Oliver gör Toyota-debut i Monte men utan poängchans, BRC-vinnare Ingram tar rallypaus, NM Rally inleder nästa lördag, hasardartat underlag i ”Jänner” och Ekström/Bergkvist tvåa efter Dakar-prologen.

När anmälningslistan till ”Rallye Monte Carlo” släpptes stod det klart att Oliver Solberg/Elliot Edmondson gör Toyota-debut (bilden med Toyota-bas Jari-Matti Latvala) men utan poängmöjligheter i WRC2. Oliver går ut först i klassen med #20Yaris Gr Rally2 som kommer att vårdas av finska Printsport.

Foto: privat

Som väntat blev det Skoda för Nikolay Gryazin/Aleks Konstantin som dock kör om VM-poäng medan Gus Greensmith/Jonas Andersson även dom i Skoda, gör som Oliver tar Monte som träningspass. I Rally1 är det ”same pecidiure lika last year” sånär som att Sami Pajari/Markko Salminen, Toyota och Josh McErlean/Eoin Tracy, Ford anslutit.  Ur svensk synvinkel då SMK Hörbys Julia Thulin ska göra ”grusnoter”, så går Toyota Challenge-föraren Yuki Yamamoto och James Fulton ut med #30 på sin Yaris GR Rally2.

Britten Chris Ingram körde hem EM-titeln 2019 med Skoda och Toksport trots stora finansiella problem. Så stora att han mamma drog igång en insamling så att han skulle kunna köra den Ungerska finalen och säkra titeln med kartläsare Ross Whittock. Då trodde många att proppen var ur, men det blev tvärtom. Året efter kördes istället bara deltävlingen i Kanarieöarna, dessutom med en Renault Clio Rally5 vilket gav en tredje plats i klassen. Samtidigt redovisade Ingram öppet sina psykiska problem och förklarade att det därför blev ”time out” från rally.

Foto: BRC

2021 var han och Whittock tillbaka men året med Skoda blev mer berg och dalbana i WRC3-klassen. Samma sak 2022 innan det blev en ny spretig säsong 2023 med seger i Ypres Rally som största framgång. I år tog 30-åringen ett rejält omtag med Alex Kihurani vid nothäftet och fick plats i det Castrol-stöttade Toyota-teamet i Brittiska Mästerskapet. Säsongen inleddes dock med VW Polo innan Toyotan landade i hans händer och det blev succé med en BRC-titel som belöning. Nu är det dock dags för ny ”time out”, men den här gången med lite mer positiv orsak, Ingram ska bli pappa.   

Att bli pappa känns som att kliva in i ett högre syfte som fyller mig med tacksamhet och vördnad, skriver Ingram på Facebook.

Nedkomsten är beräknad samtidigt med att Rally Monte Carlo startar (23 januari) och sitt baran födelse vill han inte missa menar han.

Även om min passion för rally är lika stark som någonsin, kan ingenting jämföras med denna välsignelse!

Karriären som rallyförare har han inte gett upp, utan han lovar att komma tillbaka ännu starkare i hop med Kihurani 

Målet är fortfarande klart, att vara redo när nya WRC-reglerna kommer 2027…

Han hoppas i likhet med många, att de nya (billigare) Rally1-bilarna ska frigöra mer platser i WRC. Om det blir så återstår att se… 

*

NM-Rally har sin premiär nästan en hel månad tidigare än Rally SM som kör den 7-8 februari. På lördag den 11 januari där det dags för NMK Modum og Sigdal att dra igång ”Sigdalsrally”  med åtta sträckor på totalt 97 kilometer. Vintersuget känns inte så jättestort och idag mindre än 50 anmälda är vad arrangören har att hantera. Av dessa framstår Frank Tore Larsen/Lars Håkon Lundgreen med VW Polon som absolut starkaste kort för premiärseger. Tuffast utmanare av de åtta anmälda i klassen kommer utan tvekan från Värmland i form av Isac Reiersen/Stefan Gustavsson med JC Racetekniks Skoda Rally2. 

Foto: JC Raceteknik

Årsdebut gör även Kolsvas rallyfamilj Jakobsson genom att både Martin med kartläsare Henrik Lund plus syster Hannah och Magnus Nilsson tar sina Ford Fiesta R5 till Norge. Längre att åka har Skåne/Smålands-kombon Adam Grahn/Maja Bengtsson med sin nya Ford Festa Rally3. Tråkigt nog är man ensam i klassen så det blir att jämföra tider med FTL &Co. Två intressanta namn i Klass 10, tidigare segermaskinen med Peugeot R2, Steve Rökland/Marius Fuglerud har numera en Toyota Corolla ”GruppH” i sitt garage. Peugeot är det däremot för Heine Rudi som värmer upp Dennis Rådströms SM-kartläsare, lillasyster Sunniva Rudi med en tur i det norska vinterlandskapet. Anmälan till tävlingen stänger på söndag klockan 24.00 och då blir det spännande att se om regerande mästaren Henning Solberg och nya Toyota-föraren Eyvind Brynildsen fyller på anmälningslistan?

*

Idag startade ”Jänner Rallye” i österrikiska Freistadt och inledningen bjöd på hasardartat Alp-väder. Ymnigt snöfall och därmed moddigt underlag gjorde shake down extremt svårkörd och så här långt har mindre än halva startfältet kört åtta kilometer långa ”SS1 Arena Königswiesen”.

Då är det Opel Corsa Rally4 i topp men när Rally2-bilarna börjar köra lär det bli ändring. En sak noterade jag i ”Jänner” i likhet med många andra tävlingar på kontinenten. En av de största sponsorerna är välkända och svenska ”Blåkläder”. Ett företag som startade här för över 60 år sedan och är jättestora med en omsättning på över 1,5 miljarder på arbetskläder och lägger jag till, rallysponsring. Så klart kan jag ha missat, men kan inte dra mig till minnes någon svensk med deras logga på bilen…  

*

Erkänner återigen att jag har lite svårt att gå i gång på ökenrally då även inklusive ”Dakarrally”. Men med svenskt bland favoriterna känner jag ändå att jag måste ha lite koll.

Foto: M-Sport

Idag drog man igång med 79 kilometer ”Prologue” och efter denna ligger nya Ford-duon Mattias Ekström/Emil Bergkvist tvåa efter Toyota #211 Henk Lategan/Brett Cummings som är en sekund snabbare. 20 sekunder efter svenskarna, en riktig favorit Nasser Al-Attiyah/Edouard Boulanger med Dacia. Deras teamkamrat Sébastien Loeb/Fabian Lurquin har tappat en halv minut till ledaren.  Många hoppas på Carlos Sainz/Lucas Cruz som även de är nya hos M-Sport med ”Ford-pickisen” men är redan över minuten efter som 25:a i bilklassen. I klassen ”Challenger” ligger Rui Carneiro/Ola Fløene i ”G Rally Team” på 14:e plats. Nio placeringar ner hittas Anett Quandt/Annie Seel, två minuter från ledning.

*

Därmed tar Motorbloggen ny paus och drar igång igen först på söndag. Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *