Oliver försvarar Värmlandsegern, Tänak- Suninen-Major mina tipsvinnare på Sardinien, så nära var Tänak att sluta med WRC, många tuffa fajter att vänta i Rally Uppland, 90 anmälda till SM Veckan, Porsche-Ola gör STCC-debut i Göteborg och grattis evigt unge Ola Strömberg.

Idag släppte BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia den 13-15 juni den nyhet som alla väntat på, Oliver Solberg ska försöka försvara fjolårssegern. Med pappa Petter i Polon blir det Skoda Fabia RS Rally2 för Oliver och Elliot Edmondson.

Foto: Tommy Svensson

– Det var min idé och nu när jag kör för Skoda kan jag inte köra bilen jag använde förra året – så jag sa till pappa: ’Kom igen! Ta Polon, åk och ha lite kul!’ Det krävdes inte mycket övertalning. Och när han väl var klar för rallyt visste jag att jag också var tvungen att hitta en lösning för att köra och tävla mot honom, berättar Oliver.

Att det blir en extra utmaning att ha med pappa i startlistan håller Oliver med om.  

Det ska bli riktigt roligt att tävla med pappa. Självklart kommer det att bli intressant att jämföra tiderna oc, ja, troligen kommer hans tid vara den första jag tittar på när jag är i mål!

I fjol var Oliver lite i egen klass vilket inte är så konstigt då han bor bara halvtimmen bort från sträckorna.

Detta är verkligen mitt hemmarally och fansen, atmosfären runt omkring var helt fantastisk. Jag ser fram emot detta igen, avslutar Oliver.

*

Helgens ”Rally Italia de Sardegna” är en försmak på det FIA/WRC-promotorn ser som en del av framtiden för WRC, en något kortare variant än vanligt. På Sardinien inleds rallyt på fredag med shake down innan första sträckan startar ungefär när ”vanliga” WRC-rallyn är  på väg att avsluta dagen. Klockan 14.33 startar VM-ledande Thierry Neuville på rallyts längsta sträcka ”SS1 Osilo-Tergu” som mäter respektingivande 25,65 kilometer.

Totalt fyra sträckor körs under första dagen och detta utan service innan målgång i Alghero med 45 minuter service klockan 20.30. Även lördagen blir svintuff  då servicemöjligheter saknas och det enda som erbjuds är däckskifte efter de fyra första sträckorna. Vid det laget har nästan sju mil körts så det gäller verkligen att välja rätt gummiblandning och verkligen ta vara på Pirelli-gummit.  Inte utan att man tänker på sju mil utan service och detta på riktigt tuffa vägar med massor av skarpa stenar gömda i spåren. Begriper att man inte kan jämföra med en DM-tävling här hemma, ändå kan jag inte släppa kraven från en del tävlande om service efter bara ett par sträckor på kanske totalt milen… Rallyt avslutas som vanligt på söndag med fyra sträckor (ingen service eller däckskifte) med sju kilometer långa power stage ”SS16 Sassari-Argentiera” klockan 12.15. Som tidigare i år så är det TV4 Motor och Sportkanalen som sköter tv-sändningarna bortsett från SVT1 som sänder ett sammandrag söndag klockan 22.00. Å andra sidan sänder de andra två kanalerna samtliga sträckor och då TV4 Motor mest, nio sträckor. 

*

Tid för tipset inför deltävling sex i WRC.

WRC.

1. Ott Tänak Hyundai

2. Sebastien Ogier Toyota

3. Thierry Neuville Hyundai 

4. Elfyn Evans Toyota

5. Adrien Fourmaux Ford

Foto: Hyundaia Motorsport

Har en känsla av att Tänaks formkurva är på uppåtgående, detta samtidigt med att han går ut som bil fyra under fredagen. Lite lösgrus bortsopat kan ge honom det övertag som kan bära till seger. Borde kanske haft med Dani Sordo i tipset men stabiliteten känns inte helt på topp för tillfället…

WRC2.

1. Teemu Suninen Hyundai

2. Sami Pajari Toyota

3. Pierre-Louis Loubet Skoda

4. Emil Lindholm Hyundai

5. Yohan Rossel Citroën

Foto: Hyundaia Motorsport

Lite tråkigt men Oliver Solberg har valt bort Sardinien och kör utan möjlighet för poäng. Känns lite konstigt med tanke på hans tempo i snarlika Portugal och jag blir inte förvånad om det blir pallen för Oliver, kanske till och med längst upp? I fjol slutade Suninen tvåa efter Andreas Mikkelsen och någon gång måste hans oflyt ta slut, jag tror det blir i helgen…

Junior-WRC.

1. Norbert Major Ford

2. Bruno Bulacia Ford

3. Romer Jürgenson Ford

4. Kelly Eamon Ford

5. Max Smart Ford

Extremt svårtippat då inga av de 16 i klassen har någon större erfarenhet av Sardinien. Lite mer som med bingokulor, man får se vilka nummer som kommer upp.

*

Vad få har vetat är hur nära Ott Tänak var i fjol att avsluta sin WRC-karriär, men så var det faktiskt. Inte på grund av uteblivna resultat utan för att hans fru Janikas bröstcancer utvecklats till en aggressiv form. När hon senare även fick en blodpropp i hjärtat, var beslutet nära, förklarade Tänak i estnisk tv för några dagar sedan.

Foto: Okänd

I det ögonblicket tyckte jag att det var lite för mycket, jag tror att det var före Rally Finland när jag förklarade att jag måste hem. Men det var Janikas önskan att jag var måste köra!

Nu är cancern under kontroll och därmed kan också Tänak   fokusera lite mer på jobbet…

*

Från Sardinien till Tierp med omnejd och ”Rally Uppland” där Kim Nydén, Lindesberg går ut som ledare i ”Nationella 4WD”. Bakifrån jagar Oskar Sundell,  elva poäng bakom.  

– Det blir en fortsatt hård kamp med Kim. Sist var jag före honom, men lyckades inte ta in så många poäng eftersom vi hade en norrman framför oss, förklarar Sundell som nu vill minska poänggapet.

Som vanligt är ”Nationella 2WD” största klassen med 40 bilar och med två nya heta segerkandidater med Rally4-bilar. Calle Carlberg och Mille Johansson kör båda Opel Corsa och tar nu för första gången ett nappatag med SM-åkarna. Många tror att dom här två kommer att slåss om segern och resten får inrikta sig på att nå tredje platsen. Där håller jag inte med ”experterna”, utan tror att PG Andersson även i Uppland blir för svår med Drive VXO:s vassa BMW 1M. Bakom jagar Patrik Hallberg som tappade ledningen efter bilbytet från driftsäker Fiesta Rally4 till en krånglande Corolla Grupp H i Nyköping. Fungerar Corollan i helgen blir så klart Patrik farlig på sina hemmavägar.

Foto: Niklas Falk Svens Bilsport

Det här ska bli jättekul, nu får vi lite extra motstånd i form av juniorerna Calle och Mille , och sen vet jag att Patrik Hallberg kommer att vara rejält revanschsugen. Sist kunde vi köra stabilt och säkert när Hallberg fick sina problem. Men nu har vi en tävling i bilen och jag ska försöka få upp farten mer, säger PG Andersson.

Tajt i ”Standard” då det bara skiljer tio poäng i topp tre där Andreas Hovind, Enköping leder med värmlänningen Jan ”Janjan” Johansson på andra plats och så bästa ”SM-smålänning”, Johan Pettersson en poäng efter. Långt hopp ner till fyran från Katrineholm Madicken Swärdh och så Ingemar Månsson, Hörby som femma.

Foto. Tommy Svensson

Skulle ljuga om jag satte stort kryss i almanackan för den 27 juni när ”SM Veckan Sprint Rally” avgörs i Västerås, för mig tämligen ointressant ”jippotävling” även om årets upplaga är bättre än många år tidigare. 90 anmälda och i dag stänger anmälan för möjligheten att köra den tre kilometer långa kombinerade grus/asfaltslingan. Ett extra dragplåster fick men när Patrik Sandell och Staffan Parmander kom med sin anmälan och då med en hyrd Toyota Yaris Gr Rally2. Han får då möta hela GK Door-teamet med Patrik Flodin, Dennis Rådström, Christer Hedlund och Patrik Hallberg, alla i Polo R5. Som främsta utmanare i den 26 bilar stora klassen, räknar jag Jari Liiten och Kalle Gustavsson.

Foto: privat

2WD är mer än dubbelt så många och där Calle Carlberg har störst stjärnstatus som förare i ERC. I Västerås gör pappa Torbjörn comeback i högerstolen på den Opel Astra som ersätter den vanliga Opel Corsa Rally4. Som tuff utmanare ser jag syskonen Levin från Lima, Andreas och Therese.

*

Regerande Porsche-mästaren Ola Nilsson med rötter i Hässleholm kunde inte hålla sig från racingen utan kör nu premiären för STCC i Göteborg 8-9 juni. Bilen blir en Volkswagen ID.3 för teamet Exion Racing. 

Foto:Armin Hadzic | A1 Work

Det känns extremt intressant att göra STCC-debut tillsammans med Exion Racing när mästerskapet elektrifieras. Det är en ny giv och nya förutsättningar för alla – förare, team, ingenjörer och mekaniker, säger Ola.

Porscheföraren fick sitt första smakprov av de nya elektriska STCC-bilarna under försäsongstesterna på Mantorp och Ljungbyhed där han bland annat var tredje snabbast under en av testdagarna.

STCC-bilen är verkligen helt annorlunda mot allt annat jag kört, men inte just på grund av faktumet att den är eldriven. Chassi, bromskänsla, gasrespons och styrning känns bra och gedigen, det är framförallt gatdäcken som är en extremt stor faktor att komma underfund med, säger Ola.

Jag har hittills bara kört två testdagar och bara skrapat på ytan, men det känns riktigt kul och givande. Men jag är en tävlingsmänniska och ställer inte upp för att delta, jag vill prestera och komma så högt upp som möjligt! 

Ola håller även dörren öppen för en fortsättning  med Exion Racing.

*

En tidig Motorbloggen då det i kväll är SMK Hörbys stora familjedag med korvgrillning, tipsrunda och som dansken säger ”hygge”. När bloggen är klar blir det för mig att cykla runt med frågorna till Tipsrundan och som vanligt väldigt enkla sådana. Avslutar med ett stort grattis från Hörby till evigt unge Ola Strömberg som fyller jag tror det är 30 år, idag…

Foto: Tommy Svensson

*

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *