Oklart med Østbergs bil, Ola Floene tar plats hos Tidemand, jäktigt för Loeb, Rally-SM till Hässleholm trots allt och är en VOC-skåning oslagbar på snö?

Fortfarande inte klart vad Mads Østberg ska köra för bil i Rally Sweden och fortfarande är mitt första tips fortsatt röd/vit overall för Mads och Torstein Eriksen. Kan dock inte dröja länge innan allt blir officiellt då anmälan för Rally Sweden stänger inom en inte allt för avlägsen framtid. Blir kanske som i fjol då Mads och dåvarande  ”Vinkel-basen” Yves Matton inte blev överens förrän att motormässan i Birmingham öppnat. Då blev det bråttom att presentera den nye tredje föraren i teamet, så bråttom att Mads fick ställa upp för fotografering i Kris Meekes outfit…

*

Blev i går också informerad om att bilen som Citroën ställde ut i Birmingham vid sidan av sina tre WRC-kollegor var strajpad enligt 2018. I mina ögon mycket märkligt, när dom andra tre visade upp 2019-år ”livery” så väljer Pierre Budar att visa upp fjolårets sponsorloggor istället för årets. Istället väntar man på att avtäcka årets C3 WRC i morgon lördag. Då ska enligt mer initierade och ”franskvana” källor, Abu Dhabi-loggan vara väck och ersatt av en röd tjur. Finns säkert någon smart förklaring till att man väljer att exponera inaktuella sponsorer för en miljonpublik istället för dom som är aktuella, men för mig som inte är så smart, verkar det helkorkat…

*

Blev också i går klart att det inte är med Volkswagen Polo R5 som Petter Solberg kommer att köra i Rally Sweden. Istället är det precis som de senaste åren den historiska delen som gäller. Med ny motor i sin Ford Escort RS 1800 ska inte Kenneth Thomasson kunna sno segern framför näsan på honom ännu en gång. Så är planen åtminstone och sedan är det frågan om det blir som jag skrev igår, med eller utan BAUHAUS-loggan på bilen…

*

I går blev det också klart vem som sköter notläsningen åt Pontus Tidemand när han nu gör come back i WRC-klassen med Ford Fiesta. Klart nu att det blir hans tidigare co-driver Ola Floene som bryter sitt löfte att sluta med rally, för att istället satsa på ”Off Road-tävlingar” både som co-driver och i egen regi på motorcykel. Ett löftesbrott som Pontus är mycket glad över.

Välkommen tillbaka Ola och jag är helt säker på att vårt teamwork blir lika framgångsrikt som det var 2013.

Ola skötte kontoret hos Pontus både när han körde i J-WRC och även i WRC-starten 2013 i Värmland. Efter detta tog han plats hos Andreas Mikkelsen i WRC-Polon för att sedan hoppa in hos Mads Østberg i Forden. Senast var det hos Emil Bergkvist i J-WRC som Ola läste noter men nu är det återigen dags för rally i toppklassen.

Vill i samband med detta även berätta att den nya konstellationen Tidemand/Floene varit känd av mig sedan en tid tillbaka, men jag har valt att inte avslöja min kunskap. Lite av min ”hemlighet” med att kunna vara välinformerad är att mina källor vet att dom kan lita på att jag inte skriver förrän dom ger ”OK” till detta. Skulle vara jätteenkelt för mig att avslöja nyheter på Motorbloggen var och varannan dag. Men frågan är hur länge jag hade kunnat göra så, detta är mer tveksamt. Hade mina källor runt om i världen märkt att jag struntat i deras förtroende, hade snart nyhetskranarna slutat droppa. För mig är det inget problem att andra kanaler hinner före med ”avslöjande”, för mig är det viktigare att kunna se folk i ögonen. Samma sa för dom, att kunna se mig i ögonen och tänka, ”den där Tommy, han kan man i alla fall lita på”! 

För att återkoppla så var det en märkbart förtjust Pontus som summerade testdagen inför Rally Monte Carlo.

En av mina allra roligaste dagar jag någonsin haft i en rallybil.

Verkligen imponerad av bilen och en härlig känsla får första sekund jag satte mig bakom ratten, konstaterade Pontus belåtet.

*

Nytt för i år är WRC-åkarna själva får bestämma sina startnummer som sedan är fasta under hela säsongen. Enda undantaget är nummer ett som är vikt för regerande mästaren och följaktligen har Sebastien Ogier ”1” på sin C3 WRC under 2019. Kan inte svära på att detta är hundra procent korrekt men så här långt ser nummerfördelningen ut så här.  Pontus Tidemand ska då ha valt nummer ”7” medan Ford-kollegan Teemu Sunninen får ”3” på sin Fiesta medan den tredje hos M-Sport, Elfyn Evans valt ”33”.

*

Ett nytt ansikte i WRC-familjen i år blir Copec Rally Chile som körs den 9-12 maj. Redan nu visar chilenarna upp sin tuffa affisch för landets allra första VM-rally. Utgår från att det är tradition att ha fjolårsvinnarens bil på affischen, annars är det lite underligt att välja en i WRC väldigt udda R5-Peugeot som blickfång…

*

Inte så att Sebastien Loeb strävar efter en lugn ”pensionärstillvaro” och just nu kämpar han med sin Peugeot i Peru och Dakar Rally. Därefter direkt hem till Frankrike och förbereda sig för Hyundai-debuten i WRC-premiären Rally Monte Carlo. Tre veckor senare är det dags för Rally Sweden och då kunde man kanske tänka sig att det vore läge för att ”chilla” lite. Men icke för Loeb, den 9 februari kör han Superfinalen i den populära franska isracing-serien Andros Trophy.Stade de France i Paris avgörs den 29:e finalen i mästerskapet som körs i både Frankrike och Andorra. Frågan vore så klart om Loeb skulle kunna matcha regerande mästaren, välkände franska rallycross-åkaren Jean-Baptiste Dubourg i sin Renault Captur. Men nu är frågan inte så relevant då Loeb kommer att köra i el-bils-klassen…

*

Något som mig veterligen Loeb aldrig rallykört så är det Subaru. För tillfället verkar det japanska tidigare så välkända rallymärket också ligga lågt med just rally, USA undantaget. Här tillhör Subaru U.S. Racing toppteamen i Amerikanska Mästerskapet, bland annat med jämten Patrik Sandell som chaufför. 

Nu vill man anspela på tidigare klassiska WRC-Subarus och i år blir deras ”livery” på bilarna väldigt lika de som en gång Petter Solberg, Richard Burns och Colin McRae vann massor av VM-segrar med. ”Subaru-blå” med guldfält/stjärnor ger onekligen klassiska vibbar. Nu väntar vi bara på att japanerna gör allvar av detta med come back i WRC!

*

Rally-SM 2020 blir nästan en helt sydsvensk angelägenhet då hälften av de sex deltävlingarna kommer att köras i Skåne och Småland. Detta står klart sedan Tierp/Uppsala hoppat av som SM-arrangör och då gick budet istället till reserven, landets kanske flitigaste ”SM-klubb,” Hässleholms MK. Därmed körs tre SM-deltävlingar i sydsverige med start i South Swedish Rally, därefter premiär för Skillingaryds MK som SM-arrangör innan CG Wilke och EC Snapphanerally tar vid i augusti. Ny final blir nu East Sweden Rally i början av september.

CG Wilke var inte svårövertalad när han fick samtalet från SM-koordinatorn MAS.

Javisst ställer vi upp, varför bryta den tradition som startade redan 1988 då Hässleholms MK körde sitt första SM-rally, menar Wilke.

2020 blir det 19:e gången som Rally-SM körs i och kring Hässleholm. Tävlingskalendern för 2020 blir nu så här och då kanske två riktiga SM-veteraner återkommer? 2016 vann PG Andersson medan Mats Jonsson blev tvåa. 

31 januari – 1 Februari

Vännäs 28-29 Februari
SSR 22-23 Maj
Skillingaryd 26-27 Juni

Hässleholm 14-15 Augusti
ESR 4-5 September

*

I morgon rullar VOC Mekonomen Rally åter i gång en ny upplaga av populära SverigeSerien. Arena är MK Rattens välkända ”Rally Finnskogsvalsen Frykdalens Brunnsborrning”. Som vanligt är det en spännande lördag som väntar i Torsby menar VOC-basen” Roger fransson.

Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår SverigeSerie-kalender, berättar Roger och fortsätter.

I år kommer vi precis som vi gjorde i fjol att dela rallyt i två. De första två sträckorna blir ett kortare rally av sprintkaraktär på cirka 2,5 mil i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite extralång service så kör vi ytterligare tre sträckor och med dem ytterligare cirka 5,5 mil som ett normalt rally som för oss alltså räknas som deltävling två i årets serie.

När han rankar favoriterna blir det i A-klassen först och främst Emil Andersson och Kristoffer Karlsson (bilden). Men han nämner även Patrik Fredriksson och Gustav Johansson som outsiders. Nu vet jag inte om Roger missat lite när han läst anmälningslistan? Måste vara så, hur kan man annars missa Henrik och Ida Levin, SMK Hörby? Det vet ju alla, att en skåning på snö är så gott som oslagbar…

I B-klassen siar Roger att Magnus Westman eller Dennis Persson står överst på pallen i morgon kväll. Likaså i C där hans tips går till Joel Norqvist.

*

Ofta jag ställer mig frågan varför svensk rallysport inte alls hänger med i samma utveckling som sporten gör utanför våra gränser? Visst har vi duktiga förare/co-drivers, likaså ambitiösa arrangörer, stor fantastisk kunnig och entusiastisk publik men där är ändå något som saknas. Till exempel ta en målgång i Rally-SM där endast de närmast sörjande finns på plats, jämför hur det ser ut på kontinenten med fyrverkerier, storpublik och ett dj-la håll-i-gång.  

Tänker samma sak när jag ser hur vårt broderfolk på andra sidan Öresund uppmärksammar starten av Rally Monte Carlo Historique lördagen den 26 januari. Sju röd/vita ekipage ger sig då i väg från ”Torvet i Assens” för att sedan styra mot Medelhavet och Monte Carlo. Sju bilar och detta räcker för att danskarna ställt till med ”hygge pa torvet”. Borgmästaren hälsar välkommen innan det blir artistuppträdande från scenen för att sedan presentera deltagarna och deras bilar. Kan inte svära på det, men hade vi haft samma sak här hemma så hade vi antagligen skickat i väg deltagarna bakom någon nerlagd bensinmack med enbart de riktiga entusiasterna som publik. Varför är det på detta viset?

 

*

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *