Ogiers växellåda var OK, Latvala deppar inte, Honda för STCC-Mattias, Joel E. kör med #1 och 1300 Rallycup mot cancer!
Det var inga problem med Sebastien Ogiers växellåda i #1 WRC-Fiesta under Rally Mexico. Detta kom FIA:s tekniker fram till efter att man i Paris öppnat den plomberade Fiesta-lådan. Misstanken gällde att bilen skulle vara lättare och därmed inte överensstämma med den låda som homologerats till bilen.
Även M-Sports egna tekniker fanns på plats för att kontrollera att allt gick rätt tillväga och efteråt gick FIA ut med följande bulletin ( lite fritt översatt till begriplig vardagssvenska).
” Måndagen den 20 mars 2017 har FIA:s tekniske delegat gjort en kontroll och växellådan befinns i jämförelse med den FIA-deponerade växellådan vara identiska. Därför kommer inga vidare åtgärder att vidtagas”.
Därmed behåller Ogier VM-ledningen före Jari-Matti Latvala och Ott Tänak.
*
Var säkert så att vissa ”log i mjugg” som det gamla talesättet säger efter att Jari-Matti Latvala och Toyota Gazoo Racing inte lyckades behålla sitt positiva flow i WRC Rally Guanajuato Mexico. Fast ska man vara helt ärlig så gick det nog egentligen helt enligt den plan som Tommi Mäkinen och övriga i teamet skissade på för ett år sedan. Hela tiden har man valt att sänka förväntningarna men så kom succéinledningen med andra platsen i Monte Carlo och seger i Rally Sweden och ställde allt på kant.
I Mexiko kom rekylen om man nu kan kan kalla en sjätte plats för Latvala och en sjunde för Juho Hänninen som bakslag. Latvala själv menar att åtta poäng plus två extra från power stage trots allt var klart godkänt med tanke på de överhettningsproblem (vatten temperaturen visade på 135 grader) Yarisen inledningsvis drogs med. Något som gjorde att han fick köra några sträckor i ”road mode” för att inte riskera motorn som ändå fick ta stryk av behandlingen.
– Ett mirakel att vi ens kunde ta oss tillbaka till service och sedan handlade lördagen mest om att överleva, säger Latvala till wrc.com.
Tack vare hettan i Mexiko kom man även fram till att bromsarna behöver bättre kylning och massor av andra nyttiga saker som behöver justeras för framtiden. En framtid som närmast handlar om Tour de Corse.
Latvala deppade inte alls ihop efter sjätte platsen utan menade att detta med tanke på omständigheterna var riktigt bra. Bara åtta poäng skiljer upp till ledande Sebastien Ogier och serien har precis börjat menar Latvala.
– Det här är troligen den typ av resultat som vi mer eller minde förväntade oss före det att säsongen startade. Trots allt tog vi värdefulla poäng från det här rallyt och poäng som kan bli väldigt värdefulla för mästerskapet!
*
Den mest erfarne och rutinerade i årets STCC blir utan tvekan Linköpingsföraren Mattias Andersson som här tidigare kört Alfa Romeo och senast en järnsäng i Dacia-kostym. Nu byter den 43-årige östgöten till teamet JAS Motorsport och en helt ny Honda Cicic Type R enligt TCR-reglementet.
Med mer än 200 STCC-starter under totalt 15 säsongen siktar Mattias högt.
– Det är ett spännande nytt projekt vi startar. Målet är naturligtvis en pallplats, lovar Mattias.
STCC-premiären blir den 6 maj på Ring Knutstorp där också Mattias har bra minne ifrån då han vann sista heatet här i 2016-års serie.
– Honda Civic är en bil som är bra på och utanför racerbanan. Det är en kraftfull och spännande bil som gör att man kan vara med och fajtas om en plats på prispallen varje helg, säger han.
Mattias blir inte ensam Honda-åkare i STCC utan det finns totalt tre Civic anmälda där det dessutom blir en bil för STCC-debutanten Marcus Annervi från Falkenberg. Han kör precis som Mattias Andersson, hela mästerskapet. Den tredje bilen från Sportpromotion är ännu så länge bara anmäld till första deltävlingen.
– En bra början, men förhoppningsvis blir det fler STCC-starter även för den bilen, säger Sportpromotions ägare Greger Petersson.
*
Om insamlingen till Silver-Kadetten av många upplevdes som meningsfull så är detta ändå inget mot den som nu startats av 1300 Rallycup till förmån för Barncancerfonden. På hemsidan skriver ”Sukka-cupen”: Även vi inom rallysporten får alltför ofta beskedet att någon av våra kamrater förlorat kampen mot cancerdjävulen. Vi har förstått det behövs pengar till forskning, dels för att förhindra att fler drabbas av cancer och för att de som redan drabbats ska få ta del av de forskningsframgångar donationerna kan leda till.
Vi i 1300 rallycup är glada att under vårt jubileumsår stå som värdar för denna gemensamma insamling från alla Sveriges rallymänniskor. ”En hundring per tävlingsstart” blir vårt måtto, men är absolut inget krav. Målet är satt på 100.000kr och självklart hoppas vi att med er hjälp uppnå detta med stor marginal.”.
Cupprofilen Ola Strömberg lägger till.
– Vi rallymänniskor i Sverige har bestämt oss för att göra något i kampen mot denna grymma sjukdom. ”En hundralapp per start” är vårt måtto.
– Vår 1300 Rallycup har äran att driva insamlingen på vårt jubileumsår. Alla är självklart välkomna med sitt bidrag. Lite i taget går alldeles utmärkt. Viktigast är att vi fyller bössan med råge.
Målet på 100 000 kronor måste gå att uppnå både lätt och snabbt, efter två dagar har insamlingen redan nått 20 procent av målet. Tveka inte, gå in och stötta detta viktiga projekt och här hittar du länken, https://www.barncancerfonden.se/1309422961/
*
Blir spännande om Tomelillas racingkung Joel Eriksson ska få samma placering i FIA Formula 3 European Championship som han har startnummer, #1? Mycket talar för att den Åsum Ring-skolade jättetalangen lyckas med detta och i går publicerades ”Entry list” för mästerskapet med 20 förhandsanmälda förare. Två team saknas helt i år, Mucke Motorsport och T-Sport som itne lyckats få några förare att köra deras bilar.
Den här säsongen har förarna själva fått välja startnummer och då har till exempel Mick Schumacher valt samma som i fjor i när han körde Formel 4, #25. Nelson Piquets son Pedro tar över pappas nummer som han hade på sin F1-bil när han blev världsmästare 1981 och -83, #5
2017 FORMULA 3 EUROPEAN CHAMPIONSHIP ENTRY LIST
Motopark: Joel Eriksson, Marino Sato, Keyvan Andres Soori, TBA
Prema Powerteam: Maximilian Gunther, Guan Yu Zhou, Mick Schumacher, Callum Ilott
Van Amersfoort Racing: Pedro Piquet, Harrison Newey, David Beckmann, Joey Mawson
Hitech GP: Ralf Aron, Tadasuke Makino, Jake Hughes, Nikita Mazepin
Carlin: Jehan Daruvala, Lando Norris, Ferdinand Habsburg, TBA.
*
”Sprintar” blir mer och mer populära i takt med att det blir allt svårare att hitta rallyvägar samtidigt som kostnaderna för de aktiva ökar när man så ska använda dessa vägar. Hos Södra är det tänkt en knapp handfull sprinttävlingar på grus i år vilket är många om man betänker att det för bara något år sedan fanns noll sprintar i distriktet. Först ut här nere är SMK Hörby med helt nya ”Hörby-Sprinten” den 6 maj.
Även i Värmland ska det sprintas och där har MK Ratten startat en helt ny cup ” MK Ratten Trofén” med en prispott på 18 000 kronor. En cup som är öppen inte bara för bilar utan även crosskart-förare är välkomna den 23 april när första tävlingen körs med ”Torsbysprinten”. Här väntar en 1700 meter lång asfaltbana som körs två gånger och med två olika heat.
I deltävling två delar man dock på biltyperna och för rallyåkarna blir det Gurlitta/Sunne Racet medan crosskart-gänget drar till Reitobanan.
Mer information hittar man på: MK Ratten Trofén: http://mkratten.se/wordpress/?page_id=1649
Inbjudan och anmälan Torsbysprinten: http://www.raceconsulting.se/torsbysprinten-234/
http://www.mkratten.se eller kontakta Sven Täppers, 070-652 09 22.
’
Om ganska exakt 24 timmar går anmälningstiden ut för förata deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen och Rally-DM för både Södra och Småland, Simrishamnsmixen. Som det ser ut nu så är det 29 förare som får nöja sig med att stå på ”reservlistan” då Simrishamns MK enligt tävlingsledare Johan Engström inte kommer att tumma på maxgränsen 170 startande.
*
I går visade Petter Solberg, Johan Kristoffersson och PSRX Volkswagen World RX Team Sweden upp sig i sina nya outfits på en pressvisning i Stockholm. Dock missade man att visa nya trailern som även den fått ny kostym för året.