Ogiers VM-jakt spolierade för Oliver, Calle C. lyfter fram Opels ungdomsatsning, SM-tvåan Kalle G. åker till Wales och en tidskapsel…

I går skrev jag lite om vilken väg Oliver Solberg ska ta 2026, Rally1 eller Rally2. Nu  är detta inget som är upp till honom ensam utan den bollen ligger i ännu högre grad hos Toyota och Jari-Matti Latvala. Utomordentliga norska motorsportsajten ”Parc Fermé” har gjort ett grundligt jobb och bland annat snackat med Latvala om saken. Till ”PF” avslöjas att Sebastien Ogiers sent påkomna intresse av en nionde VM-titel spolierade Olivers Rally1-höst.

Om inte så hade nog Oliver fått chansen på asfalt och alla andra möjligheter är också uttömda så någon mer Rally1-körning blir det inte i år, säger Latvala till Parc Fermés Simen Naess Hagen.

Med både Takamoto Katsuta och Sami Pajari under vattentäta  kontrakt är det i princip omöjligt att ”bänka” någon av dessa till förmån för Oliver. Latvala säger också att Oliver självklart är intressant för Toyota, men att inget är bestämt. Beslut väntas dock innan november månad är slut menar Latvala som också lägger till.

Att Oliver med sin resultat bevisat vad han kan är dock otvivelaktigt med en fantastisk och väldigt stark säsong.

Foto: Hyundai Motorsport

Intressant är Latvalas synpunkt när han menar att Olivers entré i Rally1 med Hyundai kanske kom lite för tidigt.

Om inte för tidigt så blev kanske pressen för fyra år sedan för stor på honom. I Rally2 har Oliver nu mognat och fått erfarenheter som gör att han ser den större bilden, menar Latvala.

Toyota är dom som är mest positiva inför regeländringarna till 2027 med nya bilar med ”rörram” och teknik som är mer lik dagens Rally2. Latvala är övertygad om att reducera kostnaderna och införa ”Rally2-tempo” är vad sporten behöver. Han delar också mina tankar att Oliver sitter med trumf på hand inför framtiden genom erfarenhet från tre av de hetaste Rally2-bilarna (Polo-Skoda-Toyota).

*

Ericsson Motor har snackat med vår senaste Europa Mästare Calle Carlberg som bland annat lyfter fram hur bra Opel Motorsport jobbar med återväxten i rally. Som exempel tar han upp plantskolan ”ADAC Opel eRally Cup” som varit hans egen väg in i hetluften. Calle säger till Ericsson Motorsport.

Foto. Opel e-Rally Cup

– Som jag ser det är detta helt klart bästa sättet för svenska talanger att ta sig ut i Europa. Jag kan bara tala ur egen erfarenhet hur viktigt detta har varit för mig. Det finns inget annat bilmärke som jobbar på detta viset med unga talanger och om man har funderingar på hur detta funkar kan man gärna höra av sig till mig. Opel har alltid gillat svenska chaufförer och har bett mig scouta ut talanger från Sverige som skulle vara intresserade att köra nästa år.

Märkligt att inte generalagenten rider på ”Calle-vågen” och använder honom i sin marknadsföring. Inte bara för att han är EM-vinnare, utan även en person som har ett vinnare sätt och en fin förebild för alla och då tänkte jag inte enbart inom rally.

*

När jag var ung (alltså ännu yngre) så var utan tvekan England med grannarna Wales och Skottland de som flest svenska privatförare åkte till för att prova rally. Ett bra exempel är Eslövs Mats Andersson som blev Brittisk Rallymästare år 2000 i hop med Claire Mole i en Proton Satria Kit Car, bilden dock från Sverige och HGP.

Foto. Tommy Svensson

På senare år har det däremot varit klent med blågula flaggor ”in UK” och därför kul att Haninges Kalle Gustavsson med småländske kartläsaren Tom Törngren tagit trippen över till Wales. Målet är finalen för ”Brittish Rally Championship” (BRC) Lewis & Hunter Cambrian Rally” med HQ i Llandudno. Åtta mil krävande grussträckor väntar varav en del är kända från när Wales huserade WRC inom sina gränser. Till exempel välkända om än i förkortad version, ”Brenig” körs två gånger i tävlingen som avgörs under lördagen den 25 oktober. 

Foto: Tommy Svensson

Totalt 135 anmälda och i Kalles klass, ”1 National” finns 25 namn, alla i Rally2/R5-bilar. Tunga konkurrenter som BRC-ledande William Creighton, Toyota och ERC-rutinerade estländaren Romet Jürgenson, junior-VM segrare i fjol. När vi är i M-Sport-land är plötsligt Ford Fiesta Rally2 ingen udda bil och av de 25 i klassen kör 15 med bilar från Cumbria. I en sådan sitter också Kalle och Tom (så även Jürgenson) även om det inte är samma bil som duon körde hem SM-silver med. Lördagens Fiesta kommer från Dom Buckley RSC. Kalle berättar.

Vi valde att köra här för att det är en tävling som vi åkte och tittade på för några år sedan, där och då såg inte motståndet särskilt hårt ut. Men nu senaste åren har det blivit en helt annan konkurrens i serien och nu är det en av världens tuffaste serier istället. Det gjorde oss väldigt motiverade att komma och köra mot M-Sport i en likvärdig bil i ett land där vi inte har några erfarenheter alls.

Att köra med en annan Fiesta än vanligt är inget som bekymrar.

– Känslan inför helgen är väldigt bra. Det känns som att teamet vi kör för är väldigt proffsiga och kommer väl förberedda med bil och alla våra inställningar som vi har bett om!

Vägarna i Wales är kända för att kunna knäcka även den skickligaste och i ljuset av detta ligger Kalle och Tom lite lågt, men inte alltför lågt. 

– Våra målsättningar är helt klart att komma inom topp fem, med ett lite tuffare mål är att komma på pallen. Vi får helt enkelt se på SS1 hur vårt tempo står sig. Antingen blir man chockad positivt eller negativt. Huvudmålet är nog ändå att vara med och matcha Jürgensson  på så många sträckor som möjligt…

*

I mitt flöde dök där idag upp en bild från Håkan Vemhäll som jag ”lånar” till Motorbloggen. Bilden visar så mycket den sport som jag ägnat en stor del åt mitt liv, både som tävlande, funktionär, åskådare och inte minst som fotograf/skribent. Inte för att bilden är speciellt fartfylld utan mer för att den visar hur enkelt det ändå var för runt 50 år sedan. Bakom ratten på L60101 skodd med BF Goodrich Mud&Sonw sitter SMK Hörbys Opel-ikon Stig Kristiansson och som kartläsare under många år, Hans Lennart Hansen. 

Foto: Håkan Vemhäll

Dock tvivlar jag på att tävlingen är Skillingaryds T-tävling då dom inte körde på vintern under tidigt 70-tal kanske någon påläst smålänning kan informera?. Att det är då är jag säker på och tippar på 1972 (möjligtvis 1973) då bilen troligtvis är den Opel Rally Kadett som Stig byggde ihop av två krockade Kadetter. Bilen målades orange med svart huv (brr, brr) och byttes sedan mot en Ascona A. Efter Stig körde klubbkompisen Kjell-Åke Lundgren med bilen innan den hamnade hos Roland Brorsson. Det som förstärker den här tidskapseln är så klart den sanning som är svår att motbevisa, att Opel Rally Kadett är det fränaste man kan se i rally… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *