Oliver åker till Paraguay för ”big points”, Falköping gör comeback ”utanför grindarna”, ännu ingen kokpunkt i SSR, ny B-förar fajt på Bulltofta (?), ny kartis för Helin på Jylland, ”Bryggarn” ska det vara och det tog 14 år innan Opel-ikon vann på hemmaplan…
Nästa veckoslut är det dags för WRC-åkarna att ta sig an den första av två tävlingar i Sydamerika och då ”Ueno Rally del Paraguay”.Totalt 48 anmälda och där Rally1-gänget är tillbaka på tio bilar då Martins Sesks stannar hemma.

Bättre tryck i WRC2 (som vanligt) med totalt 29 anmälda där majoriteten dock är inhemska talanger. Ändå finns där runt tio anmälda som är frekventa poängplockare i klassen. Först ut med #20 är Oliver Solberg/Elliot Edmondson som följs av Yohan Rossel/Arnaud Dunand, Citroën med Gus Greensmith/Jonas Andersson, Skoda direkt efter. Paraguay är för de allra flesta helt okänd rallymark med staden Encarnación som centralort, strax intill gränsen mot erkänt rallytokiga Argentina.
– Blir spännande som vanligt när vi åker till nya länder. Ingen vet egentligen hur sträckorna ser ut eller hur vädret blir. Coolt och jag ser verkligen framemot nästa helg, säger Oliver.
Sydamerika är inte helt nytt för WRC2-ledaren och speciellt tänker han på, det snudd på fanatiska publikintresset.
– Argentina är precis intill och det är välkänt vilket intresse det finns där med enormt stor publik, jag är helt säker på att det ser likadant ut i Paraguay!
I Finland fanns landets president Santiago Pëna på plats och hälsade välkommen till Paraguay och även Oliver fick en chans att träffa honom.
– En cool kille med stor passion för vår sport och var glad att vi tog den över ill hans hemland. Det är den här inställningen WRC behöver, menar Oliver.

Som vanligt sköter Printsport Olivers Toyota Yaris GR Rally2 och chauffören sticker inte under stol med vad som krävs av alla inblandade.
– Poäng och allra helst seger, det är också samma mål vi alltid har. Finland gav inte alls det resultat vi hoppades på därför måste vi nu köra hårt för att säkra ”big points”.
Tre poäng skiljer mellan Oliver och Rossel medan fyran Greensmith har 28 poäng men med ett ess i overall-ärmen, han har bara poäng från tre tävlingar. Rossel har fyra medan Oliver räknar poäng från fem…
*
Den 13 september gör Falköpings MK comeback som rallyarrangör ”utanför grindarna” och kör specialsträcka på grus.
– Det är första gången sedan 1999 vi kör utanför grindarna och äntligen blir det rally igen kommenterade de boende på sträckan som var med förr i tiden, berättar klubbens Micke Söderberg.
Tre sträckor med rek och egna noter är vad som väntar och nu hoppas klubben på ett bra startfält.
– Detta så vi kommer igång med vår plan att framåt utöka antalet sträckor på vår tävling. Så se till att anmäla er i tid så ni inte missar detta. Varmt välkomna allihop!
Så här långt har ”Team Jumbo-Rundan” sju åksugna i anmälningslistan
*
Samma datum 13 september är det dags för final i Rally-SM och då klassiska ”South Swedish Rally” med ny centralort, Olofström. Än så länge är intresset inte på kokpunkten och med en dryg vecka kvar av anmälningstiden finns där 24 namn i listan. Alltså långtifrån de 50 som krävs för att den 49;e upplagan av SSR ska bli verklighet. Noterbart är att största enskilda klass i det som kanske blir dess ”svanesång”, är Standard. Elva anmälda eller hälften av de anmälda kör i den klass som i Olofström kan SM-starta för sista gången för förare över 24 år…
*
Ny uppgörelse att vänta mellan snabba Golfåkarna Ola Johansson och Hans Daniel Steiner som senast i Eslöv kämpade om totalsegern. Till slut stod Ola som vinnare knappa sekunden före Hans Daniel. Nästa stopp är på tvåans hemmaplan då det är Lunds AC och Arlövs MC som samkör ”Lundasprinten” den 31 augusti. Namnet till trots körs RS-DM tävlingen i Malmö och på Bulltoftabanan.

Den här gången slipper duon inte undan regerande mästare Joacim Kristiansson/Konrad Clausson, SMK Hörby som stod över Eslöv. Totalt 43 anmälda vilket verkar vara det nya normala för RS, blir därför spännande att se hur många av dessa som nappar på Uråsas DM-final…
*
Även solen har sina fläckar och den här gången var det normalt extremt ordningsamme kartläsaren Marcus Sundh som råkade ut för detta. Marcus plan var att sitta bredvid Lucas Helin i ”Dansk Super Rally” och ”Rally Juelsminde”, så blev det dock inte.
– Det har aldrig hänt innan, men någon gång så blir det galet. Både jag och Lucas satte vår tävlingskalender efter vad danskarna hade sökt för tävlingar tidigare i år, berättar Marcus.
I tisdags blev han upplyst av Jeanette Kvick Andersson att rallyt på Jylland var nu i helgen och då var hans tjänster redan bortlovade till Adam Grahn och ”Rally Grimastad”.
– Då var jag redan i Moss för övernattning inför test…

Nu löste det hela sig och nu sätter sig Jesper Samuelsson sig i Lucas Opel Corsa OPC medan Marcus tar plats i Adams Ford Fiesta Rally3.
– Nu är reken avklarad och det är fint ordnat inne i centrum av Juelsminde med publiksträcka som körs fyra gånger. Även serviceplatsen centralt placerad med restauranger bredvid. Garanterat publikfest i morgon, förklarar teamchef Stefan Helin.
*
Alltid kul att få återkopplingar som inte är ilskna och en sådan kom idag från Uppsala och sedan 2011 trogne bloggläsaren, Bosse Larsson. Bosse skriver, ” Jag har följt ”Bryggarn” sedan hans karriär började och har fått förmånen att vara bästa kompis med Åke som ordförande i SMK Uppsalas rallysektion och tävlingsledare ett flertal gånger i Uppland bl.a. Roslagsvlasen sedan 1969. Med SM i T 1970 (360 km varav 240 km SS) de du …Jag kom ihåg när Åke kom till klubbhuset och visade TV-priset och vi tyckte alla att SMK Hörbys pris var fantastiskt. Varför jag egentligen skriver till dig var för att vi aldrig har kallat Åke för ”Bryggaren” utan han har varit ”Bryggar’n” i alla tider.Bästa hälsningar från SMK Uppsala och tacksam bloggläsare. //Bosse Larsson”.
Bara att återigen konstatera att skånska inte alltid är kompatibelt med ”andra språk”. I Skåne är det självklart med ”Bryggaren” men så klart får vi här ner vika oss för lokal kunskap. Tack. Bosse!
*
Redan i premiären av TV-Svängen 1965 stod SMK Hörbys rikskände Opel-ikon Stig Kristiansson med i tävlingsprogrammet. Då var det med Saab Sport som ”Chrischan” tog sig an de tio sträckorna på totalt 17 mil, men någon målgång blev det inte för A-Junioren (idag B-Förare) då #29 råkade ut för brand i el-systemet.

Efter detta blev det byte till Opel med många klassegrar som resultat även om det dröjde ända till 1979, innan första totalsegern bärgades. Att det dröjde så många år berodde tillstor del på att Stig körde antingen i Grupp1 eller Standard A, båda otrimmade klasser. Totalsegrarna hamnade oftast hos förare med trimmade bilar, men 1979 var det äntligen dags för honom och Roland Brorsson att plocka hem allra första tv:n. Lite smolk glädjebägaren var att duon snuvades på att bli första hemmaförare att vinna TV-Svängen, året före var det istället Sten-Åke Stenberg/Mats-Arne Byrhult som svarade för den bedriften. Då körde även Stenberg som annars var mest känd för att köra Volvo, Opel Kadett 2,0E precis som Stig gjorde 1979 och så även vid de två efterföljande segrarna 1981 och -82. Att det även blev guld i såväl Rally-DM som i RS 1979 för Stig och Roland, känns så klart ganska naturligt.

Nu passar det nästan kliniskt bra att TV-Svängens 60-års firande den 20 september sånär som på fyra dagar, sammanfaller med vinnaren 1979:es egen 85-årsdag. Att han fortfarande är i högsta grad aktiv som ”Chefsmekaniker” åt framgångsrike sonen Joacims Toyota Corolla/Opel Corsa gör Stig menar jag, helt unik i Rally-Sverige…
*
Motorbloggen önskar alla en trevlig helg!
Kul att få läsa vad Bo skriver, han är en av dom bra.