Oliver har pratat med M-Sport men…, fyra sträckor i SVT från Spanien, Solans fick inte ”låna” Toms Hyundai, Rallylegends mer show än tävling, Mille/Julia femma i Slovenien och Hanhela vann sprintcupen på hemmaplan!

Mycket trafik på Twitter i helgen om Oliver Solberg och hur hans 2023 ska bli och där M-Sports Malcolm Wilson har bekräftat att man pratat med Oliver i samband med Nya Zeeland om en plats teamet till nästa år.  Men som väntat finns där en hake.

– Sjävklart måste där även finnas med en kommersiell aspekt, förklarade Wilson för DirtFish.Foto: Tommy Svensson

På svenska betyder detta hur mycket familjen Solberg med samarbetspartners är beredda att betala för att Olivers WRC-karriär ska förbli obruten. Absolut inget konstigt med detta och något som Gus Greensmith Adrien Fourmaux och Pierre-Louis Louubet redan är väl medvetna om. Trion ihop med Craig Breen och greken Jourdan Serderidis är också M-Sport Fords line up för kommande Rally Spain.

Foto: Privat

Ett rally jag besökt två gånger och där funktionärerna tävlar med sina kollegor i Rally Monte Carlo om att vara minst tillmötesgående, för att inte säga direkt ohövliga och burdusa. Från arrangören har nu på sociala medier publicerats ”förhållningsregler” för publiken och lite kul med en bild på Oliver Solberg och inte Dani Sordo som bakgrund.

Foto: Tommy Svensson

Just dessa regler är inte så mycket att orda om, men kanske är det lite väl ambitiöst att förbjuda publik att gå på på sträckan 30 minuter före första bil. Senast jag var i Katalonien så tolkade funktionärerna detta som att det gällde från första start inne i Salou och inte på den aktuella sträckan. Trots fri sikt på över en kilometer förbjöds jag och andra att korsa vägen från ett publikavsnitt till ett annat. Detta med  motiveringen att starten redan skett och att det sedan var långt över en timme innan första bil skulle vara på sträckan, ignorerades totalt av ”chefsvästen”…

*

Kanske lugnare att följa rallyt via SVT som sänder fyra sträckor live med början på lördagförmiddag som sedan sänder samma sträcka igen på eftermiddagen. Tidig uppgång på söndagen och redan vid 08.00 börjar man för att sedan avsluta med power stage runt lunch.

Lördag:

10:15: SS10 El Montmell 1, SS-start 10:38, SVT2/SVTplay.

16:00: SS14 El Montmell 2, SS-start 16:08, SVT2/ SVTplay

Söndag:

08:00: SS17 Riudecanyes 1, SS-start 08:08, SVT1/ SVTplay.

12:00: SS19 Riudecanyes 2, SS-start 12:18, SVT2/ SVTplay. 

*

I förra veckan gick spanjorerna ut och förklarade att en av deras favoriter,  ERC-profilen och segraren i Junior-WRC 2017, Nil Solans skulle få köra Tom Kristenssons Hyundai i20 R5 i hemmatävlingen. Något som jag ställde mig lite frågande till då tävlingen körs samtidigt med finalen i Polska Mästerskapet, ”Garret Rally Kosice”. Här kör Tom och Andreas Johansson med #2 på samma bil från Kowax 2BRally som använts av SMK Hörby-föraren hela året.

Foto. Kowax 2BRally

Istället är det Kowax-chefen Martin Vlcek som överlåter den R5-Hyundai till Solans som han tävlat med under året. Kan förstå om spanjoren ser det som en liten besvikelse, han hade säkerligen hoppats kunna rida vidare på den succévåg som Tom visat att bilen har kapacitet för…

*

Vet inte om man ska klassa helgens Rallylegends som tävling eller event? När det kommer till klassen där PG Andersson och Ole Christian Veiby körde med JC Racetekniks rallykonverterade Audi RX Supercars är det ingen tvekan utan att det var show det handlade om och för att beskriva deras insatser så kände det mer som drifting än rally.

Foto: Okänd

Helt klart var det häftigt och att publiken jublade när det gick mer på tvären än rakt fram samtidigt som gummiröken låg tät som ”Lützendima” förtog absolut inte upplevelsen av ”topshow”.

Foto: Toyota Gazoo racing

Lite mer allvar var det i ”Classic-avdelningen” där Jari-Matti Latvala/Janne Ferm var snabbast med sin klassiskt lackade Toyota Celica GT4. 12 sekunder långsammare var ”Zippo” med en Subaru Impreza och sedan långt hopp till trean Simone Romagna, Lancia Delta, en bit över minuten skilde. Lite återkoppling till Latvalas Toyota som jag absolut klassar som häftigare än den knallgula variant som Kalle Rovanperä körde. Båda kommer från Latvala privata samling men som de flesta redan vet är jag allergisk mot popmålade ”klassiker”. Det är ju känslan av flyttas tillbaka till tiden när det en gång begavs som är grejen med all klassiskt tävlande och då är det för mig självklart att en Toyota ska vara röd och vit!

Foto: privat

   

I klassen ”WRC” blev det danskt precis på slutet av topp-10 där Kim Madsen/Line Lykke Jensen tog sig in med sin Citroën C3 Rally2. Klassen toppades av tre WRC-bilar med Luca Pedersoli var snabbast med Citroën, 19 sekunder före Paolo Valliveri Fiesta WRC. 

*

Foto: Mille Motorsport

Det blev en femte plats 2WD-klassen för Mille Johansson och Julia Thulin i deltävling sex i Slovenska Juniormästerskapet, ”Rally Soča Valley” men dessbättre även en tredje plats i junior-klassen som är huvudfokus. Katrineholmaren med SMK Hörby-kartisen var 52 sekunder efter vinnaren Mark Skulj i en identisk Fiesta Rally4. En relativt kort tävling med 72 kilometer fördelat på sju SS. Stabil och jämn körning med tre stycken tredje tider bäddade för tredje/femte platsen som Mille tog redan efter SS2 och sedan aldrig släppte.

*

Foto: Pierre Skytt

I helgen kördes final i ”Eskilstuna Sprintcup” där hemmaföraren Stefan och Elisabeth Hanhela lyckades vinna cupen trots att mna tvingades bryta finalen. Pierre Skytt berättar. ”Regnet höll sig för det mesta borta under Eskilstuna Motorklubbs finalsprint, även om en rejäl skur kryddade det andra åket. Tävlingen kördes under lördagen med 93 startande ekipage i Ekebygropen. Snabbast av alla blev MSK Kvarnvingarnas Jari Saarinen med Lena Nordh i högerstolen i sin Hyundai R5, Jari som fick stå på ordentligt då Eskilstuna MKs Per Göthberg, som bara skulle skjutsa sin partner, Minna Lindeblad i sin fina Skoda Fabia R5.

Foto: Pierre Skytt

Segermarginalen blev endast 2,7 sekunder till Saarinens fördel efter de tre åken. Trean Leif Person från Laxå i Mitsubishi med Mattias Sjöberg slutade 7,3 sekunder bak Saarinen. Hos Ungdomarna blev det Hugo och Stefan Carlberg från Fagersta som fick ta emot den största pokalen efter en elegant genomförd säsong. Lika elegant men ett par sekunder långsammare blev SMK Vingåkers Emil Fällman med Niklas Solenö vid sin sida tvåa för dagen. Trimmade tvåhjulsdrivna klassen skulle bli en kamp mellan Robert Eriksson och Stefan Hanhela båda från EMK, men Stefan råkade tidigt ut för en trasig bärarm som gjorde att bilen ej kunde framföras på stridbart sätt. 

– Körde sönder en bärarm och drivaxel i första omgången. Lappade i hop bilen till andra och styrde direkt åt sidan efter start då det inte kändes bra, så vi blev sist i klassen men fick ihop tillräckligt med poäng för totalvinst i cupen ändå, meddelar en glad Hanhela.

Foto: Pierre Skytt

Dagen blev ändå inte helt tokig för Robert som i sin Renault Clio R3 blev trea för dagen efter tvåan Lars Eriksson och Urban Karlsson från Östhammar i Seat Ibiza. Som i sin tur blev distanserade med 1 sekund av Dennis Borgström med Madelene Ljung från Hofors i Volvo 940. Robert Eriksson fick ändå till en fin styrning men kände inför sista åket att han ville spara materialet.

– Vi ska ju åka nästa helg också, då finalen i Svenska Rallycupen i Skänninge körs, (där ingenting är avgjort ännu) men det gick ändå bra i lördags och vi slutade tvåa i cupen totalt efter Hanhela, säger en nöjd Robert. 

Snabbaste tvåhjulsdrivna bil för dagen blev Rasmus Pettersson med Ulrika Hurtig Flens MS i sin Volvo 940 blev som förhandstippat vinnare i B-förarklassen för trimmade bilar. Rasmus har ett högt tempo som borgar för framtiden. Alexander Fogdeby med Tobias Wahlsten från Storfors slutade tvåa i sin Peugeot 208.  I Volvo Original kom Eskilstunas Niklas Berglund in som vinnare, både för dagen och i totalen, med Nils – Olov Stålberg till höger. Niklas som verkligen har för vana att skörda pokaler och visar att farten börjar bli riktigt hög. Robin Svensson med Albert Dankemeier från MK Ramunder segrade C-förarklassen. Ludwig Nilsson med Albin Pettersson tog sin Peugeot 206 till seger i GrN och VOC Klassen för C-förare. I ekonomi klassen slutade Katrineholms Rikard och Stina Mossberg på högsta pallplats i sin Golf. Efter fyra genomförda sprint rallyn 2022 har Eskilstuna återigen lyckats locka stora mängder förare från mer eller mindre hela Sverige som alla stämmer in i hyllningskören för en fortsättning 2023. Något som tävlingsledningen också ser framför sig.”.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *