Ogier vinner, Kubica avstår WRC i Australien och rullade på ERC-test, tjejerna reagerar och expertkommentator låter fint!
Utan tvekan en intensiv rallyhelg som närmar sig med tävlingar i såväl WRC, ERC samt Sydsvenska Rallycupen. WRC-gänget drar ”down under” till ”Coates hire Rally Australia”, ERC väljer ”Lotos 70th Rally Poland” medan SSRC körs i något mindre exotiska ”Ekratten” med start i Karlshamn.
Har med hjälp av mina kamrater på redaktionen försökt utröna tidsskillnaden mellan Sverige och Australien utan att lyckas, överlåter därför till er själva att avgöra när rallyt startar. Helt klart är att första sträckan drar igång klockan 18.30 (local time) den 12 september, vad klockan då är här hemma har jag som sagt noll koll på…
Grustävlingen utgår rån Coffs Harbour drygt femtio mil från Sidney, antagligen vad en australiensare betecknar som ett stenkast. Funderade på mitt tips och hur jag än vrider och vänder så är där sex namn som måste (?) in på ”topp-fem listan”. Till slut blev det så här:
1. Sebastien Ogier VW
2. Thierry Neuville Ford
3. Miko Hirvonen Citroén
4. Kris Meeke Citroén
4. Jari-Matti Latvala VW
Tyvärr Mads Östberg och Jonas Andersson det blev ni som fick lämna listan ( antagligen bäddar detta för Mads första seger för året…). Känns som att det är i Australien som årets WRC kommer att avgöras. Vinner Ogier eller tvåan Neuville bryter då är VM-titeln i praktiken klar, kan det bli lite nerver utanpå den Ogierska overallen?
*
Robert Kubica leder WRC2 men chansar på att hoppa över Australien och väljer istället att åka hemmatävlingen i ERC, Lotos 70th Rally Poland. Inte så konstigt att Kubica vill köra på hemmaplan, dessutom är hans huvudsponsor Lotos även huvudsponsor till rallyt. Var tvungen att kolla vad Lotos är för något och det visade sig vara ett hyggligt stort företag med bensin/olja som en del av sitt verksamhetsområde. Kollade bilderna på huvudkontoret och det verkade inte som att lågkonjunkturen ännu nått Lotos…
För Kubica blev genrepet nästan katastrofalt då han rullade sin Citroén DS3 på test i tisdags. Först trodde Citroén-meckarna att det enda som gällde för bilen var ” write off” eller som vi brukar säga totalskrot. Men vid närmare koll så visade sig skadorna vara hanterbara och bilen ska vara startklar på fredagskväll. Både Kubica och co-drivern Maciek Baran klarade sig oskadda från kraschen.
Craig Breen, Jan Kopecky och Bryan Bouffier är de främsta konkurrenterna i det Mikolajki baserade rallyt. Hitintills har inte den inhemske idolen haft någon lycka i sin ERC-framträdanden och jag tror mer på ledaren Jan Kopecky än på Kubica!
Vad gäller Ekratten återkommer jag på fredag med tips och lite annat.
*
Mitt inlägg om Tjej-RM har väckt en hel del känslor och i flera mejl delar man mina synpunkter på bland annat startavgiften i Rally Uppsala som är enda deltävlingen i årets upplaga. Lina Jonasson från Ydre ( tack för lånet av bilden Rallybilden.se) skriver:
Hej Linda
Jag som förare vill hellre köra på ett koncept där det är flera tävlingar t.ex. köra fyra och räkna tre. Då finns det plats för misstag och man kanske ändå kan vara med i matchen. När det i år bara kommer att avgöras på en tävling känns det lite lömskt…
För 6600:- som startavgiften ligger på kan man få åka några flera tävlingar för samma summa. Argumentet att det skulle blivit för dyrt att köra flera ävlingar tycker jag inte riktigt håller.
Jag kör rally för att det är roligt och jag hoppas och tror att även dom andra tjejerna tycker detsamma och då är det väl antalet tävlingar man är ute efter?
Läste igenom reglerna som var för år 2012 och tycker det var ett bra koncept. Starta först i varje tävling som en egen klass skulle också kunna vara något att eftersträva. År 2012 körde man en notad tävling, en onotad tävling och avslutade med en SM-tävling, men med reducerad startavgift.
Mitt förslag är att köra två onotade tävlingar, två notade tävlingar samt använda oss av samma regler som redan finns skrivna från 2012. Hålla oss ifrån SM-tävlingarna, finns många fina ”mindre” tävlingar runtom i Sverige.
Eller är det så att alla tjejer har som mål att bli VM-förare och vill att vi håller oss till SM-tävlingar?
Med Vänlig Hälsning
Lina Jonasson ”.
Kloka ord av Lina som jag hoppas att ansvariga på SBF tar till sig. Har fått information att det fanns långt gånga planer på att Tjej-RM 2013 skulle ingått i Svenska Rallycupen. Ett förslag som uppenbarligen rann ut i den berömda sanden men som i mina ögon verkar mycket klokare än årets upplägg. Hade dessutom SBF med hjälp av sponsorer bjudit tjejerna på startavgiften hade det blivit riktigt bra!
*
Då är det klart att ”Sur-Kimi” med Räikkönen i efternamn skrivit på tvåårskontrakt med Ferrari. Antagligen ”jublar” Fernando Alonso över att få Kimi till ny teamkompis. Ett tips till Ferraribossen Stefano Domenicali, se till att allt löst är fastskruvat och att ingen närmar sig depån utan hjälm när Kimi och Fernando ”rår om varandra”…
*
Rally Småland sista helgen i månaden verkar satsa väldigt ambitiöst inte bara vad gäller sträcklängden på över sju mil. Idag fick jag en förfrågan från Ädelfors Folkhögskolas medialinje som ska se till att det blir både ”Rallyradio” och livesändningar från en specialsträcka utanför skolan i Holsbybrunn vid Vetlanda. Frågan som ställdes var enkelt.
– Har du möjlighet att medverka som expertkommentator, undrades det.
Behöver jag säga att jag är smickrad, ”expertkommentator” sug i er det alla ni som klagar på mina tips. Tyvärr fick jag tacka nej, jobbar på lördagen och tänker lufta ”Silver-VOC:en” i Trelleborg på söndagen. Men expertkommentator, det låter något…