Ola Floene blev Östbergs val, Dahlgren gör STCC-comeback, A-Ford i rallyskogen (!) och tekniker lämnar!
Just när jag trodde att kartläsar-karusellen i WRC var på väg att bromsa in så skickade Ola Floene in en ny växel och presenterades i går kväll som Mads Östbergs nya co-driver. Att det ens fanns planer hos Andreas Mikkelsens notläsare att lämna WRC-treans Polo kom som en total överraskning för mig. Inte bara det utan även Mikkelsen själv och hans promotor Erik Veiby verkade lika förvånade. Norska tidningen VG sökte Mikkelsen för en kommentar men han svarade inte på sin mobil, medan Veiby var mycket kort i sitt kommenterande.
– Ingen kommentar før vi har snakket med VW og sett pressemeldingen, var Veibys korta svar.
Mads är dock nöjd med övergången och berömmer rutinerade Floene.
– Den beste jeg kunne ha fått, säger han till VG.
Nu är det svårt att hänga med i svängarna men så mycket är fakta, att Floenes kontrakt med Volkswagen skulle tagit slut efter säsongen 2016. Tydligen har chansen för förlängning för 46-åringen varit liten. Dessutom har han en stor längtan efter ett VM-guld och att Mikkelsen fixar detta redan nästa år bedömde Floene som liten. Då är chansen större hos Östberg som han nu tecknat tre-års avtal med. Floene skriver till mig efter att jag gratulerat till nya jobbet.
– Takker Tommy, skjedde fort dette. Nå kan jeg fortsette å kjøre også i 2017 -18-19 uten å bekymre meg… Bare tenke sport og ikke på andre ting!
För Mads blir Ola ingen ny bekantskap då han i början av karriären hade honom vid sin sida, dessförinnan läste han noter till Mads pappa Morten.
VG ställer också frågan till Mads om detta är en ”krigsförklaring” mot Mikkelsen vilket han absolut inte ser det som.
– Vill jag inte säga, men då hans manager Even Management säkrade min kartläsare Jonas Andersson var plötsligt alla Skandinaviens bästa samlade hos dom, menar Mads.
– Därmed var det ganska naturligt för mig att se mig om…
Även om Mikkelsen valt att inte kommentera saken så är det känt sedan tidigare att han inte sett Floene som en långsiktig lösning, vilket han också upplyst honom om.
– Jag är inte beredd att avsluta min karriär på topp nivå så här tidigt, säger Ola.
– Känner att jag har kapacitet för många år ännu!
Så här långt i spelet är det då Mikkelsen som sitter med ”Svarte Petter” och ska leta ny co-driver med bara en dryg månad till WRC-premiären. Det var ju annars så att Floene kom in i Mikkelsens bil i maj 2014 sedan den tidigare notläsaren Mikko Markkula fått hoppa ut. Då skyldes det på att den norsk-finska kemin inte riktigt stämde och Floene kom in som en räddare. Samarbetet mellan de båda har också fungerat bra med VM-brons som resultat för 2015 och ej att förglömma första WRC-segern i Spanien.
Vem som nu tar plats vid sidan av Andreas blir så klart vänligt intressant och ska resten av ”silly season” fortsätta i samma stil som den börjat, kan det kanske bli Ogiers notläsare, Julien Ingrassia (tänkte skriva att detta bara är ett skämt men vem vet vad som händer senare i kväll?)…
*
Då har STCC fått ett nytt affischman till 2016 vilket säkerligen behövs för att locka tillbaka publik till racingbanorna. Det är Polestar Cyan Racing som presenterar Robert Dahlgren som ny förare i teamet. Därmed lämnar Robert Australien och V8 Supercars för comeback i STCC.
– Jag är här för att ta titeln, det är mitt enda mål för 2016-säsongen. Jag har ouppklarade ärenden i STCC och jag är glad att få bästa möjliga förutsättningar att slåss om titeln med Polestar Cyan Racing, säger Robert Dahlgren.
Därmed är också Polestars line up klar för nästa är med Dahlgren och så Prins Carl Philip i varsin ”Volvo S60” (alla vet ju att det är en pimpad Nissan-motor plus lite rör) som varit klar sedan länge. Vad som nu händer med årets vinnare Thed Björk och tvåan Fredrik Ekblom som kört Volvo 2015, verkar oklart.
*
Tidningen Autosport hade i helgen sin prisgala i London och där utsågs bland annat Rookie of the Year 2015. Det blev nästan lite svenskt ändå, då Mikaela Åhlin Kottulinskys fästman, F1-föraren Max Verstappen var den som juryn föll för. Nu hade Max lite rutin för han fick dagen före ta emot samma typ av hyllning när FIA hades in stora prisutdelning i Paris. Bland de övriga kandidater fanns även DTM-åkaren Tom Blomquist och Emil Bergkvist nominerade.
*
Unge danske Kevin Magnusen som kört hos McLaren i Formel 1 fick inget nytt kontrakt för 2016. Nu verkar det som att danska företag kraftsamlar för att få Kevin i en F1-bil och för att detta ska ske krävs pengar, mycket pengar. Problemet är att många företag inte är villiga att satsa pengar innan Kevin fått ett kontrakt men utan pengar får han inget kontrakt, Moment 22 eller så.
Trots allt är både Kevin och teamet runt honom optimistiska, det som krävs är att någon stor sponsor gör tummen upp och då är där flera som kommer att hoppa på F1-tåget. För tillfället är det fortfarande McLaren som är Kevins huvudspår.
*
En att av nya Rallyutskottets första och kanske även största fråga kan vara att blåsa nytt liv i det som tidigare kallades ”Nya Grupp H”, en minst sagt grannlaga uppgift. En fråga där det finns lika många åsikter som rallyförare om hur ett sådant reglemente ska se ut. Själv är jag inte så tekniskt lagd att jag vågar gå in i detaljer om hur ett sådant reglemente ska utformas, för mig är det helt överskuggande att göra det möjligt att tävla med nya bilar i klassen. Vi snackade lite om detta på klubbens vanliga torsdagsträff och när jag började tävla i rally 1971 var det så gott som uteslutande nyare bilar. Själv hade jag en Saab V4 från 1969 och minns tydligt hur vi tittade, dumt nog kanske men lite nedlåtande på dom stackarna som körde Saab ”med lilla rutan” alltså en 67:a. E bil som då var blott fyra år gammal men som i vår värld redan vandrade i dödsskuggans dal. Skulle man översätta detta till i dag skulle det ha inneburit att rallybilarna år 1971 skulle vara byggda i början av trettiotalet. Vi snackar alltså modeller producerade precis efter A-Ford. För det är ju så det är, en Volvo 240 är faktiskt idag runt 40 år gammal…
När man för några år sedan blåste nytt liv i frågan diskuterades det hej vilt med olika ”Vilda Västern-lösningar” där i stort sett allt skulle vara tillåtet ungefär som i Trofee Andros (bilden). Här är det egentligen bara bilmärkesloggan som liknar bilen på gatan. Nu tror jag inte att detta alls är aktuellt utan för mig vore det viktigare att få in nya bilar i sporten. Att kombinera detta med att hålla kostnaderna nere är lite av en önskedröm och vem tycker egentligen det vore fel om en ny Grupp H-bil kunde byggas för någonstans runt 4-500 000 kronor. I min värld då typ GTI-bil med nästan orörd motor men med ”riktig” drivlina och väghållning.
*
Kan även lägga till at jag inte riktigt förstår varför man är inne och tafsar på dagens Grupp E-reglemente? För mig verkar detta fungera hur bra som helst och det enda jag skulle kunna tänka mig att ändra är åldersgränsen, även här borde man kunna köra med lite nyare bilar…
*
Lite grann som om jag vore synskt så kommer detta från Svenska Bilsportförbundet när jag skrivit klart om ”nya Grupp H”, att välkända teknikerna Gert-Owe Pettersson och Raymond Johansson lämnar Tekniska Kommittén. Som det beskrivs ” till förmån för nya kandidater med nya friska idéer”. Dessutom trycker de båda på att beslutet inte bygger på någon form av konflikt
– Vi har båda en liknande situation där vi suttit i kommittén i väldigt många år, 15-20 år, samtidigt som vi båda har civila arbeten som kraftigt inkräktar på vår fritid, säger Raymond Johansson.
Ny ordförande efter Gert-Owe är Johan Westergren och Eric Emanuelsson blir kommitténs racingkontakt.
Varken Gert-Owe eller Raymond kommer att helt försvinna, Gert-Owe fortsätter med att granska homologeringsdokumenten innan dessa skickas till transportstyrelsen. Båda kommer också att fortsätta sina engagemang i internationella kommittén.
*
Känns inte bra att behöva erkänna, men till och med jag skulle kunna tänka mig en sådan här i garaget…