februari släpps lite information om finalen, ”49:e South Swedish Rally”. Att man flyttat från Älmhult till Olofström är numera välkänt och i ”Volvo-stan” blir Kulturhuset HQ för rallyt under de kommande tre åren, dessutom som final fram till 2027. 

Foto: Tommy Svensson

Det är nästan lite nostalgi att vi nu är i Blekinge, där vi genom åren haft en hel sträckor. Vidare så kan vi konstatera efter att ha haft flera möten med klubbarna i området att vi kommer att köra i Blekinge, Skåne och Småland. Nästan som på den ”gamla goda tiden”, förklarar Anders Anderholm i mediastaben.

Det skissas även på ett preliminärt upplägg med ”Shake down” torsdagen den 11 september, kanske även med ”Rek-start”. Dagen efter den 12 september är det rek och troligen körs även tre sträckor efter att detta är klart. Under lördagen den 13 september blir det så sex-åtta sträckor som följs av en avslutningsfest. 

Vi räknar med att i månadsskiftet januari/februari 2025 kunna presentera en tidsplan och ytterligare information, avslöjar Anderholm och lägger till en aptitretare  

Vill även uppmärksamma er på att vi redan nu har börjat arbetet med 50:e South Swedish Rally och det kommer att bli något alldeles speciellt! 

*

En fråga många ställer sig, hur pass tuff blir ”Internationella 4WD” i Rally SM 2025? Publikfavoriten Patrik Flodin har redan aviserat att han ”kliver ner” till 2WD-klassen utan att precisera med vilken bil. PG Andersson har vad jag förstår, ingen plan på att återuppta SM-tävlande med 4WD.  En känsla så här långt är att GK Doors med Dennis Rådström med nya Toyota Yaris i spetsen får bära favoritskapet. Största utmanaren känns som Isac Reiersen med JC Racetekniks Skoda.

Foto: Tommy Svensson

 Igår släppte även småländska Team NYBE att man efter tretton säsonger stått på startlinjen utan avbrott, nu tar en paus. I år har deras tre blå Skodor körts av Fredrik Åhlin, Albin Nordh och Jonas Åkesson men så blir det inte 2025.

Idag är det dags att meddela att denna era nu kommit till ett slut och att vi tar en paus, skriver teamchef Mathias Bengtsson.  

Att driva team på denna nivån är nämligen så otroligt mycket mer än det man bara ser på tävling, därför tackar vi för oss för ett tag, för att ta nya krafttag till eventuella framtida satsningar.

Foto: Tommy Svensson

För Mathias del började det i Hans ”Kräbbleboda” Johanssons Volvo 240 när den då stressade byggprofilen från Eneryda behövde något för att skingra tankarna. Mer skingrade än de blev efter en tuff landning i Simrishamn med 240:an hade han nog svårt att föreställa sig…

Eget SM-guld i hop med Robin Sandberg står överst i hans eget rally-CV innan teamchefsjobbet tog över.

Foto: Tommy Svensson

Allt spårade bokstavligen ur och blev senare ett av Sveriges absoluta toppteam i rally. Från botten av våra hjärtan, TACK alla Nybefans. Ni har gjort oss många sekunder snabbare med ert otroliga stöd och det är hårresande av bara tanken på alla hundratals blåtröjor som stått längs grusvägarna och hejat på våra ekipage, tackar Mathias. 

*

I går reste jag ett frågetecken, om även VOC var välkomna i ”Standard” ”Sydsvenska Mästerskapet” 2025. Tog inte lång stund förrän Södras ena SGA, Sebastian Steiner kunde ge besked.

Alla bilar som i vanliga fall tävlar mot F bilar är välkomna i SSM,  även en 1300 Suzuki för köra. Eftersom Standard B inte är etablerat någon annanstans än i Södra visste vi inte riktig vad man ska kalla klassen, men det framgår av reglerna!

Klart besked men sätter samtidigt lite fokus mitt återkommande ”mantra”, att bilklasser borde heta och vara exakt lika oavsett var i landet man tävlar, SM eller DM. Lokala ”Hittepå-klasser” stökar till mer än de gör nytta, vilket detta återigen blev ett bevis på. 

Till sist måste jag tacka för all uppskattning via Facebook, Mail, Messenger, SMS och inte min Swish som visades i går när Motorbloggen fyllde 15 år. Låter så klart lite förmätet, men fortfarande har jag lite svårt att ta till mig hur pass stor roll mina enkla rader spelar i mångas liv. Till exempel skrev en idag 80-plussare och f.d rallyåkare så här.

-Efter att ha slutat med rally för över 30 år sedan tynade intresset sakta bort och fram till för knappt tio år sedan följde jag knappt sporten alls. Inte så konstigt, då det skrivs väldigt lite om rally. Då berättade en kompis om Motorbloggen och med hjälp av ett barnbarn ”hittade jag hem”. Efter den dagen är jag trogen läsare och kommer där ingen blogg känns det faktiskt som lite av en förspilld dag. Nu känner jag mig uppdaterad, faktiskt mer än jag gjorde under mina aktiva år. Snälla, fortsätt så länge du kan/vill!  

Än en gång, tack 80-plussaren och alla ni andra, ingen nämnd ingen glömd!!!!! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *