Oliver bestraffades av FIA men hyllades av publiken, finns Ogier med i WRC 2026?, tuff utmaning erkände Yamamoto, Jim på ”GP-gridden”, Mille P4-hyllad, jämtarna tänkte om och inte lätt med alla rallyklasser…
Vet inte om man ska kalla det ”sur eftersmak” eller ännu en investering i att bygga varumärket Oliver Solberg? Tänker på att FIA inte gillade att Oliver bjöd rallyfansen i Monaco på lite extra show när han i låg hastighet, sladdade lite i stadens ikoniska ”Grand Hotel Hairpin” på väg från prisutdelningen till Parc Fermé.
Åskådarna jublade medan FIA-folket surade och gav Oliver fem minuters tidstillägg med hänvisning till ”exhibition driving in a roadsection” viket innebar att sjätte platsen i RC2, förbyttes till åttonde plats. Helt ointressant i sammanhanget, ändå har ”The Solberg show” överskuggat det mesta efter rallyt. Så klart kan detta att showa lite klassas som ett regelbrott, men det märkliga är att Oliver enligt uppgift inte var ensam om att bjuda lite extra på sig. Övriga ”showare” drabbades inte av tidstillägg bara Oliver. Precis som att ”FIA-ögonen” inte var lika tuffa mot Thierry Neuville
när han med bara tre rullande hjul, slapp tidstillägg vilket säkerligen känts mer än 10 000 euro i böter. Ännu mer flax hade vinnaren Sébastien Ogier som efter felaktigt däcksval försökte slita bort dubb ur däcken genom att ”sladda” från sida till sida på en motorväg. Detta video-dokumenterades men lämnades ändå utan efterräkningar. Om man ändå ska vara lite ärlig, så var det inte så smart av Oliver (fast jag gillar det) med tanke på att han tidigare drabbats av FIA:s onda öga efter sin ”donut” i Portugal 2023. Nu har han lärt sig läxan dubbelt och förhoppningsvis också en sista gång.
Om FIA surade så verkar ändå den absoluta majoriteten på både svenska och utländska sociala plattformar gilla showen. Surast är FIA som inte verkar vilja ge publik vad publik vill ha. Tänker då även på den munkavle på tävlande som numera finns i WRC, där i princip inget negativt får framkomma vid intervjuer med media…
*
Sébastien Ogier leder WRC efter första anhalten vid kanten av Medelhavet. Troligen är detta ganska ointressant då han bara kör utvalda tävlingar och inte lär finnas med i medaljstriden när man kommer till Saudiarabien i november.
Istället är det nog gänget från andra till sjätte placering som kommer att göra upp där. Lite löjligt att redan nu snacka om vem som vinner WRC 2025 men jag tvivlar på att Thierry Neuville lyckas försvara sin titel. Istället tror jag det blir en uppgörelse mellan Elfyn Evans och Ott Tänak.
Kalle Rovanperä verkar inte riktigt vara i toppform och därför inget konstigt att han väljer att träna inför ”Rally Sweden” med start i helgens ”Arctic Lapland Rally”.
– Sedan får vi se om jag fortfarande kan köra rally när vi kommer till Sverige, konstaterade Kalle under Monte.
På tal om Ogier så kommenterade han sin seger lite kryptiskt något i stil med, ”ett bra tillfälle efter tio segrar att sluta på topp”. 41 år fyllda (17 december) och så mycket segrar/titlar att ingen kan hålla räkning, gör att jag inte blir förvånad om det blir ”Exit Seb” före hans 42-årskalas…
*
Förutom en kvartett från SMK Hörby som publik, var Toyota-talangen Yuki Yamamoto det närmaste Skåne man kunde komma genom Hörby-medlemmen Julia Thulin i ”#30 Road note crew”. Nu slutade rallyt inte så lyckat för Yamamoto, som efter avåkning på sträcka 13 fick bryta.
– Har aldrig upplevt mer utmanande förhållande med alla lera påläggen, en tuff inledning på säsongen, förklarade japanen.
Han beklagade det som hände men menade att han ändå fått nyttiga erfarenheter för framtiden. Samarbetet med nya kartläsaren James Fulton klickade direkt menar Yamamoto.
– Uppskattade verkligen hur han stöttade mig och är så glad över att ha ”@jfuzzy37” vid min sida. Tack hela teamet för ett toppjobb som vanligt!
*
En i den skånska publikkvartetten var Jim Nilsson som nu förutom DM-guld, även kan lägga till att han ”stått på gridden i Monaco”. Visserligen utan bil, trots allt bara en detalj…
Nu åkte han och Joacim Kristiansson, Anders Mortier och Erik Harrysson med alltid lika välorganiserade Rallytravels vilket innebar att man inte hade samma utmaningar som till exempel Jens Johansson med ”egna hjul”. Något som utmärker sträckorna i Alperna är att det är supertufft att hitta bra åskådarplatser, ”stickvägar” eller ”inhopp” lyser ofta med sin frånvaro. På lördagen lyckades ändå Jens hitta ett som skulle leda till ett bra publikställe, men?
– Tillfartsvägen var av ”lite sämre beskaffenhet men vissa försökte ändå. Jag tog mig upp, men till fots!
*
Idag gratulerar vi Katrineholms Mille Johansson som utsetts till mottagare av ”P4 Sörmlands Sportpris 2024”. EM-segern var så klart det som låg till grund för utmärkelsen.
*
Gör så gott jag kan/hinner vilket inte är alltid så lätt med mycket tävlingar och annat under en helg. Några som drabbades i går var Jämtlands MK vars ”Vintersprinten” fått vänta till idag.
– JMK har de tre senaste åren bjudit in till lite längre nationella vinterrallyn, tyvärr med små startfält som gett ett uruselt ekonomiskt resultat, berättar Sture Persson.
Klubben tänkte om och tänkte istället kort, enkelt och billig vilket innebär en serie vintersprintar i cupform. Premiär i söndags med två sträckor om vardera cirka två kilometer som kördes två gånger inom Motorstadions område.
– Det blev allt annat än en farttävling, snittfarterna för sträcksegrarna var på stadionsträckan strax över 40 km/t och på hygget strax under, avslöjar Sture.
Viktor Karlsson/Staffan Leufen med Volvo 240 från arrangörsklubben vann totalt före klubb och Volvo-kompisarna Folke Eriksson/Martin Asp.
De otrimmade klasserna var sammanslagna till en ”Standardklass” och bland A/ B-förarna var MK Nordjämtens Anders och Amelia Sjöbom halvannan sekund före Offerdals Peter Lindblom/Tommy Svedberg.
Bland C-förarna var VW Golf vinnarvapnet och Patrik Ekengren/Lisa Larsson från SMK Hälsinge vann klart.
–Patrik har nog en av landets fränaste Grupp-F Golfar och hans tider räckte även till en total andraplats och imponerade på alla, menar Sture och lägger till.
– Han lovade på stående fot att igen göra 65-milaresan om fyra veckor när deltävling två avgörs i JMKs Vintersprintserie!
Sture har även haft tid att filosofera lite om läget ”Rallysverige” och ställer retoriska frågan, ”var det bättre förr”?
– Därom tvista de lärde och det är klart att det beror på vad man tittar på, menar Sture.
Han svarar själv och konstaterar att inom rally, ”var det mycket bättre förr”.
– När jag började som tävlingsledare inom rally för drygt femtio år sedan, var det tveklöst mycket bättre. Väderförutsättningarna var betydligt gynnsammare, inte ovanligt att vintersäsongen för JMK började i slutet av november. Nu är det sista söndagen i januari som är premiärhelg.
Han berättar vidare att när det var som bäst hann JMK med fyra rallyn innan årskiftet och drar fram.
– Även startlistorna hade en helt annan omfattning, minns när Kanonrundan kördes i mellandagarna med 83 bilar enbart från arrangörsklubben.
Nu är det som sagt andra tider som råder något både jag och Sture kan slå fast…
*
Fick igår en liten näsknäpp över att jag utsett Hälsinges egen Torbjörn Pahlin till ”bäste Appendix K” i ”Hälsingerallyt”. Det stämde att Pahlin hade kortast körtid men som min ”knäppare” påpekade.
– Det var faktiskt Håkan Lindh som var bäst i KRC/HRC, Pahlin körde i Supercupens ”egen” Appendix K-klass!
Bara att böja på huvudet och konstatera att detta är helt rätt, men hur en ”oinvigd” ska kunna hänga med i klassdjungeln är f-n i mig helt omöjligt. Lindh tävlar i ”Klass 6 1972-1975” medan Pahlin kör i ”Klass 6=App-k 1976-1981” och där enda skillnaden är, att i den sistnämnda används noter. Är det någon som fortsatt inte förstår att ”vanligt folk” tycker att klasser i rally är outgrundliga?
Klass 8 😜
Det verkar som att sladdning är förbjudet inne i MC!
Det sas vara ordningsmakten som klagat till tävlingsledaren som gick till domarna.
Det negativa för Oliver förutom böterna är att han är under övervakning och ”lovligt byte”. Annars påminner det hela om när Loeb dök upp långhårig, massor med skriverier och PR.
Målgruppen för stall och tävlande är av en annan årgång än din och i ännu högre grad min Tommy – och det får vi acceptera.
Som vanligt har du rätt och visst känns man ibland överkörd av de yngre…
Är ändå intressant att Oliver straffas men dom andra som gjorde exakt samma sak i samma kurva inte blev straffade…