Oliver het som Kalle-ersättare, Tänak kör gamla i20 N Rally1 i ”CER”, WRC2-tvåan byter till Lancia, inga noter om deltagarna i MSR själv får välja, intensiv sprinthelg och Karlskrona blev sista BRC-pusselbiten…

Vad ”Arga Greta” varit i media den senaste tiden är vad Oliver Solberg blev i rallymedia efter att Kalle Rovanperä meddelat sitt fokusskifte från rally till racing. Från öst till väst ropen skalla Oliver till Latvala, kanske inte är världens bästa rim men ändå det som samstämmigt hörs från i stort sett alla kända rallyröster. Två av de tyngsta i denna värld, Rallyjournal och DirtFish stämmer in i kören och tror stenhårt på Solberg som ersättare.

Temachef i Toyota Gazoo Racing WRT, Jari-Matti Latvala sitter lugnt båten trots att alla hans förare står utan kontrakt efter WRC-finalen. Rallyjournal är helt säkra på att Oliver får ett kontraktsförslag och enda frågetecknet för dom, är om det för blir full säsong eller utvalda tävlingar med Yaris GR Rally1. Oliver har dessutom ett trumfkort i rockärmen när WRC till nästa år ”taggar ner” till bilar mer lika dagens Rally2 och där i princip ingen av dagens Rally1-förare har samma erfarenhet av att ”köra moppe”. En tänkt line up för Toyota skulle då bli Elfyn Evans, Takamoto Katsuta, Sami Pajari på heltid medan kanske Solberg och Sebastien Ogier delar en fjärde bil.

Foto. Hyundai Motorsport

Ett osäkert kort är Hyundai där inte full harmoni verkar råda och att Oliver skulle falla för lockelser från Alzenau där man nu flyttat till mindre  lokaler, känns föga troligt. Minnet från tiden som temakompis till en grinig Thierry Neuville sitter säkert kvar hos Oliver. Detta även om Ott Tänak skulle få för sig att flytta till Toyota och ge Oliver samma status om belgaren och Adrien Forumatux. Fast scenariot med att Tänak lägger hjälmen på hyllan som Kalle gjort, känns mer troligt än flytt.

*

Hyundai verkar inte ha lyckats hundra procent med senaste versionen av i20 N Rally1 vilket inte minst WRC-tabellen visar. Inför kommande ”Central European Rally” väljer Ott Tänak att köra med ”gamla bilen” alltså samma som han använde i årspremiären Rallye Monte Carlo. En möjlighet han skaffat genom att inte bli anmäld för poäng i Märkes -VM. Teamet har meddelat att Neuville och Adrien Fourmaux efter Chile ska fokusera på att utveckla bilen till 2026.

Foto. Hyundai Motorsport

Nu är jag amatör på området, men inte kan Tänaks bilval tyda på att tekniske direktören François-Xavier Demaison & Co gjort ett gediget arbete under årets säsong… 

*

2026 hoppas FIA/WRC att regeländringar ska göra fler tillverkare sugna på att tävla på VM-nivå. Klart verkar vara att Lancia med Ypsilon Rally2 HF hoppar in i WRC2 och blir därmed första nya bilmärke i modern tid. Det trista är att man samtidigt puttar ut Stellantis Group-kamraten Citroën från åtminstone WRC2. Citroën Racing säger att man ska både fortsätta med att utveckla C3 Rally2 och se till att det finns reservdelar att tillgå, även om Lancia framöver blir Stellantis skyltfönster i den fina WRC-världen.

Foto: Pierre Skytt

Samtidigt har det tillkännagivits att nuvarande tvåan i WRC2 Yohan Rossel från och med 2026 byter från Citroën till Lancia.

*

Noter har alltid varit en het potatis inom klassiskt rally även om man utomlands har en mer liberal syn på saken. Motståndarna hävdar att detta är modernt påfund och inte hör hemma inom ”riktigt rally”. Till nästa år finns det möjlighet att tävla i Midnattssolsrallyt med noter och därför har det på Facebook funnits en omröstning om saken.

Nu är det någon dag sedan jag kollade resultatet men senast jag gjorde så, var det en total övervikt för gruppen som vill kör onotat 2026 eller 85 procent som vill köra MSR  på gammalt vis…

*  

Sprintintensiv helg väntar med tävlingar på fem olika håll, fyra på lördagen och så ”Lilla VM” i Haninge på söndagen. I södern är det så klart fokus på ”DRIVE VXO Sprinten” Uråsa Flygfält som är final för Södras RS-DM med avslutande två heat (utanför DM) i mörker. Kan bli nog så spännande och mig veterligen har aldrig en RS-tävling på asfalt körts med extraljus. Första start klockan 11.00.

Foto: Tommy Svensson

Gotland är smålänningen David Lindström trots många tävlingar på ”öjn” fortsatt ett exotiskt inslag bland de totalt 19 gotländska ekipagen. Då handlar det om ”Höstnatta” med fyra sträckor där två körs redan ikväll. I Eskilstuna är det i morgon dags för ”Finalsprinten”, final för Eskilstuna Sprintcup. Över 80 anmälda och där första start är klockan 10.00. ”Årjängsprinten” har lockat flest anmälda med snudd på 100 anmälda. Klockan 11.00 går första bil ut på Årjängs Travbana.

Den som fortfarande sedan har sug får ta sig till Haninge på söndag för ”Lilla VM”. Här kör Kalle Gustafsson men även pappa gamle SM-åkaren. Björn Gustafsson gör comeback och som i gamla tider är det Toyota som gäller. Dock ingen Celica som då utan med teamets Yaris. En som inte heller synts till på ett tag är hemmaföraren Kjell Sandberg med Göran ”Spex” Lönnmark som kartläsare. Även här är det Yaris som är färdmedel när man ger sig iväg från Högsta Motorsportområde klockan 10.00.

*

Till sist så är Bilsport Rallycup mest alert vid sidan av Rally SM när det kommer till att ha klart sin kalender för kommande säsong. Sista pusselbiten i cupgrundare Roger Rooths kalenderbygge fylldes av Karlskrona AK med samma tävling som jag gjorde debut i 1971, ”Karlskronapokalen”. Den 3 oktober är det dags igen för ”superkrokiga Karlskronavägar” fast i min debut var det som vintertävling vi körde, men med samma ”superkrokiga vägar”. Detta blir deltävling sju i cupen som inledds med två besök i Skåne, Svedala den 28 mars och Trelleborg(Anderslöv) den 18 april.

*

Trevlig helg.        

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *